Hasiera »
Txerraren bloga - Garaigoikoa
Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Zer da soziolinguistika domestikoa? bidalketan
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Soziolinguistikaren dibulgazioa gaur eta hemen: barreiatzen egitasmoa bidalketan
- 30 musker(e)k Normalizaziorako alderdi linguistikoak bigarren mailakoak dira bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k Hegemonia (edo autozentroa) bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k A casa do amo bidalketan
Artxiboak
- 2025(e)ko urtarrila
- 2024(e)ko abendua
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
Euskera teknikari eta trebatzaileen prestakuntzarako ikastaroa
2007-06-25 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Gaurkoan beste ikastaro batekin natorkizue. Gainera, non eta nire herrian egitekoa dena. Ikastaroa Labayru ikastegiak antolatzen du.
Euskera teknikari eta trebatzaileen prestakuntzarako ikastaroa:
a) Administrazinoa eta euskerea:
· Gramatika ohiko akatsak.
· Estilo arazoak.
· Administrazinoko idatziak.
b) Hizkuntzaren normalizazinoa:
· Euskera Biziberritzeko Plan Nagusia.
· Erabilera Plana.
· Esparru sozio-ekonomikoan hizkuntza-normalizazinorako plana.
Ikastaroa irailaren 17tik 29raizango da Derion. Izena emateko uztailaren 26ra arteko epea dago.
Informazio gehiago, orri honetan edo esku-orrian.
Mikel Zalbide, maisu
2007-06-22 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Mikel Zalbidek
orain dela gutxi egin du Euskaltzaindian sartzeko hitzaldia.
Hizkuntza soziologiaren eta soziolinguistikaren inguruan lan aparta egin du
Mikelek azken urte hauetan, bereziki Joshua Fishman
irakaslearen ikuspuntua gurera ekartzen. Hona hemen hizkuntza soziologiaren
inguruan oinarri-oinarrizkoak diren bi testu:
–
Ahuldutako
Hizkuntza Indarberritzea: teoriak zer dio?
–
Joshua A.
Fishman-en RSL edo HINBE
Testu biak luzeak dira, sakonak eta oso
zorrotzak. Benetan merezi du bi hauek patxadaz irakurtzea. Azken urteotako
ekarpen teoriko potoloenak dira euskararen indarberritzearen inguruan.
Inprimatu, azpimarratu, kritikatu eta zabaldu. Euskalgintzan dabiltzan askok
eta askok duten formazio beharra taxutzeko ezin hobeak.
Hizkuntza marketina
2007-06-19 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Pasa den astean heldu zitzaidan Katalunian
antolatzen duten graduondoko baten berri. Hauxe da ikastaroaren izena: Postgrau
de màrqueting lingüistic.
Hau da, hizkuntza marketinaren inguruko
graduondoko ikastaroa. Horrek burura ekarri zidan euskaldunok horretan ere hasi garela
mugimendua egiten. Batez ere, Iñigo Fernandez blogaria
ibili da horretan. Adibide batzuk hemen: Euskara nola saldu,
Euskara nola
saldu gazteei eta Zertarako behar du
euskarak marketina?.
Horrez gain, datorren hilean UEUk Eibarren Euskararen balio
merkatuari buruzko jardunaldia egingo du. Oso interesgarria ematen du eta
bide honetan urrats berria da, zelan ez.
Hala ere, nago gai honi oraindik orain ez
diogula behar duen garrantzirik eman, ala bai?
Irakurle fidel bati
2007-06-18 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Badakit egunero-egunero bisita nahikotxo
dudala, baina egia esan ez dut ezagutzen zeintzuk irakurtzen duten bloga. Bakan
bat ezagutzen dut, baina gutxi egia esan. Ba, mezu hau espreski Deustutik
irakurtzen duen horri dedikatua dago.
Zure tesiaz egin zenidan berba, egin behar
zenuela antropologiazko zerbait. Nik zenbait erreferentzia eman nahi izan
nizun, baina momentuan ahaztu eta ez nuen esateko betarik hartu. Erreferentziak
emango dizkizut, ezagutuko dituzu, baina badaezpada ere.
Paula Kasaresek hizkuntza antropologiari
buruzko tesia prestatzen ari da. Artikulu bat idatzi zuen aspaldi Bat
aldizkarian: Aunitz
dakit, bizitzen dakit. Baztango hizkuntza egoera aztertzen zuen ikuspuntu
antropologiko batetik. Badu beste artikulu bat Ankulegin argitaratua, 6.
zenbakian.
