Hasiera »
Txerraren bloga - Garaigoikoa
Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Txerra Rodriguez(e)k Euskararekin edonora joan zaitezkeela probatzen duten 12 froga bidalketan
- Ana(e)k Euskararekin edonora joan zaitezkeela probatzen duten 12 froga bidalketan
- Ikusgela(e)k Euskararekin edonora joan zaitezkeela probatzen duten 12 froga bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan) - Garaigoikoa(e)k A casa do amo bidalketan
- Zergatik erabili euskara? | Bihar da berandu(e)k 40 argudio gazteen (eta ez hain gazteen) artean euskara (edo katalana) gehiago erabiltzeko bidalketan
Artxiboak
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
Soziolinguistikaz 30 berripapera
2010-11-16 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
SOZIOLINGUISTIKA
KLUSTERRA
ABIAN DA III. HAUSNARTU EUSKAL SOZIOLINGUISTIKA SARIETARAKO
DEIALDIA
Soziolinguistika
Klusterrak III. HAUSNARTU – 2010EKO EUSKAL SOZIOLINGUISTIKA
SARIETARAKO DEIALDIA abian jarri du Gipuzkoako Foru Aldundiaren
eta Eusko Jaurlaritzako Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzaren laguntzarekin.
Soziolinguistika
Sarion helburua euskal soziolinguistika teoriko edota metodologikoaren
garapena eta berrikuntza indartzea da.
Xede horrekin,
deialdi honetan garapen teorikoa, metodologikoa
eta saiakera-arloko lan hoberenak sarituko dira. Kontuan
hartuko dira, nolanahi ere, euskararen gaineko berariazko garapen teorikoak
nahiz kanpoan landutako gerapenetatik abiatuta gure hizkuntzaren egoera
aztertzeko eta ulertzeko egokitzapenak. Lanak aurkezteko epea azaroaren
30ean amaitzen da.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/node/4381
JOSE INAZIO MARKO SOZIOLINGUISTIKA KLUSTERREKO KIDEAK
DOKTOREGO-TESIA AURKEZTU ZUEN UDABERRIAN
Iñaki
Marko Klusterraren Eralan proiektuan
ari da lanean 2006. urteaz geroztik eta proiektu horretako formazio-saioan
parte hartu zuen lantzen ari zen tesiaren inguruako hainbat hausnarketa
eginez. Organizazioetan hizkuntza-eraldaketarako esku-hartze eredua
proposatzen duen tesia udaberrian aurkeztu zuen eta orain, Klusterrak
aurkezpen hura jarri du web gunean edonork izan dezan eskuragarri.
MARI JOSE AZURMENDI IRAKASLEARI OMENALDIA EGIN DIOTE EUSKAL
HERRIKO UNIBERTSITATEAN
Pasa den
ostiralean, irailaren 24an, UPV-EHUk omenaldi-ekitaldi bat eskaini zion
Maria Jose Azurmendi irakasle katedradunari, Psikologia Fakultateko
Gradu aretoan, Donostian.
Maria-Jose
Azurmendi irakasleak erretiroa hartu zuen unibertsitatean
2009-2010 ikasturtearen amaierarekin batera, eta bere lankideek eskertza-ekitaldi
hau eskaini nahi izan diote. Lerro hauen bitartez, ekitaldi horren berri ematera
gatoz gu ere, Soziolinguistika Klusterrean Maria Jose aspalditik hurbileko
lankide dugun aldetik.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4798
ESKOLA HIZTUN BILA JARDULANDIAN AURKEZTU DA GAZTEEN ERABILERAN
ERAGITEN DUTEN FAKTOREEN AZTERKETA
Eusko
Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak,
ikasturte bakoitzaren hasieran, hizkuntza normalkuntza gaiak lantzen
dituen jardunaldia antolatzen du Ulibarri programaren
testuinguruan. Bertan, EAEko 400 ikastetxe baino gehiagotatik heldutako
hizkuntza normalkuntza teknikariek parte hartzen dute.
Aurtengoa
Tolosako Leidor antzokian burutu da iralaren 27 eta 28an. Egitarauak ikasleen eskola-giroko erabilera izan du ardatz. Tartean, Soziolinguistika Klusterrak Urtxintxa
eskolak eta Topagunea
Euskara Elkarteen
Federazioak lankidetzan garatutako proiektua
aurkeztu dute.
