KOMUNZKI
Hasiera » Arkitektura » Koldo Izagirre merkatuan
Api07 0

Koldo Izagirre merkatuan

Atalak: Arkitektura, Ekonomia, Hiria, Koldo Izagirre

 

Europako biztanleen lekua iragarri zuen Nietzschek bere basamortutik. Egun batean Zaratustrak etxe-sail berri bat behatu zuen. Urbanizazio horren ikusmenaren aurrean, harrituta, hitz karminak bota zituen: “Zer esan nahi dute etxe horiek? Zinez, inongo arima handik ez ditu hor jarri, bere buruaren sinbolotzat! Haur inozoren batek atera ote ditu bere jostailu-kaxatik? Eta gela eta ganbara horiek: gizakiak sartu eta irten al daitezke hortik?”.

 

Eta Zaratustra gelditu eta gogoetan hasi zen. Azkenean nahigabeturik hurrengo agiraka egin zuen: “Dena txikitu egin da! Ate txikiak bertzerik ez dut ikusten nonahi: nire etorkikoa oraindik igaro daiteke, baina makurtu beharra dauka!”.

Normal
0
21

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabla normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;}

 

Donostia_Morlas_Aiestaran

 

Etxegintza hori eta hirigintza hori Nietzscheren Zaratustrak ideia batean laburbildu zituen, bertute txikitzailearenean, jendartea txikitu egin zela ohartu ondoren. Etxe nanoetan, zoru murriztuetan bizi zen jende horrek bertute txikiak behar zituen. Horrela otsoa txakur bilakatu zuten, eta gizakia bera gizakiaren etxe-abererik hoberena. Bertute txikitzailearen bidez, izaki hauek sabaiak, zoruak, hormak gutxitu, txikitu, birrindu zituzten, leiho eta ateetatik igarotzeko burua makurtuz eta azken finean etxeko bihotza desjabetuz.

 

Bide horretatik gure hiriak aldatu dira –edo dizkigute–, espazio komuna txikiagotuz eta txikituz. Honetaz konturatu da Koldo Izagirre. Bere erranetan, bizi den hiri monarkikoan, zuhaizti paristar dekadente eta ederra zena parking baten estalki bihurtu dute, inon diren traba arkitektoniko amorragarrienekin. Hori suertatzen da hiriak marka baten tankera hartzen duenean, Kontxa hondartza eta Miramar jauregia direla medio. Bitartean, hitzaren transmisioa eta bizitzaren trukea galdu egin dira, langilearekin eta herrikoiarekin zerikusia zuen guztia ezereztu ostean, lurrak erosiz, suntsiketaren ondorengo berreraikuntzan, desjabetzearen bidezko metaketa-prozesu batetik.

 

Donostia_fnac_Aiestaran

 

Merkatuak bertako produktuen eta bertako hizkuntzaren guneak izan dira. Han, janaria erosteaz gain, baserritarrak eta hiritarrak hizkuntza eta euskara trukatzen zituzten. Bertakoek eta kanpokoek elkarri egiten zieten hitz, elkarrekin egiten zuten euskara, herrikoa eta hirikoa, basokoa eta auzokoa. Hori dela kausa, merkatuak eta hiriak pertsonak topatzeko lekuak izan dira, bila joan behar izan gabe: “hiria gurutzaketa eta ustekabeen gunea da, etengabe eraikitzen eta deseraikitzen doan geografia bat delako”, Izagirreren iritziz.

 

Idazlearen aburuz, ordea, bere hiriak suntsitu egin ditu topaketa eta topografia hauek, banan-banan, batean macdo bat jartzeko, bertzean fnac bat, harakoan etxe-multzo askotako bat. Eta hirigintzan gertatu duten hori bera gertatu digute artean, musikan, politikan ere. Koldo Izagirrek azken poema liburuan dioenez, “arkitektura idorrak / ezain bezain ezilkorrak / plano guztien gainetik zuzen / lurrezko bidezidorrak”.

 

Hala ere, nik komentatu baino, irakur dezagun “Donostia” izeneko olerkia, non zuria beltzaren gainean jarri duen, hiriko kontrasteak eta kontraesanak argituz –tamalez, idatzian Koldi Izagirreren ahots sendo eta ahaltsua galtzen da: duela gutxi, Katakrak gunean zuzenean entzuteko aukera izan nuen eta indar gehiago ematen dio poema orori, lerro bakoitza berpiztuz eta nabarmenduz–.

