Hasiera »
Txerraren bloga - Garaigoikoa
Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Zer da soziolinguistika domestikoa? bidalketan
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Soziolinguistikaren dibulgazioa gaur eta hemen: barreiatzen egitasmoa bidalketan
- 30 musker(e)k Normalizaziorako alderdi linguistikoak bigarren mailakoak dira bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k Hegemonia (edo autozentroa) bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k A casa do amo bidalketan
Artxiboak
- 2025(e)ko urtarrila
- 2024(e)ko abendua
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
Lokartzeko motiborik ez
2008-06-22 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Azken aldi honetan, aipuei hartu diet kariñoa-edo. Gaur beste bat, gaurkoan IV. Inkesta Soziolinguistikoaren gainean. Egun hauetan horri buruz irakurri dudan analisirik sakonenak. Xabier Isasi, Iñaki Martinez de Luna eta Paula Kasaresenak.
IV Inkesta
Soziolinguistikoa aztertuta, euskararen berreskuratze prozesuan aurrera
egin dela, baina datu kezkagarriak ere badirela uste dute Xabier
Isasik, Iñaki Martinez de Lunak eta Paula Kasaresek.
Lokartzeko motiborik ez
Ainhoa Sarasola Andoain
Euskara dakiten eta egunerokoan erabiltzen duten herritarren
kopurua gora doa urtetik urtera. Ondorio hori utzi du Eusko
Jaurlaritzak eta Euskararen Erakunde Publikoak asteon aurkeztutako IV.
Inkesta Soziolinguistikoak, besteren artean. Baina ez da izan
azterlanak utzitako ondorio bakarra. Datuen azterketan sakontze aldera,
Xabier Isasi Gaindegiko lehendakari eta EHUko irakaslearekin, Iñaki
Martinez de Luna soziologo eta EHUko irakaslearekin, eta Paula Kasares
NUPeko irakaslearekin mintzatu da BERRIA. Pozteko moduko datuak, bai,
baina aldi berean, euskararen berreskuratze prozesuan lokartzeko batere
motiborik ez dagoela uste dute hiru adituek.
xabier isasi
EHUko irakaslea
«Moteltze prozesu batean gaude ezagueran eta nabarmenago, erabileran»
«Nire ustez, inkestatik orokorrean eratortzen dena da euskararen
berreskuratze prozesua aurrera doala, baina espero baino mantsoago.
Urteotan bildutako datuak norabide berean doaz. Ez bakarrik erabileran,
baita ere ezagutzan, berreskuratze prozesua moteltzen ari da. 1991eko
lehen inkestatik funtzioa marrazten bada, ikusten da mantsoago hazten
ari dela euskaldun kopurua, eta erabilera are mantsoago.
Gazteen aldetik, Euskal Herri osoan, badirudi euskararen
aldeko joera orokorra dela. Datu oso on moduan ikusten dut euskaldun
kopurua gero eta handiagoa izatea gazteen artean. Erabilera eremuak
pixkanaka ari dira zabaltzen, baina ez behar beste. Gazten artean bada
proportzio esanguratsu bat, erdia baino gehiago, ama hizkuntza erdara
duena. Horrek esplika lezake erabilerarena, baina neurri batean
bakarrik.
Lurraldeen arteko ezberdintasunak ere hor daude. Argi dago
euskara berreskuratzeko politika aktiboa dagoenean prozesua bizkortu,
sendotu egiten dela. Iparraldean euskararen egoera biziki zaila da. Eta
Euskal Herri osoan euskaldunak biztanleen laurdena garela berriro ere
ikustea oso datu kezkagarria da.
Iragarpenei dagokionez, egun ekonomiaz esaten da motelaldia
dagoela, eta, hitz bera erabilita, esango nuke gauzak ez badira
aldatzen, datozen urteetan moteladia areago egingo dela.
Hizkuntza guztietan gertatzen den gisan, erabilera maila
jakina ez bazaio ematen, galtzen da. Hiztun aktiboak lortzeko,
bizitzaren bestelako eremuetan zabaldu behar da, eta, batez ere,
euskararen hizkuntza komunitatea trinkotu. Niretzat, hizkuntzaren
definizio onena da hizkuntza inorena izan gabe, guztiona den zerbait
dela. Euskara gaur arte iritsi bada, giza taldeen ekarpenagatik da.
Esan behar dut euskararen berreskurapenaren parekorik ez dela
Europan XXI. mendean, hori aitortu behar da. Baina horrek ez du kentzen
oraindik UNESCOk euskara desagertzeko arriskuan den hizkuntzatzat
hartzea. Lautik bat gara. Talde mailako indarrak aktibatzeko gauza
bagina, askoz hobeto bizi gintezkeen euskaraz».
iñaki martinez de luna
EHUko irakaslea
«Tentsio puntua mantentzea beharrezkoa zaio egoera gutxituan den hizkuntza bati»
«Nabarmentzekoa da Iparraldearen eta Hegoaldearen arteko aldea.
Hegoaldeko joera lehendik antzematen zen bera da, eta ezagutzan gora
egitea ona da. Kezkagarria da Iparraldean oraindik joera beherakorra
izatea.
