Hasiera »
Txerraren bloga - Garaigoikoa
Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Zer da soziolinguistika domestikoa? bidalketan
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Soziolinguistikaren dibulgazioa gaur eta hemen: barreiatzen egitasmoa bidalketan
- 30 musker(e)k Normalizaziorako alderdi linguistikoak bigarren mailakoak dira bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k Hegemonia (edo autozentroa) bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k A casa do amo bidalketan
Artxiboak
- 2025(e)ko urtarrila
- 2024(e)ko abendua
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
Praktikak-gaitasunak-emozioak
2010-11-25 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Klusterrekoek ere aipatu dute Jone Mirenen hitzaldia. Eta zehaztasun gehiago ekarri dute (egon ez ginenok ezin jakin). Erantzun batera eraman banuen ere, hobeto artikulu moduan.
o ERABILERA – PRAKTIKAK
Erabilera
hitza hitz egitearekin lotua dagoelakoan, Praktika proposatzen du
hizkuntza batean iragarki bat irakurtzea edo euskarazko elkarrizketa
batean hiztun batek hiztun-pasibo bezala jokatzen badu, praktika
linguistiko bat egiten ari dela jaso nahian.
o EZAGUTZA – GAITASUNAK
Ezagutza
kontzeptuak funtzionatzen du EZAGUTZEN DU/ EZ DU EZAGUTZEN eskeman.
Hiztun bakoitza hizkuntza batean zenbait funtzio ongi betetzeko gai da,
beste batzuk erdizka bete ditzake eta bete ez ditzakeen batzuk ere
baditu. Horien bilduma lirateke bere gaitasunak (edo konpetentziak edo
trebetasunak).
o MOTIBAZIOA- EMOZIOAK
Motibazioa
mugatzaileegia da eta zentzu batean uler daiteke (Motibazio handia,
txikia, honek hark baino motibazio gehiago,…) Hizkuntzarekiko emozioak
eskala bakar batean bildu ezin diren senmtimenduen multzoa dira.
Emozioak-gaitasuna-praktika
2010-11-22 // Sailkatu gabea // 3 iruzkin
Motibazioa, ezagutza eta erabilera izan dira euskal soziolinguistikaren ardatzak azken urteotan. Txepetxek asmatu eta beste guztiok hari ikasi.
Baina … Jone Miren Hernandez ausartu da. Aldaketa eskatu eta alternatiba proposatu: emozioak-gaitasuna-praktika.
Beraz ….
Motibazioa-ezagutza-erabilera
vs.
Emozioak-gaitasuna-praktika
Zeinen alde zaude zu?
Euskara erdigunean, Bizkaian baita
2010-11-21 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Aurreko
batean kulturgintza arloan euskara erdigunean jartzearen garrantzia
aipatu nuen. Eta horren harira, lagun batek eskatu zidan zerrenda bat
egiteko. Esanekoa naizenez, zerrenda baten beharrean bi egingo ditut.
Gaurkoan
dator lehena. Zerrenda bat da, ez hurrenkera, eta gainera ez da bat ere
zuzena. Euskara erdigunean jartzen dituzten ekimenak batu ditut. Ekimen oso potoloak eta oso-oso txikiak nahasten ditu
zerrendak. Eta horren jakitun naiz, baina horrela egin nahi nuen.
Bizkaia mailakoa da, toki mailakoa. Datorren astean, Euskal Herrikoa
etorriko da.
Gainera, zerrenda bat da, ekimen batzuetan egon daiteke zer kritikatua eta zer sakondua. Eta akaso ekimenetako batzuk ez dira oso ezagunak izango. Kritikak gura ditut, baita ekarpenak ere.
– Kafe antzokiak: Bilbo, Ondarroa, Durango eta Bermeo.
– Literaturia + literatura eskola
– Ahotsenea + haur literatura aretoa (Durangoko azokaren barruan)
– Literatur taldeak (klubak): Basauri, Santutxu, Meatzaldea, Larrabetzu, Uribe Kosta …
– Kurkuluxetan antzerki eskola (Kukuke antzerki eskola Derion)
– Trolebu elkartea (Aulesti)
– Algortako bertso eskola, eta beste bertso eskolak.
– Sopelako esaera zaharren txapelketa, eta Berba probak Mungian.
