Ibilbidea: Sormen beka emateko prentsaurrekoa, Benito Lertxundiri elkarrizketa, Harkaitz Canoren Fakirraren ahotsa-ren aurkezpena.
Deituiozu berezi. Deituiozu bitxi. Deituiozu arraro. Deituiozu nahi duzun bezala, baina hau ez da normala. Eta ez, ez dut esaten Durangoko Azokaren bigarren egunean gaudelako eta gaur goizean oraindik Toti Martinez de Lezeak Ereinen standean eragiten dituen ilara ia mitologikoak ikusi gabe jarraitzen genuelako, baizik eta itxuraz elkarrekin inolako loturarik ez duten gauzak gurutzatzen hasi direlako Landako gunean ostegun honetan.
Deituiozu hibridazioa. Deituiozu eklektizismoa. Deituiozu crossover kulturala. Deituiozu nahi duzun bezala, kontua ez baita erraza esplikatzen: literatur lan bati eman behar zioten Durangoko Azokaren Sormen Beka, hala iragarrita zegoen eta horrek kazetariei espektatiba jakin batzuk eragin zizkien, noski: idazle –segur aski gazte– bati argazkia egin eta haren nobela-proiektuari buruzko pieza nahiko konbentzional bat egiteko prest zeuden, bekaren irabazlea aukeratu duen epaimahaiaren izenean saridunak deskribatzeko Itxaro Bordari “geek” hitza atera zaion arte.
Bale, deituiezu “geek”. Deituiezu “nerd”. Deituiezu “freak”. Deituiezu nahi duzun bezala, kontua da AtopiaRPG rol-jokoak irabazi duela beka, euskaraz egingo den mota horretako lehenbiziko egitasmoa izango dela eta datorren urteko azokan jokatuko dutela lehen partida. Horretarako, aurrena, bost fakzio antolatu behar dira, elkarrekin etsaituta daudenak –noski, bestela ez litzateke euskal rol-joko bat izango– eta ezaugarri bereziak dituztenak. Fakzioetako bat, adibidez, status quoaren defendatzailea da; beste bat berriz, konspirazio-teorietan sinesten duen jendez osatuta egongo da.
Zer harreman dauka horrek antzinako euskararekin eta erromatar inperioaren garaiko aztarnategi batekin? Ba itxuraz, batere ez. Baina esan dugu hasieran, gaur gurutzaketa sinestezinen eguna izan da Azokan: sormen bekaren notizia idazten bukatu eta Benito Lertxundiri areto nagusian egin dioten elkarrizketarantz gindoazela, manifestazio baten antzeko zerbait ikusi dugu Artekalen barrena, “Euskaltzaindia, Iruña-Veleia argitu!!!” zioen pankarta batekin.
Hortxe dituzu AtopiaRPG-ren lehenbiziko parte hartzaileak: Euskaltzaindiak “Sistema” fakzioan izena eman dezake eta SOS Iruña-Veleiak berriz, “Lur laua” taldean. Eta has dadila jolasa. Bueno, edo segi dezala, ze partida dagoeneko hamar urte ari da irauten.
Total, sartu garela areto nagusira, entzuteko Lander Arretxearen galderei erantzunez Benito Lertxundik zer zeukan kontatzeko –susmatuz handik ibiliko zirela Amorrortuin, Iker Araotz eta beste zenbait, baina ezin agurtu; pena da ez dutela Twitterren aurpegia emateko ausardiarik ohiturarik– eta aurkitu duguna ez dela izan preseski espero genuena.
Alegia, guk –gutako batzuk behintzat–, elkarrizketa bat espero genuen, baina une oso konkretu batzuetan izan ezik, esango nuke ez dela halakorik izan. Galderak egin dira. Erantzunak eman dira. Baina, itxura batean horiek diren arren elkarrizketa bat gertatzeko funtsezko osagaiak, ez dugu elkarrizketarik ikusi, galdetutakoaren hariari jaramon handirik egin gabe Orioko bardoak eskaini duen bakarrizketa-sorta bat baizik.