Saioan erabilitako
aurkezpena eta proiektuaren inguruko material osagarria www.soziolinguistika.org/gazteak helbidean ikus liteke.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4802
EUSKAINI NEURKETEN EMAITZAK AURKEZTU DIRA ARRASATEN
Azaroaren
9an burutu zuen Soziolinguistika Klusterrak Arrasateko
Euskaini neurketaren emaitzen aurkezpena. Pablo Suberbiola teknikariak
eman zituen azalpenak herriko datu-bilketaz arduratu den Nerea Zubiaren
laguntzaz. Aurkezpenaren ostean, entzundako emaitzen inguruan iritziak
trukatu zituzten bertaratutakoek; tartean hizkuntza normalkuntzaren
inguruan diharduten hainbat arrasatear zeuden.
Herritarrek
jasotzen duten hizkuntz eskaintza neurtzen den bigarren aldia izan da,
orain aurkeztutako hau. 2003an egin zen lehen ikerketa; eta 2008an
egindako hau bost urteko tartean eskaintzan emandako bilakaerari jarraipena
egiteko helburuarekin planteatu zen. Emaitzetan gehiago sakondu nahi
izanez gero, txosten osoa irakurtzea da biderik egokiena.
Informazio gehiago:
http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4882
EKIMENAK
ETA KANPAINAK
GURASOEK ELE IGORLE: EUSKARAREN TRANSMISIOA SUSTATZEKO
EGITASMOA ABIAN DA ARRASATEN
[Gaur8]
“Euskaraz
dakiten gurasoek euren seme-alabekin erdaraz egiteko joera handia izaten
dute”. Eskolan, hortik kanpoko jardueretan, jolas-parkean… gurasoez
inguratuta bizi den ama baten baieztapena da. Hizkuntzaren transmisioan
aita-amek betetzen duten ezinbesteko funtzioa aintzat hartuta, Gurasolandia
egitasmoa jarri dute martxan Arrasaten.
Informazio
gehiago:
http://www.gaur8.info/edukiak/20101029/229160/Gurasoak-ele-igorle-Euskararen-hizkuntza-transmisioa-sustatzeko-egitasmoa-abian-da-Arrasaten
OARSOARRAK KOMUNITATEA IZANGO DA OARSOALDEKO EUSKARA BATZORDEAREN
ARDATZA
[udalblog.com]
Eskualdera
komunitate berria etorri da bizitzera: Oarsoarrak. Horien laguntzarekin,
Oarsoaldeko Euskara Batzordeak ikasturte honetako ekintzak jarriko ditu
martxan.
Oarsoaldeko hainbat txokotan oihal handiak agertu dira Eta zuk nola
egiten duzu? zioten pertsonaje batzuekin. Pertsonaje horiek Juanba Berasategik
sortu ditu, Juan Carlos Nazabalekin eta Joxe Angel Lopetegirekin batera.
Oarsoarrak komunitatea osatzen dute.
Informazio
gehiago: http://www.udalblog.com/2010/09/oarsoaldea-oarsoarrak-komunitatea-izango-da-euskara-batzordearen-ardatza/
SORMEN TAILERRAK:IRUÑEAN EUSKARAZ
EGITEKO GUNEAK
[sustatu.com]
Familian
edo lagun artean euskaraz norekin mintzatu ez duen jendeari zuzentzen
zaio Sormen Tailerrak programa. Ikastaro eta tailer hauek osatzen dute
Mintzakiderekin eta ugari den kultur-eskaintzarekin batera euskaraz
egiteko Iruñeko sare kulturala. Iruñeko Udalak hogeita
batgarren urtez antolatu ditu bereak.
Informazio
gehiago: http://sustatu.com/1284980967?utm_source=rss&utm_medium=feeds
LEHEN HITZETIK ZERBITZUA EUSKARAZ KANPAINA ABIATU DU KONTSEILUAK
[kontseilua.org]
Azken hogei
urteotan, euskalgintzak behin eta berriz azpimarratu du nahitaezkoa
dela alor-sozioekonomikoaren euskalduntzea, euskararen berreskurapen-prozesuan
aldaketa kualitatiboa lortzeko. Zerbitzuen alorra eragin nahi duen “Lehen
hitzetik zerbitzua euskaraz” eragite-ekintza jarri du abian Kontseiluak,
euskalgintzak abiatutako bideari eutsi eta are indar handiagoa eman
nahirik. Eman lezake ingurumari ekonomikoa ez dela euskararen eskakizunaren
alde egiteko egokiena, mundu mailako krisiaren erdian egonik.Baina,
krisi garai hau euskararentzat aukera bilakatu beharra dago. Zerbitzuen
arloaren ezaugarria da, hizkuntza ezagutu eta erabili behar izateaz
gain, bezeroen nahiak asetzea dela helburu.kanpainan parte hartu nahi
duten herrietan, euskaldunei dei egingo zaie euskaraz bizi daitezen,
erosketak euskaraz egin ditzaten, euskarazko zerbitzuak eska ditzaten.
