Ignazio Aiestaran Uriz
Gorputz komunek ulertzen dituzten hitzek osatutako bloga du irakurleak. Hemen aszeta politikoak, militante goibelak, teoriaren terroristak, politikaren ordena hutsa mantendu nahi luketenak, iraultzaren burokratak, egiaren funtzionarioak, komisario kulturalak eta desioaren teknikari deitoragarriak atzean geratuko dira. Jakina, gogokoen dudan atala sailkatugabea da. Huts-hutsik erranda: gogo-jardunak tunel digital batean.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- PALOMA(e)k Ignazio Aiestaranen bloga bidalketan
- Ícar(e)k Ignazio Aiestaranen bloga bidalketan
- Karl Marx y El capital frente a las soflamas sin valor de Silvia Federici – PoderObrero(e)k Karl Marx eta Kapitala Silvia Federiciren soflama baliogabetuen aurrean bidalketan
- Ezkerra kapitalaren aurrean | KOMUNZKI(e)k 78ko erregimenaren makineria liberala bidalketan
- Karl Marx y El capital frente a las soflamas sin valor de Silvia Federici – La Patria Grande(e)k Karl Marx eta Kapitala Silvia Federiciren soflama baliogabetuen aurrean bidalketan
Artxiboak
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko abuztua
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko abuztua
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko abuztua
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko abuztua
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
Kategoriak
- Ada Colau
- Afrika
- Albert Camus
- Arkitektura
- Arrazakeria
- Autismoa
- Biopolitika
- Bizitza
- Bloom
- Cervantes
- Charlie Hebdo
- David Fernàndez i Ramos
- Ekonomia
- Emakumea
- Eskultura
- Europa
- Euskakania
- Euskal Trantsizioaren Kultura
- Euskara
- Farah Baker
- Faxismoa
- Fermin Muguruza
- Francis Bacon
- Franz Kafka
- Gabriel Aresti
- Gaizkiaren hutsalkeria
- Gaza
- Gerra
- Gizartea
- Hannah Arendt
- Harkaitz Cano
- Heriotza
- Hiria
- Itxaro Borda
- Ixiar Rozas
- Joseba Sarrionandia
- Joyce
- Judith Butler
- Julia Otxoa
- Julio Cortázar
- Karl Liebknecht
- Koldo Izagirre
- Komuna
- Kultura
- Kultura prekarioa
- Lauaxeta
- Literatura
- Ludwig Mies van der Rohe
- Ludwig Wittgenstein
- Mahmud Darwish
- Martin Heidegger
- Miguel Sánchez-Ostiz
- Mikrofaxismoak
- Musika
- Palestina
- Patriarkapitalismoa
- Paul Celan
- Picasso
- Pier Paolo Pasolini
- Pintura
- Robert Musil
- Rosa Luxemburg
- Sailkatugabeak
- Samuel P. Huntington
- Setio egoera
- Silvia Federici
- Soziofobia
- Stephen Stills
- Sylvia Plath
- Theodor W. Adorno
- Tiqqun
- Trantsizioaren Kontrakultura
- Trantsizioaren Kultura
- Víctor Lenore
- Xabier Morras
- Zientzia
- Zinema
Sylvia Plathen faxista
Atalak: Emakumea, Faxismoa, Literatura, Mikrofaxismoak, Patriarkapitalismoa, Sylvia Plath
Egun batzuetan, gaur bezala, Sylvia Plath gogoraraztea ona da. Lazaro anderea zela izkiriatu zuen hurrengo hitzekin: “Hiltzea artea da, gainontzeko bezala. Bereziki ongi egiten dut”. Hala izanik ere, ez dugu ahaztu behar bere bizitza lan itzela izan zela. Hari honetatik Plathen borrokak lerro ederrak eman dizkigu, porrot eta garaitiaren artean, behin eta berriro zenduz, behin eta berriro berpiztuz, betiereko Lazaro anderea bezala, lekukotasunaren aho arrailgarria dela medio.
Plathen ahalegina ez zen biribila izan, baina nor da perfektua heroiak hil diren garaian? Akatsez beteriko bidean ematen da benetako irtenbide emankorra, berak oso ongi aurreikusi zuen eran: “Beldurgarria da perfekzioa, ezin du umerik izan. Elur hatsa bezain hotz, itxi egiten du umetokia”. Bai, arrazoia du, helduok arimarik gabeko manikiak bezalakoak izaten ohi gara. Haurrak, ordea, alaiagoak izaten ohi dira, bizitzaren zuhaitzean perfekzioaren bila joaten ez direlako.
Bere azken olerkietan argi sumatzen da zein izan zen gizonen pisua gizarte patriarkapistalistan, non emakumea behartua izan den etxeko txoko burgesean maskaltzera. Matxismoaren indarkeria hamaika mikrofaxismoz egina dagoela iragarri zuen zorroztasun handiz idazle honek. “Daddy” o “Aitatxo” izeneko poeman agertzen den erara, emakumea zapuzten eta zapaltzen duen gizon oro banpiroa eta Panzer-gizona da aldi berean, matxista oro faxista bat delako, lerro ausartegi batean irakur dezakegun moduan: “Emakume orok maite du faxista bat”. Olerki berean, Plathek diosku emakume zanpatua “Dachaura, Auschwitzera, Belsenera doan judu bat” dela. Baten batek erranen du gehiegikeria dela, baina Maravillas Lambertoren kasua burura ekarriz, non bukatzen da bortxatzaile oldarkorra eta non hasten da faxista hiltzailea?
