Bilbon izango dugu berriz Shakira, San Mamesen, ekainean; horra egunero Euskadi Irratiarekin esnatzen garenok asteazkenean (hilak 2) entzun genuen notizia. Iaz Bilboko, barka, Barakaldoko, BECen izan zuen arrakasta errepikatu nahiko du kolonbiarrak eta, ez ukan dudarik, irrati honetako informatiboak zeregin horretan laguntzeko prest daude, kontzertua baino hiru hilabete lehenago non eta noiz izango den iragarriz, badaezpada, euskaldunok jakinaren gainean egon gaitezen gure artera etorriko dela tamaina horretako artista (barka azkeneko hitz horiek eduki nahi zuten sarkasmoa ez baldin bada behar adinakoa; baliabide hori gutxitan erabiltzen saiatzen naiz, praktika falta izango da).
Buelta handirik eman gabe esango dut: gorroto dut Shakira. Baina ez da jarrera irrazionala, gaiaz dezente pentsatu dut denbora libre pixka bat izan dudan bakoitzean eta bost tesitan kondentsatu ditut kolonbiarraren kontrako nire iritziak.
Lehenengo tesia: Shakira ez da musikaria. Musika du lanbide, bai, baina haren presentzia mediatikoak alde guztietatik gainezkatzen du esparru hori. Figura publikoa da, celebrity bat, eta hori ulertzea ezinbestekoa da konturatzen hasteko informatiboetan nabarmentzen badute, ez dela bere obragatik. Nork hitz egiten du inoiz Shakiraren kanten konposizioaz? Disko berria aurrekoa baino hobea ote da? Zertan da berritzaile (edo zertan ez) haren musika? Ez dizkiogu gure buruari galdera horiek egiten; eta ez dizkiogu egiten, ematen duelako kulturari buruz informatzean aski dela honako kode binarioa erabiltzea: zero, “gustatzen zait”; ala bat, “ez zait gustatzen”. Hortik aurrerako arrazonamendu posible bakarra maila kuantitatibokoa da. “Shakirak jende asko mugitzen du, ergo, haren kontzertuak albiste izan behar du”.
Bigarren tesia: Shakira gustatzea normala da. Ez gustatzea, anormala. Behin baino gehiagotan gertatu izan zait taberna batean haren kantaren bat entzutea, eta nire asperdura esplikatzen saiatzea. Ingurukoek urduri erreakzionatzen dute. “Shakira festa da, ez hasi dibertsioaren erdian arrazoi astunak sartzen” litzateke mezua, gutxi gorabehera. Nire ustez, ordea, Elisabeth Noelle-Neuman-ek formulatu zuen Isiltasunaren Espiralaren teoriak esplikatzen du jarrera horren atzean dagoena: jendeak beldurra dio bere iritzia azaltzeari, iritzi horrek gizartean nagusi den pertzepzioari kontra egiten badio. Eta nola hedabideek, Euskadi Irratiak barne, Shakira gustatu behar zaigula dioten, Shakira gustatu egiten zaigu, beste norbait gustatu behar zaigula esaten diguten arte. Ez dago espaziorik bestelako proposamenentzat mezu mediatiko estandarizatuan. Kazetariak ez du alternatibarik bilatzeko lanik hartzen eta utzikeria horrek gustuak homogeneo izaten laguntzen du, uste duguna baino gehiago.
Hirugarren tesia: Shakiraren irudia arrazakeria kolonialista zuriaren patroiak jarraituz garatu da. Bai, gogorra da horrela esatea eta beharbada gehiegikerian erortzen ari naiz, baina haren bideoklipak aztertzen baditugu, kontu bat bereziki susmagarria egiten da: Shakiraren ilearen kolorea. Artean merkatu anglosaxoian sartu ez zenean, espainolez bakarrik kantatzen zuenean, ikatza baino adats beltzagoak zituen, trentzatuta edo kizkur, eta horrek itxura erdi-indigena ematen zion (betiere sistemaren garbigailutik pasata, noski). Gero Oral fixation Laundry service diskoa etortzen da, gaztelaniaz Fijación oral Servicio de lavandería; Shakirak ingelesez ere grabatzen ditu diskoak hortik aurrera eta ilea horiz tindatuta azaltzen da aurreneko bideoklipean. Kolonbiarrak deskolonbiartu egin behar du Ipar Amerikarrek onar dezaten. Zuri Anglosaxoi Protestanteen itxurako bihurtu behar du.
Laugarren tesia: Shakiraren kantetako zenbait hitzek emakumeen zapalkuntza sustatzen dute. Zera dio, adibidez, Ciega sordomuda kantak: “Por tí me he convertido en una cosa que no hace otra cosa más que amarte” (“Zu maitatzea beste ezer egiten ez duen gauza bihurtu naiz”). Bereziki gogorra da “gauza” hitza entzutea, bere buruari subjektibotasuna ukatzen baitio abeslariak, objektu bihurtzen da, gizon baten maitasunaren truke. Suerte kantan berriz, argiago dio oraindik: “Sabes que estoy a tus pies” (“Badakizu zure zerbitzura nagoela”). Ziur nago sakonago aztertzen hasita sumisioa adierazten duten esaldi gehiago ere aurkituko dituela edonork. Baina zein ondo pasatzen dugun musika dantzagarri horrekin!