Euskaraz artatuak izan nahi dugula jakinarazi, eta euskaraz nahikotasunez
moldatzen ez denari hizkuntza ikastea proposatu.
Informazio gehiago:
http://www.kontseilua.org/index.php?id_saila=54&id_edukia=279&lang=eu
ALBISTEAK
EUSKARA
ERABILTZEKO MOTIBAZIOAREN INGURUKO DOKTOREGO TESIA AURKEZTU DU JOXPI
IRASTORZAK
Uztailaren 5ean aurkeztu
zuen bere tesia Joxpi
Irastortzak (Emun
Koop. E.) Eskoriatzako HUHEZI fakultatean eta bikain cum laude
kalifikazioa jaso
du. Lanaren izenburua
da Lan munduko euskara planetako langile euskaldunen jarrera,
portaera eta motibazioak: pentsamendua garatzetik helburuak lortzera.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4745
SAREA EUSKARAZ ERAIKI AHAL IZATEKO ETORKIZUN OPAROA DUTE
ENPRESEK
[erabili.com]
Ziurtagiriaren
Elkarteak Enpresa eta euskara, sareak sortzen izeneko jardunaldia egin
zuen Gasteizen, Euskalit-ek eta Innobasque-k elkarrekin antolatu duten
Kalitate eta Bikaintasunaren Europar Astean.
Informazio
gehiago: http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1289549644
JEAN-BAPTISTE COYOS PROPOSATU DUTE EUSKALTZAIN OSO IZATEKO
[euskaltzaindia.net]
Urriaren
30ean, Euskaltzaindiak Baionan egin zuen osoko batzarrean, Jean-Louis
Davant euskaltzain emeritu izatearen ondorioz sortu den hutsunea betetzeko
hautagaiak aurkezteko azken aukera izan zen. Jean-Baptiste Coyos izan
zen proposatua..
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=843〈=eu&view=article
EUSKARA
LONDRESEKO THE LANGUAGE SHOW 2010 AZOKAN
[erabili.com]
Eusko Jaurlaritzako
Kultura Saila Londresen izan zen, The Language Show 2010 azokan.
Urriaren 15ean hasi
eta, hiru egunez, euskarak beste herrialdeetako hizkuntzekin bat
egin zuen hizkuntzen erakusleiho den azoka horretan.
Informazio
gehiago: http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1287386201
EUSKALTZAINDIAK “EUSKERA” AGERKARIA BERRIZTATU
DU
[euskaltzaindia.net]
Euskaltzaindiak
Euskera agerkari ofiziala eraberritu du, eta forman ez ezik, edukietan
ere zenbait aldaketa egin du Akademiak. Aldaketa horien xede nagusiak
hauek dira: batetik, Euskera agerkariaren kalitatea bermatzea, eta bestetik,
komunitate zientifikoan erreferentziazko argitalpena izatea.
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=833〈=eu&view=article
JOSHUA FISHMANEK OHOREZKO EUSKALTZAINAREN DIPLOMA JASO
DU
[euskaltzaindia.net]
Urriaren
3an, New Yorken, Joshua A. Fishman profesoreak Mikel Zalbide euskaltzainaren
eskutik ohorezko euskaltzainaren diploma jaso zuen. Euskaltzaindiak
ohorezko euskaltzain izendatu zuen Fishman, aho batez, aurtengo urtarrilaren
29an. Bere adina eta osasun-egoeragatik ezin izan du Bilbora hurbildu
eta, ondorioz, Mikel Zalbide, Euskaltzaindiaren izenean, New Yorkera
bertaratu da, diploma eskuan eman ahal izateko.
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=823〈=eu&view=article
IKASTOLA MUGIMENDUA, DABILEN HERRIA
[euskaleskola.org]
“Ikastola
mugimendua. Dabilen herria” liburuan ikastolen izaera kolektiboa
kontatu nahi da ikastolen eta gizartearen arteko elkarrekintzarekin
batera. Duela 50 urte martxan jarritako mugimendua da ikastolena eta
lan honetan hasierako garai haiek, urte guzti hauetan jasandako garapena,
kontraesanak, lan soziala, lekukotzak eta beste hamaika kontu biltzen
dira
Informazio
gehiago: http://www.euskaleskola.org/plazara-mainmenu-26/bestelako-berriak-mainmenu-59/642-qikastola-mugimendua-dabilen-herriaq-
KILOMETROAK ARRAKASTATSUA LEZON
[argia.com]
Pasaia-Lezo
lizeoaren deialdiari erantzunez eta Hona bostekoa! lelopean, milaka
lagunek bat egin zuten Urriaren 3an. Gipuzkoako ikastolen jaialdiarekin.