Eta, hori bai, Lertxundiri aitortu behar zaio sakontasun handiz aritu dela hasieratik, ezagutzaren eta jakinduriaren artean dagoen diferentzia esplikatu duenean, baita ondoren ere, titular kolekzio ona utziz, adibidez honako hauek: “Kultura hitza bera sakralizatuta daukagu”, “mundu guztiak zerbait saltzen du eta nik kantak saltzen ditut”, “hizkuntza bat salbatzeko modurik onena da hizkuntza hori lanarekin eta dirua irabaztearekin lotzea” (barre txikiak aretoan), “herri batek askatu egin behar du, eta orduan bere erregimena jartzen du eta euskara salbatuta dago, eta unibertsala da” (txalo zaparrada). Freestyle samar, baina Durangoko Azokako Gogoetaren Plazan espero daitekeen moduan zihoan kontua, publikoari galderak egiteko aukera eman dioten arte.
“Benito, zuk uste duzu Iruña-Veleia auzia argitzeak lagunduko lukeela euskara prestigiatzen?”. Eta, deituiozu estrainio, deituiozu xelebre, deituiozu martziano, baina egoera berriro irten da bere gontzetatik.
Arratsaldean hasi dira gauzak bere onera etortzen: lerro hauek idazten ari garen momentuan totiliebers pila bat daude ilaran, rol-joko bateko fakzio batean izena eman dugu eta nobela bati buruzko solasaldia entzuteko hainbeste jende zegoen, kasik idazlea kanpoan geratu behar izan dela. Beraz gauzak normalago, baina joko demokratikoaren mugak errespetatuz betiere.
A, bai, Harkaitz Cano da idazle hori eta Fakirraren ahotsa eleberriaz hitz egitera etorri da, Leire Palaciosen galderei erantzunez. Honezkero jakingo duzue Imanol Larzabal musikariaren bizitza fikzionatu duela argitaratu berri duen liburuan, baina horrela esanda esplikazioa zozo samar geratzen zaigu. “Imanol Larzabalen bizitza profanatu dut”, esan du Canok, eta horrela bai, horrela beste esperientzia estetiko bat da liburuaz hitz egitea bera, beste lilura bat eragiten du, beste klase bat dauka.
Ba ordu erdi eskaseko aurkezpena horren erakustaldia izan da: “Tenpluaren barruan daudenak inoiz egon zirela kanpoan” gogora ekartzetik, “kantari bat suaren gainean oinez” irudikatzera. Liburuaren azalerako aztertu eta baztertu zituzten ideiak esplikatzen hasi denetik artista batek bere dohainaren morroi izaten buka dezakeela azaldu duen arte, kolore-paleta zabala hartuta aritu da hizketan, fikzioari buruzko gogoetak, ukitu umoretsuak, hango eta hemengo erreferentzia kulturalak, estilo nahastezin hori.
Idazlearen ibilbidea ezagututa eta gaurko egun, deituiozu nahi duzun erako hau kontuan izanda, horrek harritu, ez du agian asko harritzen; baina berdin-berdin harrapatzen zaitu.
8 Iruzkin
Lertxundi jaunaren erantzuna Veleia-ri buruzko galderari ez zait argi geratu. Argiago azaltzerik bai?
Tamalez, ezin dut: Lertxundik ez zion zuzenean galderari erantzun, hizkuntza normalizatzeko boterea hartzeak daukan garrantziaz hitz egin zuen.
Eskerrik asko erantzunagatik Gorka.
Iruña Veleia Argitu ekimenaren izenean, inoiz Argia-k Iruña Veleiako gaia bere garrantzi eta urgentzia osoz plazaratzen laguntzeko prest egongo balitz, arren, jar zaiteztela kontaktuan gurekin, hortarako botererik euskaldunok jadanik badegunaren erregu eta esperantzan, Lertxundi jaunak amestutakoari itxaron gabe. Euskal gizarteak jakin beharra du, ezer egin ezean, oso epe motzean, Veleiako ondarea betiko galdua izango degula. Epaia badator, eta zientzia eskaera eta euskaldunon duintasunari pausu emateko gai ez bagara, gure bizi osoan ezagutu ahal izango degun euskal ondare kultural eta historiko handiena galduko degu. Betirako. Euskaldun duin guztion izenean, arren eskatzen dizuegu: plazaratu ezazue ozen Iruña Veleiarako hil hala biziko egoera.
Aupa Alberto, mila esker zure iruzkinarengatik. Ez dakit Argiaren ohiko irakurlea zaren, Iruña-Veleiakoa Argian plazaratzeaz idatzi duzuna ikusita, itxura eman baitit zure ustez hedabide honek ez duela gaiaren berri eman. Eta ez da horrela, begiratu “Iruña-Veleia auzia” kanala.
