Hasiera »
Txerraren bloga - Garaigoikoa
Txerra Rodriguez
Soziolinguistikari buruz dihardu blog honek, euskararen hizkuntza komunitatearen ikuspegitik beti ere.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Zer da soziolinguistika domestikoa? bidalketan
- Lehen jabetze eskola sortu da Gasteizen(e)k Soziolinguistikaren dibulgazioa gaur eta hemen: barreiatzen egitasmoa bidalketan
- 30 musker(e)k Normalizaziorako alderdi linguistikoak bigarren mailakoak dira bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k Hegemonia (edo autozentroa) bidalketan
- Joan-etorri (xin-fan)(e)k A casa do amo bidalketan
Artxiboak
- 2025(e)ko urtarrila
- 2024(e)ko abendua
- 2024(e)ko azaroa
- 2024(e)ko urria
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko uztaila
- 2024(e)ko ekaina
- 2024(e)ko maiatza
- 2024(e)ko apirila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko otsaila
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko azaroa
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko iraila
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko ekaina
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko apirila
- 2023(e)ko martxoa
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko abendua
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko uztaila
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko uztaila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko abuztua
- 2020(e)ko uztaila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2020(e)ko urtarrila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko abuztua
- 2019(e)ko uztaila
- 2019(e)ko ekaina
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko ekaina
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko abendua
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko iraila
- 2012(e)ko abuztua
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko maiatza
- 2012(e)ko apirila
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko abendua
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko urria
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko abuztua
- 2011(e)ko uztaila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko maiatza
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko iraila
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko uztaila
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko maiatza
- 2008(e)ko apirila
- 2008(e)ko martxoa
- 2008(e)ko otsaila
- 2008(e)ko urtarrila
- 2007(e)ko abendua
- 2007(e)ko azaroa
- 2007(e)ko urria
- 2007(e)ko iraila
- 2007(e)ko uztaila
- 2007(e)ko ekaina
- 2007(e)ko maiatza
- 2007(e)ko apirila
- 2007(e)ko martxoa
- 2007(e)ko otsaila
- 2007(e)ko urtarrila
- 2006(e)ko abendua
- 2006(e)ko azaroa
Soziolinguistika domestikorako gida (guztiz osatugabea)
2009-12-24 // Sailkatu gabea // Iruzkin bat
Sustatun argitaratu didaten artikulua.
Aspaldion erabili zuen batek
soziolinguistika domestikoa izena. Eta horri tiraka,
soziolinguistikaren irakaspenak sozializatzeko saioa egin dut azken
hilabeteotan Garaigoikoa blogean.
Hainbat gomendio plazaratu ditut, inoiz ez neureak, beste batzuenak
baizik. Batze lana izan da honako hau. Momentuz amaitzen dut
kontuarekin, jakin arren falta dela oraindik gai honetan aritzea. Baina
egindakoa ere batu egin behar da, eta hementxe daude argitaratutako
gomendio guztiak, denak batera.
Gomendioak: eta familia euskaldunentzat
2009-12-16 // Sailkatu gabea // Iruzkin bat
Aurreko baten familientzako gomendioak
plazaratu genituen hemen. Baina, batez ere, familia erdaldunei begirako
gomendioak ziren horiek. Gaurkoan, berriz, familia euskaldunei begirako
gomendioak izango dira.
Familia euskaldunentzat:
http://euskara.buruntzaldea.org/fitxategiak/dokumentuak/egitasmoak/materiala/euskara_ere_eman.pdf
http://euskara.buruntzaldea.org/fitxategiak/dokumentuak/egitasmoak/materiala/gurasoentzakoliburuxka-2.pdf
http://euskara.buruntzaldea.org/fitxategiak/dokumentuak/albisteak/familia-bidezko-hizkuntza-transmisioa.pdf
Gomendioak: oraingoan Kataluniatik
2009-12-02 // Sailkatu gabea // 3 iruzkin
egoeratan aplikatzeko modukoak dira. Horietako batzuk, ostera, hemenego
errealitatean aplikatzeko zailtasunak egon badaude. Baina, hala ere,
gehienak aplikatzeko modukoak dira.
