Hasiera »
Txerraren bloga - Garaigoikoa
Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Zer da soziolinguistika domestikoa? bidalketan
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Soziolinguistikaren dibulgazioa gaur eta hemen: barreiatzen egitasmoa bidalketan
- 30 musker(e)k Normalizaziorako alderdi linguistikoak bigarren mailakoak dira bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k Hegemonia (edo autozentroa) bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k A casa do amo bidalketan
Artxiboak
- 2025(e)ko urtarrila
- 2024(e)ko abendua
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
Yezhou
2017-06-14 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Urtarrrila amaieran ezagutu nuen Morgane Lincy Fercot bretainiarra. Galiziatik zetorren eta hango lagun batek nire erreferentzia eman zion. Biban ezagutu genuen elkar. Zazpi hilabeteko bidaia hasi berri zuen Europan barrena, hizkuntza komunitate gutxitutik gutxitura, Yezhou izenekoa. Nik dakidan batek esan bezala, zergatik ez zitzaigun guri bururatu?
Azkar hasi ginen planak egiten. Honi eta beste horri esan, grabazioetarako hitzorduak adostu, Morgane lagundu hara eta hona. Berarekin ikasten, bere ilusioaz blaitzen, egindakoa baloratzen, … Benetan, merezi izan zuten egun horiek.
Orain, zuokin Euskal Herriko grabazioen teaser-a, eta gero gerokoak:
Zergatik egin genuen?
2017-06-12 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Gaur kontakizun batekin nator. Behinola, 1966. urtean (hasiera data jarri behar zaie kontakizunei) hasten da kontakizuna, Europako mendebaldeko txoko batean, mendia eta itsasoa gurutzatzen diren herri txiki batean.
Baldintzak latzak ziren orduan, kaleetan, etxeetan, eskoletan, lantegietan; baldintza latzak emakumeek, euskaldunek, langileek, ikasleek, mugitu nahi zutenek. Baina … batzuek mugitzea erabaki zuten han eta hemen, eta arrakala txikiak egin zituzten hormetan, arrakalak egunerokotasunean, arrakalak hizkuntzan, arrakalak bizimodu libreagoen bila.
Komunitatea egituratu, eraiki zuten, beharretatik abiatuta, ezinbestean. Eta borroka horietan partekatutako bizipen horiek bateratu zituzten diskurtsoak, praktikak, egitekoak, funtzioak. Handik 10 urtera (1976an, hortaz) 4.000 pertsonako komunitate horrek aldaketa sakon samarrak lortu zituen (aldaketa kulturalak batez ere). 4.000 pertsonako komunitatea, milioi bat pertsona bizi ziren gune batean. Mendia eta itsasoa gurutzatzen diren Bizkaian, hain zuzen ere.
Hori guztia (eta beste hainbat gauza) kontatzen ditu Pedro Ibarrak orain dela gutxi argitara eman duen liburuan: “Memoria del antifranquismo vasco”. Eta horrek berriro eraman nau minoria aktiboen teoriara (eta Txepetxen nukleo sinbolikora).
Izan ere, eta argi-ilunak kontuan hartuta, aldaketa sakonak lortu zituzten horiek 4.000 pertsona ziren (izen-abizenekin dakar zerrenda Pedrok). 4.000 pertsona baino ez! Baina erresonantzia lortu zuten.
Aditu, Pedro Ibarrak zer dioen:
Lan mundua laborategia
2017-06-05 // Info 7 // Iruzkinik ez
Info7 irratiko Gureaz blai saiorako egindako kolaborazioa.
Entzun nahi baduzu, hemen:
Putzu berriak, proba pilotuak, laborategi izaera, esperimentazioa, … behin baino gehiagotan aditu ditut berba horiek azken aldi honetan euskalgintzei erreferentzia eginez. Bidegurutze honetan garrantzi handia ematen ari zaio berritzeari, gauzak beste modu batera egiteari. Eta hala behar du: euskararen biziberritzea berrikuntza sozial prozesu petoa baita (eta jarraitu behar du izaten). Horren gainean ari nintzela bururatu zait lan mundua toki aproposa izan daitekeela horiek guztiak martxan jartzeko. Bururatu zait esan badut ere, meritua ez da inondik ere nirea, handik eta hemendik hartutako ideien zirimolak eraman nau horretara, argi gera bedi!
