Iñaki Bastarrikaren bloga
Liburuak maite ditut, eta irakurri ahala azpimarratzen ditut eta haiei buruzko iruzkinak egiten. Batzuetan nobedadeak dira, baina beste askotan, liburu lehenagokoak edo erdi ahaztuak. Beste alde batetik kontu zaharrak egunetik egunera gehiago zaizkit atsegin.
Azken bidalketak
- Paradisuaren kanpoko aldeak, Lanbroa, Behinola 2024-04-26
- Umeekin egiteko ibilbideak 2024-04-20
- Artem Ivantsov: bi Iberiak elkartu nahirik 2024-04-14
- Tracce della lingua basca in Sardegna 2024-03-24
- Yehuda Ha-levi tuterar idazlea 2024-03-19
- Arteterapia (I) 2024-03-13
- Jorge Gimenez Bech itzultzailea [1956-2023] 2024-03-06
- Bichta éder 2024-02-27
- Kouroumaren eguzkiak 2024-02-20
- Babilonia 2024-02-09
Iruzkin berriak
- Ane Maiora(e)k Lola Viteri margolaria eta gaurko umeak bidalketan
- Izena *isabel(e)k Isabel Azkarateren kamera magikoa bidalketan
- ROBERTO(e)k Wyoming Handia: “Rupturista nintzen eta hala jarraitzen dut” bidalketan
- Roberto Moso(e)k Ihardukimenduaren teoria chit hordigarria bidalketan
- Juan(e)k Berriz Irigoien bidalketan
Artxiboak
- 2024(e)ko apirila (3)
- 2024(e)ko martxoa (4)
- 2024(e)ko otsaila (4)
- 2024(e)ko urtarrila (4)
- 2023(e)ko abendua (2)
- 2023(e)ko azaroa (2)
- 2023(e)ko urria (5)
- 2023(e)ko iraila (2)
- 2023(e)ko abuztua (1)
- 2023(e)ko uztaila (2)
- 2023(e)ko ekaina (1)
- 2023(e)ko maiatza (1)
- 2023(e)ko otsaila (2)
- 2023(e)ko urtarrila (4)
- 2022(e)ko abendua (4)
- 2022(e)ko azaroa (4)
- 2022(e)ko urria (5)
- 2022(e)ko iraila (5)
- 2022(e)ko abuztua (4)
- 2022(e)ko uztaila (3)
- 2022(e)ko ekaina (4)
- 2022(e)ko maiatza (5)
- 2022(e)ko apirila (4)
- 2022(e)ko martxoa (4)
- 2022(e)ko otsaila (4)
- 2022(e)ko urtarrila (5)
- 2021(e)ko abendua (4)
- 2021(e)ko azaroa (4)
- 2021(e)ko urria (5)
- 2021(e)ko iraila (4)
- 2021(e)ko abuztua (4)
- 2021(e)ko uztaila (4)
- 2021(e)ko ekaina (4)
- 2021(e)ko maiatza (5)
- 2021(e)ko apirila (5)
- 2021(e)ko martxoa (4)
- 2021(e)ko otsaila (5)
- 2021(e)ko urtarrila (5)
- 2020(e)ko abendua (6)
- 2020(e)ko azaroa (7)
- 2020(e)ko urria (7)
- 2020(e)ko iraila (8)
- 2020(e)ko abuztua (6)
- 2020(e)ko uztaila (15)
- 2020(e)ko ekaina (9)
- 2020(e)ko maiatza (9)
- 2020(e)ko apirila (11)
- 2020(e)ko martxoa (14)
Oihalen hizkuntza
Atalak: bAst
Oihalen hizkuntza
Orain denbora asko ez dela, Ziudadelako Mistoen Pabiloiko lehenengo solairuan, ‘ Ehunen lengoaia. Ehungintza mendebaldeko Afrikan ‘ erakusketa egon da ikusgai. Erakusketak Kim Manresaren argazkiak eta Maica de la Carreraren moda-fusio sorkuntzak bildu ditu, bai eta hari lotutako zenbait objektu ere.