– Azkue fundazioa
– Sendi proiektua (Getxo)
– Ibilaldia
– Derioztarrak 5 kontinenteetan
– Astra proiektua (Gernika)
– Lekeitioko euskal zine eta bideo bilera
– Eako poesia egunak
– Iparraldea Getxon
– Udagoieneko ostera
– Berbaportua (Arratia)
– Zapato azule (Ondarroa)
– Ibaizabal TB
– Izarren distira lehiaketa (Txorierri, Durango, Getxo, Uribe Kosta, Leioa, Erandio)
– Harrapazank
Transmisioaren kataia eten ez daiten
2010-11-18 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Blog honetan betidanik izan dut oso presente familia transmisioaren gaia. Azken egunetan horren gaineko berriak askotxo izan dira:
– Arrasateko Txatxilipurdikoek antolatutako Gurasolandia.
– Urtxintxakoek horren inguruan (eta beste hainbat gauzen inguruan) sortutako Aisia blog berria (martxa ona dauka, jarrai dezala).
– Gasteiz aldean eta Pasaia aldean sortu diren guraso euskaldunen bilguneak.
Argazkia: Getxoko sendi egitasmo gomendagarritik hartua.
– Eta, azkenik, gaur aurkeztu duten Irrien lagunak kluba.
Bejondeizuela guztioi eta kataia ez daiten apurtu.
Soziolinguistikaz 30 berripapera
2010-11-16 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
SOZIOLINGUISTIKA
KLUSTERRA
ABIAN DA III. HAUSNARTU EUSKAL SOZIOLINGUISTIKA SARIETARAKO
DEIALDIA
Soziolinguistika
Klusterrak III. HAUSNARTU – 2010EKO EUSKAL SOZIOLINGUISTIKA
SARIETARAKO DEIALDIA abian jarri du Gipuzkoako Foru Aldundiaren
eta Eusko Jaurlaritzako Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzaren laguntzarekin.
Soziolinguistika
Sarion helburua euskal soziolinguistika teoriko edota metodologikoaren
garapena eta berrikuntza indartzea da.
Xede horrekin,
deialdi honetan garapen teorikoa, metodologikoa
eta saiakera-arloko lan hoberenak sarituko dira. Kontuan
hartuko dira, nolanahi ere, euskararen gaineko berariazko garapen teorikoak
nahiz kanpoan landutako gerapenetatik abiatuta gure hizkuntzaren egoera
aztertzeko eta ulertzeko egokitzapenak. Lanak aurkezteko epea azaroaren
30ean amaitzen da.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/node/4381
JOSE INAZIO MARKO SOZIOLINGUISTIKA KLUSTERREKO KIDEAK
DOKTOREGO-TESIA AURKEZTU ZUEN UDABERRIAN
Iñaki
Marko Klusterraren Eralan proiektuan
ari da lanean 2006. urteaz geroztik eta proiektu horretako formazio-saioan
parte hartu zuen lantzen ari zen tesiaren inguruako hainbat hausnarketa
eginez. Organizazioetan hizkuntza-eraldaketarako esku-hartze eredua
proposatzen duen tesia udaberrian aurkeztu zuen eta orain, Klusterrak
aurkezpen hura jarri du web gunean edonork izan dezan eskuragarri.
MARI JOSE AZURMENDI IRAKASLEARI OMENALDIA EGIN DIOTE EUSKAL
HERRIKO UNIBERTSITATEAN
Pasa den
ostiralean, irailaren 24an, UPV-EHUk omenaldi-ekitaldi bat eskaini zion
Maria Jose Azurmendi irakasle katedradunari, Psikologia Fakultateko
Gradu aretoan, Donostian.
Maria-Jose
Azurmendi irakasleak erretiroa hartu zuen unibertsitatean
2009-2010 ikasturtearen amaierarekin batera, eta bere lankideek eskertza-ekitaldi
hau eskaini nahi izan diote. Lerro hauen bitartez, ekitaldi horren berri ematera
gatoz gu ere, Soziolinguistika Klusterrean Maria Jose aspalditik hurbileko
lankide dugun aldetik.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4798
ESKOLA HIZTUN BILA JARDULANDIAN AURKEZTU DA GAZTEEN ERABILERAN
ERAGITEN DUTEN FAKTOREEN AZTERKETA
Eusko
Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak,
ikasturte bakoitzaren hasieran, hizkuntza normalkuntza gaiak lantzen
dituen jardunaldia antolatzen du Ulibarri programaren
testuinguruan. Bertan, EAEko 400 ikastetxe baino gehiagotatik heldutako
hizkuntza normalkuntza teknikariek parte hartzen dute.