Izan ere, lan munduak baldintza onak ditu esperimentaziorako. Alde batetik, lana euskalduntzeko ahaleginetan teknikari gaitu asko dabil. Gainera, teknikari horiek gero eta esperientzia gehiago dute/dugu (lanbide berria bada ere, apurka-apurka ari da sendotzen) eta gero eta gehiago ezagutzen dute/dugu jorratu beharreko soroa.
Beste alde batetik, lantegiek langileengana heltzeko erraztasunak ematen dituzte. Zentzu berean, leku itxi eta naturalak sortzen ditu lanak eta horrek, hein batean, kalea baino gune babestuagoak dakartza esperimentatzen aritu ahal izateko.
Hirugarrenik, ezin dugu ahaztu euskara plana garatzen ari diren enpresa gehienek berrikuntzarako joera nabarmena dutela. Berrikuntza kultura horrek laguntzen du euskara planaren garapenean (eta euskara planak berak laguntzen du berrikuntza kulturan) eta laguntzen du plan horren abaroan esperimentuak egiten, gauza berriak probatzen.
Hortaz, lantegiak izan daitezke gune aproposak laborategi bihurtzeko eta, gero, han esperimentatzen diren metodo eta teknikak bestelako esparru batzuetan aplikatu daitezen. Izan ere, Jon Sarasuak dioen modura, etorkizuna lantzeko gako gazi–gozo asko pilatu dute euskalduntzen ari diren enpresek. Eta horretan dihardugunok argi eta garbi esan dezakegu baietz, horrela dela, horrela dastatzen dugula egunero.
Eta, hein batean, enpresak ari dira izaten esperimentazio gune. Egia estiloaren atzetik, aktibazio sozialaren atzetik hainbat sustrai daude, hainbat iturritatik edaten du. Eta, horien artean, lan munduko batzuetatik ere edaten du. Esate baterako, lantegietan egindako Telp tailerretatik (eta horiei gero egin zitzaien jarraipen-ekintzetatik), hizkuntza ohiturak aldatzeko egindako ahaleginetatik, Aldahitz ikerketatik (eta eusle metodotik, jakina) eta abarretik.
Baina beste hainbatetarako ere balio dezake lan munduko esperimentazioak, langileak (edo, kasuan kasu, herritarrak) aktibatzeaz gain. Esate baterako, erdaldunengana heltzeko bideak esperimentatu daitezke lantokietan. Gune babestu eta itxiagoak diren neurrian, haiengana heltzeko erraztasunak nabarmenagoak dira beste esparru batzetan baino.
Horrez gain, ziur naiz beste hainbat ekimen esperimentatu daitezkeela lantokietan, hemen, hor eta han. Eta, horretarako, jarraitu beharko da lanari elefante izaera aitortzen, hau da, lanaren garrantzia aitortzen, eta jarraitu beharko da sustapen lana egiten lana euskalduntzeko beharra beste enpresa batzuetara zabaltzeko.
Habitusa, edo ezkutuko curriculuma
2017-05-29 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Bat aldizkariaren 101. alean, Eduardo Apodakak artikulu zeharo interesgarria idatzi du habitusari buruz, edo ezkutuko curriculumari buruz. Artikuluan hainbat pasarte azpimarratu eta zuei helaraztea bururatu zait, pentsarazleak izan zaizkidan heinean.
Dikotomien jolasa
2017-05-24 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Saiatu hizkuntzak taula horretan kokatzen? Euskara non? Gaztelania eta frantsesa non? Ingelesa non? Galiziera edo maoriera non?
Suzanne Romaineren testu batean inspiratutakoa.
Euskalgintzaren eraldaketak
2017-05-22 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Mari Luz Estebanek “Feminismoa eta politikaren eraldaketak” izeneko liburua argitaratu berri du Susa argitaletxearekin. Azken urteotan askotan bihurritu dugu burua euskalgintzatik feminismora, argi bila-edo. Nire ustez, liburu horretatik ere irakasbide ederrak atera ditzakegu soziolinguistika eta euskalgintzatik. Hala ere, ez naiz ni izango irakasbide horiek zeintzuk diren. Hori baino nahiago dut liburutik nik azpimarratutako testu eta lerrokada batzuk hona ekartzea, irakurle bakoitzak bere ondorioak atera ditzan.