Absolutuki gazteek gehiago erabiltzen dute euskara, baina
gazte euskaldunek, proportzioan, gutxiago. Gazte asko etxetik ez dira
euskaldunak eta, eskolan euskaraz murgilduta egon arren, eskola orduez
kanpoko bizi ia osoa erdaraz egiten dute. Gaitasuna dimentsio
indibiduala da, baina erabilerak dimentsio soziala du; ez da bakarrik
jakitea, baizik eta elebidun horrek, dagoen egoeran, hizkuntza erabili
ahal izateko hainbat baldintza agertzea.
Datu onena norabidea da; euskararen ezagutza areagotzea ez da
halabeharra, herri batek bere hizkuntza berreskuratzeko gogoa duelako
da. Kezgakarriena, aldiz, erabilerak behar dituen gizarte baldintzez
jakitun ez izatea. Ezagutzatik erabilerara dago jauzi handia, eta
jauzia ondo egiteko, behar dira gizarte baldintza egokiak. Hori aldatu
ezean, erdal baldintzetan funtzionatzen duen gizartean murgiltzen ari
dira euskaraz ikasten duten gazte asko.
Iragarpena ez da erraza. Egungo baldintzak bere horretan
mantenduta, bilakaera antzekoa litzateke. Kontuz ibili behar dugu
hamarkadetan izan dugun euskararekiko tentsio puntua asperduraz edo
inertziaz ez galtzeko. Tentsio puntua beharrezko zaio egoera gutxituan
den hizkuntza bati; galduz gero, hedatuena, normalizatuena guztiaz
jabetzen da, erdara. Lokartuz gero, gureak egin du».
paula kasares
NUPeko irakaslea
«Datuak ditugunetik, lehen aldia da Iparraldeko gazteen artean irabaziak neurtu direla»
«Nabarmen dira Euskal Herriko dinamika ezberdinak lurralde
administratiboen arabera. Datu onena da, Iparraldeko gazteen artean
atzeman den ezagutzaren igoera. Datuak ditugunetik, lehen aldia da
gazteen artean irabaziak neurtu direla. Ezagutzak behera etengabe egin
badu ere, datu horrek argi-izpia ematen du.
Daturik kezkagarriena, berriz, EAEn gazteen artean ezagutza
handitu bada ere, elebidunen tipologia kezkatzeko elementua da
hizkuntzaren bizitasunari, hau da, erabilerari begira -horietako bosten
bat baino ez da moldatzen euskaraz erdaraz baino hobe-.
Azken 15 urteotako balorazioan, Euskal Herrian diren hizkuntza
politika ezberdinen eraginak gero eta nabarmenagoak direla esango nuke:
EAEn ikusten den euskaldungoaren sendotze demografikoa ez da Nafarroan
eta Iparraldean ikusten. Aurreikuspena zaila da. Aldaketa demografikoak
gertatzen ari dira, eta elementu oso desorekatzaileak izan litezke
politika egokiak ezarri ezean. Baditugu datu itxaropentsuak; Nafarroan
%51,8tik %34,2ra pasatzea euskararen aurkako jarrera, adibidez.
Iparraldean bereziki, euskararen egoera larria da oso; Nafarroan ahul
dago».
Irakurgaiak: Bat 66
2008-06-20 // Irakurgaiak // 5 iruzkin
Normal
0
21
Azken Bat aldizkaria izango da azken
aldizkarien artean soziolinguistika gutxien duena. Soziolinguistikaz baino,
euskara eta teknologia berrien arteko harremanaz dihardu. Soziolinguistika
baino teknologia du hizketagai, euskarari lotutako teknologia beti ere.
Bereziki bi artikulu nabarmenduko nahiko
nituzke. Batetik, Maite Goñi euskaljakintzakoak egindakoa eta, bestetik,
Fernando Morillo idazleak egindakoa. Biak oso intuitiboak, pistak ematen
dituztenak, bide berriak iradokitzen dutenak.
Allartean blog berria
2008-06-18 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Atzo blog berria deskubritu nuen, Allartean izenekoa. Egia esateko bloga baino gehiago da, di-da izeneko mezu laburrak bidaltzeko tumblr tresna ere darabil, baita del.icio.us loturak ere.
Blogean hiru artikulu argitaratu ditu. Antropologia linguistikoarekin harremanetan daude artikuluak. Hau da, soziolinguistika (edo hizkuntzaren soziologia) ukitzen dute tangentzialki edo ez horrenbeste. Jarraitu beharrekoa bloga dirudi, eduki sakonak dituena (eta laburragoak egiteko, di-da hori duena).
Artikuluen entresaka batzuk:
Hizkuntza eta generoa.
Hizkuntzaren trasmisioa emakumeari lotua dago.
Gaztelania trasmititzea inportantea zenean, emakumeek gaztelaniarekiko
leialtasuna erakusten zuten. Euskara prestigioa hartu ahala, euskara
trasmititzea inportantea denean, emakumeek euskararekiko leialtasuna
erakusten dute.
Perpektiba profesionalei lotuta, emakumeek bete ohi
duten lanbideetan euskararen eskaera eta erabilera altuagoa baita
(irakaskuntza, erizaintza,…)
Gelaz kanpoko jarduera-esparruen eragina, mutilek
kirol-ekintzak aukeratzen baitituzte eta neskek bestelako jarduera
“euskaldunagoak”
Ideologia linguistikoei buruz.