Antolatzaileak erabateko arrakastaz mintzatu ziren: portuko aparkalekua
bete egin zen eta tren zerbitzua, kolapsatu. Horri esker, Lezoko ikastolak
eraikin berria izango du urtebete barru. Datorren urtean Azpeitiko Ikasberri
ikastolak antolatuko du Kilometroak festa.
Informazio
gehiago: http://www.argia.com/albistea/kilometroak-arrakastatsua-lezon
HIZNET: 10 URTE SOZIOLINGUISTIKAZ
[sustatu.com]
Hiznet Hizkuntza
Plangintza ikastaroaren ibilbide luzean 400dik gora kidek parte hartu
dute; euskararen normalizazioaren alde lanean ari direnak, gehienak.
2010/2011 ikasturtea izango da ikastaroaren hamargarren edizioa; azaroan
hasi, eta datorren urteko uztailean amaituko da. Euskal Herriko Unibertsitateko
Berezko Titulua da berau eta Hizkuntza Politika Sailburuordetzaren babesa
du. Soziolinguistika Klusterra eta Udako Euskal Unibertsitatea ere ikastaroaren
laguntzaile dira
Informazio
gehiago: http://sustatu.com/1283845919?utm_source=rss&utm_medium=feeds
225 INTZIDENTZIA JASO ZIREN ELEBIDEN 2009AN
[erabili.com]
Eusko Jaurlaritzako
Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak Elebiden, hizkuntza eskubideak
bermatzeko zerbitzuan, 2009. urtean jasotako intzidentzien berri eman
eta kanpaina berria aurkeztu zuen Lurdes Auzmendi sailburuordeak, Eusko
Jaurlaritzako Lakuako egoitzan egindako prentsaurrekoan.
Informazio gehiago:
http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1283844466
AGENDA
EUSKARAREN
UNIBERTSOAK PAUSO BAT HARAGO EGIN DEZAN JARDUNALDIAK ANTOLATU DITU KONTSEILUAK
Euskararen Gizarte
Erakundeen Kontseiluak jardunaldiak egingo ditu. Euskararen unibertsoak pauso bat harago goiburupean antolatutako jardunaldiak azaroaren 24an eta 25ean egingo
dira Iruñeko Planetariumean. Euskararen normalizazioa eta euskalgintzaren norabidea izango dira aztergai
bi egunetako jardunaldietan. .
Informazio
gehiago: http://www.kontseilua.org/index.php?id_saila=54&id_edukia=294
“GAZTEAK, AISIALDIA ETA EUSKARA” EUSKALTZAINDIAREN
XV.JAGON JARDUNALDIETAN
[Euskaltzaindia]
Azaroaren
19an, ostiralean, Akademiaren Sustapen batzordeak antolatuak, XV. Jagon
Jardunaldiak egingo ditu Euskaltzaindiak, Bilboko egoitzan, “Gazteak,
aisialdia eta euskara” gaiaren inguruan. Unesco Etxea laguntzaile
izan du Akademiak jardunaldi hauek prestatzeko
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=849〈=eu&view=article
IRITZIAK
– ELKARRIZKETAK – ARTIKULUAK
“Hezkuntza sistema elebiduna
daukagu, ezin gaitezke Errioxarekin alderatu “
matrikulazioa asko handitu da”
Bilbo erdi-erdian dago”
:
“”Coming
out”, hizkuntza-armairutik”
da gure eginbeharra”
ARGITALPEN
GOMENDATUAK
HABE
Liburutegiak eskuratu berriak
Multilinües desde la cuna : educar
a los hijos en varios idiomas
(2009): Llengua i reivindicacions nacionals
a Catalunya : evolució de les habilitats dels usos i de la
transmissió lingüística (1997-2008)
Ecolingüística : estudo
das relações entre língua e meio ambiente
lingüística y educación en Irlanda (1922-1939)
y el País Vasco (1980-1998)
in multiple languages
Kuturgintzaren gakoak
2010-11-14 // Sailkatu gabea // Iruzkin bat
Aurrekoan
esan nuen blogean oso gutxitan aipatu izan dudala euskarazko
kulturgintza. Eta saiatuko naiz horri erantzuten. Artikulu batzuk ditut
buruan horren gainean eta gaurkoan doa lehena.
Sorguneak
egindako ikerketa batetik atera dira jarraian datozen hiru ondorioak.
