Soziolinguistikaz berripaperaword formatoan jaitsi nahi
baduzu,
sakatu
hemen
AGENDA
Interneten hizkuntza
gutxituek
betetzen duten lekua aztertuko du NBEk
Azaroaren 12tik 15era bitartean, Interneteko Gobernagarritasun Foroa
egingo da Rio de Janeiron (Brasil). Nazio Batuen Erakundeak (NBE)
sustatutako foroan hainbat gai izango dituzte hizpide: sarearen
segurtasuna, irisgarritasuna, … Hizkuntzen atalari dagokionez, iaz
Atenasko Foroan aurkeztutako hainbat gai jorratuko dituzte, ingelesak
Interneten duen nagusitasuna, adibidez. Nitin Desai NBEko ordezkariak
adierazi duenez, hizkuntza gutxituak sustatzeko moduak aztertuko dituzte,
bereziki grafia latindarrarekin idazten ez diren hizkuntzak. Foroan ehundik
gora herrialdetako 2.000 lagunek hartuko dute parte: gobernuetako
ordezkariek, sektore pribatukoek, Interneteko komunitateetakoek eta abar.
(www.argia.com)
Bariazioa eta aldaketa morfosintaktikoa
hizkuntz
ukipenen egoeretan
2007ko irailaren 20, 21 eta 24an bariazioa eta aldaketa
morfosintaktikoari buruzko mintegiak (Variations et changements
morphosyntaxiques en situation de contacts de langues) burutuko dira
Parisen. Mintegi horietan hizkuntz ukipen egoeretan gertatzen diren
bariazio eta aldaketa linguistikoak aztertuko dira. Antolatzaileak CNRS-ko
Isabelle Léglise eta Claudine Chamoreau izango dira.
CNRS-ek nazioarteko mintegiak antolatu ditu preskripzioa aztertzeko
hizkuntzen kasuetan. Mintegi horietan aginte politikotik eta akademietatik
bultzatzen diren ereduei buruzko hausnarketa egingo da, preskripzioaren
alde onak eta mugak aztertzeko. Mintegiak azaroaren 15 eta 16an izango dira
Parisen. Informazio gehiago:
http://htl.linguist.jussieu.fr/prescriptions/index.html
EKIMENAK ETA KANPAINAK:
Jaurlaritzak onartzen
dituen
xedapenak hizkuntz politikaren ikuspegitik aztertuko
dituzte
Eusko Jaurlaritzak hizkuntz politikaren inguruko dekretua onartu zuen:
hark onartzen dituen dekretu eta xedapen orokor guztiak Hizkuntz
Politikarako Sailburuordetzak aztertuko ditu, hizkuntz normalizazioa
bermatzen duten eta euskararen inguruko legeria betetzen duten ala ez
ikusteko. Sail guztiek derrigorrez bete beharko dute prozedura hori, baina
Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak egingo dituen txostenak ez dira
betearazleak izango. Patxi Baztarrika Hizkuntz Politikarako sailburuordeak
zuenez, Gobernu Batzordeari dagokio txostenek diotena kontuan hartu ala ez
erabakitzea. Hori bai, sailburuordetzak proposatzen dituen neurriak
betetzen ez dituztenek, horretarako arrazoiak argi azaldu beharko dituzte.
(www.argia.com)
4.000 ale berri
Iparraldeko
liburutegi eta eskolak hornitzeko
Ipar Euskal Herriko erakundeei, udalei eta kultur erakundeei euskarazko
4.000 liburutik gora eman dizkie Eusko Jaurlaritzak, euskarazko
irakurzaletasuna bultzatzea xede duen ekimenaren barruan.
Euskara sustatzeko
hitzarmena
sinatu dute Miarritzek eta EEPk
Miarritzeko Herriko Etxeak eta Euskararen Erakunde Publikoak (EEP)
euskara sustatzeko hitzarmena sinatu dute. Helburuetako bat, herriko
seinaleetan eta Herriko Etxeko zerbitzuetan euskararen presentzia
areagotzea da. (www.argia.com)
Euskarazko Komunikazioa
eta
Hizkuntza Gutxituak, EHUko Master Ofiziala
Euskarazko komunikazioan gertatu den erabateko hazkundeak ekarri dituen
erronka eta behar berriei erantzuteko asmoz antolatu du EHU-k master hau.
Master honekin, egungo euskarazko komunikazioaren diagnosia egin asmo du,
eskasietan eta premietan sakondu ahal izateko. (www.sustatu.com)
Euskal
Hizkuntzalaritzako eta
Filologiako masterra
Euskal Herriko Unibertsitateko Hizkuntzalaritza eta Euskal Ikasketak
Sailak master bat antolatu du 2007/2008 ikasturterako. Bertan gramatika,
hizkuntzalaritza historikoa, dialektologia, hizkuntzalaritza aplikatua eta
literatura landuko dira. (www.sustatu.com)
Euskara: museorako
hizkuntza?
Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseiluak Euskal Herriko museoetan
euskararen
egoera aztertu du. Uda parteko oporretan bete ohi dira bisitariz museoak.
Aurtengo
udan, Kontseilua bisitari horietako bat izan da eta Euskal Herri osoko 19
museo
aztertu ditu galdera honi erantzuteko asmoz: euskara, museorako
hizkuntza? Informazio gehiago:http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1188896138
Euskararen presentziaz
Ipar
Euskal Herriko udaletxeetan: ateak irekitzen dituen gutun
bat
2006az geroz Euskararen Erakunde Publikoak euskararen aldeko hizkuntza
politika beregain hartu du Ipar Euskal Herrian, hizkuntza politika proiektu
bat obratuz (EEP, Euskararen Erakunde Publikoa). Egitura publiko horren
partaide nagusiak Frantses Estatua (Pirinio Atlantikoetako prefektura eta
hezkuntza nazionala), Akitania Eskualdeko Kontseilua eta Pirinio
Atlantikoetako Kontseilu Orokorra dira. Informazio gehiago:http://www.erabili.com/zer_berri/muinetik/1189073643
Hego Euskal Herriko ikasle gehienek D ereduan
eman
dute izena
Hego Euskal Herriko ikastetxe batzuetan hasi dira eskolak, baina
Gipuzkoan,
Bizkaian eta Araban datorren astelehenean emango zaio hasiera ofizialki
kurtsoari.
Aurten, guztira 291.319 ume matrikulatu dira 817 ikastetxetan (501
ikastetxe
publiko eta 316 ikastetxe kontzertatu), lehengo urtean baino 3.000
gehiago.
Horietatik 3 eta 16 urteko haurren %56,01ek euskara hutseko D ereduan
(gaztelania
ikasgai izango dute) eman dute izena. %23,1 B eredu elebiduenan hasiko
dira,
eta gaztelania hutseko A ereduan (euskara ikasgai izango dute) ikasleen
%20,89
hasiko dira. (www.argia.com) Informazio gehiago:http://www.argia.com/albistea.php?id=29287
SOZIOLINGUISTIKA KLUSTERRA
BAT soziolinguistika aldizkaria
Hurrengo zenbakia (64):
Dosierra: – Euskal Herriko V. Euskararen kale neurketa
Azken zenbakia (63):
Dosierra: – – Euskararen erabilera eskola-orduz kanpo
Euskal Herriko gaztetxoen eskola-orduz kanpoko
hizkuntza
erabilera, Kontxesi Berriotxoa.
Eremu ez-curicularraren garrantzia euskararen
erabileran,
Helena baraibar, Kristina Boan .