Euskalgintzan erabili ditugun leloak etorri zaizkit burura: euskara da euskaldun egiten gaituena; euskara denona,…
Eslogan-bilduma horren gainean euskararen ideologia linguistikoaren
azterketa egiteko adina material dago. Interesgarria litzateke.
Euskararen noranahikotasuna zalantzan
2008-06-12 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Gaurkoan ere atoan-en bidetik beste aipu bat. Euskara 21 blogean atera den iritzi interesgarri ia bakarra da hauxe, Barandiaran izeneko batek eginda. Bere pesimismoarekin bat ez banator ere, euskararen egoeraren gako batzuk ematen dituela uste dut.
Txostenean esandako zerbaiti heldu nahi nioke. Txostenean zera esaten da: “poetak
aipatu zuen harako euskara noranahiko hura biziberritu egin da
urteotan, eta are noranahikoago izatera iritsi da, ezbairik gabe”.
Lizardik noranahikoa nahi zuen euskara, eta, urteekin, egia da
euskara ideia horretara hurbiltzen hasi dela. Orain, etxetik eta
meza-zulotik beste leku askotara zabaldu da euskara: komunikabideak,
unibertsitatea, administrazioa… Duela gutxi ikusi dut ere menuak euskaratzeko tresna
bat sortu duela Donostiako Euskararen Udal Patronatuak. Ez dut esango
gaizki dagoenik, baina zalantzak pizten dizkit noranahikotasun horrek.
Nolabaiteko fartsa bat baitago horren atzetik. Izan ere, eremu asko
egon badaude euskaraz, baina beste gauza bat da erabilera. Eremu
askotara heldu gara, baina azaletik. Eta, aldiz, lehen euskarak berezko
zituen eremuak galduz goaz pixkana; bereziki, kalea. Hori, hizkuntzaren
bizitasuna ez aipatzearren; azken batean, euskara bateratzeak zurrundu
egin ditu belaunaldi berriak freskotasun aldetik, eta denok berdin hitz
egiten dugu kalean edo bulegoan.
Bestalde, sentsazioa daukat diru eta ahalegin handiak bideratu direla
euskararen presentzia noranahiko hori bermatzera, baina horretan geratu
da, presentzia hutsean. Erabilerak kale egin du. Eta erabilerarik gabe,
akabo. Horregatik, eta etorkizun global eta eleanitzari erreparatuz,
nago ez ote den antzua izan ahalegin guztia. Agian, hobe zuen euskarak
noranahiko ez eta etxeko izaten jarraitzea. Izaten jarraituko badu.
Zein da, bada, euskararen bertutea munduari begira? Ezin da lehiakorra
izan ingelesa, gaztelera edota txinerarekin. Beraz, zein da euskaraz
eskain dezakeen berezitasuna? Buelta eman behar diogu diskurtsoari:
euskara maite badugu ez da, hain justu, noranahikoa delako, etxean
bezala sentiarazten gaituelako baizik. Txillidak Pío Barojari
eskainitako hitz batzuk ekarri nahi nituzke akordura: Querido Pío, ciudadano del mundo desde la montaña.
Euskara da gure mendia, baina ez munduko hiritar egingo gaituena. Horrexegatik maite dut nik, behintzat euskara.
Kibutz euskalduna
2008-06-10 // Sutondoko kontuak // Iruzkin bat
Gaur, atoan-en bidetik aipu bat, Jon Urruxulegik gaurko Berrian dakarrena.
Ia erabat hutsik dauden herrietako bat euskaltegi bihurtzea. Bertara
joan, herri batek behar duen administrazio guztia martxan jarri eta
komunitate euskaldun bat eratu. Batzuk bertan biziko lirateke, agian,
okupatutako etxe batean bezalatsu. Beste batzuk hilabete edo birako
joango lirateke barnetegi klasiko batera joaten diren bezalaxe.
Abereak, baratzeak, hitzaldiak, irakurketak, eztabaidak, bizitza.
Zereginak banatzeko asanbladak.
Subentzio beharrik gabeko euskaltegi librea, idealismoaren
habia, Nor-Nori-Nork sistema zigortzailerik gabeko eskola
liberatzailea, euskaraz bizi leloaren praktika sozio-linguistiko plastikoa, kibutz
euskaldun ez estatala, naturaren kodigoaren erresuma, euskal herria
litzatekeen euskaltegia litzateke horrelako bat. Zergatik ez martxan
jarri?
Gazte gara gazte …….
2008-06-10 // Sailkatu gabea // 3 iruzkin
Aurrekoan
irakurri nuen “gaztetxoen
komandoak” osatzeko proposamen zoroa. Euskara bultzatzeko komandoak,
badaezpada ere. Kontzientzia sortzeko komandoak, alegia. Proposamenak ez du ez
hanka ez buru, baina tira.
Honi oso lotuta
galdera hau: Zergatik ez dute gazteek euskaraz egiten? Zenbat aldiz entzun
dugu. Herri honetan oso ohituak gaude geure buruak zigortzera eta alarmen
aldabak jotzera. Gazteek ez dute euskararik egiten, gureak egin du, eta halako
mezu apokaliptikoak. Komandoak osatzeko deia barne.