Bosgarren tesia: Shakiraren lagunak ultra-eskuindarrak dira, edo herria izorratuz aberastu dira. Urte luzetan Antonio de la Ruarekin ibili izan da gure abeslaria. Abizena ezaguna egiten? Ez? Beharbada Fernando de la Rua esanda? 1999tik 2001era Argentinako presidente izan zen eta gauza jakina da urte haietan gertatutakoa: milaka argentinarrek euren bizi osoko aurrezkiak galdu zituzten presidente horren politika neoliberalek bultzatuta. Garaitsu hartan sortu zen Shakiraren eta presidentearen seme Antonio de la Ruaren arteko maitasuna, ez esan musikari kolonbiarrak kontzientzia sozial sakonik ez duenik. Baina horiek argentinarkeriak dira, zer inporta zaigu ozeanoaren bestaldean pasatzen dena euskaldunoi? Ados. Orduan goazen 2003ko otsailaren 20ra. Guardia Zibila Martin Ugalde parkean sartu da, Egunkaria itxi du, hainbat lagun atxilotu ditu eta hurrengo egunetan basatiki torturatuko ditu. Jose María Michavila izeneko gizon batek artean bere tonto aurpegia Espainiako Justizia Ministeriotik paseatzen zuen, ministroa baitzen, eta operazioaz hitz egiteko mikrofono aurrean jarri zenean, honakoa zezeldu zuen: “Egunkaria ekintza terroristetarako instrumentua da (…) Atxiloketak fundamentuz egin dira”. Ba, hori esan zuen tipo bera Shakiraren ordezkari legala da egun.
Hori guztia esanda ere, badakit jende asko joango dela San Mameseko kontzertura, nire lagunak eta ezagunak ez gutxi. Mota honetako arrazoiek ez dute askorako balio. Baina, Shakiraren aldean askoz ere maiteago dudan talde irundar batek zioen moduan, dena galduta dagoenean ere, beti geratzen da zirikatzea.
40 Iruzkin
Seigarren tesia: zein ondo geratzen den esatea kantari (edo idazle edo film zuzendari…) arrakastatsuak gorroto ditugula…
Asko gusta gazta zeure sarreri, batez be ondo arrazoittu dozulako.
Shakiranganako sentiuten neban antipatixi eztot jakin ixan onarte esplikaten. Zer da- pentzaten neban- danin famau? Perfekti? Horrei masen idolo bihurtzeko produkto hutsal eta ustelan usañe hartze’tzat. Sumisiñoi aldarrikatzen daben letrakin konturatu baik neuan bañe, gero ONG eta holakutan parte hartute zelako solidaxi dan saltzen dozkunan aldin, kantagintza bidez injustizixa sozialak salatzen ahaleginddu dizen hainbat kantautore egon diz hego-amerikan, eta ez beranak moruko letra insulsukin eta matxistakin.
Produkto bat da eta ondo saltzen da gañea. Zer ein gainken horren aurrin? Ba zeuk eta hareik esandako morun zirikatu. Eta bentzat ez gaz bakarrik geure anormalidadin.
Lehen puntua: Parafernaliak bere musika jaten duela egia da. Baina, Shakirak (edo bere musika konposatzaileari) ezin zaio meriturik kendu:
– “Tortura” reggeton erritmoa daukan abesti on bakarretako bat iruditzen zait.
– “Pure Intuition” abestia oso oso ona iruditzen zait. Seaten anuntzioan entzun nuenena iruditu zitzaidan, Shakirarena zela jakin baino lehen.
– MTVko zuzenekoa orokorrean eta bertan egindako moldaketak konkretuki oso onak direla uste dut. “No creo” reggae-ska moduan eta “Ciega-Sordomuda” mariachia bereziki.
– Beti ez. Baina askotan bere super hit-ak musika ona izaten dira.
Bigarren puntua: Egia da goikoa bezelako komentarioak egitean jendeak arraro begiratzen dizula. Shakira mola! eta punto!
Hirugarren puntua: “Hips Don’t Lie” abestian ez du Kolonbiartasuna gaitzesten. Hain zuzen ere, Wyclef Jean-en abesti originalari gehitutako zati bakarra da Kolonbiarren modura dantzatzeko eskatzen duena.
Laugarren puntua: gehiago aztertu beharko lirateke Shakiraren letrak horrelako esaldi kategorikoa botatzeko. Hasteko, “Ciega Sordomuda” abestiaren bideoklipak poliziaren aurkakoa dirudi, ez beste ezer.
Bostgarren puntua: Ados.
Zazpigarren tesia: zein ondo geratzen den esatea, kontuak kontu, kantari (edo idazle edo film zuzendari…) arrakastatsuak maite ditugula…
Eta horrela, hurrenez-hurren, inora ez iristeko.
Ba ez, giro eta gune batzuetan, ez da ondo geratzen esatea kantari (edo idazle edo film zuzendari…) arrakastatsuak maite ditugula. Lotsa ere ematen digu. Giro horietan, “guay” izatea da modan daudenak gorroto ditugula esatea, kontra korrentean goazela erakusteko, masa “tonto” hori baino “ilustratuagoak” garela erakusteko.
Eta, kontuak kontu, hori ez dut esaten Shakira gustatzen zaidalako: ez naiz Shakira zalea, baina ez dut gorroto. Berdin zait.
Oro har, Andmujikak dionarekin bat nator.