Gazteen hizkuntza erabileraren prespektiba eta
prospektiba,
Oihana Lujanbio .
eta mankomunitateetako euskara zerbitzuek
bideratutako egitasmoa:
diagnosia eta balorazioa, Patri Arburua, Anabel Armendariz.
Eskola kirolaren inguruan Euskal ludikotasuna
erabiliz, euskara
indartu, Mikel Egibar, Aitor Esnaola.
Eskola kirolaren inguruan Eskola kirola Gipuzkoan,
Nekane
Jauregi.
Soziolinguistikari buruzko ikastaroa UEUko
udako
ikastaroetan
2007ko uztailaren 17an eta 18an Hizkuntza plangintzaren teori eta
aplikazioei
buruzko ikastaroa burutu zen Iruñean UEUko udako ikastaroen
artean.
Ikastaroa hau Soziolinguistika Klusterrak antolatu zuen eta bertan
hizkuntza
plangintzan adituak diren hainbat irakasle izan dira. Irakasleek
banatutako
materialak sarean izango dira laister. Informazio gehiago: http://ikastaroak.ueu.org/ikastaro_info.php?ikastaroa_id=29
ARRUE Programaren hitzarmena 2007-2008
ikasturterako
ere berritu da
Aurreko lau ikasturteetan bezala, 2007-2008 ikasturterako ere berritu
da ARRUE
Programaren hitzarmena. Programa hau Hezkuntza Sailaren eta
Soziolinguistika
Klusterraren arteko elkarlan bidez garatzen da, eta ikasleen eskola
giroko
hizkuntzen erabilera du aztergai. 07-08 ikasturte honetan datu jasoketa
berri
bat egingo da LH6ko ikasleen artean, modu horretan metodologia hobetzen
eta
erabilera datuen seriea osatzen jarraitu ahal izateko.
ARGITALPENAK:
Las Lenguas de España. Política
lingüística,
sociología del lenguaje e ideología desde la
Transición
hasta la actualidad
Espainian diren hizkuntzen egoera aztertzen da argitalpen honetan.
Galegoa,
euskara, katalana eta asturiera gaur egun zertan diren azaltzen digute
hainbat
egilek, nork bere ikuspegia erabiliz. Ondorioa, bederatzi lan, bitan
bereiz
litezkeenak: hizkuntzen sustapena bultzatzen dutenak dira leizearen
alde batean;
bestean, promozio hori komunikazioaren galeratzat hartzen dutenak Informazio
gehiago: http://www.euskara.euskadi.net/r59-3693/eu/contenidos/informe_estudio/azter20_1_castillo_07_06/eu_castillo/azter20_1_castillo_07_06.html
Elhuyar hiztegi txikia-ren hirugarren
argitalpena,
kalean
Euskara-gaztelania/castellano-vasco hiztegiak 42.000 sarrera, 9.000
azpisarrera,
71.000 adiera ditu eta 18.900 adibide ditu, eta bi ataletan banatuta
dago:
euskara-gaztelania eta gaztelania-euskara. Gramatika eranskin bat ere
badu
hiztegiak. Informazio gehiago:http://www.sustatu.com/1183109302
LANGUAGE PLANNING AND POLICY IN LATIN
AMERICA
Queenlands unibertsitateko Richard B Baldauf eta Robert B Kaplan
Amerika latineko
hizkuntza plangintza eta politikei buruzko liburu baten editoreak dira.
Liburu
honetan Ekuador, Mexico eta Paraguayko egoera aztertuta daude. Liburuan
herri
horien egoera linguistiko anitzak eta tesuinguru politikoak
deskribatzen dira. Informazio gehiago:http://www.multilingual-matters.com/multi/display.asp?isb=3D9781847690
BILINGUAL EDUCATION IN CHINA
Anwey Feng-en argitalpen berrian Txinako hezkuntza elebiduna aztertzen
da.
Liburua ez da bakarrik Txinari buruzko adituei zuzendua, izan ere
hezkuntza
elebidunari buruzko gako anitz aurkezten dira liburu honetan Txinako
testuinguru
eleanitzan. Informazio gehiago:http://www.multilingual-matters.com/multi/display.asp?isb=3D9781853599
LANGUAGE PLANNING AND POLICY
Liburu honetan hizkuntzari buruzko plangintzak aurkezten dira. Izan ere
gehienetan
hizkuntza plangintzak aurkezten direnean gizarte maila aurkezten da,
kasu
honetan hizkuntzaren plangintza azpimarratzen da. Liburu honen editorea
Hego
Australiako Anthony J. Liddicoat da. Informazio gehiago:http://www.multilingual-matters.com/multi/display.asp?isb=3D9781853599
 
BESTELAKOAK
Soziolinguistika eta hezkuntza: balear
uharteetako
hizkuntza eredua
Ez da gauza harigarria, baizik argi ikus daiteke elebakartasunerako
joera
handiagoa dela hiztun komunitate batzuetan beste batzuetan baino:
hiztun asko
eta egoera soziolinguistiko egonkorra duten hiztun komunitateetan
elebakartasunerako
joera sakonagoa izaten da arazo soziolinguistikoak bizi-bizirik
direnetan
baino. Ingelesez edo gaztelaniaz hitz egiten dutenen artean, esaterako,
elebakartasunerako
joera larriagoa da, ez bakarrik euskal hiztunen eta katalan hiztunen
artean
baino, baita suediera eta danieradunen artean baino ere. Hizkuntza bat
oso
zabalduta dagoenean, hizkuntza horretako hiztunek beren hizkuntzarekin
nahikoa
dela uste dute, eta horregatik, beste hizkuntzarik ikastea zentzu
gabekotzat
ez ezik, alferrikakotzat jotzen dute. (www.gipuzkoaeuskara.net) Argibide gehiago: http://www.gipuzkoaeuskara.net/albisteak/1186464000
Estibaliz Alkorta izendatu dute Gipuzkoako
Euskara
zuzendari
Azken lau urtetan Lasarte-Oriako Udalean EAJko zinegotzi izan den
Estibaliz
Alkorta izango da Gipuzkoako Foru Aldundiko Euskara zuzendari
berria.(www.argia.com) Informazio gehiago: www.argia.com
Iñaki Mendigurenek Harry Potter-en
magia
itzultzerakoan euskarazko termino berriak sortu ditu
Iñaki Mendigurenen: “Eskolatzearen eraginez, euskarara
itzulitako
haur literaturaren merkatua da eskaera gehien dagoen eremua. Dena den,
Harry
Potter ezohizko zerbait izan da, izan ere euskal liburuen merkatua oso
da
mugatua. Harry Potter eta sorgin-harriaren 20.000 ale saldu ziren.
Hurrengo
liburuetatik, 5.000 ale inguru. Asko dira euskal merkaturako”.