Hala ere, nik
behin bati (I
ñaki Eizmendiri???Dabid Anauti) entzun nion justu kontrakoa. Hau da: bereustez, harrigarria da oraindik orain euren artean euskaraz egiten duten gazteak
egotea. Eta hori da ikertu beharrekoa. Zerk bultzatzen du gazte horiek euskaraz
egitera? Zer arrazoi daude portaera horren atzean? Zer baldintza sozial eta zer
baldintza linguistiko.
Eta hau guztia
zertara dator? Ba, orain gutxi irakurri dut Klusterrak, Topaguneak, Urtxintxak
eta Ebetek egin duten txosten antzekoa. Eta
oso aproposa iruditu zait. Eta oso interesgarria. Eta oso nahasia. Eta oso
sortzailea. Eta ausarta, eta berritzailea, eta eraikitzailea, eta erakargarria,
… Eta bidea hortik izan daitekeela uste dudalako.
Txosten
osoa.
Ebetek egindako
txostena:
Aurrera begirako ildoen proposamena
Sarrera
Gazteen hizkuntza erabileraren
perspektiba eta prospektiba proiektuarekin jarraitzera begira, proiektuaren
arduradunek (Soziolinguistika Klusterra, Urtxintxa Eskola eta Topagunea Euskara
Elkarteen Federazioak), ebete hizkuntza-zerbitzuei eskatu diote
jardunaldietako tailerra dinamizatzeaz gain, aurrera begirako ildo batzuk
proposatzea.
Ondorengo orrietan proposamen
horiek egiten dira, orain arte proiektuaren inguruan egindakoa abiapuntu eta
oinarri hartuz.
Proposamenen helburua proiektu hori
bideratzen laguntzea da, hau da, ideia batzuk ematea eta hainbat bide
antolatzen laguntzea. Noski, proposamenak besterik ez dira eta, eztabaidatzeaz
gain, egoki ikusten direnak garatu egin beharko dira.
Gazteen artean euskararen erabileran eragitea da
helburua. Proiekturako egindako esperientzia eta ikerketen helburua hori da,
eta geroztik proiektuaz aritu direnek (jardunaldietan, adibidez) hori izan dute
jomuga.
Baina gazteen euskararen erabileran eragiteak oso
bide ezberdinak hartu ditzake. Adibidez, hainbat jarduerek jomuga bezala
kuadrilletan eragitea dute, baina horrek ez du ziurtatzen, jarduerak arrakasta
izan arren, kuadrillatik kanpo euskara gehiago erabiliko dutenik.
Horregatik, ikuspegi zabalago bat hartu behar da,
eta gero horren barruan erabaki zein izan daitezkeen esperientziak eta
jarduerak. Hau izan daiteke norabidea: gazteek euskara eta gehiago erabiltzeko
jokabide aktiboak hartzea. Hau da, beraien eguneroko bizitzan eta harremanetan
euskara gero eta gehiago eta gero eta gehiagorekin erabiltzea.
Horri begira, xirimiriaren ideia aproposa izan
daiteke: euskara, euskarari buruzko mezuak, erreferenteak… hainbat bideetatik
eta hainbat modutara iristaraztea gazteei. Horri begira interbentzio batzuk
kuadrillara zuzendu beharko dira, beste batzuk eskola orduz kanpoko
jardueretara (aisia, kirola, musika, antzerkia…), komunikabideetara…
Horri
begira, hainbat bide landu daitezke. Besteak beste, bost hauek:
komunitatea eta mezuak
goxotasuna
guztietan
Euskaldunon komunitatea eta mezuak
Gazteei, euskarara erakartzeko, hau
da, euskararekiko jokabide aktiboak hartzeko, nolako mezuak eman behar dizkiegu
Hasteko, euskaldunon komunitateak
ahalik eta mezu koherenteenak eman beharko lituzke, eta askotan ez da horrela
izaten.
Gazteek euskararekiko jokabide
aktiboak izatea nahi badugu, euskaldun kontzientziatuok ere hori egin beharko
genuke, hau da, euskara gero eta gehiago erabiltzeko jokabidea hartu. Onartu
beharko genuke ez garela euskaldun erabat koherenteak (gehienok behintzat), hau
da, ez dugula euskaraz egiten euskaraz izan daitezkeen harreman guztietan edo
euskaraz izan daitezkeen edo ez dakigun harreman guztietan eta, hori onartzetik
hasita, bakoitzak bere erritmora gero eta euskara gehiago erabiltzeko jokabidea
hartu beharko luke.
Norbera prozesu horretan
murgiltzeko tresnak behar ditugu eta, gaur egun, gero eta eskurago ditugu
tresna horiek: TELP tailerrek adibidez (Taller del espai lingüistic personal),
oso tresna aproposak eskaintzen dituzte horretarako. Tresna horien bidez,
euskara gero eta gehiago erabiltzea baizik. Hori da gakoetako bat, euskara gero
eta gehiago erabiltzea (euskararekiko militante izatea) ez da zama bat,
gustura egin daitekeen zerbait baizik. Hori da gakoetako bat, euskara gero eta
gehiago erabiliz ahalegin horretan gustura sentitzeaz gain, nire buruarekin ere
gusturago sentitzea, nahi nukeena (euskaraz bizitzea) eta egiten dudana gero
eta koherenteagoak baitira.
