Hasiera »
Txerraren bloga - Garaigoikoa
Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Zer da soziolinguistika domestikoa? bidalketan
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Soziolinguistikaren dibulgazioa gaur eta hemen: barreiatzen egitasmoa bidalketan
- 30 musker(e)k Normalizaziorako alderdi linguistikoak bigarren mailakoak dira bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k Hegemonia (edo autozentroa) bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k A casa do amo bidalketan
Artxiboak
- 2025(e)ko urtarrila
- 2024(e)ko abendua
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
2006ko datuak hiru urte beranduago
2009-04-27 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Pasa den ostiralean argitara eman zuten Inkesta soziolinguistikoa. Ez dut horren emaitzik aipatu nahi, ez dut haren metodologia epaitu nahi. Bakoitzak aterako ditu nahi dituen ondorioak, eta nahi duenari erreparatuko dio. Aurrerantzean neuk ere egingo dut ariketa hori.
Dena den, galdera bat datorkit burura eta ezin pasa hori egin gabe: inkestaren datuak 2006koak dira. Zergatik tardatu dute hiru urte emaitza horiek kaleratzen? Ez dut ulertzen, datuak 2006an ez ematea ulertzen dut, inkluso 2007an. Baina 2008an ez, eta 2009ko apirilean? Ez dut ulertzen …….
Inkesta soziolinguistikoa.
Euskararen Normalizazio Kasu Aurreratu berriak kaleratu ditu Soziolinguistika Klusterrak
2009-04-24 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Soziolinguistika Klusterretik bidali didate hau blogean igotzeko. Mila esker.
Zer egin euskara norbere erakundean normalizatzeko?
Galdera horri erantzuna bilatu nahi dio Soziolinguistika Klusterrak,
2007. urtean abiatu zen Euskararen Normalizazio Kasu Aurreratuak
proiektuaren bidez.
Euskararen Normalizazio Kasu Aurreratuak sortzeko Ezagutzaren Klusterrak egindako Kudeaketa Aurreratuko Enpresak
argitalpenak eredu hartu eta soziolinguistika arlora egokitu dira.
Beraz, kudeaketan eredugarri diren kasuen ordez, euskararen
normalizazioan eredugarri direnak aztertzen dira hemen. Proiektuaren
helburu nagusia euskara planekin abiatu diren erakundeen esperientzia
eta ezagutza bildu eta zabaltzea da. Erakundeak enpresa, administrazio
nahiz hezkuntza arlokoak izan daitezke. 10-15 orrialdeko kontaketa hiru
hizkuntzetan egin da: euskaraz, gaztelaniaz eta frantsesez.
2008ko lanaren fruitu dira IMH, Makina Erremintaren Institutua eta Bergarako Udala Kasuak eta Soziolinguistika Klusterraren webgunean daude irakurgai. UEU eta Soziolinguistika Klusterrak Udako Ikastaroetarako antolatu duten Euskara lan munduan… lanean! soziolinguistika ikastaroan Kasu hauen berri emango da.
IMHko Kasua: Makina bat erreminta euskararentzat
IMH, Makina Erremintaren Institutua, Berrikuntza Teknologikorako
Zentroa eta Lanbide Heziketa Eskola da. Makina-Erremintaren
prestakuntzaren munduan euskara ezartzen aitzindari izan da,
prestakuntzari eta zerbitzu eskaintzari dagokionean.
Ingurune euskaldunak baldintzatuta sortu zen euskara plana IMHn, inguruarekiko eta nortasun eta kulturarekiko koherentziaz.
Kasu hau aztertzean, hainbat puntu iruditu zaizkigu interesgarri:
IMHren ezaugarrien artean, gizartearekiko erantzukizuna dago:
ikusmira etikoa kontuan hartuta, araudiak dioena eta gizartearen
aurreiritziak gainditu nahi dituzte. Hori horrela izanik, beren
erronketako bat da ingurua errespetatzea eta onartzea, beste arloetan
bezala, baita hizkuntzarenean ere. Horregatik, formazioa eskaintzeaz
gain, zentroko giroak ere euskalduna izatea dute erronka.