(www.argia.com) Informazio gehiago: http://www.argia.com
Euskararen Kontseiluak onartu ditu Nafarroako
Euskararen
Institutuaren estatutuak
Nafarroako Euskararen Institutuak aurkeztu zizkien bere estatutuak
Euskararen
Kontseiluko kideei. Estatutu horiek onartu egin dituzte, baina
Kontseiluko
kide batzuek estatutuak aztertu eta proposamenak egiteko aukerarik ez
zutela
izan adierazi dute. Hainbat aldaketa proposatu dituzte, eta hurrengo
astean
erabakiko dute horiek onartu ala ez. Kontseiluaren estatutuek
euskararen aldeko
aurrerapausoak jaso dituzten arren, Carlos Perez-Nievas kontseilariak
Euskararen
Legean aldaketarik ez dutela egingo azaldu zuen. Beraz, hizkuntza
eremuek
bere horretan jarraituko dute. Informazio gehiago:
Hizkuntza Politikarako Zuzendaritza kendu du
Sanzen
gobernuak
Nafarroako Gobernuak Hizkuntza Politika Gobernuko zuzendaritza nagusien
zerrendatik
kentzea erabaki zuen. Orain arte, Hezkuntza Departamentuaren barruan
zegoen
Unibertsitateen eta Hizkuntza Politikarako Zuzendaritza. Aurrerantzean
Unibertsitateen
eta Lanbide Heziketaren zuzendaritza nagusia izango da eta hor
jarraituko
dute orain arte Hizkuntza Politikak biltzen zituen sail eta zerbitzuek.
Pedro
Jose Gonzalez Felipe izango da zuzendari nagusia. (www.argia.com) Informazio gehiago:http://www.argia.com/albistea.php?id=29131
Benitok eta Ricardo Gomezek egin bezala, ni ere ibili naiz google-ek eskaintzen duen liburutegiarekin olgetan. Horren ondorioz, liburutegitxo bat osatu dut, 48 libururekin oraingoz. Liburu horiek hizkuntzaren soziologiari buruzkoak dira gehien bat. Batzuk zatika daude, beste batzuk ez, baina haiek erosteko edo kontsultatzeko modua eskaintzen dizu zerbitzuak berak.
Oporrak. Troia hondartza zoragarrian etzanda. Eider eta biok. Mundua konpondu guran. Elkarrizketa mamitsua. Blogeratzeko gomendioa eman dit eta badoa.
Hasiko gara, ba. Nire ibilbide akademikoa aztertzen ari ginen Fishmanen eredu soziolinguistikoaren arabera. Nik zuzenbidea ikasi dut Deustuko Unibertsitatean. Klaseak euskaraz jaso nituen zati baten (izan ere, karrera osoko ikasgai guztiak euskaraz jasotzeko modurik ez zegoen). Deustuan hainbat irakaslek kriston lana egiten dute zuzenbidearen ikas-mundua euskalduntzeko: ikasgaiak euskaraz eman (ganoraz ia beti), ikasmaterialak itzuli edo sortu, lege nagusi batzuk euskaldundu (Zigor Kodea, Kode Zibila, …), … Guk unian ikasgai guztiak euskaraz eskatzen genituen, erdarazko taldeekiko independentzia adar berezitu gisa, …
Karrera amaitu nuen, eta urte batzuk pasa dira ordutik (asko ez, baina tira). Eta pentsatzen jarri nintzen. Horrenbesteko esfortzuak fruiturik eman al du? Ba, gauza guztietan bezala fruituak eman dituela argi dago. Baina neurrikoak izan al dira emaitzak, hau da, bat datoz esfortzuak eta emaitzak? Edo beste era batera esanda, egindako esfortzuak euskararen biziberritzean eragin biderkatzailerik izan al du?
Ba, latza da aitortzea, baina egindako esfortzuak ez du ekarri pareko emaitzarik. Zuzenbidea ikasten amaitu eta lan mundura salto egiterakoan konturatzen zara euskaraz ikasteak ez dizula ezertarako balio izan. Are gehiago, zenbait kasutan kaltea ere ekarri duzula konturatzen zara (kaltea batez ere terminologia teknikoan-eta). Euskaraz lan egingo duten zirkuitutxoak eraikitzea oso zaila da mundu horretan, ia-ia bezeroarekiko harremanak baino ez zaizkizu geratzen. Baina horretarako ez da beharrezkoa zuzenbidea euskaraz ikastea, euskaldun izatearekin nahikoa eta sobera.
Abokatu, fiskal eta epaile euskaldunak behar ditugu, baita notario eta aholkulariak ere. Baina gaur egun zuzenbidearen mundua egituratuta dagoen moduan egonda, ia-ia ezinezkoa da euskaraz lan egiteko zirrikiturik aurkitzea, zirrikiturik eraikitzea. Eta, beraz, zuzenbidea euskaraz ematea tema eta erronka polita da, baina unibertsitate mailan (eta zer esanik ez, lanbide heziketan) karrera hori baino estrategikoagoak badaude, eta horietatik hasi beharko.
Izan ere, lan munduan zirrikiturik egon ezean, irakaskuntzan edo unibertsitatean egindako esfortzuek ez dute fruiturik ematen (ez behintzat esfortzuen parekorik). Indarrak sakabanatu egin ditugu horrela
gainera eta lehentasunak ahaztu. Etxearen hormen koloreaz dihardugu bonbardaketa baten erdian, tamalez.
Oporrak amaitu direz eta osta bere nator blogera. Gaur edo bihar edukia gehituko dot, baie horren aurretik autobonbo apur bet egitea toketan daste: urtarrilean (10ean hain zuzen be) jarri neban martxan bisitak neurtzeko statcounter (antza metodorik fiableena dalako bistak neurtzeko). Ba, ordutik hona 5.00 bisita baino gehiago izan dau blogak, 5.122 bisita zehatz-mehatz. Eskerrik asko danoi, baie bisita gitxiago eta komentario gehiago (maita nazazu gutxiago eta goza nazazu gehiago, baie beste modu batera esanda).
Gaur hartuko ditut oporrak. Beraz, irailera arte blogean ez dut ezer idatziko. Komentarioak egin ahal dituzue, noski, baina erantzunik ez espero. Portzierto, sustatu efektua nabaritzen da, gaur inoiz baino bisita gehiago izaten ari da bloga, sustatun agertu delako.
Liburu
hau iaz argitaratu zuen Soziolinguistika
Klusterrak. Liburua ingelesez dago idatzia. Euskarazko soziolinguistikaren
gaineko errepasoa egiten du hainbat artikulutan. Oso interesgarria da Euskal
Herriko soziolinguistikaren gaineko sarbidea egiteko. Liburua, berez, atzerriko
publikoari begira eginda dago. Eta zentzu horretan beharrezkoa da atzerrian
gure soziolinguistikaren berri emateko.
Artikuluen artean, baina, badago nabarmendu
beharreko bat: “The future of basque in RLS perspective”, Mikel Zalbide,
Nicholas Gardner, Xabier Erize eta Maria-Jose Azurmendi. Artikulu honek
berritasuna dakar, gaurko egoeratik etorkizunera begirako pausoak ere
iradokitzen ditu. Nik eskaera bat baino ez nuke egingo: noizko artikulu horren
itzulpena Bat soziolinguistika
aldizkarian?
Gure gorputz barruan beste pertsona bat sartzen den lehen aldia, normalean mingainaren bidez izaten da, ahoaren bidez. Bale, aurretik pertsona hori besarkatu ahal duzu, edo belarrian kosk egin. Baina besteen gorputza benetan esploratzen duen lehena mingaina da, aho barruko sekretuak agerrarazten duena. Gure ahoa ezagutzarako biderik nagusienetako bat da, dudarik gabe.
Horregatik, gaitza da ahaztea pertsona baten barruan sartzen zaren lehen aldia, pertsona bat zure barruan sartzen den lehen aldia.Izan ere, horren bidez gure intimidadea erakusten diogu beste pertsona bati, mingainarekin eta ahoarekin gure nortasuna adierazten diogu.
Ba al zenekien musu bat ematerakoan 29 gihar mugitzen direla? Eta gure taupaden erritmoa bikoizten dela? Eta odolaren oxigeno maila igotzen dela? Bai, musuek bihotzari on egiten diote. Eta, gainera, argaldu egiten dute. Musu on batek 12 kaloria erretzen ditu-eta.
