Steve Lacy abeslariari duela hilabete batzuk gertatu zitzaiona garaiaren sintoma da: sekulako arrakasta lortu du TikToken bere kanta batek edo, bueno, kanta baten zatiak, plataforma horretan bideo laburrak baitira nagusi. Saldu zituen sarrera guztiak iazko urte amaierako biran, baina kontzertu batean bere hit nagusia kantatzen ari zela, publikoa poltsikoan sartuta –izan ere, letra hitzez hitz kantatzen ari ziren–, fama biralaren alde lakarrak urratu zion aurpegia. Bat-batean, denak isildu zitzaizkion muturren aurrean. Kanta osotik TikToken ikusitako minutua besterik ez zuen ezagutzen publikoak.
Kontu isolatua balitz. Baina keba. Musika, albisteak, telebista-saioak, ia dena zatika eta testuingurutik aterata jaten dugu azkenaldian; eta gure iritzietako asko dira, gutxi gorabehera, zopa argal horrek elikatutako gorputzaren puzkerrak. Gainera, aire delizius horiek espultsatzen ditugu posizio trinko eta ñabardurarik gabeak algoritmikoki lehenesten dituzten plataformetan. Beraz, dena nahiko desastre ateratzeko moduko osagaiak dabiltza, ejem, airean.
Konkretuki, joan den astean, Edurne Azkarate aktoreari tokatu zaio polemikaren zurrunbiloan egotea. Hala Bedin egin dioten elkarrizketako klip batean lehen mailako eta bigarren mailako euskaldunez hizketan agertu da, gipuzkoarrak aipatu ditu, pribilegioak, periferia… eta han –alegia Twitterren– bazirudien hirugarren gerra karlista piztu behar zela Saudi Araba eta Barduliako Emirerri Batuen artean.
Elkarrizketa osorik entzutea litzateke miñoien eta mikeleteen arteko balizko lubakien aurkako antidotorik onena, 35 minutu besterik ez baitu irauten. Eta azaltzen dituen gauzak, niri behintzat, zentzuzkoak eta interesgarriak iruditu zaizkit. Baina elkarrizketa osoak lehen hiru egunetan 700 bat ikustaldi izan ditu. Twitterreko minutu bateko bideoak, berriz, ia 33.000.
Eta a ze festa sortu dena azken hori aitzakia hartuta “euskaldun pribilegiatuen” kontura: egon da adierazi duenik Donostia euskararen zentroetako bat dela –erabilera %15ean dago, baina zertarako ikerketa soziolinguistikoak, iritzi erromesak bota baldin baditzakegu–; egon da kexatu denik lanpostu publiko guztietan euskara eskatzen omen delako –eskatu, eskatzen dugu, noski; administrazioak ez ordea, eta hark debaka okela gai horretan–; egon da, inkluso, jendeari Martxelo Otamendirekin kafeak hartzea leporatu dionik –bide batez, arrazoi eman behar diot beste behin, On Martxelo: ondo egiten du berorrek numantinoki eusten Twitterren sartu gabe, disgustuak besterik ez ditugu azkenaldian deabruzko txiokiñ horretan–.
Polemika honek, portzierto, funtzionatuko luke arte garaikideko instalazio bezala. Alegia, beste artistek eta mundutxo horretan zeozer pintatu nahi dutenek bakarrik komentatu duten zerbait izan da. Guk egosi eta guk jan dugun enegarrenkeria horretan gauza bakarra baitago jokoan: euskarazko azpi-sistema kulturalean nor posizionatzen den ze lekutan.
Eta antza denez, papur horiek jaten itsututa, dagoeneko prest gaude hizkuntz eskubideen alorrean egindako konkista sozial eskeletikoak ere pribilegio gisa berrinterpretatzeko.
Eztabaida probintziano horietan A edo B esanez gabiltzan bitartean, indarrean diren hizkuntza-politikez ez dugu aspaldian hitz erdirik esaten. Ez dakigulako zertan diren ere. Eta batez ere, ez daukagulako idortuta dagoena iraultzen hasteko tresnarik –eta gogorik?–.
Euskaldun gisa bizi ditugun desparekotasunen kausa nagusiei begiratu ordez, ondorioetan iraulka ibiltzea da hautua. Terminologia politiko zail-itxurako bat erantsita, hori bai: ez dezatela esan gure inoperantzian erradikal-plantarik ez dugunik.
5 Iruzkin
Esaldi honen lehen zatiarekin ados nago, bigarrenarekin ez: “Guk egosi eta guk jan dugun enegarrenkeria horretan gauza bakarra baitago jokoan: euskarazko azpi-sistema kulturalean nor posizionatzen den ze lekutan”.
Era honetako txio-festa edo txio-gerra hauetan parte hartzen dudanean oso kontziente naiz euskaltzaleen arteko eztabaida bat dela, are gehiago, euskaltzale, neurri batean behintzat, zintzo eta kontzientziatu samarren artekoa (salbuespenak salbuespen), baina hori ona ez ezik beharrezkoa da, han-hemen entzuten ditudan astakeriak eta gehiegikeriak kontuan hartuta.