 Izagirre_Katakrak_Aiestaran

DONOSTIA

gortearen udaleku

hiritasuna debeku

kupido motzen joek daukate

sebastian zerutik gertu

erreginaren hondartza

garbia eta apatza

noiz hankapeko noiz eskupeko

alaiki easok dantza

hodei beltzetan durunda

bentazikinen sutunpa

bilintx hil dute bilintx hil dute

leihorik leiho entzun da

hareazko jauregiak

maite ditu haurreriak

herria hitza ama arbola

barrutasun geuregiak

haizeak dakar hazia

haizeak dakar gazia

haizeak zakar ekarri zuen

larrazabalgo ikasia

errekaldean lizarra

hari begira izarra

bere burua eskuratzea

euskaldunaren liskarra

hondar zuriz lau gabarra

urki zuriz bulebarra

sekretak denoi pausoak hartzen

iluna ilunabarra

martuteneren mospela

kaletik urrun orbela

gaiztoak diren onenek nonbait

etorri behar hobera

arkitektura idorrak

ezain bezain ezilkorrak

plano guztien gainetik zuzen

lurrezko bidezidorrak

perla polit biribila

dendarien hiri hila

ederrera iritsi ezin den

guztiaren faksimila

izar zaharrak ortzean

bakoitza bere bostean

hiriak hiri izaten dira

nortasun bat adostean

hondartza beti ospean

berririk ez donostean

madril txikia pozik bizi da

postal txatxuen ostean

amarako barrikada

pariseko karrika da

gau edo egun hots egizue

zatarron beharrik bada

 

Iruzkinik ez

Trackbacks/Pingbacks

  1. Donostiako lau gabarrak, Ean | High Alaitasuna - […] gisa, demagun hamahiru kopla zaharrez osaturiko “Donostia” poema, Ignazio Aiestaranek bere blogean aipatua. Haien artean, honako […]

Iruzkina idatzi Utzi erantzuna

Zure e-posta helbidea ez da argitaratuko. Beharrezko eremuak * markatuta daude

Gune honek Akismet erabiltzen du zaborra murrizteko. Ikusi nola prozesatzen diren zure erantzunen datuak.

Ignazio Aiestaran Uriz

Gorputz komunek ulertzen dituzten hitzek osatutako bloga du irakurleak. Hemen aszeta politikoak, militante goibelak, teoriaren terroristak, politikaren ordena hutsa mantendu nahi luketenak, iraultzaren burokratak, egiaren funtzionarioak, komisario kulturalak eta desioaren teknikari deitoragarriak atzean geratuko dira. Jakina, gogokoen dudan atala sailkatugabea da. Huts-hutsik erranda: gogo-jardunak tunel digital batean.

Azken bidalketak

  • Karl Marx fetitxismo ekonomikoaren aurka
  • Rosa Luxemburg emakume langilearen egunean
  • Komunistak erortzen dira…
  • Kapitalismo birala
  • Gaurko ezker porrokatuaren heraldoak: Joseba Sarrionandia eta Joxe Azurmendi behelaino artean

Iruzkin berriak

  • PALOMA(e)k Ignazio Aiestaranen bloga bidalketan
  • Ícar(e)k Ignazio Aiestaranen bloga bidalketan
  • Karl Marx y El capital frente a las soflamas sin valor de Silvia Federici – PoderObrero(e)k Karl Marx eta Kapitala Silvia Federiciren soflama baliogabetuen aurrean bidalketan
  • Ezkerra kapitalaren aurrean | KOMUNZKI(e)k 78ko erregimenaren makineria liberala bidalketan
  • Karl Marx y El capital frente a las soflamas sin valor de Silvia Federici – La Patria Grande(e)k Karl Marx eta Kapitala Silvia Federiciren soflama baliogabetuen aurrean bidalketan