Baina garrantzitsua da jakitea musua bi pertsonen kontua dela. Musua dastamen papilen arteko komunikazioa da, mingaina eta ahosabaiaren arteko komunikazioa, haginen eta ezpainen arteko komunikazioa. Eta hizkuntza erabiltzean bezala, eman eta jaso egin behar da, eskaini eta onartu, aurrera egin eta atzera egin, zarata atera eta isilik egon, sartu eta irten. Izan ere, musua ematea gizakien arteko komunikazioaren adierazpen gorenetako bat da.
Euskararen normalizazioa komunikazio prozesu gatazkatsua da. Eragile sozial kritikoenek administrazioaren hizkuntza politika salatzen dute, edo komunikabideen mespretxua, edo eskolak belaunaldi berriak ez dituela euskalduntzen. Prozesu honetan etengabeak dira aldarrikapenak eta kexak.
Hizkuntza galtzea drama da, bai horixe. Baina zer gertatuko litzateke hizkuntzaren normalizazioaren diskurtsoa plazerrarekin lotuko bagenu? Gozatzearen diskurtsoaz berba egingo bagenu eta musuaren analogiaz? Umore apur bat beharrezkoa da, gauza serioen gainean berba egin ahal dugu irribarrea
ahoan. Musu bustiez ari ginen … Soziolinguistikaren Gida Sexualean:
1. Gure ahoarentzat eska dezagun beste ahoek duten gozamen bera.
2. Bila ezazu eroso zauden pertsona bat eta aurrera! Ezagutzen ez duzun pertsonekin bat-batean egitea sarritan gozagarriagoa da.
3. Normalizazio prozesua soziala da, konforme. Baina pertsona bakoitzetik hasten da, pertsonen artean komunikazioak trukatzean datza. Bakarrik gauza asko egin ahal ditugu, asko gozatu. Samurragoa da, ordea, beste pertsona bat(zu)ekin musuka ibiltzea.
4. Zure aitak edo amak ez bazuten ikasi, edo ez bazizuten esan zelan egin, lasai, ez da ezer gertatzen, … Zure kabuz ikasteko garaian zaude oraindik.
5. Gai honen inguruan beti egon dira (eta daude) tabuak, mitoak, informazio gutxi eta ezjakite handia … Bazter itzazu beste garai batzuetako aurreiritziak eta aurrera.
6. Batzuei gustatuko litzaieke probatzea. Izan ere, jakin badakite gehiago gozatuko dutela. Baina moztu egiten dira. Aukera bat eman. Lotsak bazter batean laga eta ahoarekin goza.
7. Oraindik jende askok pentsatzen du gure ahoa erabiltzea ez dela dotorea, gure ahoa apur bat baldarra dela. Ez dute puta ideiarik ere ez. Kasu gutxi, beraz.
8. Ahoa harremanak sortzeko, integratzeko, jendea ezagutzeko eta jendeak gu ezagutzeko tresna ezinhobea da. Ahoa erabili ezean, jai duzu. Baina, faborez, ez zaitez astuna izan.
9. Gau bateko igurtzi azkarra izan daiteke. Edo bizitza osorako harremana. Batek daki.
10. Ahoa (hizkuntza) eraginkorra da erabiliz gero. Praktikak hobetzen du jarduna. Inor ez da jakitun jaio.
11. Pertsona batzuek arazo psikologikoak izan ditzakete eta, ondorioz, ahoa ez erabili normaltasunez. Arazo horiek -soziolinguistikaren arabera diglosia, autogorrotoa, …- konponbidea izan badute.
12. Pertsona batzuek arazo ideologikoak izan ditzakete eta, ondorioz, ahoa ez erabili normaltasunez. Arazo horiek zailagoak dira konpontzen.
13. Musukatzea ere ekintza kulturala da. Zure jendarteko kultura errespetatu. Ipar poloan biziko bagina eskimalen artean, arrunta litzateke musuak ematea sudurrak igurtziz.
14. Pertsona batzuek uste dute euren ahoa besteena baino erabilgarriagoa, gaituagoa, erakargarriagoa eta hobea dela. Hara, zer azkarrak diren batzuk.
15. Torloju musuek, hizkuntzak bezala, ez dute pertsonak bereizten, demokratikoak dira: ez dute inor diskriminatzen ez adinagatik, ez arrazagatik, ezta sexu edo jaiotzagatik ere.
16. Osasunerako ona da, bizitza kalitate hobea izateko ere. Gaur egungo munduan ezinbestekoa da gaitasun hau taxuz garatzea.
17. Batzuek uste dute pertsonei prestigioa hizkuntzek (ahoek) ematen dietela. Baina ez da horrela. Pertsonak gara gure hizkuntzari (ahoari) prestigioa eman edo kentzen diogunak. Gure hizkuntza baloratzen ez badugu, nork demontre egingo du?
Ahoa, beraz, gure burua ezagutzeko eta beste pertsona batzuk ezagutzeko biderik onena da. Onena da hizkuntza gure sexualitatea bezala bizi: aske, gozatzen, arduratsu eta osasuntsu. Normaltasunez, kontxo!!
Soziolinguistika eta ahozko sexuaren arteko harremanez berba egingo dugu beste baten. Edo daborduko egin dugu …
Soziolinguistikaz 16. zenbakia
2007-09-19 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Soziolinguistikaz berripapera word formatoan jaitsi nahi
baduzu,
sakatu
hemen
AGENDA
Interneten hizkuntza
gutxituek
betetzen duten lekua aztertuko du NBEk
Azaroaren 12tik 15era bitartean, Interneteko Gobernagarritasun Foroa
egingo da Rio de Janeiron (Brasil). Nazio Batuen Erakundeak (NBE)
sustatutako foroan hainbat gai izango dituzte hizpide: sarearen
segurtasuna, irisgarritasuna, … Hizkuntzen atalari dagokionez, iaz
Atenasko Foroan aurkeztutako hainbat gai jorratuko dituzte, ingelesak
Interneten duen nagusitasuna, adibidez. Nitin Desai NBEko ordezkariak
adierazi duenez, hizkuntza gutxituak sustatzeko moduak aztertuko dituzte,
bereziki grafia latindarrarekin idazten ez diren hizkuntzak. Foroan ehundik
gora herrialdetako 2.000 lagunek hartuko dute parte: gobernuetako
ordezkariek, sektore pribatukoek, Interneteko komunitateetakoek eta abar.
(www.argia.com)
Informazio gehiago:
http://www.argia.com/albistea.php?id=29260
Bariazioa eta aldaketa morfosintaktikoa
hizkuntz
ukipenen egoeretan
2007ko irailaren 20, 21 eta 24an bariazioa eta aldaketa
morfosintaktikoari buruzko mintegiak (Variations et changements
morphosyntaxiques en situation de contacts de langues) burutuko dira
Parisen. Mintegi horietan hizkuntz ukipen egoeretan gertatzen diren
bariazio eta aldaketa linguistikoak aztertuko dira. Antolatzaileak CNRS-ko
Isabelle Léglise eta Claudine Chamoreau izango dira.
Informazio gehiago:
http://assoc-asl.net/frset.html?colloques/listecolloques.asp~principal
Preskripzioa hizkuntzen
kasuan
CNRS-ek nazioarteko mintegiak antolatu ditu preskripzioa aztertzeko
hizkuntzen kasuetan. Mintegi horietan aginte politikotik eta akademietatik
bultzatzen diren ereduei buruzko hausnarketa egingo da, preskripzioaren
alde onak eta mugak aztertzeko. Mintegiak azaroaren 15 eta 16an izango dira
Parisen.