Liburuko atal batean Mari Luzek aipatzen ditu zeintzuk diren politika (feminista) baten arrakasta bermatzen duten ahalmenak eta trebetasunak. Hauexek datozkio idazleari burura:
Feminismoak gurean duen arazo bati ere aurre egiten dio Mari Luz Estebanek. Profesionalek mugimendu sozialetan bete beharreko rolaz ari da bera. Eta horretan egiten dituen ekarpen zein proposamenak nire ustez bete-betean asmatzen dute euskalgintzak duen arazo baten formulazio zein gainditzean:
Herrietako elkarteei buruz ere egiten du berba Mari Luz Estebanek. Honako hau dio eta, uste dut, euskara elkarteetako mugimenduan aritu den edonork bere burua islatuta ikusiko duela aipuan bertan:
Herri mugimendua Mari Luzek gorputz kolektibo moduan ezaugarritzen du. Eta honako hau litzateke, gutxi gorabehera, berak horren inguruan egiten duen definizioa:
Honen tankerako beste hainbat aipu ditut azpimarratuta liburuan, han eta hemen. Baina nire ustez hobe da liburua irakurtzea eta, ahal bada, betaurreko feministaz gain, betaurreko soziolinguistikoak (edo euskaltzaleak) erabili. Ez zarete damutuko (edo hori uste dut nik behintzat).
Jarrerak, gaitasunak eta erabilerak
2017-05-15 // Jakin // Iruzkinik ez
Originala Jakin aldizkarian.
Txepetxek argi adierazi zuen eta, gaur egun ere, nazioarte mailako hizkuntza plangintzari buruzko ikerketek hiru arlo nagusiri egiten diete erreferentzia (integralak izan gura badute): jarrerei, gaitasunei eta erabilerei. Hiru horiei ere egiten diete erreferentzia Bat aldizkariaren 99 eta 100. zenbakiek. Izan ere, bi zenbaki horietan azken 35 urteen errepaso soziolinguistiko paregabea egiten dute hainbat egilek, eta, nire ustez, merezi du Jakinen horiei ere leku egitea (nire galbahetik pasatuta, jakina).
Jarrerak
Jarreren inguruko artikulu nagusia Xabier Erizek egin du. Hautu linguistikoa jartzen du berak bere azterketaren erdigunean. Izan ere, «hiztunek (bakarka zein taldeka) hautuak egiten dituzte hizkuntzen edo barietateen artean, eta hautu horien bidez hiztun komunitate baten edo bestearen balioekin lotuak izateko nahia adierazten dute». Hautuak, hortaz, kolektiboak edo indibidualak izan daitezke (eta unean unekoak edo iraunkorrak).
Galdera nagusia baita hauxe soziolinguistikan, egilearen iritziz:
Horri (eta beste kontzeptu batzuei) tiraka ontzen du bere artikulua Erizek: «komeni da ulertzea herritarrek, hiztunek, portaera linguistikoak dituztela, hautaketak egiten dituztela eta motibo subjektiboak dituztela horiek egiteko, baldintza sozial objektiboak ere badaudela ahaztu gabe». Marko horren barruan aztertzen ditu azken 35 urteotan euskararekiko jarrera eta motibazioen inguruan gauzatu diren ikerketak.
Amaitzeko, aurrera begira Xabier Erizek ere gomendio bat ematen digu: «euskararen sustatzaileek kontuan hartu behar dituzte/ditugu herritarren motibo subjektiboak: hizkuntza-politikan, plangintzan, lan praktikoan eta ikerkuntzan».
Artikulugile nagusiari beste egile batzuek erantzun diote. Jone Miren Hernandezek identitatearen kontzeptuari heltzen dio bere azterketan. Haren ustez, «identitateak bere kutsu esentzialista galtzen du eta norbanakoak bere identitatea eraikitzerakoan duen partaidetza azpimarratzen da, hiztunak eginkizun honetan azaltzen duen grina eta inplikazioa nabarmenduz». Edo beste berba batzuekin esanda: «Euskaraz egiteak laguntzen du giro nahiz testuinguru euskaldun bat sortzen eta lortzen, baina, gainera, aritze horrek badu ondorio bat nire/gure burua euskaldun bezala irudikatzeko garaian». Hortaz, identitatea ez da berez datorkigun zerbait, egunez egun eraikitzen duguna baizik.