Artisten lanak janzkera du ardatz, zeinaren jatorria, gizakiena bezala, Afrikan baitago, hain zuzen. Janzkera, oinarrizko beharrizanetik haratago, norbanakoaren nortasunaren eta talde bateko kide izatearen identitate zeinu ere bihurtu da, hiri-tribu batetik gizarte-klase jakin batera. Jantzita daramaguna lengoai bat ere bada: nor garen komunikatzen du.
Afrikak lengoai ezberdina du, ehunetan inprimatuta ere badagoen kode bat. Materialek, koloreek, formek eta motiboek herrialde edo etnia bateko kide direla identifikatzen laguntzen dute, bai eta pertsona baten estatus soziala, lanbidea edo adinagatik lortutako maila ere. Ehungintzako tradizio aberats horiek bereziki bizirik daude mendebaldeko Afrikan, non antzinako ehungailuek funtzionatzen jarraitzen duten. Ehungailu horietan kente, adinkra, batik, bogolan eta korhogo oihal ederrak sortzen dira, zeinak erakusketa honetako irudietan ikus baitaitezke. Baina edertasuna ere teknikarekin lotuta dago, eta horixe da Kim Manresaren argazkien bidez bidaia “bisual” bat egiteko proposamena.
Manresak Ghana, Mali eta Boli Kostako oihaletan jaso ditu, bakoitzak bere sinbologia duela, elaborazio-prozesuen funtsa: ehuna, estanpazioa, kolorea finkatzea, almidoitzea eta abar. Argazkietan agertzen diren objektu eta tresnetako batzuk irudietatik “ateratzen” dira, eta forma eta tamaina hartzen dute erakusketako beira-arasetan. Gaurkotasuneko kontrapuntua Maica de la Carrera diseinatzailearen sorkuntza modernoek jartzen dute, zeina modaren bidez Afrika eta Europaren arteko komunikazio-kanal original baten sustatzailea baita.
Lankidetza argazkilari eta diseinatzailearen artean
Kim Manresa 14 urterekin hasi zen Bartzelonako langile-borrokaren argazkiak egiten. Bere erreportajeek salaketa sozial eta giza eskubideen aldeko eduki handia dute. Mundu osoko aretoetan egin ditu erakusketak, bai eta hogeita hamar bat liburu argitaratu eta hainbat sari jaso ere. Associated Press nazioarteko albiste agentziak Burkina Fason ablazioari buruzko bere erreportajea aukeratu zuen XX. mendeko ehun onenen artean.
Maica de la Carrera, moda diseinuko ikasketak amaitu ondoren, ehun afrikarretan espezializatu zen eta bere identitate-zeinua hango ehunen naturaltasunean eta hain errotuta dagoen ehungintza tradizio horren artisautza prozesuetan aurkitu zuen. Mamah África Galeriatik egiten du lan moda-bildumak diseinatzen, eta zeregin horretan 20 urte daramatza, egungo emakume paregabe eta unibertsalen edertasuna nabarmentzen duten modeloekin, tradizionala dena gaukotasunera egokituz.
‘Afrika behar-beharrezkoa’ ekimenaren XXI. proposamena
Erakusketa programatzeaz gain, Iruñeko Udala hasieratik ari da ‘Afrika behar-beharrezkoa’ ekimenarekin elkarlanean, Udalaren Garapenaren aldeko Lankidetzako Programaren bitartez, sentsibilizaziorako dirulaguntzak deituta. Partzuergoa osatzen duten GKEen ekimenak urtez urte Saharaz hegoaldeko Afrikari buruzko estereotipoak desegitea du helburu, eta gogoraraztea beharrezkoa dela berdintasunean eta elkarrekiko laguntzan oinarritutako lankidetza, berebiziko arreta eskainiz emakumeei.
Oraingoan, proiektua Bakerako Lankidetza Batzarra GGKEak aurkeztu du, zazpi erakundek osatutako talde baten buru izanik: BLB bera, TAU Fundazioa, MedicusMundi, Oxfam Intermón, SED, Proclade Yanapay eta Felipe Rinaldi Fundazioa.
Oihalen hizkuntza erakusketaren katalogoa
KATALOGORA ESTEKA