Aupa Andoni, hau da “Ciega sordomuda”-ren bideoa:
Eta hori ikusi ondoren, gauza batzuk kontuan hartzekoak iruditzen zaizkit. Adibidez, Shakirarekin batera atxilotu duten mutilak ateratzen duela gero kartzelatik, poliziaz mozorrotuta. Horrekin bakarrik, pelikuletan hainbestetan errepikatuta ikusten dugun “mutilak neska gaixoa salbatzen du” patroia errepikatzen dela esateko nahikoa badaukagu. Gainera, bideoan mutilak polizia-mozorroa nola lortu duen esaten ez zaigunez, niri bururatzen zaidan aukera bakarra da tipoa ere polizia dela eta kalez jantzita lanean ari zela atxilotu duten momentuan. Polizia txintxoa, nahi bada, lanpostua arriskuan jartzen duena neska batengatik. Baina polizia. Bestalde, neska ez da objektu bat besterik: begiak estalita gidatzen azaltzen den partea nahiko esanguratsua da, alde horretatik begiratuta. Gero diskotekako eszena dator, berriz polizia sartzen da, eta berriz ere mutila da neskari besotik helduta arriskutik salbatzen duena. Eta bitartean neska da “una cosa que no hace otra cosa más que amarte”.
Iruditzen zait anbiguitate kalkulatuz egindako pieza dela, azaleko plano batean poliziaren kontrakotzat jo daitekeena, baina funtsean oso balore kontserbadoreak transmititzen dituena.
Giro kontua izango da.
Zenbait girotan hain zuzen mainstreama txalotzea da guay dena eta hau kritikatzea, ordea, kabernikola-arkaiko-politizatuen kontua.
Patxi, zu intelektualez inguratuta bizi zea edo? Ze nere ingurun behintzat bitxorrarua Shakira gustatze etzaiona da, eskerrak batzuk kontrakorrientean dabiltzanekin nazkatzeko haina ibiltzen zeatela, nahiko nuke!
Uste dut masarekin bat egitea ez dela “guay” izatea, inondik inora. Ez da guay izatea baino hobea, baina beste zerbait da: masatik urruntzeko beldurra, nortasun falta… Baina ez guay izatea.
Kontua da nori zuzentzen gatzaizkion, zein den blog honen irakurlea. Zein da helburua? Shakira gustatzen zaion masa hori astintzea? Edo beste publiko mota bati zuzentzea, hari gustatuko zaiona idatziz, eta haren aurrean luzitzeko? Oker ibil naiteke, eta masarekin bat egiten duten asko izan daitezke irakurleen artean, baina uste dut ezetz, eta balira ere, uste dut mezua ez dela haiei zabaldua, baizik eta masarekin bat egin nahi ez dutenei.
Ni ez naiz kokatzen Shakira gustatzen zaion masa horretan. Baina testu honek ez dit gauza handirik aportatu. Sinplista iruditu zait puntu askotan.
Adibidez, Uriberekin ateratzen den argazkiak ez dauka azalpenik. Zein testuingurutan hartu dute argazkia? Shakira bezalako artista handi batek bere herriko estatuburuari eskua emateak ez du ezer adierazten, berez honekin ezin dugu ondoriorik atera. Izan daiteke protokolo hutsa, horrelako pertsonen artean askotan gertatzen den moduan. Horregatik, Shakiraren gorrotoaren azalpena “errazegia” eta batzuetan demagogikoa iruditu zait. Alegia, aipatutako tesiak ez zaizkit oso ondo argudiatuak iruditu.
Tira Gorka, irakurtzen dudanagatik ez zara Shakiraren kontzertura joango. Ba egun horretan bertan (eta ordu berean) Shakirarengandik 357 metrora beste kantari arrakastatsu bat: Bisbal. Hirutasun santurako bat falta zaigu.
Aupa Patxi, gauza bat aklaratu nahiko nuke: testu hau ez nuen blog honetarako prestatu. Goiko playerra sakatzen baduzu entzungo duzu Euskadi Irratirako egindako kolaborazioa izan zela, joan den ostiralean emititua. Eta Euskadi Irratian, asteazkenean bertan, Shakiraren kontzertua izan zenez goizeko informatiboko kultura albiste bakarra, pertinentea iruditu zitzaidan hori nolabait auzitan jartzea. Euskadi Irratiko entzuleak masa direnentz, zerorrek juja; niri mota horretako sailkapenek ez didate gehiegi balio, jende kultu askoari gustatzen baitzaio Shakira (begira Mikel Sotok idatzi zuena, adibide bat ematearren) eta ez dut uste hori idazteagatik jende mota baten aurrean gehiegi “luzitzen” dudanik.
Testua sinplista, demagogikoa eta gaizki argudiatua dagoela esateko, berriz, erantzun konplikatuxeago eta hobeto argudiatu bat eskertuko nuke, idatziarekin sartu ordez bigarren argazkia aipatu baituzu. Ez daukala azalpenik? Tira, nahita jarri nuen neutro samar argazki-oin hori, baina non eta noiz aterea den jakin nahi baduzu, albiste honetan daukazu:
http://www.elpais.com/articulo/agenda/Shakira/regala/colegio/1500/ninos/colombianos/elpepigen/20090206elpepiage_2/Tes
Gora filantropia!
1) Patxik Uribe aipatu duenez gero, uste nuen Leonék garbi utzia zuela “guay” izatea “kirmen” izateko proposamena: http://ttiki.com/24407 . Antza ez zegoen nahikoa argudiatua.