Nekane Arratibel, Asier Irizar eta Joxpi Irastortzak ere erantzun diote Erizeri. Egile horien iritziz, «euskararen hautua egiten da, gehienetan, euskal hiztunen komunitatearen gune sinbolikoak erdigunea hartzen duenean». Hau da, «edozein komunitate linguistikoren erdi-erdian, boterean, alegia, euskal hiztun osoak, euskaltzaleak… egon beharko luketela normalizazioa gauzatuko bada».
Iritziak iritzi, nire ustez argi dago jarrera, hautu, identitate, motibazio eta gai horien inguruan oraindik asko dugula ikasteko, asko dugula fintzeko eta asko dugula probatzeko eta esperimentatzeko. Norbanakoaren indarra gutxietsi barik, kolektiboaren indarra gutxietsi barik, azturek eta ohiturek eragiten dutela ahaztu barik, esaten denetik egiten denera tartea badagoela ahaztu barik. Eta ahaztu barik, jakina, identitatea ez dela berezkoa den zerbait, hautuz hautu eraikitzen den zerbait baizik.
Gaitasunak
Gaitasunen inguruko artikulu nagusia, ostera, Iñaki Martinez de Lunak egin du. Transmisioa ere izan du ikerketa-gai. Hauxe dio berak horren inguruan:
Eta ez hori bakarrik: EAEn euskara hutsezko transmisioa handiagoa da Nafarroan eta Iparraldean baino.
Era berean, transmisio bikoitzaz ere egiten du berba (hau da, euskara eta gaztelania, euskara eta frantsesa). «Egokia litzateke ikertzea zein diren hizkuntza-transmisio bikoitz horren bidez eratortzen diren aukerak eta mugak, betiere HINBE prozesuari begira» (HINBE Fishmanen RSLren euskal akronimoa da: hizkuntza indarberritzea esan gura du).
Eskolaz ere egiten du berba. Eragin mugatua du horrek sozializazioan. Hala ere, «aztertu beharko litzateke irakaskuntzaren lorpen partzialak nola bermatu eta osa litezkeen, denbora igaro ahala galdu ez daitezen».
Euskarazko gaitasuna aztertzerakoan, Iñaki Martinez de Lunak nabarmentzen du hizkuntza gaitasun erlatibo terminoa sortu/asmatu izana. Izan ere, «jakina baita hainbat kasutan hobekien ezagutzen den hizkuntza dela erabilia izateko aukera gehien duena».
Martinez de Lunaren artikulu nagusiari ere beste egile batzuek erantzun diote. Batetik, Iñaki Iurrebasok gaitasunari buruzkoak aipatzen ditu eta, bestetik, Patxi Juaristik transmisioari buruzkoak.
Azken horrek mahai gainean jarri ditu datu esanguratsuak.
Ezagutza, gaitasunak, transmisioa, sozializazioa. Lau berba horien artean ibili da gure azken urteotako soziolinguistikaren jarduna, hara eta hona. Oraindik jo beharko dugu bide horretatik, baina harremanetan jarriz ostean datozen erabilerekin eta praktikekin, eta aurretik etorri diren jarrera eta motibazioekin.
Erabilerak
Erabilerei buruzko artikulu nagusia Mikel Zalbidek egin du, beti bezala, luze eta sakon. Mintzaldaketaz egiten du berba luze, arnasguneei buruz, baita nazioarteko hainbat eta hainbat erreferenteri kasu egin ere (Fishman buru, jakina).
Eskolaren mugak aipagai ditu berak. «Eskola barruko saiorik sendo, sakon eta teoriaz jantzienak ere ezin izan dio herri-giro osoaren erdalduntze bortitzari aurre egin». Izan ere, «adin batetik aurrera ordain-sarien gizarte-sistemak gobernatzen du neurri handian gaztejendeak euskaraz ala erdaraz egin».