Euskaldun kontzientziatuok hori
egingo bagenu, gainontzeko euskaldunengan eragina izango genuke, baita
gazteengan ere. Azken batean, bide hori garatuta askoz errazagoa izango da
publizistengana jotzea eta saldu nahi ditugun mezuak lantzeko laguntza eskatzea
eta hori ondo egitea. Aurreko diskurtso eta tresna horiek ez baditugu garatzen,
zer eskatu behar diegu publizistei? Orain arte balio ez digun horri beste
itxura bat eman eta berdin eskaintzen jarraitzea?
Hau da lehenengo proposamena,
beraz. Euskararekiko jokabide aktiboak sustatzera begira, tresna batzuk
eskaintzea, hainbatek frogatuak eta euskaldun izatea eta euskara erabiltzea
erakargarriagoa egingo dutenak.
Interbentzioak:
Inork ez du zalantza jartzen
beharrezkoak edo, gutxienik, oso lagungarriak direla gazteen euskararen
erabileran eragiteko interbentzioak. Interbentzio horiek, ezaugarri hauek
gutxienez beharko dituzte:
interbentzioak eskaini daitezke edo xirimiri moduan. Hau da, jarduera
batzuk euskararen gaia esplizituki lantzea izan dezakete oinarrian
(Kuadrillategi egitasmoak, adibidez) baina euskararen erabilera landu
daiteke hori egingo dela esplizitu egin gabe ere (hainbat aisiako edo
kiroleko jardueretan euskararen erabilera landuz, adibidez). Bi bideak
dira interesgarriak. Bigarrenean gazte askorengan eragin dezakegu baina
agian helburu xumeekin, eta lehenengoan berriz gazte gutxiagorengana
iritsiko gara, baina helburuak handiagoak izango dira.
gozamenak egon behar du. Jarduera horietan gustura aritu behar dute
gazteek, euskaraz gustura aritu behar dute. Euskararekin harreman ona
izatea lortu behar dugu.
eraginkorrak izan behar dugu. Zer eta nola egin daitekeen argi izan behar
dugu. Horretarako metodologiak garatzea beharrezkoa da, baita adierazleak,
neurgailuak eta abar ere. Ttakun Kultur Elkarteak eta Gipuzkoako Foru
Aldundiak garatutako Hezitzaileek
asko egin dezakete metodologia oso adibide egokia da.
galdu. Jardueren oinarrian gozamena egotea helburu bat baino tresna bat
den moduan, metodologiak eta adierazleek ere tresna bat izan behar dute
eta ez helburu bat. Beraz, horiek lantzea eta aplikatzea ere ondo egin
beharko da, laguntza bat baino oztopo bat bihurtu ez daitezen:
errealitatearen azterketa egiteko tresna sinple eta azkarrak, erabileran
eragiteko estrategia malguak…
antolatzea ez dago gaizki, baina gazteekin antolatzea askoz aproposagoa
eta eraginkorragoa izan daiteke, batez ere jardueren arrakastari begira
eta benetan gazteen interesetara egokitzera begira. Zer eta nola egin
planifikatzerakoan, gazteen parte-hartzea nola bideratu ere landu beharko
da eta, ahal bada, une horretan bertan inplikatzea da egokiena.
Hauek izan daitezke interbentzioen
edo jardueren ezaugarri nagusiak. Oinarriak eta norabidea argi eduki beharko
dira eta sortu-frogatu-egokitu-frogatu dinamika erabili beharko da behin eta
berriz.
Tresnak eskaintzea:
Euskal komunitatetik hainbat mezu
jasotzeaz gain eta interbentzioen bidez erabileran eragiten saiatzeaz gain,
euskara gero eta gehiago erabiltzeko eta euskararekiko jokabide aktiboak
izateko tresnak eskaini eta helarazi behar zaizkie gazteei. Ezaugarri
ezberdinetako tresnak izango dira eta, besteak beste, hiru hauek garatzea
egokia izan daiteke:
Euskarak gazte hizkera berritzeko eta hedatzeko dituen zailtasunak argi
daude. Eta gazteek euskara gero eta gehiago erabiltzera begira gazte
hizkera aberats bat eskura izateak eta hori aldatzeko eta moldatzeko
bideak edukitzeak zenbat lagunduko lukeen ere argi dago. Hori garatzeko
bidean sortzen dira zalantzak: Gazte hizkera estandarra bai edo ez? Ez al
da kontraesan bat? Baina ez bada horrelako zerbait lantzen zein izan
daiteke bidea? Zerbait egin behar dela onartzen du gehiengoak. Beraz,
froga batzuk behintzat egin daitezke (edo ikerketaren bat). Hainbat
erakunde ari dira gazte hizkeraren edo hizkera informalaren gaia jorratzen
(Urtxintxa, Ttakun, Mihiluze, Mantxut…) eta koordinatutako ahalegin
batzuk egin daitezke: hainbat esamolde aukeratzea eta bide ezberdinetatik
hedatzen ahalegintzea (xirimiri moduan hau ere: komunikabideak,
hezitzaileak…). Izango al luke eraginik? Modu horretako frogen arabera,
garatu beharreko bide egokia zein den ikusi ahal izango da edo, gutxienez,
eztabaida bideratzeko hainbat esperientzia hartu ahal izango dira oinarri
moduan. 18
gai garrantzitsua da erabilerari dagokionez, baina ikastetxeen lan eremuan
sartzen da batez ere. Euskararen irakaskuntzan ahozkotasunari eta euskaraz
komunikatzeari lehentasuna ematea lortuko balitz, gramatikaren eta
zuzentasunaren aurrean, gazteen artean erabilera sustatzerako aurrelan
oinarrizko bat egina legoke.