2) Gorka Bereziartua bezalako procomun bati (komunista hitzarekin ez zikintzearren) “masarekin bat egin nahi ez dutenei” zuzentzen dela esatea magnifikoa da! Alegia, antza, Bereziartua jauna isolatua bizi den alderdiko elite gorrari hitz egiten dion populista bakartia litzateke.
3) Tesiei kontra egiteko argudioa: ahalik eta sofistikazio handiena 9:45koa.
4) Zaborra irenstea zilegi da (are gogokoa izan dezakezu, zapore hobea duelako konbentzimendua izan). Medikua bazara ere zaborra jan dezakezu, baina lanean zabiltzanean hobe jendeari ez gomendatzea eta zaborra osasungarria dela esatea -Mengelekeriak ez mesedez.
5) Mediku ez izateak ez du zertan esan nahi zaborra jan behar duzunik, kriterioa izan dezakezu.
6) Zaila da ezkerretik Mainstreama eta eskuinetik Alternativak unisonoan kantatzen dutenean zaborra non dagoen ez jatea, ados. Are zaborraz beste zerbait dagoela jakitea. Edozein kasuan medikuak hori egiten jakiteko karrera du egina.
ZIR(=FYI)< ez dut azaldu zer den zaborra.
5. tesiak el pais-ek argitaratu duen erreportaje (nolabait deitzearren) baten antza hartu diot ba: “los delitos de los amigos de sortu”
El entorno…
ze kritika txungoa eta pretenciosoa. euskadi gaztean institutuko listoenen artean agertzeko balioko du beharbada. gure kulturizazio borrokalari histeriko hiperkritiko eta paradojikoki hain erridikulosamente burgesaren lekzioak sakira bezala ondo pasatu nahi duen kantari gazte errugabe baten bizkarrera egitea oso oso oso pobrea iruditzen zait.dekadenzia soziologiko baten seinale argia.
zuek bezalako goiargiak holako txorradak esaten
medikuak gero, karrerakin.. ai ene
Uau! Azken honek haserre ematen du… Bueno, puntualizatuz hainbat gauza. Nik esango nuke gauza bat dela arrarotasuna aldarrikatzea eta beste bat Shakirarekin sartzea. Alegia, lehengoa pretenciosoa izan daiteke, bigarrena ez. Nik ere gorroto dut Shakira, baina ez “mainstream” delako eta ni oso alternatiboa. Bestela nola esplikatuko nuke Lady Gaga hainbeste maite dudala? Dificilmente. Ez daukat ezer hedonismoaren kontra, baina kontuz batzutan hedonismokeria bilakatu daiteke, eta alternatibimo pretenciosoa bezain nazkagarri suertatu.
Baina Shakiraren aurka argumentu sendoak egon badaude, aipatu diren batzuk eta aipatu ez diren beste batzuk: Adibidez, bere ahotsa insoportablea dela eta etengabe “vocoder” efektua jarrita daukala ematen duela, horrek belarriei egin diezaieken minarekin.
Eta “tortura” kantua reggaeton on bat bada, txekeatu Fermin Muguruzaren “Kokomero Kapitaina”, “Ikastola Berria Eraiki Dezagun Zuberoan” diskokoa. Ez da reggaetoia, baina ni bezalako inkultoentzat gertu dago, ta demontre, reggaetoia lehertu baino askoz lehenago argitaratu zuen. Hori bai abanguardismoa.
Egia esan, Derzuri ez zaio arrazoirik falta.
Bestalde, Jijum, Shakira kritikatzea baldin bada borrokalari eta hiperkritikoa izatea, amatatu ta goazemank.
Derzu: arrazoi duzu baina, ez erabat, nire ustez. Esplikazioa: Bai, arrazoi duzu, Shakiraren “entorno”-arekin sartu naiz berarekin zuzenean sartu beharrean, eta hori berez falaziatik hurbil egon liteke, segun eta nola egiten den (eta, bistan da, ni ez naiz oso fin ibili). Zuzenagoa izango zen, inguruko jendearekin sartu ordez, esatea, adibidez, Shakira bera ALAS fundazioaren sortzaileetako bat dela eta Fundazio horrek “Hego Amerikako haurrei laguntzeko” diru dezente jasotzen duen arren, ez dagoela oso argi gero diru hori nola eta nora bideratzen den… Baina tira, horretaz aparte, “entorno”-ez hitz egitea batzuetan ezinbestekoa da. Ados, ezker abertzalearen kontra nazkatu arte erabiltzen du prentsa espainolistak baliabide hori, baina errekurtso periodistiko ona ere izan daiteke, botere-harreman batzuk esplikatzeko baliagarria den neurrian. Ustelkeria kasu asko ez ziren inoiz publiko egingo agintari batzuen familien jabetzak-eta ikertu izan ez balira, gutxi baitira delituak bakarka egiten dituztenak. Eta gero, posizioa dago: desberdina da etengabe egurra jasotzen ari denaren “entornoa” seinalatuz, egur gehiago ematea, edo mundu guztiarentzat “kantari gazte errugabe” bat dena, hain “errugabea” ote den kuestionatzea.
Kaixo, erantzun konplikatuxeago eta hobeto argudiatu bat eskatu didazunez, hartuko dut denbora tarte bat erantzuteko. Puntuz puntu, eta atzetik hasita:
5. tesia: Shakiraren lagunak aipatzen dituzu. Testuan bi, eta argazkian bat. Ez zait nahikoa iruditzen frogatzeko Shakiraren lagunak ultra eskuindarrak direla. Lagun ultra-eskuindar batzu edukita ere, ez du esan nahi lagun ezkertiarrik ez daukanik (agian esango didazu ez daukala lagun ezkertiarrik eta dituen lagun guztiak ultra eskuindarrak edo eskuindarrak direla, baina orduan frogatu behar duzu). Shakira bezalako batek ezagun eta lagun asko izango ditu. Denak ultra eskuindarrak edo eskuindarrak? Gure iritziko jendearen lagunak gara soilik? Lagun edo ezagun bat ez bada gure iritzi politikokoa, gure lagunen zerrendatik kentzen dugu?