Aurtengoa
Tolosako Leidor antzokian burutu da iralaren 27 eta 28an. Egitarauak ikasleen eskola-giroko erabilera izan du ardatz. Tartean, Soziolinguistika Klusterrak Urtxintxa
eskolak eta Topagunea
Euskara Elkarteen
Federazioak lankidetzan garatutako proiektua
aurkeztu dute.
Saioan erabilitako
aurkezpena eta proiektuaren inguruko material osagarria www.soziolinguistika.org/gazteak helbidean ikus liteke.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4802
EUSKAINI NEURKETEN EMAITZAK AURKEZTU DIRA ARRASATEN
Azaroaren
9an burutu zuen Soziolinguistika Klusterrak Arrasateko
Euskaini neurketaren emaitzen aurkezpena. Pablo Suberbiola teknikariak
eman zituen azalpenak herriko datu-bilketaz arduratu den Nerea Zubiaren
laguntzaz. Aurkezpenaren ostean, entzundako emaitzen inguruan iritziak
trukatu zituzten bertaratutakoek; tartean hizkuntza normalkuntzaren
inguruan diharduten hainbat arrasatear zeuden.
Herritarrek
jasotzen duten hizkuntz eskaintza neurtzen den bigarren aldia izan da,
orain aurkeztutako hau. 2003an egin zen lehen ikerketa; eta 2008an
egindako hau bost urteko tartean eskaintzan emandako bilakaerari jarraipena
egiteko helburuarekin planteatu zen. Emaitzetan gehiago sakondu nahi
izanez gero, txosten osoa irakurtzea da biderik egokiena.
Informazio gehiago:
http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4882
EKIMENAK
ETA KANPAINAK
GURASOEK ELE IGORLE: EUSKARAREN TRANSMISIOA SUSTATZEKO
EGITASMOA ABIAN DA ARRASATEN
[Gaur8]
“Euskaraz
dakiten gurasoek euren seme-alabekin erdaraz egiteko joera handia izaten
dute”. Eskolan, hortik kanpoko jardueretan, jolas-parkean… gurasoez
inguratuta bizi den ama baten baieztapena da. Hizkuntzaren transmisioan
aita-amek betetzen duten ezinbesteko funtzioa aintzat hartuta, Gurasolandia
egitasmoa jarri dute martxan Arrasaten.
Informazio
gehiago:
http://www.gaur8.info/edukiak/20101029/229160/Gurasoak-ele-igorle-Euskararen-hizkuntza-transmisioa-sustatzeko-egitasmoa-abian-da-Arrasaten
OARSOARRAK KOMUNITATEA IZANGO DA OARSOALDEKO EUSKARA BATZORDEAREN
ARDATZA
[udalblog.com]
Eskualdera
komunitate berria etorri da bizitzera: Oarsoarrak. Horien laguntzarekin,
Oarsoaldeko Euskara Batzordeak ikasturte honetako ekintzak jarriko ditu
martxan.
Oarsoaldeko hainbat txokotan oihal handiak agertu dira Eta zuk nola
egiten duzu? zioten pertsonaje batzuekin. Pertsonaje horiek Juanba Berasategik
sortu ditu, Juan Carlos Nazabalekin eta Joxe Angel Lopetegirekin batera.
Oarsoarrak komunitatea osatzen dute.
Informazio
gehiago: http://www.udalblog.com/2010/09/oarsoaldea-oarsoarrak-komunitatea-izango-da-euskara-batzordearen-ardatza/
SORMEN TAILERRAK:IRUÑEAN EUSKARAZ
EGITEKO GUNEAK
[sustatu.com]
Familian
edo lagun artean euskaraz norekin mintzatu ez duen jendeari zuzentzen
zaio Sormen Tailerrak programa. Ikastaro eta tailer hauek osatzen dute
Mintzakiderekin eta ugari den kultur-eskaintzarekin batera euskaraz
egiteko Iruñeko sare kulturala. Iruñeko Udalak hogeita
batgarren urtez antolatu ditu bereak.