frantsesa gatazkan jartzen direnean nola jokatu jakitea:
euskararekiko jokabide aktiboak dituenak, euskara edo erdara hautatzea
dagokionean, euskararen aldeko hautua egiten du. Ez da soilik lehenengo
hitza euskaraz egitea (horretarako borondatea izan arren askori zaila
gertatzen zaion gaia), euskaraz ondo ez dakienarekin nola jokatu jakitea,
ulertu arren gaztelaniara jotzen duenarekin nola egin jakitea, ulertzen ez
duenari zer eta nola esan jakitea, kritika baten aurrean nola erantzun
jakitea, eta abar. Horrelako egoeretan nola jokatu jakiteak konfidantza
eta lasaitasuna ematen du eta euskara gero eta gehiago erabiltzeko bidea
ematen du. Kasu honetan ere, TELP tailerrek tresna interesgarriak
proposatzen dituzte. Tresna horiek hartu eta nori eta nola transmititu
landu beharko litzateke.
Elkarlana eta goxotasuna:
Bide horretan guztian erakundeen
arteko elkarlana beharrezkoa da. Jardunaldietan aipatu zen moduan, elkarlan
horrek goxotasuna behar du: inplikatuta dauden erakundeen arteko konfidantza,
norabide berean aritzea, malgutasuna…
Normalean inor ez dago elkarlanaren
kontra, baina askotan ez da biderik aurkitzen edo ez da asmatzen elkarlan
horretan.
Hainbat proiekturen kasuan asmatu
dute bide horretan (herri askotan lortu da udalaren eta hainbat erakunderen
arteko elkarlana) eta klabe nagusiak zeintzuk diren aztertzea egokia izan
daiteke. Baina argi dago klabe teknikoak baino (funtzioak, organigramak…),
klabe emozionalek dutela garrantzia (norabide berean aritzea, elkarlan hori
denentzat onuragarria dela ikustea), eta abar.
Beraz, ikerketak egin ahal izango
dira eta ondorio batzuk atera baina, batez ere, mezu batzuk landu beharko dira
eta batera eta bestera zabaldu (hau ere publizisten laguntzaz?), elkarlan
horren onurak erakutsiz eta horretarako pauso zehatzak proposatuz.
Sormena:
Arlo guztietan sormena beharko
dugu. Baina sormena modu positiboan ulertuta. Hau da, askotan sormena baliabide
gutxi izatearen ordezko moduan ikusten da, baina ez luke horrela behar. Benetan
eraginkorrak izateko sormena erabili beharko da:
hedatzeko.
gazteekin batera egindakoak izateko.
garatzeko eta helarazteko.
Sormena erabili ahal izateko,
norabidea argi edukitzea da garrantzitsua eta ikuspegi positiboarekin lan
egitea. Norabidea argi edukita eta egiten duguna positiboa izango dela benetan
sinetsita, baliabide gehiago edo gutxiago, lorpenak handiagoak edo txikiagoak,
tresnak garatuagoak edo ahulagoak, sormena erabiltzeko gai izango gara eta
gusturago arituko gara.
Norabidea argi dugunez, gazteen
artean euskararekiko jokabide aktiboak hedatzea, aurrera begirako ildoak
garatzeko sormena erabiltzea ez da zaila, eta oso emankorra izan daiteke.
Egindako lana posiblea izan da
hainbat erakunde eta pertsonen kolaborazioari esker (udal teknikari, aritu eta
aditu, irakasle, hezitzaile…) eta guztiei eskerrak eman nahi dizkiegu.
Derioztarrak bost kontinenteetan
2008-06-08 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Pasa den astean nire herriko euskara elkarteak
ekimen polit bezain interesgarria jarri zuen martxan: Derioztarrak
5 kontinenteetan.
Eta zertan datza? Ba, aste osoan zehar hainbat
derioztarrek kontatu zuten euren bidaiaren bat, euskaraz eta jendaurrean, argazkiz
eta mapaz hornituta. Astelehenean Ozeania izan behar zen, baina emaleak, lan
arazo batzuk tarteko, ezin izan zuen hitzaldia eman eta Txinari buruzko
emanaldia egin zuen Udanek. Asteartean Afrika, asteazkenean Amerika eta
ostegunean Asia. Eta dena borobiltzeko, barikuan Jon Maiaren Apaizac obeto.
Herriko jendeak bere bidaiak kontatzea.