Informazio gehiago:
http://htl.linguist.jussieu.fr/prescriptions/index.html
EKIMENAK ETA KANPAINAK:
Jaurlaritzak onartzen
dituen
xedapenak hizkuntz politikaren ikuspegitik aztertuko
dituzte
Eusko Jaurlaritzak hizkuntz politikaren inguruko dekretua onartu zuen:
hark onartzen dituen dekretu eta xedapen orokor guztiak Hizkuntz
Politikarako Sailburuordetzak aztertuko ditu, hizkuntz normalizazioa
bermatzen duten eta euskararen inguruko legeria betetzen duten ala ez
ikusteko. Sail guztiek derrigorrez bete beharko dute prozedura hori, baina
Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak egingo dituen txostenak ez dira
betearazleak izango. Patxi Baztarrika Hizkuntz Politikarako sailburuordeak
zuenez, Gobernu Batzordeari dagokio txostenek diotena kontuan hartu ala ez
erabakitzea. Hori bai, sailburuordetzak proposatzen dituen neurriak
betetzen ez dituztenek, horretarako arrazoiak argi azaldu beharko dituzte.
(www.argia.com)
Informazio gehiago:
http://www.argia.com/albistea.php?id=29269
4.000 ale berri
Iparraldeko
liburutegi eta eskolak hornitzeko
Ipar Euskal Herriko erakundeei, udalei eta kultur erakundeei euskarazko
4.000 liburutik gora eman dizkie Eusko Jaurlaritzak, euskarazko
irakurzaletasuna bultzatzea xede duen ekimenaren barruan.
Informazio gehiago: http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1189418808
Euskara sustatzeko
hitzarmena
sinatu dute Miarritzek eta EEPk
Miarritzeko Herriko Etxeak eta Euskararen Erakunde Publikoak (EEP)
euskara sustatzeko hitzarmena sinatu dute. Helburuetako bat, herriko
seinaleetan eta Herriko Etxeko zerbitzuetan euskararen presentzia
areagotzea da. (www.argia.com)
Informazio gehiago:
http://www.argia.com
IKERKETAK ETA AZTERKETA LANAK:
Euskarazko Komunikazioa
eta
Hizkuntza Gutxituak, EHUko Master Ofiziala
Euskarazko komunikazioan gertatu den erabateko hazkundeak ekarri dituen
erronka eta behar berriei erantzuteko asmoz antolatu du EHU-k master hau.
Master honekin, egungo euskarazko komunikazioaren diagnosia egin asmo du,
eskasietan eta premietan sakondu ahal izateko. (www.sustatu.com)
Informazio gehiago: http://www.sustatu.com/118https://blogak.argia.eus/txerra-rodriguez/wp-content/uploads/sites/38/2016/10/armiarma_sarea.png965
Euskal
Hizkuntzalaritzako eta
Filologiako masterra
Euskal Herriko Unibertsitateko Hizkuntzalaritza eta Euskal Ikasketak
Sailak master bat antolatu du 2007/2008 ikasturterako. Bertan gramatika,
hizkuntzalaritza historikoa, dialektologia, hizkuntzalaritza aplikatua eta
literatura landuko dira. (www.sustatu.com)
Informazio gehiago: http://www.sustatu.com/1184150362
Euskara: museorako
hizkuntza?
Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseiluak Euskal Herriko museoetan
euskararen
egoera aztertu du. Uda parteko oporretan bete ohi dira bisitariz museoak.
Aurtengo
udan, Kontseilua bisitari horietako bat izan da eta Euskal Herri osoko 19
museo
aztertu ditu galdera honi erantzuteko asmoz: euskara, museorako
hizkuntza?
Informazio gehiago: http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1188896138
Euskararen presentziaz
Ipar
Euskal Herriko udaletxeetan: ateak irekitzen dituen gutun
bat
2006az geroz Euskararen Erakunde Publikoak euskararen aldeko hizkuntza
politika beregain hartu du Ipar Euskal Herrian, hizkuntza politika proiektu
bat obratuz (EEP, Euskararen Erakunde Publikoa). Egitura publiko horren
partaide nagusiak Frantses Estatua (Pirinio Atlantikoetako prefektura eta
hezkuntza nazionala), Akitania Eskualdeko Kontseilua eta Pirinio
Atlantikoetako Kontseilu Orokorra dira.
Informazio gehiago: http://www.erabili.com/zer_berri/muinetik/1189073643
Euskara Mintzagai Bilduma
Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak gure hizkuntza, gure herria eta
geure
burua hobeto ezagutzeko asmoz beste bilduma bat jarri du martxan: Euskara
Mintzagai
bilduma. Honen bitartez gure hizkuntzaren sustrai, enbor, adar eta
fruitua kondo
asko aztertu nahi dira eta euskaltzale guztiei ikerlan monografikoetan
eskaini.
(www.euskara.euskadi.net)
Informazio gehiago: http://www.euskara.euskadi.net/r59-738/eu/contenidos/noticia/berripapera/eu_6636/berripapera_urta_eus.html&atala=berria_erakutsi&id=534
Hego Euskal Herriko ikasle gehienek D ereduan
eman
dute izena
Hego Euskal Herriko ikastetxe batzuetan hasi dira eskolak, baina
Gipuzkoan,
Bizkaian eta Araban datorren astelehenean emango zaio hasiera ofizialki
kurtsoari.
Aurten, guztira 291.319 ume matrikulatu dira 817 ikastetxetan (501
ikastetxe
publiko eta 316 ikastetxe kontzertatu), lehengo urtean baino 3.000
gehiago.
Horietatik 3 eta 16 urteko haurren %56,01ek euskara hutseko D ereduan
(gaztelania
ikasgai izango dute) eman dute izena. %23,1 B eredu elebiduenan hasiko
dira,
eta gaztelania hutseko A ereduan (euskara ikasgai izango dute) ikasleen
%20,89
hasiko dira. (www.argia.com)
Informazio gehiago: http://www.argia.com/albistea.php?id=29287
SOZIOLINGUISTIKA KLUSTERRA
BAT soziolinguistika aldizkaria
Hurrengo zenbakia (64):
Dosierra: – Euskal Herriko V. Euskararen kale neurketa
Azken zenbakia (63):
Dosierra:
– – Euskararen erabilera eskola-orduz kanpo
hizkuntza
erabilera, Kontxesi Berriotxoa.
erabileran,
Helena baraibar, Kristina Boan .
prospektiba,
Oihana Lujanbio .
bideratutako egitasmoa:
diagnosia eta balorazioa, Patri Arburua, Anabel Armendariz.
erabiliz, euskara
indartu, Mikel Egibar, Aitor Esnaola.
Nekane
Jauregi.
Herrarte.
Bergaratik
begiratuta, Estepan Plazaola.
Mendiguren.
esparruan,
Jaime Altuna.
Harremanetarako: kluster@soziolinguistika.org
Soziolinguistikari buruzko ikastaroa UEUko
udako
ikastaroetan
2007ko uztailaren 17an eta 18an Hizkuntza plangintzaren teori eta
aplikazioei
buruzko ikastaroa burutu zen Iruñean UEUko udako ikastaroen
artean.