Bestetik, Michavilarekin duen lotura dela-eta, nahikoa da pentsatzeko Shakirak Egunkariaren ixtearekin bat egiten zuela edo Euskal Herriaz PPkoen iritzi bera duela? Agian iritzi hori du, agian ez, edo agian ez daki Euskal Herrian zer pasatzen den ere.
Azkenik, Uriberen argazkia. Eskertzen dizut El Paiseko albistearen lotura sartzea, eta gutxi gora behera berresten du nire ustea: protokolo argazki bat dela. Eskola bat eraikitzeko dirua emateagatik egindako ekitaldian estatuburua agertzeak ez du esan nahi, berez, biak lagunak direnik. Euskal Herrian bertan ez al dugu inoiz ikusten gizarte erakundeko ordezkari bat agintari politiko bati eskua ematen ekitaldi ofizial batetan? Demagun Korrikako arduradunak Eusko Jaurlaritzakoekin ateratzen direla argazkitan, akordio bat dela kausa, pentsatuko duzu Korrikako arduradun hori PSE-EEkoa edo Eusko Jaurlaritzako agintarien laguna dela?
4. tesia: emakumearen zapalkuntzarekin bat egiten duela. Bi adibide hartu dituzu. Bigarrena argia da, baina abestia ez dut ezagutzen eta ez dakit zein kontestutik hartua den. Bideoa ikusi dut eta abestia ez zait arrotza egin, baina ez dut aztertzeko lana hartu eta ez dut denborarik horretan hasteko. Lehenean, “cosa” hitzaren interpretazioarekin urrunegi zoazela uste dut, “cosa”, “cosita” afektibotasun hitz bat ere da maitasun harremanetan. Dena den, uste dut, Andmujikak dion bezala, horrelako ondorioak ateratzeko, Shakiraren kantuak gehiago aztertu behar direla.
3. tesia: ile kolorearena barregarria iruditu zait, argudio modura. Ilea horiz pintatzen duten guztiak kolonialistak baldin badira…
1. tesia: Shakira ez da musikaria. Baina musikari eta kantu konpositore moduan lortu du arrakasta? Ez. Shakirak arrakasta dauka dibertigarria izan daitekeelako, dantzatzeko gogoa eman dezakeelako, parrandak girotzeko, espektakulua eskaintzen duelako eta nahi duzuna. Baina ez, hain zuzen, bere ekarpen artistikoagatik. Bi erregistro nahasi dituzu, zerikusirik ez daukatenak. Shakira maite duenak ez du musika kalitatea bilatzen, dibertitzea bilatzen du. Eta musika ona entzun nahi duenean, beste zerbait entzungo du.
2. tesia: Shakira gustatzen zaigu esaten digutelako gustatu behar zaigula, eta ez garelako ausartzen beste iritzi bat izatera. Oinarrian ideia interesgarri batzuk ematen dituzu, kazetariek eta hedabideek ez dutela lanik hartzen beste eskaintza batzuk (alternatibak) aurkezteko eta abar. Eztabaida dezakegu zenbateraino egia den hedabideek esaten digutela hau gustatu behar zaigula eta beraz hau gustatzen zaigula. Hedabideek esaten digute zer gustatu behar zaigun? Hedabideek egiten duten eskaintzaz asko hitz egin dezakegu, eta asko dago kritikatzeko. Baina libre gaude eskaintza hori gustukoa izateko edo ez, gure gustuak gure arabera eraikitzeko. Edo denak tontoak eta manipula errazak gara? Beno, hau beste eztabaida bat da…
Egia da hedabideek beste aukera batzuk ere eskaini behar dituztela. Baina zuk egin duzun moduan, ematen du esaten ari zarela Shakira ez zaigula gustatu behar eta zergatik. Azkenean, gauza bera egiten ari zara.
Uste dut Shakirari diozun gorrotoa (benetakoa?) bigarren tesi horretan azaltzen dela. Zure artikuluak eta elkarrizketak irakurtzen ditut. Oso nabarmen uzten duzu zure burua alternatibotzat daukazula, eta zure moduko pertsona asko daukat inguruan, ondo ezagutzen ditut, eta oso prebisibleak zarete, ez zarete originalak. Shakira gorrotatzen duzula? Aurkakoa izango zen harrigarria. Gehiengoari zer gustatu eta hori ez zaizue gustatzen. De facto. Gero saia zaitezke argudiatzen edo “tesiak” aurkezten, baina oinarrian alternatiboa izatean dago motibazioa. Ematen du alternatibo perfektoa izateko gida liburu bat estu jarraitzen duzuela, garai bateko Elizaren doktrinak bezala.
Eta ez daukat ezer alternatiboen aurka. Neu ere ez naiz hedabide handiek zabaltzen duten mezuaren zale. Baina batzuek alternatiboaren “rola” jokatzen dutenean, sinesgarritasuna galtzen dutela uste dut. Ematen du etengabe erakutsi NAHI duzula zein alternatiboa zaren, ez zarela gehiengo hori bezalakoa, ematen zaien kaka irensten dutena, beste kategoria batean kokatzen zarela, beraz besteak ez bezala, zu ez zarela itsua, zuk ikusten duzula, are gehiago “listillo” puntu batekin idazten duzunean.