Euskarazko kulturgintzaren diagnosi azkarra da. Zeintzuk izan dira azken
urteotan euskarazko produkzioaren gakoak?
–
Euskara beregaina eta erdigunean izan den diziplinetan egin du aurrera
euskarazko kulturak (adibide moduan jartzen dute eurek bertsogintza, eta
kontrako adibide moduan antzerkigintza).
Argazkia: Benito
–
Norberaren sormena gakoa denean, eta produkzio azpiegitura handirik
behar ez den diziplinetan, askoz gehiago produzitu da: literaturan eta
musikan. Azpiegitura handiak behar dituztenetan (zinema, antzerkia,
ikus-entzunezkoak) urrats motzagoak eman dira. Inbertsio handia eskatzen
duten diziplinei gizarte zibiletik erantzutea zaila da.
– Soilik merkatuari begira edo merkatutik bizi den sortzailetza duten diziplinek urrats txikiagoak eman dituzte.
Auzoko
2010-11-11 // Sailkatu gabea // 5 iruzkin
Petra
Elserrekin Manhattan eta Bronx-etik bidaiatu genuen pasa den astean.
Eztabaida teoriko samarra izan zen, baina tira. Eta aste honetan ezagutu
izan dut Auzoko egitasmoa. Programa berritzailea iruditu zait eta
ekimen polita. Eta etorkinekin egiten diren ekimentxoak batzea otu zait.
Auzoko
bera aipatu dut dagoeneko. Horrez gain, bada Andoain-Hernani aldean
ninaiz gugara ekimena (ezta Petra?). Bestelakoak ere badaude:
euskaltegiek antolatutako Aisa ikastaroak, Lea-Artibai aldeko ekimenak, euskara errefortzuak hainbat herritan, etorkinentzako
hiztegitxoak …
Bestelako ekimenik bururatzen al zaizue?
Hegemonikoa
2010-11-09 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Askotan aipatu dugu blog honetan euskarak gune hegemonikoak behar dituela, bai lurralde aldetik, baita funtzioen aldetik ere.
Sorguneak egindako ikerketa bat
irakurri dut orain dela gutxi. Bertsolaritza eta antzerkigintza
alderatzen dira bertan. Eta, beste gauza batzuen artean, bi diziplinen arteko alderik
nabarmenena hizkuntzaren tratamendua da. Izan ere, antzerkian bultzatu
egin da eredu elebiduna eta horrek gaztelaniaren menpe utzi du euskarazko antzerkia hein handi batean: ez da zirkuiturik sortu,
publikoak originala gurago du itzulpena baino, euskarazko obrak sortzea
taldeen borondatearen menpe dago, …
Argazkia: Arrano.
Horrek,
ostera ere, eramaten gaitu hegemoniara, euskara erdigunean jartzera.
Beste bi adibide bururatzen zaizkit: komunikabide elebidunen kasua (Aitor Zuberogoitiak aztertua) eta Durangoko azokaren inguruan azken aldian sortu diren eztabaida eta ekimenak.
Beraz,
argi dago euskara erdigunean egon behar dela. Egon ezean, asimetria
soziala hain handia izanik, euskara periferiko eta bazterreko
geratzen da.
Irakurgaiak: Bat 75
2010-11-07 // Irakurgaiak // Iruzkinik ez
Aspaldi
iritsi zen azken Bat aldizkaria. Eta aspaldi irakurri nuen, baina orain
arte ez dut horren gaineko komentariorik idatzi. Eta gaur da eguna.
Bat
aldizkariaren 75. aleak euskararen presentzia unibertsitateetan
aztertzen du: EHUn, Deustun, NUPen, Mondragonen, Ipar Euskal Herrian,
Galesen eta Katalunian.
Horren ostean, hizkuntza ekologiari buruzko artikulua dakar aldizkariak. Yakio Tsudaren eskema bat handik lapurtua:
1. paradigma: Ingelesaren zabalkundearen ezaugarriak:
– Kapitalismoa
– Zientzia eta teknologia
– Modernizazioa
– Elebakartasuna
– Globalizazioa eta nazioartekotasun ideologia
– Transnazionalismoa
– Munduko kulturen estatubatuartatzea eta homogeneizatzea
2. paradigma: hizkuntza ekologiaren ezaugarriak:
– Giza eskubideak errespetatzen dituen ikuspegia
– Berdintasuna komunikazioetan
– Eleaniztasuna
– Hizkuntzak eta kulturak mantentzea
– Subiranotasun nazionalari babesa
– Atzerriko hizkuntzak ikasteko sustapena
Beste
bi artikuluk zarratzen dute aldizkaria. Lehenengoan hizkuntza
kudeaketari buruz zenbait enpresek dituzten esperientziak aipatzen dira.