Jone Miren Hernandezek ere heldu dio
hizkuntza antropologiari. Bere tesia hauxe da: Lasarte-Oriako euskararen
bilakaera: galeraren inertziatik berreskurapenera. Hainbat lotura utziko dizkizut:
–
Tesiaren
laburpen bat, Argia aldizkarian.
–
Euskara dela eta …. neskek
zer diote?
–
Jolasgaraia.
Gaztetxoak, hizkuntzak eta identitateen adierazpenak.
–
Euskararen transmisioa gaur:
ikerketa tresnak eta estrategiak.
Euskararen balio merkatua jardunaldia
2007-06-14 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
UEUk Eibarren antolatu du izen honeko jardunaldia, uztailaren 12 eta 13an. Jarraian datorren informazioa UEUren webgunetik ateratakoa da.
Euskalgintzaren unibertsoak EUSKARA hitza
letra larriz idatzi ohi du betidanik. Hizkuntza gutxiengotu eta jatorri
erabat berezikoa izatearen ondorioz edo, euskal hiztunek ez dute
nolanahiko erantzukizuna beren kontzientzien buruhausterako: hizkuntza
zahar honen biziraupenaz arduratzea eta bere osasun ona bermatzen
ahalegintzea gizarte-baldintza erabat zailetan.
Berebiziko eginkizun –”misio”-
horren aurrean euskararen defentsarako mugimenduek oinarrizko
ikuspegitzat hartu dute EUSKARAren ondare eta kultura-baliabide
estatusa, beste edozein ikuspegi analitikoren gainetik
Euskararen
egoera aztertzeko ikusmolde nagusia, eta euskararen inguruan lanean
dihardutenen eragileena, sarritan, agenda politikoa eta Erakunde
Publikoetako Kultura Sailen esku gelditzen da. Baldintza horietan
euskararen aldeko gizarte-mugimenduek, euskal kulturaren egoeraz
kezkatuta, gizartearen unean-uneko hizkuntza-eskaerei erantzuten
saiatzen dira, erabilera mailak suspertuz, komunikazio-foro euskaldunak
sortuz, oro har, euskarari bide emanez.
Euskalgintzaren unibertsoan dihardutenentzat euskarak izaera traszendente eta kulturalista du, euskal nortasun kolektiboaren ikur nagusi bihurtuz.
Ingurune horretan, jardunaldi honek bestelako ikuspegien inguruan hausnartu nahi du euskarari buruz, galdera batzuei erantzunez:
· Nola nahastu euskara marketin, komunikazio-tresna eta ekonomiaren ikuspegitik sortutako planteamenduekin? Zein da ikuspegi horien balioa?
· Zein da euskarak duen merkatu-balioa? Nola hausnartu, nola aztertu, hizkuntza baten merkatu-balioa?
Azken
batean, eta gustuko izan ala ez, gure egunerokotasuna dinamika
sozioekonomikoek baldintzatzen dute. Errealitate horri helduta,
proposamen honek euskararen egoera bestelako kokapen analitiko baten
abiapuntutik aztertu nahiko luke, merkatua, marketin eta
komunikazioaren ikuspegitik.
Helburuak
Proposamen honek, honako helburu hauek bete nahi lituzke:
berauen ekarpena ezinbestekoa izan dela aitortuz- euskararen
merkatu-balioaz hausnartzea, sektore anitzetako profesionalen azterketa
eta iritziak aurkeztuz eta trukatuz.
arloko enpresa, komunikazio, marketin eta unibertsitateko profesionalen
ikuspegiak eta datu-analisiak bildu eta aurkeztea.
Jardunaldiak ondoko zeharkako helburua du:
euskararen biziberritzearekin konprometituta daudenen topaleku eta
bilgune izatea.
Metodologia
Jardunaldiaren
gai berritzailea dela eta, parte hartzeko ekimenak bultzatuko dira.
Horrela, jardunaldia egun batean egin baino, bi egunetan izango da,
eskatuko duen arreta eta lana eraren baten lasaituz.Sarreran aipatutako
abiapuntutik jardunaldian 4 teknika ezberdin erabiliko ditugu:
Nori zuzenduta
Jardunaldia
euskalgintzan murgildutako profesional eta militanteei, marketin eta
komunikazio alorretan interesduneei, soziologia eta merkatu-ikerketen
teknikak ikasten ari diren ikasleei eta, oro har, euskararen egoeraz
kezkatuta dagoen edonori zuzenduta dago.