Abendua: hiru kandela
2009-12-01 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
batean hiru irakurgai. Horien artean bi gainera hizkuntzen historia
sozialari buruzkoak. Ezinbestekoa den Euskara jendea liburua, eta Espainiako mitoen erreprodukzioa baino ez du egiten beste liburu bat. Bat 60 aldizkaria ere irakurri nuen (loturak eguneratu ditut). Horrez gain, Fishmani
buruz aipamen bat egin nuen (zalantza nuen jarraitu ala ez, eta ez nuen
jarraitu): etinizitateari buruz. Oso interesgarria eta aktualitate
handikoa. Triglosia kontzeptua “asmatu” nuen, eta baten batek eztabaida
bizantinoa deitu. Eta eskerrak ematen amaitu nuen, bi blogei (horrek
ere ez du galdu aktualitatea hiru urte pasa arren).
Bi artikulu izan ziren horren gainekoak. Horrez gain, blogera ere
ekarri nuen bi aldizkaritan izandako kolaborazioak: desagertutako Xirika aldizkarian argitaratu nuen gazteei buruz, eta Euskonews agertutakoa beste bat eskolari buruz (euskaraz zein gaztelaniaz). 2007an Hiznetekoek argitaratutako sakontze lanak ere aipatu nituen, baita Normalizazio Kasu Aurreratuen eta Euskara Mintzagai bildumako lehen bi aleak ere.
Euskara Planei buruzko liburua eta, bestetik, Hizkuntza normalizazioa
udaletatik izeneko Larrun aldizkaria ere. Eta, azkenik, hiznet-eko lan
bat ere igo nuen, Bai Euskarari Akordioari buruzkoa.
antolatutako jardunaldien berri eman nuen eta 2008ko hiznet lanak ere
ekarri nituen blogera. Agindu nuen horietako zenbait komentatuko nuela
blogean, baina urtebete pasa da eta haizeak eraman ditu berbak.
elkarrizketa bateko zenbait berba “lapurtu” nituen horren ostean eta
hilabeteko artikulu izarra etorri zen gero: Euskara amablea. Sustatukoek
hara eraman eta han eta hemen eztabaida polita ekarri zuen. Hilabetea
eta urtea eslogan batzuekin amaitu nuen (porzierto, baten batek daki
zein izan den eslogan irabazlea?).
Noiz lortuko da normalizazioa?
2009-11-26 // Sailkatu gabea // 3 iruzkin
hasi zitzaidan galdetzen ea zertan egiten nuen lan. Nik kontatu eta
berak egin zidan galderatxo bat: noiz lortuko da euskararen
normalizazioa? Eta galdera potoloei erantzun potoloak, ezta? Horrela
esan nion hitzez hitz (erdaraz ari ginen baina): normalizazioa lortuko
da Bilboko kamelloek euskaraz trapitxeatzen duten egunean.
besteak badakit zor. “Ta ze hasi behar gara kamelloak euskalduntzen
ala?” … Baina, tira, atera nintzen gustura eztabaidatik. Eta handik
gutxira Euskadi Irratian entzun nuen Andres Urrutia. Eta berak esan
zuen hitzez hitz hau ere: euskara eraman behar dugu saloi handietara
eta kale kantoietara. Gauza bera da, ezta?
Erdaldunak, aurreiritziak eta jarrerak
2009-11-21 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Oso elkarrizketa interesgarria plazaratu du Argia astekariak aste honetan Esti Amorrorturekin. Aspalditxo neukan komentatzeko eurek egindako ikerketa, baina alperkeriaz jota, aurrera eraman ez. Eta, beraz, ikasle onen moduan kopiatu. Hemen dago elkarrizketa.
Erdaldunen euskararekiko aurreiritziak eta jarrerak izeneko ikerlana egin du laukoteak. Lan taldeko kideetako bat izan da Amorrortu (Bilbo, 1969). Zergatik ikerketa hori? “Zelan erakarriko ditugu euskarara ez badakigu zein uste eta jarrera dituzten?”.
Esti Amorrortuk, Ane Ortegak, Itziar Idiazabalek eta Andoni Barreñak egin dute liburua. Euskaldun batzuk, eta batik bat, erdaldunak mahai-inguruetan bildu dituzte eta galdera, eztabaida eta hausnarketen bidez saiatu dira biltzen euskararekiko dituzten uste, aurreiritzi eta jarrerak. “Hori dena ezagutu behar dugu ikusteko zein neurri izan daitekeen arrakastatsuagoa. Inportantea da adieraztea gizartean talde guztiak ez direla berdinak, batzuek oso jarrera aldekoa dutela, beste batzuek bai-bainakoa eta beste batzuek kontrakoagoa. Jakin behar dugu zer eska dakiokeen bakoitzari, zer egiteko prest dagoen”.