Lehenik, barkamenak. Bai, harpide naiz, eta bai, bihotzez eskertzekoa zuen lana, jakina. Aldiz, ez dut gogoan euskaldunondako berebiziko garrantzia beharko lukeen gai honek inoiz portada eskeinia izan dion, Edo ohiartzun konstante eta zabala. Agian erratua nabil, eta barkaidazue hala bada (zinez, ez naiz ironiko hari, larritasunak jota baizik). Epaia orain hastekotan daukagunean, 10 urteko kalbario luze eta gutxi batzuen borrokaren ondoren, guztia galtzeko zorian gaude guztiok. Berebiziko froga eta lan zientifikoei atea ez bazaie zabaltzen, epai erratu, injustu eta birrintzailea suertatuko da, jadanik gaur egun aztarnategian badabiltza ten ondeamakina suntsitzaileak un batera, beste Iruña (pamplona)ko gaztelu plazan izan zen moduan. 10 urte eta gero, epaia badatorrela hilabete hontan, galdera: Argiako portada eta kobertura zabalik opatzeko aukerarik egongo ote zen? Ozen eta zabal, laguntza eta erregu utsa besterik ez da hau, agian euskaldunok inoiz ezagutuko degun ondare handiena askatze bidean jartzen laguntzeko. Gutxi batzuk gaude soilik bultzaka, eta zuenean dezuten difusio gaitasunari zor, eman diezaiogun orain epe oso motzean gertatzear denari berebiziko ohiartzuna. Euskal gizarteak, gertatzear dagoenaren berri jakin behar du, hizki handienekin. Erregu beraz, ausartu portada eta koberturarik zabalena ematera. Ausartu
Aupa Alberto, mila esker berriz ere zure erantzunarengatik. Erredakzio-bilerara eramango dut gaia.
Nolanahi ere, badago auzi honetan hedabideei zuzentzen zareten moduan, nire ustez, nolabaiteko eskalada-efektu bat, zuren aldarrikapenari mesede baino kalte gehiago egiten diona: ez da lehenengo aldia Argian mota honetako mezuak jasotzen dituguna. Hasieran, ez genuela informatzen zen kontua. Informatu dugu eta zuen aldetik jaso dugun erantzuna izan da, baietz, notizia atera dugula, baina digitalean, ea paperean noiz aterako genuen. Jarraitu dugu informatzen, argitaratu dugu paperean ere, eta orain aldizkariko portada eskatzen duzu.
Nik ulertzen dut gai honetan azken hamar urteetan buru-belarri zabiltzatenontzat hil ala biziko kontua dela eta entzuten ari gara diozuena, baita informatzen ere. Baina informazio bakoitzak non agertu behar duen ez du erabakiko Argiatik kanpoko inork. Eta ez da ausardia kontua, hedabide honen funtzionatzeko modua errespetatzea baizik.
Galdera zen ea Iruña-Veleia argitzeak euskarari prestigioa ematen lagunduko zuen. Ez zen mintzatu Iruña-Veleia aferaz, baina ezin erran ez zuenik erantzun: ezezko erantzuna eman zuen. Hots, prestigioa ez diotela ematen gauza horiek, edo Euskaraldiak edo egun bateko ospakizunek… baizik eta lanerako derrigorrezkoa izateak.
Iruña Veleian, euskal hiri bat ari zaigu euskeraz mintzo gaur egungo euskaldunoi. Euskaraz alfabetatutako gazteen aztarna srkeologikoekin, mundu mailako aurkikuntzekin batera munduari emanak. Erromatar inperioari bizi iraun zuen hizkuntza Europar bakarrenetakoa izaki, bakarra ez bada, nolatan lortu genuen hori? Nolatan? Orain arte, zibilizaziorik at ginen tximu isolatutzat geneukan gure burua aro hortan, bosoko pekotzen prestigioarekin. Aldiz, orain, hiri erromatar euskaldun bat degu opari gure ama hizkuntza historian prestigiatuz. Gaur egungo arkeologiaren aita, Harris jauna, etorria da Veleiara gu prestigiatu nahian, aurkikuntzen maila internazionala munduari erakusten lagundu nahian. Non gaude euskaldun duinok Veleia affeir-s behingoz argitzea eskatzeko. Bada garaia euskaldunok haundi pentsa dezagun. Agian, gure arbasoek ez bezala, gaur egungo euskaldunok…ez dugu Iruña Veleia merezi. Baina ez dut sinetsi nahi