Ikastaroa hau Soziolinguistika Klusterrak antolatu zuen eta bertan
hizkuntza
plangintzan adituak diren hainbat irakasle izan dira. Irakasleek
banatutako
materialak sarean izango dira laister.
Informazio gehiago:
http://ikastaroak.ueu.org/ikastaro_info.php?ikastaroa_id=29
ARRUE Programaren hitzarmena 2007-2008
ikasturterako
ere berritu da
Aurreko lau ikasturteetan bezala, 2007-2008 ikasturterako ere berritu
da ARRUE
Programaren hitzarmena. Programa hau Hezkuntza Sailaren eta
Soziolinguistika
Klusterraren arteko elkarlan bidez garatzen da, eta ikasleen eskola
giroko
hizkuntzen erabilera du aztergai. 07-08 ikasturte honetan datu jasoketa
berri
bat egingo da LH6ko ikasleen artean, modu horretan metodologia hobetzen
eta
erabilera datuen seriea osatzen jarraitu ahal izateko.
ARGITALPENAK:
Las Lenguas de España. Política
lingüística,
sociología del lenguaje e ideología desde la
Transición
hasta la actualidad
Espainian diren hizkuntzen egoera aztertzen da argitalpen honetan.
Galegoa,
euskara, katalana eta asturiera gaur egun zertan diren azaltzen digute
hainbat
egilek, nork bere ikuspegia erabiliz. Ondorioa, bederatzi lan, bitan
bereiz
litezkeenak: hizkuntzen sustapena bultzatzen dutenak dira leizearen
alde batean;
bestean, promozio hori komunikazioaren galeratzat hartzen dutenak
Informazio
gehiago:
http://www.euskara.euskadi.net/r59-3693/eu/contenidos/informe_estudio/azter20_1_castillo_07_06/eu_castillo/azter20_1_castillo_07_06.html
Elhuyar hiztegi txikia-ren hirugarren
argitalpena,
kalean
Euskara-gaztelania/castellano-vasco hiztegiak 42.000 sarrera, 9.000
azpisarrera,
71.000 adiera ditu eta 18.900 adibide ditu, eta bi ataletan banatuta
dago:
euskara-gaztelania eta gaztelania-euskara. Gramatika eranskin bat ere
badu
hiztegiak.
Informazio gehiago: http://www.sustatu.com/1183109302
LANGUAGE PLANNING AND POLICY IN LATIN
AMERICA
Queenlands unibertsitateko Richard B Baldauf eta Robert B Kaplan
Amerika latineko
hizkuntza plangintza eta politikei buruzko liburu baten editoreak dira.
Liburu
honetan Ekuador, Mexico eta Paraguayko egoera aztertuta daude. Liburuan
herri
horien egoera linguistiko anitzak eta tesuinguru politikoak
deskribatzen dira.
Informazio gehiago: http://www.multilingual-matters.com/multi/display.asp?isb=3D9781847690
BILINGUAL EDUCATION IN CHINA
Anwey Feng-en argitalpen berrian Txinako hezkuntza elebiduna aztertzen
da.
Liburua ez da bakarrik Txinari buruzko adituei zuzendua, izan ere
hezkuntza
elebidunari buruzko gako anitz aurkezten dira liburu honetan Txinako
testuinguru
eleanitzan.
Informazio gehiago: http://www.multilingual-matters.com/multi/display.asp?isb=3D9781853599
LANGUAGE PLANNING AND POLICY
Liburu honetan hizkuntzari buruzko plangintzak aurkezten dira. Izan ere
gehienetan
hizkuntza plangintzak aurkezten direnean gizarte maila aurkezten da,
kasu
honetan hizkuntzaren plangintza azpimarratzen da. Liburu honen editorea
Hego
Australiako Anthony J. Liddicoat da.
Informazio gehiago: http://www.multilingual-matters.com/multi/display.asp?isb=3D9781853599
 
BESTELAKOAK
Soziolinguistika eta hezkuntza: balear
uharteetako
hizkuntza eredua
Ez da gauza harigarria, baizik argi ikus daiteke elebakartasunerako
joera
handiagoa dela hiztun komunitate batzuetan beste batzuetan baino:
hiztun asko
eta egoera soziolinguistiko egonkorra duten hiztun komunitateetan
elebakartasunerako
joera sakonagoa izaten da arazo soziolinguistikoak bizi-bizirik
direnetan
baino. Ingelesez edo gaztelaniaz hitz egiten dutenen artean, esaterako,
elebakartasunerako
joera larriagoa da, ez bakarrik euskal hiztunen eta katalan hiztunen
artean
baino, baita suediera eta danieradunen artean baino ere. Hizkuntza bat
oso
zabalduta dagoenean, hizkuntza horretako hiztunek beren hizkuntzarekin
nahikoa
dela uste dute, eta horregatik, beste hizkuntzarik ikastea zentzu
gabekotzat
ez ezik, alferrikakotzat jotzen dute. (www.gipuzkoaeuskara.net)
Argibide gehiago: http://www.gipuzkoaeuskara.net/albisteak/1186464000
Estibaliz Alkorta izendatu dute Gipuzkoako
Euskara
zuzendari
Azken lau urtetan Lasarte-Oriako Udalean EAJko zinegotzi izan den
Estibaliz
Alkorta izango da Gipuzkoako Foru Aldundiko Euskara zuzendari
berria.(www.argia.com)
Informazio gehiago: www.argia.com
Iñaki Mendigurenek Harry Potter-en
magia
itzultzerakoan euskarazko termino berriak sortu ditu
Iñaki Mendigurenen: “Eskolatzearen eraginez, euskarara
itzulitako
haur literaturaren merkatua da eskaera gehien dagoen eremua. Dena den,
Harry
Potter ezohizko zerbait izan da, izan ere euskal liburuen merkatua oso
da
mugatua. Harry Potter eta sorgin-harriaren 20.000 ale saldu ziren.
Hurrengo
liburuetatik, 5.000 ale inguru. Asko dira euskal merkaturako”.
(www.argia.com)
Informazio gehiago:
http://www.argia.com
Euskararen Kontseiluak onartu ditu Nafarroako
Euskararen
Institutuaren estatutuak
Nafarroako Euskararen Institutuak aurkeztu zizkien bere estatutuak
Euskararen
Kontseiluko kideei. Estatutu horiek onartu egin dituzte, baina
Kontseiluko
kide batzuek estatutuak aztertu eta proposamenak egiteko aukerarik ez
zutela
izan adierazi dute. Hainbat aldaketa proposatu dituzte, eta hurrengo
astean
erabakiko dute horiek onartu ala ez. Kontseiluaren estatutuek
euskararen aldeko
aurrerapausoak jaso dituzten arren, Carlos Perez-Nievas kontseilariak
Euskararen
Legean aldaketarik ez dutela egingo azaldu zuen. Beraz, hizkuntza
eremuek
bere horretan jarraituko dute.
Informazio gehiago:
http://www.berria.info/testua_ikusi.php?saila=harian&data=2007-09-08&orria=011&kont=008
Hizkuntza Politikarako Zuzendaritza kendu du
Sanzen
gobernuak
Nafarroako Gobernuak Hizkuntza Politika Gobernuko zuzendaritza nagusien
zerrendatik
kentzea erabaki zuen. Orain arte, Hezkuntza Departamentuaren barruan
zegoen
Unibertsitateen eta Hizkuntza Politikarako Zuzendaritza. Aurrerantzean
Unibertsitateen
eta Lanbide Heziketaren zuzendaritza nagusia izango da eta hor
jarraituko
dute orain arte Hizkuntza Politikak biltzen zituen sail eta zerbitzuek.