Eta bigarrenean, Jasone Cenozek idatzitako liburu baten gaineko
komentario sakon eta mardula agertzen da. Euskal hezkuntza aztertzen da
liburuan (eta, beraz, komentarioan baita).
Zer dira arnasguneak?
2010-11-05 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Lagun batek aurrekoan galdetu zidan ea zer ziren blogean hainbeste aldiz aipatutako arnasguneak. Nik honako erantzuna eman nion: Arnasguneak da soziolinguistikan erabiltzen den kontzeptu bat. Horren bidez adierazi gura da herri batean (izan daiteke gune bat ere, adibidez ikastola bat edo lantegi bat) hizkuntza horrek lasai hartzen duela arnas, hau da, erabilera arrunteko hizkuntza dela bai kale bizitzan, bai auzoan, bai familian bai lagunartean eta baita lan munduan ere (lan mundu arruntean).
Gero jo nuen soziolinguistika eskuliburura. Eta han honako definizio hau topatu dut: Fishmanek breathing space deitzen ditu. Hizkuntza gutxitua biziberri dadin ezinbestekoa da hizkuntza hori nagusi den gune geografikoak izatea. Ez dira ghettoak, ez baitira isolatuta egon behar. Gune horietako biztanle gehienek badakite hizkuntza gutxituan hitz egiten eta hizkuntza hori normaltasunez erabiltzeko baldintzak daude eta belaunaldiz belaunaldiko transmisioa naturaltasunez gertatzen da.
Lurrama
2010-11-01 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Behin baino gehiagotan egin dut berba blog honetan arnasguneei buruz (adibide bat eta bi). Eta gaurkoan ere matraka berarekin nator.
Asteburu honetan Lurrama azoka izan da Baionan. Eta hantxe izan gara, bisitan.
Argazkia: garaigoikoa.
Askotan arnasguneak altxor moduan aipatzen dira. Bultzatu beharreko guneak bezala. Baina ia beti hizkuntzaren ikuspegitik. Eta hizkuntzarekin baina ezin da jan (bueno batzuk bai, baina gutxienekoak). Eta bertako ekonomia, tokikoa sustatu behar da. Eta horixe du Lurramak helburu.
Tokiko ekonomia eta tokiko mozkinak sustatu behar dira, ikuspegi soziolinguistiko hertsi batetik ere. Bestela lurralde eta gune horiek ez dute gerorik izango, eta gerorik gabe, … bertako hizkuntzak etorkizunik ez du.
Hizkuntza ekologia ere egiten da horrelakoetan, ezta?
First we take Manhattan?
2010-10-29 // Sailkatu gabea // 3 iruzkin
Petra
Elserrek artikulu interesgarria plazaratu du aste honetan sustatun.
Euskaldunon bizi-mailaz eta abar mintzatzen zen artikulua.
Interesgarria da gai honi oratzea. Berak esaten zuenaren arabera euskal hiztunen elkartea ekonomikoki aberatsa da eta ikasketa mailan ondo prestatua. Gainera, euskal
elite berri-berria dugu, aurrekoarekin zerikusirik ez duena: laikoa,
sexuen parekotasunean orekatua, ipar-mendebaldeko balioetan hezia
(Manhattanera edo Berlinera begiratzen duena, Madrilera baino gehiago),
eleanitza eta nazioartean esperientziaduna, hainbat master eta tituluren
jabea, eta enpresetan, unibertsitatetan eta instituzio publikoetan
lanpostu garrantzitsuak dauzkana.
Argazkilaria: Aturkus
Bai,
Petrak arrazoia dauka, egoera guztiz homogeneoa ez bada. Gipuzkoan,
Nafarroa iparraldean eta Bizkaiko zenbait eskualdetan hau nahiko
nabarmena da, Bilbo aldean eta Gasteiz aldean, ordea, ez horrenbeste.
Baina tira onar dezagun hori hala dela. Hala ere, berak aitortzen du
elite berri hau oraindik gaztea da (40 urtetik beherakoa) eta ez dago
(gaude) elitearen erpinean inondik ere.
Eta Petrak geroago esaten du honako hau: Euskarak
eta euskal gizarteak azken hogeita hamar urteotan izan duen bilakaeran,
aurrerapen prozesuan eta lorpen guztietan, ziur asko eragin handia izan
du, eta bide egokia zen, lehentasuna erdi eta goi-mailako klasetan
jartzeak: hezkuntzan, kulturan, aisialdian eta ekonomian. Geografikoki
bizi garen lekuan eta munduko ekonomia sistema kontuan hartuz, klase
horiek gabe, zoritxarrez, hizkuntza komunitate batek ezin du bizirik
iraun.