GOAZEN egitasmoa eta HKS (Hizkuntzak Kudeatzeko Sistema) dira IMHko
hizkuntzen kudeaketa antolatu eta gauzatzeko sistemak. HKS IMHn
ezarritako kalitate eta ingurumen sistemetan eta Eusko Jaurlaritzaren
EME-Erabilera Marko Estandarrean oinarritu da.
Bergarako Udaleko Kasua: Herria eta Udala euskaraz
Herri euskalduna izateaz gain, euskaraz bizi nahi duen herria da.
Nahi hori gauzatzeko Bergarako Udalak barrura eta kanpora begira
martxan duen euskara plana aurrera darama, koherentziaz.
Kasu honetan, puntu hauek azpimarratu ditugu:
Bergarako Udalaren ezaugarriei dagokienez, 15.000 biztanle inguruko
XXI. mendeko herri euskalduna da Bergara. EUSTATen 2006ko datuen
arabera, herritarren %68 da euskalduna. 1986an sortu zen Bergarako
Udalean Euskara Zerbitzua.
Udalak helburu nagusi hau du: Bergarako ohiko hizkuntza (lanekoa eta
zerbitzuetakoa) euskara izatea, beti ere herritarrak zerbitzu hizkuntza
aukeratzeko duen eskubidea errespetatuz.
Udalak AEBE (Administrazioan Euskara Bultzatu Erabiliz) eta EBPN
(Euskara Biziberritzeko Plan Nagusia) planak erabili ditu udal barrura
eta kanpora begirako lana kudeatzeko.
Bi Kasuetan azpimarratu da euskara planak aurrera egiteko
ezinbesteko faktore bat dago ela: pertsonak. Ezinezkoa da horrelako
plan bat garatzea plan hori “jasango” duten pertsonen oniritzi edo
inplikaziorik ezean. Pertsonen atxikimendua lortzea da lehenengo
pausoa, baina ondoren inplikazioari eustea lortu behar da eta
horretarako ezinbestekoa da dinamizazio egoki bat.
Azken bi Kasu hauez gain, 2007an argitaratutako Kasuak ere gure webgunean daude kontsultagai: ELAY Taldea eta EIKA Koop. E.
Argitalpen hauek paperean jaso nahi izanez gero, Soziolinguistika Klusterrera eskaera egin besterik ez dago: oihana@soziolinguistika.org
Espero dugu Kasu hauek euskara-planen munduan sartu nahi duten
erakundeentzat baliagarri izatea. Horretaz gain, Soziolinguistika
Klusterraren helburuetako bat da arloko eragileekin hausnarketarako
zein esperientziak elkartrukatzeko sareak osatzea eta lan honek
horretan lagundu nahi du.
Bizkarrari bizkar
2009-04-22 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Hemen bertan bizi arren, ze urrun gaude elkarrengandik. Ahozkoan egiten diren akatsei buruz izan behar da lana, eta bakoitzak akats bat hartu behar zuen lana borobiltzeko: dequeismoa, leismoa eta halakoak. Eta euren komentarioak: zer txarto egiten dugu berba eta abar (jakina gaztelania hutsez eta gaztelaniari buruz).
Euskara lan munduan ……….. lanean
2009-04-20 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Atzo ekarri nuen hona EHUko udako ikastaroetan soziolinguistikari buruz antolatu den ikastaroa. Eta gaurkoan, berriz, UEUk bere udako ikastaroetan antolatutakoa: Euskara lan munduan …….. lanean. Aipatu egin behar da biek ala biek Soziolinguistika Klusterrak antolatzen dituela.