Informazio
gehiago: http://sustatu.com/1284980967?utm_source=rss&utm_medium=feeds
LEHEN HITZETIK ZERBITZUA EUSKARAZ KANPAINA ABIATU DU KONTSEILUAK
[kontseilua.org]
Azken hogei
urteotan, euskalgintzak behin eta berriz azpimarratu du nahitaezkoa
dela alor-sozioekonomikoaren euskalduntzea, euskararen berreskurapen-prozesuan
aldaketa kualitatiboa lortzeko. Zerbitzuen alorra eragin nahi duen “Lehen
hitzetik zerbitzua euskaraz” eragite-ekintza jarri du abian Kontseiluak,
euskalgintzak abiatutako bideari eutsi eta are indar handiagoa eman
nahirik. Eman lezake ingurumari ekonomikoa ez dela euskararen eskakizunaren
alde egiteko egokiena, mundu mailako krisiaren erdian egonik.Baina,
krisi garai hau euskararentzat aukera bilakatu beharra dago. Zerbitzuen
arloaren ezaugarria da, hizkuntza ezagutu eta erabili behar izateaz
gain, bezeroen nahiak asetzea dela helburu.kanpainan parte hartu nahi
duten herrietan, euskaldunei dei egingo zaie euskaraz bizi daitezen,
erosketak euskaraz egin ditzaten, euskarazko zerbitzuak eska ditzaten.
Euskaraz artatuak izan nahi dugula jakinarazi, eta euskaraz nahikotasunez
moldatzen ez denari hizkuntza ikastea proposatu.
Informazio gehiago:
http://www.kontseilua.org/index.php?id_saila=54&id_edukia=279&lang=eu
ALBISTEAK
EUSKARA
ERABILTZEKO MOTIBAZIOAREN INGURUKO DOKTOREGO TESIA AURKEZTU DU JOXPI
IRASTORZAK
Uztailaren 5ean aurkeztu
zuen bere tesia Joxpi
Irastortzak (Emun
Koop. E.) Eskoriatzako HUHEZI fakultatean eta bikain cum laude
kalifikazioa jaso
du. Lanaren izenburua
da Lan munduko euskara planetako langile euskaldunen jarrera,
portaera eta motibazioak: pentsamendua garatzetik helburuak lortzera.
Informazio
gehiago: http://www.soziolinguistika.org/eu/node/4745
SAREA EUSKARAZ ERAIKI AHAL IZATEKO ETORKIZUN OPAROA DUTE
ENPRESEK
[erabili.com]
Ziurtagiriaren
Elkarteak Enpresa eta euskara, sareak sortzen izeneko jardunaldia egin
zuen Gasteizen, Euskalit-ek eta Innobasque-k elkarrekin antolatu duten
Kalitate eta Bikaintasunaren Europar Astean.
Informazio
gehiago: http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1289549644
JEAN-BAPTISTE COYOS PROPOSATU DUTE EUSKALTZAIN OSO IZATEKO
[euskaltzaindia.net]
Urriaren
30ean, Euskaltzaindiak Baionan egin zuen osoko batzarrean, Jean-Louis
Davant euskaltzain emeritu izatearen ondorioz sortu den hutsunea betetzeko
hautagaiak aurkezteko azken aukera izan zen. Jean-Baptiste Coyos izan
zen proposatua..
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=843〈=eu&view=article
EUSKARA
LONDRESEKO THE LANGUAGE SHOW 2010 AZOKAN
[erabili.com]
Eusko Jaurlaritzako
Kultura Saila Londresen izan zen, The Language Show 2010 azokan.
Urriaren 15ean hasi
eta, hiru egunez, euskarak beste herrialdeetako hizkuntzekin bat
egin zuen hizkuntzen erakusleiho den azoka horretan.
Informazio
gehiago: http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1287386201
EUSKALTZAINDIAK “EUSKERA” AGERKARIA BERRIZTATU
DU
[euskaltzaindia.net]
Euskaltzaindiak
Euskera agerkari ofiziala eraberritu du, eta forman ez ezik, edukietan
ere zenbait aldaketa egin du Akademiak. Aldaketa horien xede nagusiak
hauek dira: batetik, Euskera agerkariaren kalitatea bermatzea, eta bestetik,
komunitate zientifikoan erreferentziazko argitalpena izatea.