Deustuko Unibertsitatean hartu gaitu, Gizarte eta Giza Zientzien Fakultatean, Ikerkuntza eta Graduondokoen dekano orde baita eta eskolak ematen ditu Euskal Filologian.
EAEko erdaldunen kolektiboak non jartzen du euskararen normalizazioan “adostasun-atalasea”? Euskararen alde zer egiteko prest daude?
Ez dakigu atalaserik dagoen. Gauza batzuetan adostasun handia dago, baina bakarrik oso ideia orokorretan, esate baterako, “euskara errespetatu behar da”, “ez da hiltzen utzi behar”, konpromisorik eskatzen ez duten adierazpenetan. Guk azpimarratu nahi duguna da nahiko adostasun handia dagoela umeekin zerikusia daukaten kontuetan. Hau da, jende gehienak nahiz eta guztiz aldeko jarrera ez izan, asumituta dauka belaunaldi gazteek euskara ikasi behar dutela eta gainera prest ere badaude normalean egingo ez luketena umeekin batera egiteko. Guk hor ikusi dugu badagoela esku hartzeko eremu probetxugarria izan daitekeena. Jende asko, nahiz eta euskarak bost axola, prest dago umeak euskaldundu daitezen, batzuk prest daude, ez euskaldun izateko, baina bai pixka bat ikasteko, umeei laguntzeko etxeko lanekin…
Adostasuna bai, baina konpromisorik gabeko kontuetan.
Bai, eta ez badago konpromisorik, horrek ez du asko balio. Baina aldi berean horrek erakusten du erdaldunen artean euskararen prestigioa hobetu dela eta elebitasuna askoz barneratuago dagoela. Ondoko aurreiritzia askok esan du: “Nahiz eta nik ulertu ez, nire aurrean euskaraz egitearekin ez daukat problemarik”. Orain dela hogei urte galdera ber-bera eginda emaitzak oso ezberdinak ziratekeen. Aurreratu egin dugu, ez dago zalantzarik.
Umeengatiko adostasun maila azpimarratuko dugu orduan.
Umeen euskalduntzea aprobetxatu beharko genuke gurasoekin zeozer egiteko. Batzuetan nahikoa izan daiteke pixka bat ikastea etxeko lanekin laguntzeko, edo umeak Pirritx eta Porrotx ikustera eroan eta zeozer ulertzeko. Zeren batzuk hala diote: “Ez dut EGA nahi, ez dut sekula lortuko, baina nahi nuke euskara ulertzea, nire koadrilakoak euskaldunak dira eta ni nagoenean beti pasatzen dira gaztelaniara eta ez dut hori gertatzerik nahi”.
Helburu asko egon daitezke hizkuntzaren ikaskuntzan eta ezin dugu pentsatu erdaldun denak euskaldunduko ditugunik. Zergatik ez kontuan hartu konpromiso mailak egon daitezkeela, eta gaitasun komunikatibo mailak? Euskararen irakaskuntza oso araututa dago euskaldun oso bihurtzeko: euskaltegira zoaz, egiten dituzu perfil guztiak… baina bestelako askoz ere aukera gutxiago dago –egon badaude batzuk: berbalaguna, koadrilategi…– eta gehiago indartu behar dira.
Erdaldunen erdiak baino gehiagok ondokoak esan dituzte liburuan: “Euskara ez dago jada desagertzeko arriskuan”; “Euskararen arazoa denborarekin konponduko da haurrek eskolan ikasten baitute”. “Arrosa koloreko etorkizuna” deitu diozue horri. Zein arrisku ditu ikuspegi horrek?
“Ume denek ikasten dutenez”, “ofiziala denez”, “erakunde publikoek babesten dutenez”… Erdaldunek inpresio hori dute, konponduta dagoela kontua.