Aipaturiko poeman –Iñigo Astizek euskaratu duen bertsio doian–, gizon bortitz oro jainko bat da, eta jainko oro svastika bat da. Maizegi nagusikeria jainko-svastika-aitatxoa da –“Herr Jainkoa, Herr Luzifer” dio bertze poema batean–. Autoritarismo horren aurrean, gu, gizon demokratok, ez gara gai izan oraindik gure barruko faxista erailtzeko. “Aitatxo” poeman hori egitera ausartu zen Sylvia Plath. Bere bizitza Dachau, Belsen edo Auschwitzeko errausketa-labeetan amaitu ez zen arren, bere burua beste labe batean bukatu zen. Eta emakume idazle hau histeriko bat baino ez zela baieztatuko duten gizonen beldur naiz. Ai, Meinkampf gisako beltzez jantzitako gizon itsua, Clara Bow eta Sylvia Plathen arbaso ijitoa gorrotatzen duen faxista jainkojale madarikatua!
AITATXO
Ez didazu balio, ez didazu balio
gehiago batere, zapata beltz,
zeinetan hogei eta hamar urtez
bizi izan naizen, txuri eta txiro, oin baten pare,
kasik, arnastu eta atxis egitera ausartu gabe.
Nik hil behar zintudan, aitatxo,
baina aukera eman baino lehen hila zinen –
marmola bezain astun, zaku bete Jainko,
Friscoko foka baten neurriko
behatz gris handidun mamu estatua zurbila,
eta buruetako bat Atlantiko bakanean,
non Nauset ederreko uretan
ilar koloreko berdea isurtzen den urdinean.
Zu berreskuratzeko otoitz egon ohi nuen.
Ach, du.
Alemaniar hizkuntzan,
gerren, gerren, gerren alperrak
zapaldutako Poloniako zure herrian.
Baina arrunta da haren izena.
Nire lagun poloniarrak dio
badirela dozena pare bat herri izen horrekin.
Eta beraz, ezin izan nuen sekula jakin
non jarri zenuen oina, non bota sustraiak,
ezin izan nizun sekula hitzik egin.
Matrailean itsasten zitzaidan mingaina.
Txarrantxazko tranpan itsasten zitzaidan.
Ich, ich, ich, ich,
nekez egin nezakeen hitz.
Nire irudiko, alemaniar guztiak ziren zu.
Eta gordina hizkuntza hura;
lokomotor bat, lokomotor bat
ni judua banintz bezala txistuka garraiatzen.
Dachaura, Auschwitzera, Belsenera doan judu bat.
Juduen pare hasi nintzen hizketan.
Egia esan, baliteke ni neu ere judua izatea.
Tiroleko elurrak, Vienako garagardo argia
ez bata, ez beste, ez dira ez puru ez benetakoegiak.
Nire arbaso ijitoarekin, eta zorte arraroarekin
eta nire taroteko kartekin, eta nire taroteko kartekin,
baliteke, ni neu ere judu moduko bat izatea.
Beti izan naiz zure beldur,
zure Luftwaffearekin, zure mordoilokeriarekin.
Eta zure bibote txukun
eta zure begi urdin ario biziekin.
Panzer-gizona, Panzer-gizona, o Zu –
ez Jainko, baizik eta svastika;
hain beltza, eutsiko liokeen zerurik ez dagoela.
Emakume orok maite du faxista bat,
haren bota aurpegian, zu bezalako
basati baten bihotz basati-basatia.
Arbela parean zaude zutik, aitatxo,
gordeta daukadan zure argazkian,
kokotsean duzu zuloa oinean izan beharrean,
baina ez diozu horregatik deabru izateari uzten,
ez diozu uzten nire bihotz gorri ederra
hozkada batez erdibitu zuen gizon beltza izateari.
Hamar urte nituen lurperatu zintuztenean.
Hogei, neure buruaz beste egiten saiatu nintzenean,
atzera, atzera, atzera zugana itzultzeko.
Hezur hutsekin ere aski nukeela pentsatu nuen.
Baina zakutik atera ninduten,
eta kolaz batu
eta orduan jakin nuen zer egin.
Eredu bat egin nuen zurekin;
Meinkampf gisako beltzez jantzitako gizona
eta oinaze-zaldien eta garrotearen zalea.
Eta, bai, nahi dut, esan nuen, bai, nahi dut.
Hala, aitatxo, azkenean, bukatu da gurea.
Sustraitik eskegi dut telefono beltza,
eta orain ezin da hortik ahotsik pasa.
Gizon bat hil dut, bi gizon hil ditut –
zu zela esanez, nire odola
urtebetez edan zuen banpiroa;
zazpi urtez, egia esan, jakin dezazun.
Aitatxo, lasai etzan zaitezke orain, beraz.
Taket bat duzu bihotz beltz lodian eta
herritarrek ez zaituzte sekula izan maiteen artean.
Zure gainean dabiltza dantzan eta ostiko batean.
Beti susmatu zuten zu izan zintezkeela.
Aitatxo, aitatxo, sasikumea, bukatu da gurea.