Ados
nago Petrarekin. Baina … elite horrek euskaraz betetzen ditu bere
bizitzako funtzioak? ala maila sinbolikoan geratzen da euren
euskaltasuna? Lan munduan ze hizkuntzatan mintzo dira horiek? Eta
aisialdian? Eta kultur kontsumoan? Eta …
Eta baita beste hau esan ere: segurtasun
ekonomikorik gabeko klase baztertuetan, lanerako adina duten pertsonen
artean, hizkuntza nagusia gaztelania da, edo, etorkinen eraginez,
munduko beste hainbat hizkuntza.
Ados
nago Petrarekin. Baina … gaztelania ez da bakarrik klase baztertuen
hizkuntza. Bizkaian, Araban eta Nafarroan elite ekonomikoaren hizkuntza
ia bakarra da, eta Gipuzkoan hein handi batean ere bai. Gauza biak
aipatu behar dira, zintzoak izango bagara.
Familia, belaunaldien arteko zubia
2010-10-28 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Orain hilabete batzuk plazaratu zuen Garabidek euskararen berreskuratzea izeneko liburua. Soziolinguistikaren oinarrizko gai batzuk lantzen ditu liburuak. Eta gure sen dibulgatiboari jarraituz, ba horietako batzuk hona ekartzea otu zait. Gainera, lizentzia librea dutenez, ez naiz “deliturik” egiten ari, beste batzuetan ez bezala. Lehenengoa, gaur, familiaren garrantziari buruz.
Familia: belaunaldien arteko zubia
Sarritan
hezkuntza sistemari egotzi izan zaio hizkuntza baten bilakaeraren errua
edo arrakasta. Egia da hezkuntzak garrantzi handia duela, baina ezda
bere kabuz hizkuntza baten biziraupena ziurtatzeko gai.
Hizkuntzaren
erabileran, eragin handia du etxeak, familiak. Gurasoak eta haurrak
biltzen dituen eremuan (familian) gauzatzen da belaunaldien arteko
zubia eta gurasoen hizkuntza-jokaerak sakoneko ildo afektiboa ezartzen
du seme-alaben hizkuntza-jokaeran.
Euskal
Herrian hori frogatzeko aukerarik izan da. Lasarte-Orian (Gipuzkoa),
esaterako, 2003an egindako ikerketaren emaitzak oso argigarriak dira
familiak hizkuntzaren erabileran duen garrantziari dagokionez. Bertan
ondorioztatzen denez, gazteen artean Euskararen kale-erabilera
finkatzeko garaian, etxearen eragina eskolarena baino askoz ere
nabarmenagoa da. Etxean Euskara jaso duten gazte gehienek (10etik 8k)
lagunekin ere Euskaraz egiteko joera izaten dute. Aldiz, Euskara
eskolan soilik ikasi eta jaso duten gazteen artean 10etik 2k baino ez
du erabiltzen lagun euskaldunekin hitz egiterakoan.
Familian
hizkuntzarekin batera transmititzen den afektibotasun hori dela eta,
jatorrizko hizkuntzan diharduten gurasoen kopurua ugaldu ezean,
belaunaldi berrien artean nekez haziko da hizkuntza horren erabilera.
Haurtzaroan eskolaren eta familiaren eragina uztartu egiten dira, baina
gaztaroan eskolaren eragina “erori” eta familiatik datorren sakoneko
arrasto afektiboak eusten dio gehienbat gazteen hizkuntza-jokaerari.
Etxearen
eragina putzu sakon batekin aldera daiteke: putzua lur azpian egonik ez
da ikusten, baina norbere iturriaren etengabeko sorburua da. Helduen
belaunaldian dago, beraz, benetako gakoa, haiek seme-alabekiko
harremanetan maitasuna eta hizkuntza estuki lotzen baitituzte,
seme-alabengan oso-oso sakoneko arrastoa utziz.
Familia
edo etxea da hizkuntza baten erabilera bermatzeko abiapuntua,
oinarri-oinarria. Hor huts egiteak kalte handia eragin diezaioke
hizkuntza horretan bizi nahi duen komunitateari. Izan ere,
hezkuntza,
komunikabideak, administrazioa eta etxetik kanpo dauden beste hainbat
esparru hizkuntza horretan egitea ez da nahikoa izango hizkuntzarekiko
afektibitatea transmititzen den gunean―familian― huts egiten bada.
