Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Txerra Rodriguez(e)k Euskararekin edonora joan zaitezkeela probatzen duten 12 froga bidalketan
- Ana(e)k Euskararekin edonora joan zaitezkeela probatzen duten 12 froga bidalketan
- Ikusgela(e)k Euskararekin edonora joan zaitezkeela probatzen duten 12 froga bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan) - Garaigoikoa(e)k A casa do amo bidalketan
- Zergatik erabili euskara? | Bihar da berandu(e)k 40 argudio gazteen (eta ez hain gazteen) artean euskara (edo katalana) gehiago erabiltzeko bidalketan
Artxiboak
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
Galiziak bizi duen egoera soziolinguistikoaren ikuspegi kualitatiboa
Atalak: Sailkatu gabea
Aspalditik kudeatzen dut Lantalan bloga Marije Manterola lankidearekin. Han idatzitako asko ez ditut hona ekarri, baina hemendik aurrera horiek ere hemen jasoko ditut. Gaur lehena, Marije eta bion artean egindakoa.
NL da Universidade da Coruña, en colaboración coa CTNL e
o Concello de Carballo, a convocado o Curso de verán sobre dinamización
lingüística, que nesta sétima edición a levado por título (Re)pensando o discurso.
Jardunaldi horietako lehen hitzaldia Txepetxena izan zen; bigarrena Pilar Garcia Negro , soziolinguista, irakasle, idazle eta politikariak eskaini zuen.
Galegoak bizi duen egoera soziolinguistikoaren alde kualitatiboak azaldu zituen Garcia Negrok.
Galegoaren egoera soziolinguistikoa
Galizierak indar sozial txikia du, herri erakundeen bultzatze txikia
du, gaztelania oinarri-oinarrizkoa da, galiziera preszindiblea da
guztiz. Baina ez dugu etsi behar.
Galiziera lehen hiztunak (ama hizkuntza dutenak) galtzen ari da azken
urteotan. Umeen artean erabilera oso txikia da, zaharrenen artean askoz
handiagoa da.
Hiru hamarkadetan galegoaren aldeko instituzioak izan omen ditugu.
Salbuespenak badaude ere, gehienek galegoaren aurkako lana egin dute.
Haur eta gazteek denbora librean gaztelaniazko hitz asko erabiltzen
dituzte. Inertziak eraginda sortzen da hau; inoren errespetuagatik
egiten da askotan. Esplikatu behar da honek ez duela zentzurik. Hitzak
erabili, kalera atera behar ditugu.
Zergatik gertatzen da hau? Galegoak gizarte eredu bat duelako, non
denek horrela, gaztelaniazko hitzez zipriztindutako galegoa, hitz egiten
dute. Horri buelta eman behar diogu, hitzak berreskuratuz, nondik eta
nola sartu dizkiguten gaztelaniazko hitz horiek erakutsiz.
Hizkuntza gatazka egon badago; erabilera aukerak ez dira berdinak; galegoa soldadua da, gaztelania kapitaina.
Inposaketa gainditu eta erabilera aukerak zabaldu behar dira; hitz galegoak berreskuratu.
Hizkuntza nortasunarekin, identitatearekin, gure egunerokotasunarekin lotuta dago, aisialdian, lanean, baliabideetan.
Normalizazioa mailakatua da. Txepetxen hiru elementuen ulermena
guztiz dator bat galegoaren beharrarekin. Leialtasun naturala
kontzientea bihurtu behar dugu. Galegoak landaguneaz gain giro urbanoan
ere lekua du. Ikasi ditzagun galegoa eta gaztelania, eta, bizi gaitezen
galegoarekin.
Hiztun berriak
Bestalde, eman diezaiegun hiztun berriei duten garrantzia.Galegoa ez
da landagunekoa bakarrik, hizkuntza etxetik jaso duenarena bakarrik.
Galiziar guztiak gara “galegoberriak”: ikasi egin dugulako gure
hizkuntza hainbat egoeratan erabiltzen ere. Batez ere, txipa aldatuta.
Hizkuntza politikarako estrategiak
Teknikak oso garrantzitsuak dira baina baita estrategiak ere. Argitu
dezagun ze ezaugarri dituen hizkuntza normalizatu batek -gaztelaniak,
gaur egun-, eta galegoari eskaini diezaiogun aukera berdina.
Galegoaren dialektalizazioarekin amaitu behar dugu; mezu ezkorrak eta mingarriekin amaitu behar da.
Gutxiagotasun sentimendua alboratu behar dute galegoek,
eta gure eskubideak aldarrikatu. Bakoitzak bere esparru txikietatik
hasi behar du, ahalik eta galegorik txukunena berba egiten (horrela
esaten ari naiz galegoak merezi duela). Etorkizuna gura dugula ahalik
eta garbien adierazi behar dugu.