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=833〈=eu&view=article
JOSHUA FISHMANEK OHOREZKO EUSKALTZAINAREN DIPLOMA JASO
DU
[euskaltzaindia.net]
Urriaren
3an, New Yorken, Joshua A. Fishman profesoreak Mikel Zalbide euskaltzainaren
eskutik ohorezko euskaltzainaren diploma jaso zuen. Euskaltzaindiak
ohorezko euskaltzain izendatu zuen Fishman, aho batez, aurtengo urtarrilaren
29an. Bere adina eta osasun-egoeragatik ezin izan du Bilbora hurbildu
eta, ondorioz, Mikel Zalbide, Euskaltzaindiaren izenean, New Yorkera
bertaratu da, diploma eskuan eman ahal izateko.
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=823〈=eu&view=article
IKASTOLA MUGIMENDUA, DABILEN HERRIA
[euskaleskola.org]
“Ikastola
mugimendua. Dabilen herria” liburuan ikastolen izaera kolektiboa
kontatu nahi da ikastolen eta gizartearen arteko elkarrekintzarekin
batera. Duela 50 urte martxan jarritako mugimendua da ikastolena eta
lan honetan hasierako garai haiek, urte guzti hauetan jasandako garapena,
kontraesanak, lan soziala, lekukotzak eta beste hamaika kontu biltzen
dira
Informazio
gehiago: http://www.euskaleskola.org/plazara-mainmenu-26/bestelako-berriak-mainmenu-59/642-qikastola-mugimendua-dabilen-herriaq-
KILOMETROAK ARRAKASTATSUA LEZON
[argia.com]
Pasaia-Lezo
lizeoaren deialdiari erantzunez eta Hona bostekoa! lelopean, milaka
lagunek bat egin zuten Urriaren 3an. Gipuzkoako ikastolen jaialdiarekin.
Antolatzaileak erabateko arrakastaz mintzatu ziren: portuko aparkalekua
bete egin zen eta tren zerbitzua, kolapsatu. Horri esker, Lezoko ikastolak
eraikin berria izango du urtebete barru. Datorren urtean Azpeitiko Ikasberri
ikastolak antolatuko du Kilometroak festa.
Informazio
gehiago: http://www.argia.com/albistea/kilometroak-arrakastatsua-lezon
HIZNET: 10 URTE SOZIOLINGUISTIKAZ
[sustatu.com]
Hiznet Hizkuntza
Plangintza ikastaroaren ibilbide luzean 400dik gora kidek parte hartu
dute; euskararen normalizazioaren alde lanean ari direnak, gehienak.
2010/2011 ikasturtea izango da ikastaroaren hamargarren edizioa; azaroan
hasi, eta datorren urteko uztailean amaituko da. Euskal Herriko Unibertsitateko
Berezko Titulua da berau eta Hizkuntza Politika Sailburuordetzaren babesa
du. Soziolinguistika Klusterra eta Udako Euskal Unibertsitatea ere ikastaroaren
laguntzaile dira
Informazio
gehiago: http://sustatu.com/1283845919?utm_source=rss&utm_medium=feeds
225 INTZIDENTZIA JASO ZIREN ELEBIDEN 2009AN
[erabili.com]
Eusko Jaurlaritzako
Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak Elebiden, hizkuntza eskubideak
bermatzeko zerbitzuan, 2009. urtean jasotako intzidentzien berri eman
eta kanpaina berria aurkeztu zuen Lurdes Auzmendi sailburuordeak, Eusko
Jaurlaritzako Lakuako egoitzan egindako prentsaurrekoan.
Informazio gehiago:
http://www.erabili.com/zer_berri/berriak/1283844466
AGENDA
EUSKARAREN
UNIBERTSOAK PAUSO BAT HARAGO EGIN DEZAN JARDUNALDIAK ANTOLATU DITU KONTSEILUAK
Euskararen Gizarte
Erakundeen Kontseiluak jardunaldiak egingo ditu. Euskararen unibertsoak pauso bat harago goiburupean antolatutako jardunaldiak azaroaren 24an eta 25ean egingo
dira Iruñeko Planetariumean. Euskararen normalizazioa eta euskalgintzaren norabidea izango dira aztergai
bi egunetako jardunaldietan. .