Egitaraua
Uztailaren 8a, asteazkena
9:00-10:00
Normalizazio Kasu Aurreratuak: zergatik eta zertarako
Karmele Perez Lizarralde (HUHEZI- Mondragon Unibertsitatea)
10:00-11:00
2009ko Kasu Aurreratuak: IMH
Edurne Bilbao eta Isusko Diez
Bergarako Udala – Estepan Plazaola
11:30-12:15
EraLan ikerketa-proiektua
Nekane Goikoetxea (Soziolinguistika Klusterra)
12:15-13:00
Euskal Herriko Laborantza Ganbara: euskararen erabilera sustatzeko plana
Jojo Bordagarai (AEK- Ahize)
15:00-16:30
Jabekuntza (empowermenta) euskara-planetan: egindako ibilbidea
(Elhuyar aholkularitza)
Uztailaren 9a, osteguna
9:00-10:00
Enpresen Gizarte Erantzukizuna, baita euskararen arloan ere-
Kepa Atutxa (Egaratu)
10:00-11:00
Ekolinguistikaren diskurtsoa lan-munduan-
Abel Irizar (Emun)
11:30-12:15
Udaletatik herriko enpresak euskarara erakartzeko diskurtsoa; Buruntzaldeko esperientziatik
Marifer Gorostiza (Lasarte-Oriako Udala)
12:15-13:00
Gernika-Lumoko Udaleko merkataritzaren plangintzaren ibilbidea
Estiñe Astorkia (Artez) eta Bittor Zarrabeitia (Gernika-Lumoko Udala)
15:00-16:30
Tailerra: diskurtsoa egoera zehatzetara egokitzen
Soziolinguistika Klusterra
Zein hizkuntza hitz egiten du komunikazio gizarteak?
2009-04-19 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Oraindik apirilean gaude, baina uda geroz eta hurbilago dago. Horren ondorioz, udako ikastaroen berri heltzen ari da handik eta hemendik. Eta hona hemen, Soziolinguistika Klusterrak antolatu duena, EHUrekin batera: Zein hizkuntza hitz egiten du komunikazio gizarteak?
EGITARAUA (pdf)
EKAINAK 22
9:00etan
Dokumentazio banaketa
aro globalean”
10:30etan
EKAINAK 23
9:15etan
“Erabilera gune berriak sarean”
EKAINAK
24
9:15etan
“Masa hedabideak eta talde nortasunen eraikuntza”
————————————————————————————————————-
MATRIKULAZIOA
ofiziala EHU/UPV
Interesa izanez gero Soziolinguistika Klusterrean eska daiteke informazio
osagarria eta tramitaziorako laguntza: asier@soziolinguistika.org
30 ordu
Zer transmititu badago
2009-04-14 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Aurreko baten ere aipatu genuen Euskal Kulturaren Transmisioa graduondokoa .
Eta gaurkoan ere horrekin gatoz ………..Gainera, euskalgintza eta
hizkuntza komunitatearen modulua amaituta, hemendik aurrera gutxiago
izango dira soziolinguistikari dagozkion edukiak.
Eduki asko igo dituzte graduondoko horren webgunean soziolinguistikari
buruz. Eta blogean garrantzitsuena dena elkarrizketa eta eztabaida
sakon eta mardulak.
Eduki nabarmenenak nire ustez:
– Gazte hizkera eta euskalkiak hizpide (irratsaioa)
– Iñaki Arruti euskara teknikaria eta Jone Miren Hernandez EHUko irakaslea (irratasaioa)
– Zein da Euskal Herriak testuliburuetan duen presentzia? (irratasaioa)
– Xabier Mendiguren eta Kontseilua (irratasaioa)
– Xabier Mendiguren I, polivalientea (blogeko sarrera)
– Apologisten etxea, gurea (blogeko sarrera)
– Lasarten, Ttakunetik dator notizia (blogeko sarrera)
– Mikel Irizar, HP21 eta tribua (blogeko sarrrera)
– Euskalkiak, minorizazioaren altxorrak (blogeko sarrera)
– Gure puebloko nezesidadeak (blogeko sarrera)
– Iñaki Arruti eta Mikel Irizar (bideoa)
– Kike Amonarriz eta Koldo Zuazo (bideoa)
– Jone Miren Hernandez (bideoa)
– Iñaki Arruti (bideoa)
– Xamar (bideoa)
– Xabier Mendiguren (bideoa)
– Iñaki Arrutiren aurkezpena (aurkezpena)
– Mikel Irizarren aurkezpena (aurkezpena)
– Kike Amonarrizen aurkezpena (aurkezpena)
– Iñaki Arrutiren aurkezpena (aurkezpena)
– Xabier Mendigurenen aurkezpena (aurkezpena)
– Arranguratik amets betera (prentsa artikulua)
– Tribuaren berbak (prentsa artikulua)
Autogorrotoaren apologia
2009-04-01 // Sailkatu gabea // 10 iruzkin
Antza, Mayor Orejak honako adierazpenak egin ditu: (ez dut topatu iturri originala inon, bateren batek badaki, …)
“Mi
bisabuelo, de Ibarrangelua, tuvo la enorme visión de prohibir hablar el
vasco en casa y que sus hijos estudiasen fuera y no trabajaran allí. De
no ser así, si yo siguiera en aquel pueblo, quizás sería abertzale y,
probablemente, me detestaría a mí mismo”.