Pedro
Jose Gonzalez Felipe izango da zuzendari nagusia. (www.argia.com)
Informazio gehiago:http://www.argia.com/albistea.php?id=29131
Donostiako merkatari eta ostalarientzako
webgunea
Merkataritza eta ostalaritza arloen euskara beharrak asetzen lagundu
nahi
duen tresna berria sortu eta amaraunean jarri du Donostiako Euskararen
Udal
Patronatuak: www.merkatari.net. (www.erabili.com)
Informazio gehiago:
http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1183969369
Motibazioa eta hizkuntza normalizazioa jardunaldia
2007-09-18 // Sailkatu gabea // Iruzkin bat
Emun-ek 10 urte bete du eta horren karietara jardunaldi bat antolatu du: Motibazioa eta hizkuntza normalizazioa jardunaldia.
Jardunaldia urriaren 9an da, Arantzazun eta izen-ematea doakoa.
Egitaraua
08:30 Harrera eta material banaketa
09:00 Agurra eta jardunaldiaren aurkezpena
09:30 PETER MACINTYRE , Cape Breton University (Kanada):
Komunikatzeko gogoa: hizkuntza erabiltzeko motibazioaren dinamika
10:30 Kafea
11:00 FERRÁN SUAY , Societat Valenciana de Psicología:
Pertsonarteko hizkuntz erabileraren gaineko esku hartzea
12:00 JOXPI IRASTORTZA , Emun, Koop. E.
Enpresetako euskara planetako langileen jarrera, portaera eta motibazioa
13:00 Bazkaria
15:00 Mintegiak
17:00 Mintegiaren emaitzen aurkezpena
17:30 Jardunaldiaren amaiera
Nire liburutegia
2007-09-17 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Benitok eta Ricardo Gomezek egin bezala, ni ere ibili naiz google-ek eskaintzen duen liburutegiarekin olgetan. Horren ondorioz, liburutegitxo bat osatu dut, 48 libururekin oraingoz. Liburu horiek hizkuntzaren soziologiari buruzkoak dira gehien bat. Batzuk zatika daude, beste batzuk ez, baina haiek erosteko edo kontsultatzeko modua eskaintzen dizu zerbitzuak berak.
Irakurri, bada.
Hizkuntzaren soziologiari buruzko nire liburutegia.
Euskaldun zaharren jarrerak lantzeko komikiak
2007-09-10 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Karrajuan ikusi dut. Ideia ona iruditzen zait. Horregatik, hona ekarri dut komiki bat.
Zaharberriren bloga.
Zaharberriren flickr-a.
Ganora gitxi
2007-09-10 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Bideo bat ikusi dut, teleboinan. Komentariorik ez dau merezi, … Ganora gitxi.
Lehentasun kontua
2007-09-05 // Sutondoko kontuak // Iruzkin bat
Oporrak. Troia hondartza zoragarrian etzanda. Eider eta biok. Mundua konpondu guran. Elkarrizketa mamitsua. Blogeratzeko gomendioa eman dit eta badoa.
Hasiko gara, ba. Nire ibilbide akademikoa aztertzen ari ginen Fishmanen eredu soziolinguistikoaren arabera. Nik zuzenbidea ikasi dut Deustuko Unibertsitatean. Klaseak euskaraz jaso nituen zati baten (izan ere, karrera osoko ikasgai guztiak euskaraz jasotzeko modurik ez zegoen). Deustuan hainbat irakaslek kriston lana egiten dute zuzenbidearen ikas-mundua euskalduntzeko: ikasgaiak euskaraz eman (ganoraz ia beti), ikasmaterialak itzuli edo sortu, lege nagusi batzuk euskaldundu (Zigor Kodea, Kode Zibila, …), … Guk unian ikasgai guztiak euskaraz eskatzen genituen, erdarazko taldeekiko independentzia adar berezitu gisa, …
Karrera amaitu nuen, eta urte batzuk pasa dira ordutik (asko ez, baina tira). Eta pentsatzen jarri nintzen. Horrenbesteko esfortzuak fruiturik eman al du? Ba, gauza guztietan bezala fruituak eman dituela argi dago. Baina neurrikoak izan al dira emaitzak, hau da, bat datoz esfortzuak eta emaitzak? Edo beste era batera esanda, egindako esfortzuak euskararen biziberritzean eragin biderkatzailerik izan al du?
Ba, latza da aitortzea, baina egindako esfortzuak ez du ekarri pareko emaitzarik. Zuzenbidea ikasten amaitu eta lan mundura salto egiterakoan konturatzen zara euskaraz ikasteak ez dizula ezertarako balio izan. Are gehiago, zenbait kasutan kaltea ere ekarri duzula konturatzen zara (kaltea batez ere terminologia teknikoan-eta). Euskaraz lan egingo duten zirkuitutxoak eraikitzea oso zaila da mundu horretan, ia-ia bezeroarekiko harremanak baino ez zaizkizu geratzen. Baina horretarako ez da beharrezkoa zuzenbidea euskaraz ikastea, euskaldun izatearekin nahikoa eta sobera.
Abokatu, fiskal eta epaile euskaldunak behar ditugu, baita notario eta aholkulariak ere. Baina gaur egun zuzenbidearen mundua egituratuta dagoen moduan egonda, ia-ia ezinezkoa da euskaraz lan egiteko zirrikiturik aurkitzea, zirrikiturik eraikitzea. Eta, beraz, zuzenbidea euskaraz ematea tema eta erronka polita da, baina unibertsitate mailan (eta zer esanik ez, lanbide heziketan) karrera hori baino estrategikoagoak badaude, eta horietatik hasi beharko.
Izan ere, lan munduan zirrikiturik egon ezean, irakaskuntzan edo unibertsitatean egindako esfortzuek ez dute fruiturik ematen (ez behintzat esfortzuen parekorik). Indarrak sakabanatu egin ditugu horrela
gainera eta lehentasunak ahaztu. Etxearen hormen koloreaz dihardugu bonbardaketa baten erdian, tamalez.
Oporrak amaitu direz
2007-09-05 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Oporrak amaitu direz eta osta bere nator blogera. Gaur edo bihar edukia gehituko dot, baie horren aurretik autobonbo apur bet egitea toketan daste: urtarrilean (10ean hain zuzen be) jarri neban martxan bisitak neurtzeko statcounter (antza metodorik fiableena dalako bistak neurtzeko). Ba, ordutik hona 5.00 bisita baino gehiago izan dau blogak, 5.122 bisita zehatz-mehatz. Eskerrik asko danoi, baie bisita gitxiago eta komentario gehiago (maita nazazu gutxiago eta goza nazazu gehiago, baie beste modu batera esanda).
Zarratuta
2007-07-26 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Gaur hartuko ditut oporrak. Beraz, irailera arte blogean ez dut ezer idatziko. Komentarioak egin ahal dituzue, noski, baina erantzunik ez espero. Portzierto, sustatu efektua nabaritzen da, gaur inoiz baino bisita gehiago izaten ari da bloga, sustatun agertu delako.
The case of basque: past, present and future
2007-07-26 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Liburu
hau iaz argitaratu zuen Soziolinguistika
Klusterrak. Liburua ingelesez dago idatzia. Euskarazko soziolinguistikaren
gaineko errepasoa egiten du hainbat artikulutan. Oso interesgarria da Euskal
Herriko soziolinguistikaren gaineko sarbidea egiteko. Liburua, berez, atzerriko
publikoari begira eginda dago. Eta zentzu horretan beharrezkoa da atzerrian
gure soziolinguistikaren berri emateko.