Informazio
gehiago: http://www.kontseilua.org/index.php?id_saila=54&id_edukia=294
“GAZTEAK, AISIALDIA ETA EUSKARA” EUSKALTZAINDIAREN
XV.JAGON JARDUNALDIETAN
[Euskaltzaindia]
Azaroaren
19an, ostiralean, Akademiaren Sustapen batzordeak antolatuak, XV. Jagon
Jardunaldiak egingo ditu Euskaltzaindiak, Bilboko egoitzan, “Gazteak,
aisialdia eta euskara” gaiaren inguruan. Unesco Etxea laguntzaile
izan du Akademiak jardunaldi hauek prestatzeko
Informazio
gehiago: http://www.euskaltzaindia.net/index.php?option=com_content&Itemid=1&catid=121&id=849〈=eu&view=article
IRITZIAK
– ELKARRIZKETAK – ARTIKULUAK
“Hezkuntza sistema elebiduna
daukagu, ezin gaitezke Errioxarekin alderatu “
matrikulazioa asko handitu da”
Bilbo erdi-erdian dago”
:
“”Coming
out”, hizkuntza-armairutik”
da gure eginbeharra”
ARGITALPEN
GOMENDATUAK
HABE
Liburutegiak eskuratu berriak
Multilinües desde la cuna : educar
a los hijos en varios idiomas
(2009): Llengua i reivindicacions nacionals
a Catalunya : evolució de les habilitats dels usos i de la
transmissió lingüística (1997-2008)
Ecolingüística : estudo
das relações entre língua e meio ambiente
lingüística y educación en Irlanda (1922-1939)
y el País Vasco (1980-1998)
in multiple languages
Kuturgintzaren gakoak
2010-11-14 // Sailkatu gabea // Iruzkin bat
Aurrekoan
esan nuen blogean oso gutxitan aipatu izan dudala euskarazko
kulturgintza. Eta saiatuko naiz horri erantzuten. Artikulu batzuk ditut
buruan horren gainean eta gaurkoan doa lehena.
Sorguneak
egindako ikerketa batetik atera dira jarraian datozen hiru ondorioak.
Euskarazko kulturgintzaren diagnosi azkarra da. Zeintzuk izan dira azken
urteotan euskarazko produkzioaren gakoak?
–
Euskara beregaina eta erdigunean izan den diziplinetan egin du aurrera
euskarazko kulturak (adibide moduan jartzen dute eurek bertsogintza, eta
kontrako adibide moduan antzerkigintza).
Argazkia: Benito
–
Norberaren sormena gakoa denean, eta produkzio azpiegitura handirik
behar ez den diziplinetan, askoz gehiago produzitu da: literaturan eta
musikan. Azpiegitura handiak behar dituztenetan (zinema, antzerkia,
ikus-entzunezkoak) urrats motzagoak eman dira. Inbertsio handia eskatzen
duten diziplinei gizarte zibiletik erantzutea zaila da.
– Soilik merkatuari begira edo merkatutik bizi den sortzailetza duten diziplinek urrats txikiagoak eman dituzte.
Auzoko
2010-11-11 // Sailkatu gabea // 5 iruzkin
Petra
Elserrekin Manhattan eta Bronx-etik bidaiatu genuen pasa den astean.
Eztabaida teoriko samarra izan zen, baina tira. Eta aste honetan ezagutu
izan dut Auzoko egitasmoa. Programa berritzailea iruditu zait eta
ekimen polita. Eta etorkinekin egiten diren ekimentxoak batzea otu zait.
Auzoko
bera aipatu dut dagoeneko. Horrez gain, bada Andoain-Hernani aldean
ninaiz gugara ekimena (ezta Petra?). Bestelakoak ere badaude:
euskaltegiek antolatutako Aisa ikastaroak, Lea-Artibai aldeko ekimenak, euskara errefortzuak hainbat herritan, etorkinentzako
hiztegitxoak …
Bestelako ekimenik bururatzen al zaizue?
Hegemonikoa
2010-11-09 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Askotan aipatu dugu blog honetan euskarak gune hegemonikoak behar dituela, bai lurralde aldetik, baita funtzioen aldetik ere.