Autogorrotoaren apologia, bai horixe.
Garatzeko bidean
2009-03-25 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Aurreko batean aipatu egin nuen Garabide ere. Oraingoan ere horrekin gatoz.
Alde batetik, webgunea badute.
Eta, beste alde batetik, berritasun bat dakartelako. Euskalgintza modernoaren esperientziak batu nahi dituztelako. Eta lehen DVDa 2009an egingo dutelako.
Modernoak ote gara?
2009-03-18 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Gaurkoan bi artikuluetatik hartutako zenbait esaldi. Modernoak ote gara?
Euskara memento, Fermin Etxegoien.
Izan ere laurogeiko hamarkadan ez zen punk eredu linguistikorik sortu.
Euskara batuari esker, ordea, hizkuntza estandarizazioa hasi zen
gauzatzen, eta ez da gutxi. Garai hartan kimera bat izango baitzen
eredu informal arrakastatsuak ugaltzea pretenditzea. Geroztik ikusi
dugunez, zinez ari zaigu kostatzen euskal eredu informalak gainerako
sorkuntza arlo batzuetan ere –dela fikziozko literaturan, dela
ikus-entzunezkoetan– erdararen indar berberaz agerraraztea. Arrazoi
asko dela medio, euskarak ez daukalako, orain, erdararen penetrazio
ahalmen berbera, gazte zein underground kulturan. Eta kostatuko zaigu
lortzea.
Betikoa da: medioa mezu. Euskarak estetika gisa funtzionatu zuen
laurogeiko hamarkadan eta aurrerantzean ere funtzionatuko du,
euskaldunoi balio baitigu kanpo zein barne munduak adierazteko. Kontua
da egungo belaunaldi gazteek hizkuntza molde berriak egokitzeko behar
duten tarte honetan erdal musika ere krisi gorrian egotea ez dela gerta
dakigukeen gauzarik txarrena.
Korrika ….? Jesus Mari Mendizabal
Modernoa. Joan den larunbatean EGAko Atariko Proba.Lau mila neska-mutil
neuk ikusi nituen Donostian zintzo asko azterketa egiten. Bizkaian eta
Araban beste bost bat mila gehiago aurkeztu dira; Nafarroan eta
Iparraldean, bi mila… Guztira, hortaz, hamaika mila gazte moderno,
euskara oinarri harturik hiri-bizitzarako. Hamaika beti da asko.
Korrika doaz.
Esku era: bideo bi
2009-03-13 // Sailkatu gabea // Iruzkin bat
Topaguneak antolatu zituen urtarrilean Esku era jardunaldiak. Hango eduki guztiak eskegi dituzte bideo formatuan.
Hitzaldietatik neuk bi nabarmenduko nituzke, euren eduki soziolinguistikoengatik:
– Andoni Eizagirre: Euskara elkarteak, komunitatea mugimenduan.
– Julen Arexolaleiba: Egin eta eragin (subordinazioaren kontra, euskara elkarteetatik)