Kazetari modura, beste baliabide batzuk dauzkazu alternatibak aipatzeko. Baina zure artikuluetan zutaz hainbeste hitz egiten duzunean, ematen du gehien axola zaizuna zutaz hitz egitea dela, gaiaz hitz egitea baino gehiago. Beste asko ezagutzen dut, oso pertsona interesgarriak, gauza asko dakitenak, beren gustu propioak dituztenak, eta zerbaitez hitz egiten dutenean, ez direnak ibiltzen erakusten zenbat dakiten. Are gehiago, ez dituztenak iritzi eta gustu hain prebisibleak eta prefabrikatuak (ez alde batera, ez bestera). Eta interesgarriagoak eta sinesgarriagoak iruditzen zaizkit. Haiengandik gehiago ikasten dut, beren burua erakutsi nahi dutenengandik baino.
Gehiegi luzatzen ari naiz. Hain gordin hitz egitea barkatuko didazulakoan, eta nire gogoetek hausnarketarako balio izango dutelakoan…
Eztabaida hau blogaren bisita kopurua handitzeko estrategia komertziala dela pentsatzen hasia naiz.
Boligorria ‘celebrity’-en tiroia aprobetxatzen? 😛
Keba Martina, honek beste izen bat dauka: Troll. Eta esaerak argi dio: “Ez elikatu trolla”. Patxi zure benetako izen-abizenez idazten duzunean eginen dizut kasu. Ausartzen ez bazara, horrek ere badauka izen bat.
Ni troll bat naizela esatea eztabaidari uko egitea da. Gauza bera, nire izen-abizena nahi izatea eztabaidatzeko. Niretzat, interesgarriagoa da eztabaida bera. Eta uste dut ez naizela ibili hain testu luzea idazten, eztabaida zapuzteko edo zatiketa bultzatzeko edo bazterrak nahasteko, baizik eta eztabaida batzuk mahai gainean ezartzeko, eta sano eztabaidatzeko. Eta horretarako interneteko foroek eskaintzen duten aukera bat oso ona da: anonimotasuna. Eta anonimotasuna eskubide bat ere bada. Ez da koldarra izatea. Izen-abizenekin eztabaida egiteak autozentsura ere dakar, eta autozentsurarik gabe eztabaidatzeko modu bat da anonimotasuna. Are gehiago, anonimotasun horrek eztabaida era gordinean uzten du, beste parametro batzuekin nahastu gabe. Eztabaida da inporta duen bakarra. Baina ez dut trollismoaz eztabaidatu nahi.
Iruditzen bazaizu idatzi dudan guztia bazterrak nahaste hutsa dela eta troll baten ekarpena dela, erakusten ari zara ez zarela eztabaidatzeko prest edo ez duzula eztabaidarako gairik ikusten nire idatzietan. Beraz zure jarrera “irekia” erakusten ari zara…
A, eta zuk eztabaidak bultzatzea ere erabakitzen duzu publikoki hitz egitea aukeratzen duzunez. Zurekin ados ez dagoen batek puntuz puntu erantzuten dizunean, troll eta koldar deitzea, zuri erantzuten dizuna iraintzea da. Eta uste dut blog bat daukan batek, publikoarekin eztabaidatzeko prest egon behar duela, erantzuten diona anonimoa izan ala ez. Eta hori onartzeko prest ez bazaude, ez hasi eztabaidarako gaiak sortzen edo zure iritzia publikoki ematen.
Ados nago Gorkarekin, hala Shakirari egin dion kritikan, nola anonimotasunaren gaitzaren salaketan.
Nik, ordea, alde positiboak ikusten dizkiot “Patxik” proposatu dituen gai batzuei, hala nola elitismo/snobismoaren inguruan plazaratu dituenei (musika kontuetan bereziki snoba naizen aldetik interesgarria iruditzen zait). Izan ere, “kontsumo kultural gailenaz” hitz egin daiteke, Thorstein Veblen-en “conspicuous consumption”-en ildoan alegia, baina maila ekonomiko altu bat islatu beharrean, kontsumo kultural gailenak maila kultural altu bat islatu nahiko lukeena… (eta halamoduzko aipu pseudoeruditu honekin zein snoba izatera hel
naitekeen demostratzen dut, bide batez ;-)).
Baina, tamalez, eztabaidak, puntu batetik aurrera, eta benetan aberatsa izateko, argia eta takigrafoak beharko lituzke. Alde horretatik, zinez, ez dut konpartitzen “Patxiren” autozentsuraren inguruko argudioa: ez dut ulertzen gure benetako izen-abizenen erabilerak zertan murrizten duen gure adierazpen-askatasuna (zerbaitetan murrizten badu, seinale ez zuela merezi publikoki planteatzeak, ezta?).
Enfin: niri ere Shakira horterada bat iruditzen zaidala. Eta espero dudala ezer txarrik elikatzen ez egotea.