Hala ere, eskola «belaunez belauneko jarraipenaren lagungarri sendoa da». Eta, zentzu horretan, eskolak bost helburu nagusi ditu, edo izan beharko lituzke. Batetik, «etxetik euskaldun diren ikasleen gaitasuna, euskaraz mintzatzeko ahalmena, sendotu egin dezake euskal eskolak». Bigarrenik, «etxetik (erabat edo nagusiki) erdaldun diren ikasleak euskaldundu egin ditzake eskolak, halako neurri batean». Hirugarrenik, «curriculumaren euskal dimentsioa aurrez aurre landu dezake eskolak. Euskaldun izateaz harro dagoen gazte-jendea behar-beharrezkoa du hiztun-elkarte ahuldu orok». Laugarrenik, eskola «buru-langile eta buruzagi berrien harrobia» da. «Edozein hiztun-elkarte sendok, belaunez belaun bizirik aterako bada bere gogoetagile propioak, bere sormen-eragileak, bere eliteak eta bere buruzagiak behar izaten ditu». Bosgarrenik eta azkenik, «milaka euskaldun profesionalen bilgune eta pizgarri da eskola-mundua».
Arnasguneen gainean, esan bezala, luze eta zabal jarduten du bere ohiko estiloan.
Etxe giroko jarduera trinkoa menderik mende eta belaunez belaun euskararen transmisio naturalaren abiaburu eta oinarri izandakoa, bere buruari ozta-ozta eusten edota nabarmen ahultzen ari da oro har.
Bere ustez:
Horrez gain, arnasguneetan behetik gorako plangintza goratzen du.
Artikulu horri Olatz Altunak eta Xabier Aierdik erantzuten diote. Azken horrek Jone Miren Hernandezen ildotik jotzen du (Iñaki Martinez de Lunak ere bai hein handi batean). «Ez gara uste duguna, praktikatzen duguna baizik».
Era berean, etorkizunerako errezetak mahaigaineratzen ditu.
Arnasguneen gainean ere aritzen da. Herri txikiak baino, eskualdeak ikusten ditu berak oinarri.
Praktikak eta horrek identitatean dituen ondorioak, eta horrek gaitasunetan dituen ondorioak eta horrek jarreretan dituen ondorioak. Praktika erdigunean jarri. Horixe izan da azterketa sakon horietatik atera dudan ondorio nagusia. Eta bigarren ondorioa da euskal soziolinguistikak ezagutu behar duela Judith Butler eta haren ekarpena, baina, tira, hori ere etorriko da.
Benetan ere pentsarazleak izan dira bi zenbaki horietan jasotakoak. Horiek nire galbahetik pasatutako ohar mentalak baino ez dira izan, eta bi zenbaki horietako artikulu mamitsuak irakur ditzazuen amua baino ez. Segi haien bila atoan.
Party eta borroka
2017-05-11 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Iazko Bilboko jaietan Patrol Destroyers taldekoak ari ziren Komantxeko txosnan dena ematen, party eta borroka behin eta berriro esanez. Ostean, Durangoko azokan ikusi nuen izenburu bereko liburua eta erosi egin nuen.
Julen Azpitarteren testu bat dakar liburuak (besteak beste). Berak euskalgintzako ajeez egiten du berba hor. Adibidez, esaten du pop talde gehienek gurean literatura egin gura dutela, baina popa popa dela eta ez literatura. Beste alde batetik, berak dio gurean combat rock asko dagoela eta beti aritzen direla taldeak zerbait potoloa esan guran (eta, horren ondorioz, literaturara edo bertsogintzara jotzen dutela sarritan).
Hau da, euskarazko musikak, salbuespenak salbuespen, dibertitzeko ez duela balio ematen du oro har. Eta hori arazo bat dela uste du egileak. Estereotipo bat dela argi dago, baina, tira, estereotipo horiek jendartea ere performatu egiten dute. Izan ere, euskaraz bizi nahi dut horretatik batzuok euskaraz eroso bizi nahi dut-era salto egin gura dugu. Eta, horretarako, ezinbestekoa da euskaraz dibertitzeko (eta dantza egiteko) aukerak biderkatzea, ez ala?
Kaixo maitia (bis)
2017-05-08 // Info 7 // Iruzkinik ez
Originala Info7 irratian. Entzun nahi baduzu, hemen:
Sozializazioak ezartzen du, hein handi batean, hizkuntza baten bizitasuna. Sozializazioa zelakoa, bizitasuna halakoa. Edo hori dino beste berba batzuekin, behinik behin, Joshua Fishman soziolinguista handiak. Etxeko transmisioa, gertuko komunitatea eta auzoa dira edozein hizkuntzaren biziberritzearen gako haren ustez. Sozializazioaren zutabeak, hain zuzen ere.