Egitaraua
Uztailaren 12a, osteguna
8.30-9.00 -Harrera eta materialaren banaketa
Kontzeptuak finkatuz
9.00-9.45 -Hastapeneko hitzaldia: Euskararen merkatu-balioa.
10.00-10.45 – Hitzaldia:
10.45-11.30 – Hitzaldia:
Hizkuntza al da produktua/zerbitzua? Komunikazioa
11.45-13.15 – Hitzaldiak:
13.15-14.00 – Work shop-ak:
14.00-15.30 – bazkaria
15.30-16.30 – Work shopak:
Uztailak 13, ostirala
Merkatuei begira
9.00-11.15 – Hitzaldiak:
11.15-11.45 – atsedenaldia
11.45-13.00 – Work shopak:
Euskararen “merkatuak”
13.00-14.00 – Mahai ingurua:
Ondorioak: Euskara saldu ala euskaraz saldu?
14.00-15.00 – Ariketa eta parte-hartzea
Irakasleak eta arduradunak
Antolatzailea: Jon Goikoetxea, soziologoa, marketing aditua.
Linguanet: balorazioa
2007-06-12 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Linguanet
ikastaroa amaitu egin dut eta gai naizela esan didate, hau da, ikastaroa
gainditu dudala. Agindu nuen blogean
zerbait aipatuko nuela ikastaroari buruz, baina azkenean ikastaroa amaitu eta
ezer ez dut aipatu.
Ikastaroak bost ikasgai izan ditu:
1. Euskara planen ikuspegi
orokorra
2. Diagnostikoa eta diseinua
3. Ezarpena
4. Jarraipena eta ebaluazioa
5. Euskara-planak enpresa txiki eta ertainetan
Eta hiru aurrez aurreko saio:
1. Diagnostikoa eta
diseinua
2. Ezarpena
3. Jarraipena eta ebaluazioa
Nik horietatik lehenengo bietara baino ez naiz
joan.
Orokorrean ikastaroa ondo egon da. Oso
espezializatutako ikastaroa izan da, enpresetan euskara teknikari diren edo
izango direnei zuzendua, zehatz-mehatz. Mundu honetan esperientzia gutxi duten
ikasle batzuk kexatu egin dira, oso teknikoa delako eta gauza asko suposatutzat
ematen dituelako. Nik ez dut sentsazio hori izan, nahiz eta enpresen munduan
esperientziarik ez izan. Dena den, egia da nik mundu hori nahikoa ezagutzen
dudala, hiznet dela eta.
Aurrez aurreko saioak ere interesgarriak izan
dira. Alde batetik, hiznet-en ez bezala, ikasleon arteko harremanak egiteko
bide eman dutelako. Harreman horiek oso interesgarriak izan dira (behintzat
nire kasuan). Enpresetan dabiltzan teknikariak, udaletako teknikariak,
irakasleak, euskara plana duten enpresetako langileak, … Horiek guztiekin izan
naiz lan-taldeetan eta horrek zure ikuspegia zabaltzen laguntzen du.
Beste alde batetik, saioetan lana egitea
tokatu zaigu. Teorian ikusitakoa lantzeko beste modu bat izateaz aparte,
sortzea ere eskatzen du, zure burua teknikari hartzea ere eskatzen du, horrek
dakarrenarekin.
Horixe izan da. Beste ikasleren batek bere
iritzia eman nahiko balu, idaztea dauka, ondo etorria izango baita.
Zenbait ikastaro …
2007-06-12 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Azken egun hauetan soziolinguistikarekin zelan edo halan erlazionatutako hainbat ikastaroren berri izan dut. Atzo bertan nire ustez osoena den Hiznet ekarri nuen blogera. Gaur beste lau ere ekarriko ditut:
– HUHEZIk nazioarteko bi ikastaro egingo ditu datorren ikasturtean ingelesez. Media and minority languages bata, eta Education and minority languages bestea. Informazio gehiago hemen.
– Hizkuntza gutxituei eta euskarazko komunikazioari buruzko masterra EHUn. Gaurko Berrian irakurri dut albistea.
– HUHEZIk antolatzen duen Hizkuntza kudeaketa aditu titulua. Informazioa jarraian.
Beste batzuen berri emango dugu informazioa jakin ahala.