Bai, snobismoarena da kontua. Eta ni gehiegizko snobismoak nazka-nazka eginda nauka. Batzuetan hainbestekoa da batzuen snobismoa, itxurakeriaren traza hartzen diodala. Dena den, batez ere nazkatzen nauena da, batzuek beren snobismoarekin (agian nahigabe) gainerakoak ergelen pare jartzen gaituztela ematen duela. Eta Shakirarena snobismo merkea iruditu zait. Ez daukat ezer Shakiraren alde, eta ez naiz Gorka baino Shakirazaleagoa. Kontua ez da Shakira, kontua snobismoa da, bai.
I)
(Egiten dituenarentzako) gauza dibertigarri batzuk (eta beraz erabat zilegiak eta kritika- edo azter-ezinak):
1) Koronela dela esan eta atxilotu biluzia sexualki jazartzea patrol batean.
2) Gizon heterosexual zuri bertakoa izatea Sanferminetan Alde Zaharreko izkinetan pixa eta goitika egiten. Lantzean behin laudorio matxista bat botzea musika dibertigarria entzutera joan aurretik.
3) Adin txikiko neskatxen piku biluziari argazkiak atera eta interneten jartzea.
4) Blog batean kaputxatuta azaldu eta bloglariari zer eta nola egin behar duen esatea eskola zaharreko komisario politikoarena egiten. Ahal dela irainen bat botatzea.
5) (Savater style) transgresorea izatea eta etsaikorra den giro batean Guardia Zibilaren alde hitz egitea.
6) Zezenketetan parte hartzea (zezenak hil edo nola hiltzen dituzten ikusten).
7) Ekialde urruneko herri tribal batean maritxuak harrikatzea.
8) Sekta masoniko batean sartu aurretik errito iniziatikoa egiten duena umiliatzea.
***
II)
Dibertsioa guztiz subjektiboa dela nahiko argi izanik, uste dut soinu produktuei buruz hitz egitean bestelako gaiek dutela eztabaida posible egiten. Honetarako, eta bestetarako, hauek bururatzen zaizkit:
1) Azterketa genetikoa: armonia, erritmoa, errito armonikoa, egiturak (obrarena, mugimenduena, atalena, esaldiena, esaldi-erdiena), motiboak, e.a. Soinuarekin bezainbat testuekin, iruditeriarekin eta koreografiarekin gauza bera egin beharko litzateke.
2) Azterketa historiko ekonomikoa: soinu produktua sortzeko nork jarri du kapitala, nork ekoiztu du, nola banatu da. Ze botere harreman egon dira prozesu guztian, nola egin da hedaketa. Oker ez banaiz, Gorka Bereziartua Euskadi Irratirako puntu honekin lotura duena egiten hasi zen.
3) Azterketa ideologikoa: produktuarena berarena sortu den tradizioan eta testuinguruan, musika-testua-iruditeria-dantzaren proiektua. Iratxe Retolazak B-NY-Bren karietara Berrian idatzi zuen hori bera alegia. Zein da soinu produktuak egiten duen zibilizazio lana.
4) Azterketa funtzionala: ze paper jokatzen duen gizarte batean soinu produktuak.
5) …
[bigarren zatiarekiko emendakinetan ez iraintzea eskertuko da; lehenengoari dagokionean “demagogo”, “falaz” eta “putakume” esatea badago, onartuko ez den iraina “burges” edo “burgestxiki” da, hileko soldatak ez diolako egileari hori izateko aukera ematen, sorry beloved trollskiyst]
Edonola ere, snobismoa pekatu arina iruditzen zait umore faltarekin eta anonimatoaren erabilera iruzurtiarekin konparatuta. Animo, Gorka.
“Putakume”, “burgestxiki” eta horrelakorik ez dut erabili. Eta ez naiz sartu Gorkaren hileroko soldatarekin.
Umoreari dagokionez, nik ez dut umorerik sartu, baina hemen inork ez du umorerik erabili. Dena den, umore falta ez zait pekatua iruditzen.
Snobismoa pekatu arina dela? Bai. Baina izango al dugu pekatu arinak kritikatzeko eskubidea ere? Eta baita anonimotasunean ere, nire abizena jakin edo ez, ez dizuelako ezertxo ere aldatuko. Ez nabil iruzurra egiten.
Azkenik, Gorka, giroa lasaitzearren: barkatu, gogorregi izan banaiz, nire formetan. Nire kritikak ez dira ideologikoak, eztabaida ez da gai sakon bati buruzkoa, hutsalagoa da. Aitortzen dut. Irakurle moduan zerk amorratzen nauen esan nahi nizun. Planteatzen dituzun gaiak interesgarriak iruditzen zaizkit askotan, kritikatu dudana da nola aurkezten dituzun.
Hedabideetan idazten eta hitz egiten duzun puntutik, milaka irakurle eta entzule anonimorengana iristen zara. Ni naiz horietako bat, eta modu hartan (irakurle eta entzule anonimo bezala) erantzun dizut, aukera hori ere eman diguzulako blogaren bidez. Elkar ezagutuko bagenu, aurrez aurre esango nizuke hori, eta ez blog batean.
Are gehiago Gorka: ezagutu dezagun elkar. Geratuko gara nonbait gauza hauei buruz eztabaidatzeko? Kafe baten bueltan ziur dena lasaiago hitz egingo dugula. Eta zerbait gehiago ere egin genezake, aterako balitz…
“Nire kritikak ez dira ideologikoak, eztabaida ez da gai sakon bati buruzkoa, hutsalagoa da.”
Gai hutsaletan ikusten da bereziki ideologia, filmerik kutreenean edo kantarik memeloenean.