Artxiboak

  • 2021(e)ko martxoa
  • 2021(e)ko otsaila
  • 2020(e)ko ekaina
  • 2020(e)ko otsaila
  • 2020(e)ko urtarrila
  • 2019(e)ko abendua
  • 2019(e)ko ekaina
  • 2019(e)ko maiatza
  • 2019(e)ko urtarrila
  • 2018(e)ko abendua
  • 2018(e)ko azaroa
  • 2018(e)ko urria
  • 2018(e)ko abuztua
  • 2018(e)ko uztaila
  • 2018(e)ko ekaina
  • 2018(e)ko apirila
  • 2018(e)ko martxoa
  • 2018(e)ko otsaila
  • 2018(e)ko urtarrila
  • 2017(e)ko abendua
  • 2017(e)ko azaroa
  • 2017(e)ko urria
  • 2017(e)ko iraila
  • 2017(e)ko abuztua
  • 2017(e)ko uztaila
  • 2017(e)ko ekaina
  • 2017(e)ko maiatza
  • 2017(e)ko apirila
  • 2017(e)ko martxoa
  • 2017(e)ko otsaila
  • 2017(e)ko urtarrila
  • 2016(e)ko abendua
  • 2016(e)ko azaroa
  • 2016(e)ko urria
  • 2016(e)ko iraila
  • 2016(e)ko abuztua
  • 2016(e)ko uztaila
  • 2016(e)ko ekaina
  • 2016(e)ko maiatza
  • 2016(e)ko apirila
  • 2016(e)ko martxoa
  • 2016(e)ko otsaila
  • 2016(e)ko urtarrila
  • 2015(e)ko abendua
  • 2015(e)ko azaroa
  • 2015(e)ko urria
  • 2015(e)ko iraila
  • 2015(e)ko abuztua
  • 2015(e)ko uztaila
  • 2015(e)ko ekaina
  • 2015(e)ko maiatza
  • 2015(e)ko apirila
  • 2015(e)ko martxoa
  • 2015(e)ko otsaila
  • 2015(e)ko urtarrila
  • 2014(e)ko abendua
  • 2014(e)ko azaroa
  • 2014(e)ko urria
  • 2014(e)ko iraila
  • 2014(e)ko abuztua
  • 2014(e)ko uztaila
  • 2014(e)ko ekaina
  • 2014(e)ko maiatza
  • 2014(e)ko apirila
  • 2014(e)ko martxoa
  • 2014(e)ko otsaila
  • 2014(e)ko urtarrila
  • 2013(e)ko abendua

Kategoriak

  • Ada Colau
  • Afrika
  • Albert Camus
  • Arkitektura
  • Arrazakeria
  • Autismoa
  • Biopolitika
  • Bizitza
  • Bloom
  • Cervantes
  • Charlie Hebdo
  • David Fernàndez i Ramos
  • Ekonomia
  • Emakumea
  • Eskultura
  • Europa
  • Euskakania
  • Euskal Trantsizioaren Kultura
  • Euskara
  • Farah Baker
  • Faxismoa
  • Fermin Muguruza
  • Francis Bacon
  • Franz Kafka
  • Gabriel Aresti
  • Gaizkiaren hutsalkeria
  • Gaza
  • Gerra
  • Gizartea
  • Hannah Arendt
  • Harkaitz Cano
  • Heriotza
  • Hiria
  • Itxaro Borda
  • Ixiar Rozas
  • Joseba Sarrionandia
  • Joyce
  • Judith Butler
  • Julia Otxoa
  • Julio Cortázar
  • Karl Liebknecht
  • Koldo Izagirre
  • Komuna
  • Kultura
  • Kultura prekarioa
  • Lauaxeta
  • Literatura
  • Ludwig Mies van der Rohe
  • Ludwig Wittgenstein
  • Mahmud Darwish
  • Martin Heidegger
  • Miguel Sánchez-Ostiz
  • Mikrofaxismoak
  • Musika
  • Palestina
  • Patriarkapitalismoa
  • Paul Celan
  • Picasso
  • Pier Paolo Pasolini
  • Pintura
  • Robert Musil
  • Rosa Luxemburg
  • Sailkatugabeak
  • Samuel P. Huntington
  • Setio egoera
  • Silvia Federici
  • Soziofobia
  • Stephen Stills
  • Sylvia Plath
  • Theodor W. Adorno
  • Tiqqun
  • Trantsizioaren Kontrakultura
  • Trantsizioaren Kultura
  • Víctor Lenore
  • Xabier Morras
  • Zientzia
  • Zinema

Meta

  • Hasi saioa
  • Sarreren jarioa
  • Iruzkinen jarioa
  • WordPress.org

ARGIAko Blogarien Komunitatea - CC-BY-SA