Baina zer ulertzen dugu sozializazioaz? Paula Kasaresek ekarri zuen kontzeptua gure soro soziolinguistikora orain dela urte batzuk, bere doktore-tesiaren bitartez. Tesian, ordura arte, barra-barra gurean erabilitako transmisioa gainditzeko ohartarazi gintuen Paula Kasaresek. Oso kontzeptu estatikoa baita: gurasoek seme-alabengana, norabide bakarrekoa eta seme-alabei agentzia aitortu barik. Hori dela eta, berak sozializazioaz egiten du berba. Dinamikoa da sozializazioa, goitik beherakoa bai, baina behetik gorakoa eta berdinetik berdinera ere, norabide askotakoa, hain zuzen ere. Eta seme-alabek agentzia dute eta berritasunak ekartzen dituzte etxera, etxeko berbetara.
Hori da labur zurrez azken urteotan gurean apurka-apurka bidea egiten ari den delako sozializazio hori. Hala ere, kontzeptuan sakontzeko asmoa baduzue, sarean ibili handik eta hona eta topatuko dituzue azalpen gehigarriak honen inguruan.
Orain gutxi, Iñaki Martinez de Lunak bigarren sozializazioaz egin digu berba (Txepetxen ibilbide kulturalaren tankerako terminoa litzateke, nire ustez). Eta bigarren sozializazio hori euskarara ekartzeko mintzalagun edo berbalagun mugimenduek eduki dezaketen pontentzialitateaz ere jardun du Iñakik.
Hala ere, nago bigarren sozializazio hori nahiko estu ulertzen dugula (ulertzekotan) eta ahaztu egiten zaizkigu bigarren sozializazio horretan potentzialitate handia eduki dezaketen bestelako kontu batzuk ere. Adibidez, aisialdi euskaldunak izan dezakeen indarra (helduontzako aisialdiaz ari naiz).
Gaur, izan ere, Kaixo maitiari buruz berba egitera nentorren, baina hona heltzeko sekulako itzulbira egin dut. Eta zer da Kaixo maitia? Ba, euskaldunak harremanetan jartzeko interneteko zerbitzua. Harremanetan jarri harremanak izateko, jakina, hau da, han eta hemen dauden ligatzeko beste zerbitzu bat da. Baina … euskarazkoa da eta pentsatu gura dut zerbitzu horretan elkar ezagutzen duten pertsonek natural samar egingo dutela euskaraz euren artean (zerbitzuaren helburuetako bat horixe baita).
Dagoeneko 10 urte egin ditu Kaixo maitiak. Eta, euren datuen arabera, 5.000 pertsonatik gora eman dute izena euren zerbitzuan (harreman batzuk sortuko ziren 5.000 horien artean, ezta? Harreman berriak eta, seguruenik, euskarazko harreman berriak). Eta, gainera, sexologiari buruzko blog aktibo samar dute euskaraz (eta hori ere ez da gutxi).
Zerbitzu hau gurean hain sarri egin diren transmisio kanpaina horiek baino eraginkorragoa ez ote da? Ahalmenik banu, zerbitzu honetan inbertituko nituzke transmisio kanpainetako diruak, baina ez dut …
Aiputegian
2017-05-04 // Aipuak // Iruzkinik ez
“Hizkuntza indarberritzea ondare komuna eta ekintza kolektiboa den neurrian, publiko-pribatu dikotomia apurtuko (edo lausotuko) duten instituzionalitate molde berriak behar ditu”
Allartean
“Gure patua anormalitatearen errealitatean anbibalente funanbulistak izatea da”
Xabier Aierdi
“Esan dezakegu pertsonok ez garela hizkuntza komunitate bateko kide jaiotzen, baizik eta egin egiten garela, horretan ere prozesu luze baten ondorioz”
Iñaki Martinez de Luna
“Zailtasunari helburu deitzea da lehen pausoa bat-batean hurbilago eta egingarriago izan dadin”
Maialen Lujanbio
“Herri-erakundeek ez dute jendearen emozioeetara iristeko gizarte-mugimenduek besteko gaitasunik”
Manex Agirre
“Etorkizuna ez da bizi balizko gero batean, pausoz pauso eraikitzen baita, gaurra eta oraina borrokatuz hainbat mailatan”
Raquel Gutierrez