Lotsagarria iruditzen zaidana da listilloen blog serio guay bat zitak eskuratzeko erabiltzea. “Eta zerbait gehiago ere egin genezake, aterako balitz…”: estaltze dantza publikoki “milaka irakurle eta entzule anonimoren aurrean” egitea obszenoa da. Ondo iruditzen zait troll amorosoaren figura bultzatzea.
Blog honen seriotasuna berreste aldera (milesker Gorkaren hileroko soldatarekin ez sartzeagatik):
Soinu ekoizpenak aztertzeko hainbat modu (bis):
1) Azterketa genetikoa: armonia, erritmoa, errito armonikoa, egiturak (obrarena, mugimenduena, atalena, esaldiena, esaldi-erdiena), motiboak, e.a. Soinuarekin bezainbat testuekin, iruditeriarekin eta koreografiarekin gauza bera egin beharko litzateke.
2) Azterketa historiko ekonomikoa: soinu produktua sortzeko nork jarri du kapitala, nork ekoiztu du, nola banatu da. Ze botere harreman egon dira prozesu guztian, nola egin da hedaketa. Oker ez banaiz, Gorka Bereziartua Euskadi Irratirako puntu honekin lotura duena egiten hasi zen.
3) Azterketa ideologikoa: produktuarena berarena sortu den tradizioan eta testuinguruan, musika-testua-iruditeria-dantzaren proiektua. Iratxe Retolazak B-NY-Bren karietara Berrian idatzi zuen hori bera alegia. Zein da soinu produktuak egiten duen zibilizazio lana.
4) Azterketa funtzionala: ze paper jokatzen duen gizarte batean soinu produktuak.
5) …
Shakira, Bisbal eta holangoak dira gure informatiboetan leku gehien okupatzen dutenak. Kultur erreferentziak.
Egun berean bi plaza handi beteko dituztenak, besteak beste.
Eta ezbaian jartzea, ez zaio gustatzen bat baino gehiagori…
Nik zer proposatzen dut, egun horretan, ordu berean…. nahi duen guztiak geratzea, musika entzuteko, musika trukatzeko, gure iritziak garagardoarekin uztartzeko…
Egun horretan trolleatu nahi duenak, mozorrotuta etorri beharko du, umore onez.
Besteok musika entzun, tweet batzuk bota eta nahi duguna edango dugu… eta zerbait erretzeko, kanpora aterako gara…. edo barrurago sartu.
Bat nator Hedoi, ematen dituzun proposamenekin, soinu ekoizpena aztertzeko. Baina blog honetako artikuluan ez dut aurkitu azterketa sakonik. Gorago azaldu dut zergatik.
Zelako zalaparta, ai, ene!
Irrati kortea entzun nuenean, ados nengoela esan nuen twitterren. Beharbada, ni sinpleegia naiz, edo buruak ez dit gehiagorako ematen, baina hainbesteko hausnarketarik ere ez zidan eragin. Identifikatuta sentitu nintzen tabernarik taberna ibili eta batean eta bestean horrelako musika entzun behar izateaz behin eta berriro, dibertimentuaren aitzakiarekin.Tantaka, tira, baina uholdean eta etengabe, ez. Gauza da, komunikabide ertain eta handiek horrelakoentzat baino ez dutela espaziorik, burua hutsik lagatzen dutelako, eta hori inporta da, jendeari pentsatzeko aukera ez ematea.
Horrekin batera, terriblea zera da: gustuak normatik irtenez gero ikusi behar diren aurpegi txarrak eta komentario ozpinak. Ni horrek higuinduta nauka aspalditik, gaztetan gehiegi sufritu nuen horrekin eta dagoeneko ez dut horrelakorik nire aurrean onartzen.
Ez dut Shakira gorroto, alderantziz, sinpatika egiten zait, baina ez zait gustatzen nola kantatzen duen. Waka-waka erraz jasaten dut noizean behin izaten delako, barre egiten dudalako beti umeen kontua izaten delako.
Dena dela, inork planteatu du inoiz Shakiraen arrakasta zelakoa zitekeen mokorrak horrela mugituko ez balitu, edo horrelako gorputz ederrik izango ez balu? Esango dizuet: hutsaren hurrengoa!
“Dena dela, inork planteatu du inoiz Shakiraen arrakasta zelakoa zitekeen mokorrak horrela mugituko ez balitu, edo horrelako gorputz ederrik izango ez balu? Esango dizuet: hutsaren hurrengoa!”
Hortxe jo duzu bete-betean, Leire!
Tesi bat Shakiraren alde:
Barbie Borrokak ohartarazi gintuen Facebooken, Waka-waka-n mezu ezkutua dago. Eta ez dago atzekoz aurrera entzun beharrik:
Tsamina mina eh, eh
Waka Waka eh, eh
Tsamina mina zangalewa
ESPAÑA ES AFRICA
Jozulin, ez dut ulertzen afrikarrak zergatik iraindu behar dituzun…
Patxirekin flipatzen nago 28garren erantzunarekin. Ez zaitez hain “cualquierona” izan mesedez!
28. mezua ez da nirea.
Ba hor Patxi jartzen du. Ez zaitez lotsatu mutil!
Ez naiz lotsatzen. Beste batek erabili du nire sinadura, sinistu araziz ni naizela, baina ez naiz ni. Ez dago besterik.
Ulertzen dut nola sentitzen zaren Patxi, ni ere asko sufritu nuen maritxua nintzela jendeari esan aurretik baina urrats bat eman duzu ya. Gorde lotsak armairuan eta gozatu!