Sinplea da ideia. Eta herriko hainbat lekutan (aurten euskaltegi biak, CANtxa,
Trippy taberna eta Gurea aretoa). Eta emaitza? Ba, bost hitzaldien artean 100
pertsonatik gora, batez beste 25 hitzaldiko (kontuan hartuta Deriok 5.000 biztanle
duela eta horietatik %30 gutxi gorabehera euskalduna dela).
Eta, gainera, inguru hurbilean eragiten,
auzo-komunitate-herrian eragiten. Fishmanen ereduaren arabera, eragin beharreko
oinarrizko esparruan. Eta merke, oso merke egin daitekeen hitzaldi zikloa, 0tik
gertu du kostuak. Euskararen erabilera ez du normalizatuko, ez horixe. Baina
aurrerapauso xumea da norabide egokian. Hurbila, gertukoa, motibatzeko modukoa.
Datorren urtean berriro egingo dugu(te).
Joxe Manuel Odriozola
2008-06-04 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Ez dakit nik
Euskal Herrian nor den itzalik handiena duen soziolinguista (baldin eta
horrelakorik esistitzen bada, inork ezagutzen al du bere burua soziolinguistatzat
duen pertsonarik herri honetan?). Baina bai badakit zein den gai hauen inguruan
liburu eta prentsa artikulu gehien idatzi dituena: Joxe Manuel Odriozola.
Argitaratu dituen
liburu guztiak irakurri ditut, eta prentsan ere jarraitzen dut. Dena den, ni ez
nago berarekin ados oro har (bloga irakurri ohi duen edonor horretaz
konturatuko zen lasai asko), eta bere artikulu eta liburuak ez ditut iruzkindu.
Orain gutxi amaitu dut bere azken liburua (Abertzaleak eta
euskara, Elkar 2008). Ez dut ezer aipatu gura bere tesiez, ez alde ez kontra.
Liburua oso argia da, eta berak ere ideiak oso garbi ditu, nik ez bezala.
Zorrik ez dut berarekin, inondik inora, baina aipamen bat merezi
duelakoan nago. Batez ere, bere bi liburu, ezinbestekoak euskalgintza zer izan
den eta zer den ulertzeko: Gerraureko
gizarte-hizkuntzalaritza Euskal Herrian (UEU, 1992; liburua osorik dago
loturan) eta Euskalgintzaren
lekukoak (Elkar, 2004).
Euskara “salbatzeko” dekalogoa
2008-06-02 // Sailkatu gabea // 5 iruzkin
Littlebearrek esan ez bezala, Pako Aristik sinesten du hamar pausorekin gure hizkuntza salba daitekeela. Gainera, berak esaten du blogetan-eta kopiatzeko eta zabaltzeko. Ba, hori egin dugu kopiatu (nahiz eta guztiz ados ez egon).
Euskara salbatzeko dekalogoa
Pako Aristi
1-Euskara politizatu beharra dago, alegia, alderdi guztiek sar dezatela euren hauteskunde-programako lehen postuan. PPk promesa itzelak egingo ditu bere zabalkundeari buruz; PNV, hori hausteko, urrunago joango da; PSOEk, bere tradizio kaskarra ondu beharrez, euskara ikastera bidaliko ditu politiko guztiak. Ikus ditzaket EAko aseguru-etxeetako langileak besapean Saizarbitoria hartuta. Euskara politizatuta balego boto asko legoke jokoan. Politiko guztiek ikasiko lukete, eta boto-emaileak elkarren arteko konpetentzian sartuko lirateke, zeinek gehiago eta hobeto hitz egin, zorioneko pelean.
2- Hizkuntzaren legitimazio ez-errebindikatiboa planteatu behar da. Errebindikazioak ez daukagun zerbait eskatzea esan nahi du, eta guk ez badaukagu, beste batek daukalako ari gatzaizkio eskean. Eta beti eskean dabilenak bazter guztiak nazkatu egiten ditu, eta okerrena: bere buruari ezer eskatzea eta exijitzea ahazten zaio.
3- Horrekin lotuta, identifikazio-modu berriak aurkitu behar zaizkio euskarari. Hamarkada hauetan asko pobretu dugu gure hizkuntzari, inkontzienteki, lotzen zaion iruditeria: euskara=ikurrina=trikitixa=manifa.
4- Horretarako, infiltrazioa praktikatu behar da euskararekin, eta ez zokoraketa. ETBk praktikatzen du hizkuntz-zokoraketa, euskara ETB1era mugatuz, eta gaztelera ETB2ra, beti ere ekonomikoki euskara diskriminatuz. Euskadi Irratia/Radio Euskadi binomioarekin ere halatsu gertatzen da. Horrek bi bloke sortzen ditu, gero eta gehiago urrunduz hizkuntz-komunitateak. Telebistak bi ibaiertz hurbiltzeko zubi behar du izan.
5- Euskarari buruzko legeak betearazi salbuespenik gabe, lanpostu publikoetan, jende aurreko lanpostuetan, maila guztietan. Ez dakien jendeak ez dezala pentsa «ba, berdin dio, euskara ez jakiteari ez diote garrantzirik ematen», «zu aurkeztu oposaketara, euskarak ez dio axola, gero izango dituzu hamar urte ikasteko». Legedi zabala hor dago; seriotasun itxura eman beza hori betearazi behar duenak.