Hiznet graduondokoan izena emateko epea hasi da
2007-06-11 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Euskal Herriko Unibertsitateak
eta Asmoz
Fundazioak euskararen normalkuntzan beharrezkoa den
ezagutza kualifikatuagoa eta sistematikoagoa lortzeko premiari erantzunez
antolatu dute graduondokoa.
Horren ondorioz, elkarrekin Hiznet, Hizkuntza Plangintza on
line ikastaroaren zazpigarren edizioa burutuko dute.
birtuala eta aurrez aurrekoa tartekatuz.
desberdinei erantzuten die.
zabalik. Ikasle kopuru mugatua.
Gainera, aurten aurkezpen bideo eta guzti.
Mintza eguna
2007-06-08 // Sutondoko kontuak // 2 iruzkin
Ez dut Mintza egunari buruzko kronika bat idatziko. Horretarako hainbat aukera daude: Tximintxekoa,
Karrajukoa, Mintzakide, Topagunekoa, Zaharberrikoa, Berriakoa …
Nik egin nahi dudana da irakurketa soziolinguistikoa. Askotan egiten dugu berba plangintzez, kontu teknikoez-eta. Baina ahazten zaigu plangintza horien atzean pertsonak daudela. Eta pertsona horiek emozioak eta sentimenduak dituztela, baita aurreiritziak eta interes ezberdinak ere.
Mintza egunak (eta oro har, berbalagunen mugimenduak) euskararen normalizazioan eragiten du, eta emaitzak, gainera, ikusgarriak dira. Horrez gain, parte hartzen dugunon autoestiman ere eragiten
du. Konplexuak alde batera lagatzeko aukera ematen du mugimendu honek. Baina ez bakarrik trakets moldatzen direnen konplexuak.
Donostian nabaritu nuen euforia giroa, adiskidetasun giroa. Baina, horrez gain, euskararen normalizazioan benetan eragitearen sentsazioa. Eta hori ez da makala, gure euskalgintza honetan.
Horrez gain, euskaldunok ikasten ari direnak gure balizko komunitatera proiektatzeko asmatu dugun biderik emankorrena da. Hobeak egongo dira, baina orain arte ez dugu asmatu bide horiek topatzen.
Naturalagoak izango dira, dudarik ez. Baina gaur egun indarrean dagoen biderik naturalena hauxe da. Eta hortik abiatuta, hizkuntza komunitatearen trinkotzeko bidea. Fishmanek aipatzen duen gertuko komunitatean gainera. Hizkuntzaren transmisioa bermatuko duen gertuko komunitatean.
Harreman sareak eraikitzen ditu Berbalagunak. Eta Mintza egunak harreman sare horiek biderkatzeko aukera ematen du. Benitok dioen modura, urte askotarako.
Portfolioa ostekoa
2007-05-31 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Portfolioaren entregak
amaitu egin dira, bederatzi izan dira guztira. Portfolio originalean zegoen
guztia ez da hona ekarri. Gainera, entrega bakoitzean gauza batzuk aldatu egin
dira, baina eduki originala mantentzen saiatu naiz. Aldaketak gehiago izan dira
estilo aldekoak, eduki aldekoak baino. Dena den, ondorioetan bai izan dira
aldaketak, garrantzitsuak gainera. Egia esan, lana egiterakoan azkar egin nuen
ondorioena eta ez nintzen oso gustura geratu. Ez nuen jakin azken unera arte
ondorioak egin behar zirenik.
Portfolioarekin bloga elikatzeko bazka izan dut
hilabete hauetan. Hemendik aurrera, batek daki zerekin elikatuko dudan bloga.
Zaila da eduki interesgarriak topatzea, zaila da behar duen dedikazioa
ateratzea blogari behar bezalako edukia emateko. Baina saiatuko naiz, ez dut
hiltzen utziko, baina agian erritmoa motelduko dut (edo agian ez, hasiera
batean ez nuen uste horrenbeste idatziko nuenik).
Amaitzeko, nire irakurleei portfolioaren
gaineko iritzia eskatu nahiko nieke. Ez lotsatu, idatzi, irakurle dezente
daukat-eta (urtarriletik 3.000 bisita baino gehiago, statcounter-en arabera).
Eskerrak eman nahi dizkiet ere argazkiak lapurtu dizkiedanei: ardazka, topagunea hedabideak, txanoduna eta zior28ri.