Bestalde, etxetik kanpoko esparruetan hizkuntza hori erabiltzen ez den
leku batean bizi bagara, are kaltegarriagoa izango da etxeko
transmisioan huts egitea. Kanpoan erabiltzen ez delako, etxean
erabiltzeari uztea, hizkuntza heriotzara kondenatzea da.
Top ten (2010ean)
2010-10-24 // Sailkatu gabea // 4 iruzkin
Orain
dela hiru urte soziolinguista batek (horrelakorik esistitzen bada
behinik behin) galdu ezin dituen webguneen zerrenda egin nuen. Orduan
guztiz subjektiboa zen eta oraingo honetan ere berdintsu.
Hiru
urte gauza batzuetarako ez da ezer, baina internet-eko mugimenduetan
ikaragarria
da.
Hori dela eta, 2010eko top tena berritua:
1.
www.soziolinguistika.org:
Bat
aldizkaria
osorik agertzen da, baita soziolinguistikaz
agerkari elektronikoa, baita soziolinguistikari lotutako azken
berriak
ere. Horrez gain, Klusterrak antolatzen dituen ikastaro, jardunaldi,
topaketa
eta abarren
materialak
ere daude eskuragarri. Hiru urte hauetan asko hobetu da webgunea eta
euskal soziolinguistikaz dagoen webgunerik osatuena da dudarik gabe.
Hala ere, bi kritikatxo baino ez nioke egingo webgune honi:
copyright-dun edukiak plazaratzen jarraitzea eta hainbat
proiektuetako dokumentazioa ez izatea eskuratzeko moduan.
2.
hiznet-eko
webgunea:
euskaraz soziolinguistikaz dagoen ia formazio bakarra da Hiznet.
Horrez gain, webguneak ikasleek egindako hainbat
ikerketa
batzen ditu. Irakugaiak
ere baditu, baita lotura interesgarriak ere.
3.
hizkunea:
Eusko Jaurlaritzak eratu zuen soziolinguistika agerkari moduan.
Urteekin aldatzen joan da eta bere barne hartu du euskararen
berripaper historikoa. Hala ere, soziolinguistikako agerkaria den
heinean, zerrenda honetan agertzen da.
4.
entziklopediak: orain dela hiru urte, wikipedia
baino ez zegoen on line, eta orduko edukiak oso xumeak ziren.
Gaurkoak osatuagoak dira. Gainera, Auñamendi
entziklopediak ere egin du salto internetera. Bertan eduki asko
daude, oso eguneratuak eta gaurkotuak. Eduki horiek izan dira
soziolinguistika eskuliburua egiteko erabiltzen direnak.
5.
euskararen egunerokoak: Izen honen azpian hainbat webgune sartu
ditut. Horiek denak niretzako ezinbestekoak dira euskararen eta
euskalgintzaren egunerokotasuna ezagutu eta ikasteko. Zerrenda,
noski, osatugabea da, baina nirea denez, ba aurrera: erabili,
atoan, lantalan,
martinezena,
gipuzkoaeuskara,
udaltop, euskalgintza,
tiraka, topagunea,
garabide
6.
Buruxkak: UEUk paratutako liburutegi digitala da hau. Eta
soziolinguistikari
buruz 13 liburu on line ditu. Bada zerbait.
7.
Inguma: UEUk ere egindako datu basea da, euskal komunitate
zientifikoaren datu basea. Bertan soziolinguistikari lotutako 715
egile eta 1504
produktu agertzen dira.
8. Soziolinguistikari
buruzko blogak: berez, zortzigarren postuan baino gustatuko
litzaidake lehen edo bigarren postuan ipintzea. Baina hemen dago:
soziolinguistikari buruz espreski euskaraz bi blog baino ez ditut
ezagutzen: hauxe bera
eta Erramun
Baxokena (urtebete pasatxo berritu barik).
9.
Edukiontziak: slideshare, issuu, … Hainbat edukiontzi daude
interneten eta horietan sakon arakatuz gero euskal soziolinguistikari
buruzko edukiak topatzea posible da. Egizue proba eta ikusiko duzue.
10.
Oraingoan ere hamargarrena hutsik. Baina oraingo honetan egon beharko
lukeena nire ustez aipatuko dut (nik harria bota, baina eskua atzean
badaezpada): soziolinguistika domestikoa dibulgatzeko webgune, foro
edo sare soziala (edo denak batera, baina eduki audiobisualak
landuta); eta profesionalen arteko iritzi trukea linkedin bezalako
foro batean (edo zutagun edo beste nonbaiten).