Arrosa koloreko etorkizuna arinkeria da. Ez dugu nahi erdaldunek uste izatea guk pentsatzen dugula euskararen normalizazioan dena dagoela arriskuan eta euskara hiltzeko zorian dagoela, baina uste dugu arrosa koloreko arinkeria hori, erdaldunen artean oso zabaldua dagoena, oso arriskutsua dela. Ez dira kontziente egoera oraindik ez dagoela konponduta eta horrek dakarrena da konpromisoa gutxitzea. Hori oso arriskutsua da.
Euskara ikasteko eta erabiltzeko barruko eta kanpoko motibazioak aipatu dituzue.
Motibazio instrumental eta integratzaileez gain, barnekoak eta kanpokoak hartu ditugu kontuan. Barneko motibazioarekin egiten duzuna zeuk gura duzulako egiten duzu. Kanpokoa kanpoko faktoreek eragindakoa da. Esate baterako, seme-alabak D ereduan eskolaratzeko erabakia hartzerakoan pertsona batek daukan motibazioa izan daiteke: “Nik nahi dut nire umea euskalduna izatea”, eta beste batek: “Nire koadrilako denek ikastola honetara bidaltzen dituzte umeak”. Hori kanpo motibazioa da. Euskararako benetan eraginkorrak barnekoak dira duda barik, kanpoko presio edo motibazioa galtzen denean ondorioa desager daiteke.
Euskara ikasteko eta erabiltzeko erakarmen txikia duten motibazioen artean daude euskal hiztunekiko errespetua eta inguru hurbilean dauden euskaldunekin hitz egin ahal izatea. Ez al da kezkagarria?
Euskalduna izanda harritu egin zara? Gu euskaldunak gara eta modu batera ikusten dugu errealitatea, eurak elebakarrak dira eta beste prisma batekin ikusten dituzte gauzak. Gu elebidunak gara eta eurekin beti erabiltzen dugu euren hizkuntza. Euretariko askok ez du planteatu ere egiten beste modu batera egin daitezkeela gauzak.
Honaino iristen dira: berdin zaie euskaraz egitea bere aurrean, baina ez dute planteatzen hizkuntza aldatzea.
Beste aurreiritzi bat dago: komunikazioaren eraginkortasunari begira, Babelgo dorrea madarikazioa da! Hizkuntza asko daude, hori oso txarra da. Nortzuk diote hori? Euskaldunek ez. Elebidunak ez dauka aurreiritzi hori, aurreiritzi hori daukana erdalduna da, beste hizkuntzekiko oso sentsibilitate handia ez daukana. Hizkuntza bakar hori berea izatea espero du.
Ikerketan bi mundu aipatu dituzue, euskal mundua eta erdal mundua. Euskal kulturak balio dezake zubi lana egiteko?
Bi munduko egoeran bizi dira erdaldun asko. Batzuek badakite euskararen mundua hor dagoela eta
mesfidantzaz (ETArekin, abertzaletasunarekin lotuz…) ikusten dute; beste batzuek hurbildu nahi dute edo modu onez ikusten dute –“Badakit euskara ez jakiteagatik Historiaren zati bat galtzen dudala”–; eta beste batzuek ez dakite dagoenik ere.
Euskal kultura zubi? Bai. Hain zuzen, euskararen mundutik hurbilen daudenek euskal kulturaren bidez ezagutzen dute. Euskal kulturak egin dezake eta egiten du zubi lana.
Erdaldunen erdiak baino gehiagok esan du ez zaiola axola bere aurrean euskaraz hitz egitea nahiz eta berak ez ulertu. Euskaldunak iritzi hori integratuko balu bere usteetan euskara erabiltzeko eremu aukera asko zabal liteke ?
Jarrera preskriptibista batzuk alboratu eta hizkuntza batetik bestera aldatzea baliatu behar genuke. Hizkuntza alternantzia txarto ikusita dago. Beti pentsatzen da hizkuntzen arteko interferentzia txarra dela. Askotan entzun dugu gazteek oso txarto hitz egiten dutela, beti dabiltzala hizkuntza batetik bestera, euskararen galera baino ez duela ekarriko horrek. Oso arduratuta gaude kalitatearen kontuarekin eta normala da, hizkuntza ez dagoelako normalizatuta.