Sorguneak egindako ikerketa bat
irakurri dut orain dela gutxi. Bertsolaritza eta antzerkigintza
alderatzen dira bertan. Eta, beste gauza batzuen artean, bi diziplinen arteko alderik
nabarmenena hizkuntzaren tratamendua da. Izan ere, antzerkian bultzatu
egin da eredu elebiduna eta horrek gaztelaniaren menpe utzi du euskarazko antzerkia hein handi batean: ez da zirkuiturik sortu,
publikoak originala gurago du itzulpena baino, euskarazko obrak sortzea
taldeen borondatearen menpe dago, …
Argazkia: Arrano.
Horrek,
ostera ere, eramaten gaitu hegemoniara, euskara erdigunean jartzera.
Beste bi adibide bururatzen zaizkit: komunikabide elebidunen kasua (Aitor Zuberogoitiak aztertua) eta Durangoko azokaren inguruan azken aldian sortu diren eztabaida eta ekimenak.
Beraz,
argi dago euskara erdigunean egon behar dela. Egon ezean, asimetria
soziala hain handia izanik, euskara periferiko eta bazterreko
geratzen da.
Irakurgaiak: Bat 75
2010-11-07 // Irakurgaiak // Iruzkinik ez
Aspaldi
iritsi zen azken Bat aldizkaria. Eta aspaldi irakurri nuen, baina orain
arte ez dut horren gaineko komentariorik idatzi. Eta gaur da eguna.
Bat
aldizkariaren 75. aleak euskararen presentzia unibertsitateetan
aztertzen du: EHUn, Deustun, NUPen, Mondragonen, Ipar Euskal Herrian,
Galesen eta Katalunian.
Horren ostean, hizkuntza ekologiari buruzko artikulua dakar aldizkariak. Yakio Tsudaren eskema bat handik lapurtua:
1. paradigma: Ingelesaren zabalkundearen ezaugarriak:
– Kapitalismoa
– Zientzia eta teknologia
– Modernizazioa
– Elebakartasuna
– Globalizazioa eta nazioartekotasun ideologia
– Transnazionalismoa
– Munduko kulturen estatubatuartatzea eta homogeneizatzea
2. paradigma: hizkuntza ekologiaren ezaugarriak:
– Giza eskubideak errespetatzen dituen ikuspegia
– Berdintasuna komunikazioetan
– Eleaniztasuna
– Hizkuntzak eta kulturak mantentzea
– Subiranotasun nazionalari babesa
– Atzerriko hizkuntzak ikasteko sustapena
Beste
bi artikuluk zarratzen dute aldizkaria. Lehenengoan hizkuntza
kudeaketari buruz zenbait enpresek dituzten esperientziak aipatzen dira.
Eta bigarrenean, Jasone Cenozek idatzitako liburu baten gaineko
komentario sakon eta mardula agertzen da. Euskal hezkuntza aztertzen da
liburuan (eta, beraz, komentarioan baita).
Zer dira arnasguneak?
2010-11-05 // Sailkatu gabea // 2 iruzkin
Lagun batek aurrekoan galdetu zidan ea zer ziren blogean hainbeste aldiz aipatutako arnasguneak. Nik honako erantzuna eman nion: Arnasguneak da soziolinguistikan erabiltzen den kontzeptu bat. Horren bidez adierazi gura da herri batean (izan daiteke gune bat ere, adibidez ikastola bat edo lantegi bat) hizkuntza horrek lasai hartzen duela arnas, hau da, erabilera arrunteko hizkuntza dela bai kale bizitzan, bai auzoan, bai familian bai lagunartean eta baita lan munduan ere (lan mundu arruntean).
Gero jo nuen soziolinguistika eskuliburura. Eta han honako definizio hau topatu dut: Fishmanek breathing space deitzen ditu. Hizkuntza gutxitua biziberri dadin ezinbestekoa da hizkuntza hori nagusi den gune geografikoak izatea. Ez dira ghettoak, ez baitira isolatuta egon behar. Gune horietako biztanle gehienek badakite hizkuntza gutxituan hitz egiten eta hizkuntza hori normaltasunez erabiltzeko baldintzak daude eta belaunaldiz belaunaldiko transmisioa naturaltasunez gertatzen da.