6- Gune estrategikoak garatu, pertsona erreferentzialen konplizitatea landu. Gizarte mediatiko honetan komunikabideak ispilu erraldoi bihurtu zaizkigu, eta jende masifikatuak imitazioz osatzen du bere nortasuna. Lan berezia egin behar du Jaurlaritzak komunikabideetan asko agertzen diren sektoreekin: kazetariak, kirolariak, politikoak, sukaldariak, reality show-kumeak eta abar. Telebista itzalitakoan gure inkontzientean jaso dugun munduaren irudian euskara entzun beza gure oroimenaren belarriak, jende famatuak euskara asko hitz egiten duen sentipena nagusitu dadin.
7- Utzi korritzeari euskararen alde. Utzi maratoiak. Karrera ziztrin bat prestatzen ematen duzuen denbora piloa, zientoka ordu horiek euskarari eskaini ez zaizkion orduak dira. Susmoa daukat zuen alarde fisiko eta jendetsuak benetako ardurari ihes egiteko amarruak baino ez direla. Hizkuntza batekin lau gauza egin daitezke: hitz egin, irakurri, idatzi edota produktuak erosi eta dastatu. Hori bakoitzak egin behar du, bere bakardadean, bere etxean, bere baitako indar batez. Euskararen alde korrika ateratzen zareten bakoitzean zeuon barruan dagoen arduragabekeriari eta gezurrari ihes egiten diozue. Eman aurpegia; izan ausartak.
8- Horretarako, psikomagiako ariketa bat proposatuko dizuet. Atera leihora eta esan euskarari buruzko gauzarik nazkagarrienak: euskara=koinazoa, euskara=ulertezina, euskara=astuna, euskara=tortura, euskarazko egunkaria=urteko harpidetza hartu nuen eguna madarikatzen dut. Orain heldu zure buruari, eta kendu lepo gainetik, metaforikoki noski. Hartu baloi bat, adibidez, eskuetan, sartu dutxan, ireki ura eta eduki hamabost minututan uretan garbitzen. Lehortu, kokatu berriro buru garbia lepo gainean, eta leihoari bizkarra emanez esan euskarari buruzko gauzarik ederrenak: euskara liluragarria da, beti hitz egingo dut, edonorekin, esan behar dudan guztia euskaraz esaten bai baitakit, Pello Lizarralderen azken liburua erosteko deseatzen nago, antzerkia euskaraz ikusteko irrikan, zer zorte daukadan euskararen eskaintza zabalarekin, zirraragarria da, emozionantea…
9- Madrileko gobernuak Berdintasunaren Ministerioa sortu duen bezala, Jaurlaritzak sor beza Hizkuntzen Arteko Berdintasunaren Kontseilaritza, Joan Mari Torrealdairen zuzendaritzapean.
10- Aholku hauek fotokopiatu bitez, sartu Interneten, blogetan, jarri lantokietako iragarki-tabloietan, pegatinetan laburbildu, Gabonetan herrietako megafoniaz errepikatu bitez etengabe, uhin espansibo baten moduan gizarte osora irits daitezen.
Irakurgaiak: Bertan Bilbo
2008-05-27 // Irakurgaiak // 5 iruzkin
“Bertan Bilbo:
Bizkaiko hiriburua eta euskara XX. mendeko historia”, Aitor eta Pedro
Zuberogoitia.
Liburu bikaina
atera dute Zuberogoitia anaiek. Euskararen (eta euskalgintzaren) historia
soziala egiteke dagoen honetan, beste ale bat. Liburua oso bilbotarra da,
Bilbori buruzkoa izateaz gain. Bilbotarrok (ala bilbotartuok!) ere harro
egoteko milaka motibo plazaratu dizkigute anaiok.
XX. mendeko
euskara eta euskalgintzaren historia egin nahi izan dute. Bilbon, jakina. Eta
baita lortu ere. Gainera, liburua dibulgatiboa da oso, ez da inondik inora
astun egiten (pentsa, nik 4 egunetan irakurri dut). Historia kontatzen du,
baina batez ere istorioak. Eta, gainera, niri nahiko gertuko egin zait, hor
aipatzen diren askotxo ezagutzen ditudalako (batez ere, azken urteetakoak, gazteegia naiz bestelakoak
ezagutu ahal izateko, behintzat lehen
eskutik).
Zenbait puntutan,
hala ere, laburtxo iritzi diot liburuari. Informazio gehiagoren gose geratu
naiz. Baina, tira, ez da txarra ere, historia horietan sakontzeko harra piztu
dezake ere gose horrek. Eta, gainera, irrikitan nago XXI. mendeko lehen
hamarkada (oraindik amaitu ez dena!) eta hari dagokion garraiobidea (tranbia
ezta?) irudikatua ikusteko.
Gomendatzeko
moduko liburua inondik inora. Irakurterraza eta, gainera, berria, inor gutxik
jorratutakoa. Niri burura Donostia, Lasarte, Pasaia eta Lezoko kasuak baino ez
datozkit. Egunen batean, Deriori buruzkoa egiten hasi beharko genuke……………………