Artikuluen artean, baina, badago nabarmendu
beharreko bat: “The future of basque in RLS perspective”, Mikel Zalbide,
Nicholas Gardner, Xabier Erize eta Maria-Jose Azurmendi. Artikulu honek
berritasuna dakar, gaurko egoeratik etorkizunera begirako pausoak ere
iradokitzen ditu. Nik eskaera bat baino ez nuke egingo: noizko artikulu horren
itzulpena Bat soziolinguistika
aldizkarian?
Soziolinguistikaren gida sexuala (Ahoa bete sexu)
2007-07-23 // Sutondoko kontuak // 2 iruzkin
Benitori agindu bezala, Sechu Senderen Guía Sexual da Sociolingüística itzuli eta euskarara moldatu dut. Hona hemen emaitza. Gainera, asteburu honetan Bilbon Euskalsex izan da. Sexua eta euskara lotu ei dituzte, ba guk aurrerapauso bat emanez sexua eta soziolinguistika lotuko dugu.
AHOA BETE SEXU
Gure gorputz barruan beste pertsona bat sartzen den lehen aldia, normalean mingainaren bidez izaten da, ahoaren bidez. Bale, aurretik pertsona hori besarkatu ahal duzu, edo belarrian kosk egin. Baina besteen gorputza benetan esploratzen duen lehena mingaina da, aho barruko sekretuak agerrarazten duena. Gure ahoa ezagutzarako biderik nagusienetako bat da, dudarik gabe.
Horregatik, gaitza da ahaztea pertsona baten barruan sartzen zaren lehen aldia, pertsona bat zure barruan sartzen den lehen aldia.Izan ere, horren bidez gure intimidadea erakusten diogu beste pertsona bati, mingainarekin eta ahoarekin gure nortasuna adierazten diogu.
Ba al zenekien musu bat ematerakoan 29 gihar mugitzen direla? Eta gure taupaden erritmoa bikoizten dela? Eta odolaren oxigeno maila igotzen dela? Bai, musuek bihotzari on egiten diote. Eta, gainera, argaldu egiten dute. Musu on batek 12 kaloria erretzen ditu-eta.
Baina garrantzitsua da jakitea musua bi pertsonen kontua dela. Musua dastamen papilen arteko komunikazioa da, mingaina eta ahosabaiaren arteko komunikazioa, haginen eta ezpainen arteko komunikazioa. Eta hizkuntza erabiltzean bezala, eman eta jaso egin behar da, eskaini eta onartu, aurrera egin eta atzera egin, zarata atera eta isilik egon, sartu eta irten. Izan ere, musua ematea gizakien arteko komunikazioaren adierazpen gorenetako bat da.
Euskararen normalizazioa komunikazio prozesu gatazkatsua da. Eragile sozial kritikoenek administrazioaren hizkuntza politika salatzen dute, edo komunikabideen mespretxua, edo eskolak belaunaldi berriak ez dituela euskalduntzen. Prozesu honetan etengabeak dira aldarrikapenak eta kexak.
Hizkuntza galtzea drama da, bai horixe. Baina zer gertatuko litzateke hizkuntzaren normalizazioaren diskurtsoa plazerrarekin lotuko bagenu? Gozatzearen diskurtsoaz berba egingo bagenu eta musuaren analogiaz? Umore apur bat beharrezkoa da, gauza serioen gainean berba egin ahal dugu irribarrea
ahoan. Musu bustiez ari ginen … Soziolinguistikaren Gida Sexualean:
1. Gure ahoarentzat eska dezagun beste ahoek duten gozamen bera.
2. Bila ezazu eroso zauden pertsona bat eta aurrera! Ezagutzen ez duzun pertsonekin bat-batean egitea sarritan gozagarriagoa da.
3. Normalizazio prozesua soziala da, konforme. Baina pertsona bakoitzetik hasten da, pertsonen artean komunikazioak trukatzean datza. Bakarrik gauza asko egin ahal ditugu, asko gozatu. Samurragoa da, ordea, beste pertsona bat(zu)ekin musuka ibiltzea.
4. Zure aitak edo amak ez bazuten ikasi, edo ez bazizuten esan zelan egin, lasai, ez da ezer gertatzen, … Zure kabuz ikasteko garaian zaude oraindik.
5. Gai honen inguruan beti egon dira (eta daude) tabuak, mitoak, informazio gutxi eta ezjakite handia … Bazter itzazu beste garai batzuetako aurreiritziak eta aurrera.
6. Batzuei gustatuko litzaieke probatzea. Izan ere, jakin badakite gehiago gozatuko dutela. Baina moztu egiten dira. Aukera bat eman. Lotsak bazter batean laga eta ahoarekin goza.
7. Oraindik jende askok pentsatzen du gure ahoa erabiltzea ez dela dotorea, gure ahoa apur bat baldarra dela. Ez dute puta ideiarik ere ez. Kasu gutxi, beraz.
8. Ahoa harremanak sortzeko, integratzeko, jendea ezagutzeko eta jendeak gu ezagutzeko tresna ezinhobea da. Ahoa erabili ezean, jai duzu. Baina, faborez, ez zaitez astuna izan.
9. Gau bateko igurtzi azkarra izan daiteke. Edo bizitza osorako harremana. Batek daki.
10. Ahoa (hizkuntza) eraginkorra da erabiliz gero. Praktikak hobetzen du jarduna. Inor ez da jakitun jaio.
11. Pertsona batzuek arazo psikologikoak izan ditzakete eta, ondorioz, ahoa ez erabili normaltasunez. Arazo horiek -soziolinguistikaren arabera diglosia, autogorrotoa, …- konponbidea izan badute.
12. Pertsona batzuek arazo ideologikoak izan ditzakete eta, ondorioz, ahoa ez erabili normaltasunez. Arazo horiek zailagoak dira konpontzen.
13. Musukatzea ere ekintza kulturala da. Zure jendarteko kultura errespetatu. Ipar poloan biziko bagina eskimalen artean, arrunta litzateke musuak ematea sudurrak igurtziz.
14. Pertsona batzuek uste dute euren ahoa besteena baino erabilgarriagoa, gaituagoa, erakargarriagoa eta hobea dela. Hara, zer azkarrak diren batzuk.
15. Torloju musuek, hizkuntzak bezala, ez dute pertsonak bereizten, demokratikoak dira: ez dute inor diskriminatzen ez adinagatik, ez arrazagatik, ezta sexu edo jaiotzagatik ere.
16. Osasunerako ona da, bizitza kalitate hobea izateko ere. Gaur egungo munduan ezinbestekoa da gaitasun hau taxuz garatzea.
17. Batzuek uste dute pertsonei prestigioa hizkuntzek (ahoek) ematen dietela. Baina ez da horrela. Pertsonak gara gure hizkuntzari (ahoari) prestigioa eman edo kentzen diogunak. Gure hizkuntza baloratzen ez badugu, nork demontre egingo du?
Ahoa, beraz, gure burua ezagutzeko eta beste pertsona batzuk ezagutzeko biderik onena da. Onena da hizkuntza gure sexualitatea bezala bizi: aske, gozatzen, arduratsu eta osasuntsu. Normaltasunez, kontxo!!
Soziolinguistika eta ahozko sexuaren arteko harremanez berba egingo dugu beste baten. Edo daborduko egin dugu …
Txerra Rodriguez
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
Artxiboak
Kategoriak
Meta