Edurne Azkaratek elkarrizketan dioena, oro har hartuta, zentzuzkoa eta interesgarria da, baina Twitterren jarritako bideo zati laburrak, hain zuzen, euskaltzale kontzientziatu edo gutxienez kontzientziatu samarren artean oso bizirik dauden aurreiritzi askori bazka, hazkurri eta gasolina ematen dio (bueno ez, bale, hainbeste ez, bazka eta hazkurri bai, gasolina ez). Horregatik, uste dut logikoa, zuzena eta bidezkoa dela bideo-zati horri buruzko oharrak egitea Twitterren, zentzuz eta errespetuz egiten badira betiere, onuragarriak eta beharrezkoak lehen esan dudan horretarako: geure artean (euskaltzale kontzientziatu samarrak eta hori guztia) zabaltzen diren topiko faltsu eta gehiegikeriei, ahal den neurrian, kontrapisu bat jartzeko.
Beraz, bai, gure arteko kontuak dira, artista garaikideen arteko eztabaiden antzera, baina ez horregatik antzuak eta alferrikakoak, nire ustez.
Gero diozu “gauza bakarra” dagoela jokoan: “euskarazko azpi-sistema kulturalean nor posizionatzen den ze lekutan”. Ez dut uste. Akaso batzuen kasuan hala izango da, baina nik uste dut askok, gehienok segur aski, geure artean esperientziak eta ikuspuntuak partekatzeko, eta, esan bezala, geure arteko aurreiritzi eta gehigikeria batzuei aurre egiteko hartzen dugula honelako txio-liskarretan.
Aupa Juan Luis. Ni lehen zure iritzi berekoa nintzen eta uste nuen Twitterreko eztabaidek euskal esparru kultural komun moduko bat elikatzen laguntzen zutela. Bada bolada luze bat, ordea, beste gauza batzuk ere ikusten ari garena: dena eskema aurrefabrikatuen bidez interpretatzea, falaziak, lastozko panpinak, bestearen ahotan esan ez dituen gauzak jartzea… etab.
Eta horrek pentsarazten dit, kontua jada ez dela unean uneko eztabaidagaia, debate horretan hartzen diren posizioak baizik. Eta, batez ere, eztabaidaren amaieran nor geratzen den hasieran baino kapital sinboliko handiagoarekin (Bourdieuren terminoetan esateko).
Partekatu dezakegun plaza batean ekarpenak egiteko baino, komunitate hori botere-logikatik banpirizatzen duten debateak bihurtu dira horrelakoak Twitterren. Nagusitzen den joera da Carl Schmittek (portzierto, nazi bat) teorizatu zuen lagun-etsai dialektika. Gainera balio aurrerakoien izenean egiten da.
Eztabaidaren formari pixka bat erreparatuta, ordea, ez da zaila ikustea horrelakoetan nagusitzen diren lehia-espiritua, gregarismoa eta abarrak. Eta seinalatzeko moduko zerbait dela iruditzen zait.
Bueno, zuk botila erdi hutsik ikusten duzu, nik erdi beteta. Zuk bai baina ez diozu, nik ez baina bai. Seguru asko, benetan diot, ironiarik gabe, ni baino zuzenago zabiltza. Inozo samarra naiz horrelakoetan.
Zelan diren gauzak! Hauek irakurtzen, Twitterrekoak eta blogekoak, “ondo” pasatzen dut. Esan nahi dut, beti dagoela zer arrantzatu. Arrantzatutako pilula gustukoa izan zein ez, ados egon zein ez. Edukia “jan” eta haserretu arren on egin dezakeela ere pentsatzen dut-eta!:-)
Eztabaidaren ekarriaz hitz egin behar genuke, behartzat ulertuta eztabaida bera. Eztabaidatzea haizatu. Pilula txikietan sarri, harietan batzuetan, blog batera ekarrita hurrengo. Beti ez da hobea luzean jardutea, ezta? Zuen 140koak ere gustura irakurtzen ditugula esan nahi nuen.
Bide batez, 33.000 lagunen klikak dira beharrezko 700ek elkarrizketa osorik entzuteko. Are, egunen baten 1.400 izateko. Lanean jarraitu behar, eztabaidan, pilulekin ere bai. Eztabaidak badu erakarpenik, eta askotan, eztabaidan dihardutenendako ez ezik horiei jarraika dabiltzanendako. Edo horiendako bereziki.
Bada lasto eta gari, noski. Liburu baten edo aldizkari baten, edo blog baten, edo bideo baten, edo… Seguruenik, lasto eta gari, denak behar direlako. Eta gari dena batendako lasto delako bestearendako eta alderantziz. Sarriegi irakurtzen dut eztabaida gutxiesten (egia da lastotik asko dagoela, baina…) eta gehiago ere ondo legokeela uste dutenetakoa naiz ni. Zuek ez utzi, behintzat, motz zein luze aritzeari plazan, eztabaidagaiak jartzen jarraitu posizioak posizio. Irakurtzeko aukera dugunondako merezi du.
Aupa bioi, segi bixi.
[…] Gorka Bereziartuak Argia aldizkariko Boligrafo Gorrian. […]