Baina guk esan nahi dugu soziolinguistikaren aldetik kontuz ibili behar dugula horrekin eta egoera horrek ere badaukala zer eman euskarari. Pertsona bat nahiz eta euskaldun osoa ez izan, ulertzeko gai bada, zergatik hitz egingo dugu gaztelaniaz? Nik euskaraz eta berak gaztelaniaz saiatu beharko genuke edo gauza errazagoak esateko euskaraz eta zeozer ez badugu ulertzen gaztelaniaz eta gero berriro euskarara pasatu. Ez diogu eskolan, baina lagunartean zergatik ez erabili hizkuntza bat baino gehiago?
Alternantzia erabiltzen ez bada aukera bakarra da: gaztelania. Ez baitaki besteak hitz egiteko adina.
Itxaron behar badugu koadrilako denak euskaldun oso izan arte sekula ez dugu euskaraz egingo. Hizkuntza aniztasuna aspaldikoa den herrietan, ez Mendebaldeko herrietan, baina Kamerun edo Indian esate baterako, jendeak zazpi hizkuntza dakizki eta denak erabiltzen ditu, zurekin bat eta bestearekin bestea, gero zurekin bat eta bestea… eta ez dago inongo arazorik. Komunikazioaren eraginkortasuna bermatzen da.
Katalanek asko egiten omen dute.
Aspaldi saiatu ziren elebitasun pasiboarekin katalanak. Egia da katalanaren eta gaztelaniaren arteko distantzia linguistikoa oso txikia dela eta horrek asko errazten du. Euskaraz zailagoa da distantzia oso urruna delako. Baina egoera batzuetan saiatu gaitezke.
Gomendioak: eta orain hezitzaileak
2009-11-19 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Aurrekoan irakasleak. Eta oraingoan hezitzaileak, eskolaz kanpoko
hezitzaileak. Ea bada. Oraingoan ere Hik hasi aldizkaritik ateratako
artikuluak dira.
– Hezitzaileek asko egin dezakete euskararen erabilera sustatzeko: Iñaki Eizmendiren artikulu dagoeneko klasiko bihurtua.
– Hezitzaileek asko egin dezakete euskararen erabilera sustatzeko II: lehenengoaren bigarren zatia.
– Jolasaren hizkuntza eta hizkuntzaren jolasa: Jaime Altunaren artikulua, jolasari buruzkoa.
– Eta berriro ere Hezitzaileek asko egin dezakete: oraingoan Jaime Altunak idatzia.
– Eta, amaitzeko, egonaldietan euskara zelan sustatu azaltzen digu Izaro Susperregik.
Gomendioak: oraingoan irakasleentzat
2009-11-17 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Gaur Dell Hymes soziolinguista handia hil da. Baina bizitzak aurrera jarraitu behar du. Ezta? Eta horrela, gomendioen sortaren hurrengo urratsa hemen.
Oraingoan irakasleentzako gomendioak.
Hik hasi aldizkaritik hartu ditut hainbat artikulu, eta horiek izango
dira hemen aipatutakoak (egon badira gehiago, baina hauek dira niri
esanguratsuenak begitantzen zaizkidanak).
– Irakasleak asko egin dezake: irakasleak ikasleak euskarara limurtzeko zer egin dezake azaltzen digute Helena Baraibar eta Kristina Boanek.
– Ikasleak nola limurtu: aurrekoaren jarraipena da hau, ikaslean zentratuz.
– Zer egin erdaraz ari diren irakasleak kontzientzatzeko? Eta euskara traketsa darabilten irakasleekin zer?: Juanbau Erauskin bi galdera hauei erantzuna ematen saiatu da.
– Zer egin ikasleek galdetzen badigute zertarako euskara erabili?: beste galdera potolo honi Itziar Idiazabal erantzuna ematen saiatu da.
– Eskolak hizketan erakusteko gomendio sorta: Helena Baraibar eta Kristina Boanek eskolan hizketan egiteko gomendioak ematen dituzte artikulu honetan.
2009ko Hiznet-eko sakontze lanak
2009-11-11 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
2009ko Hiznet-eko sakontze egitasmo batzuk igo dituzte sarera, orain ez daukat astirik horiei ekiteko, baina helduko da eguna.
2009
(2009). “Zumaian hitanoa bultzatzeko egitasmoa. Erabilera eta
transmisioa giltzarri”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu
gabe).
Barrenetxea Iparragirre, Urtzi (2009). “Hizkuntza-plangintzekiko erresistentziak organizazioetan”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Goikoetxea Aranberri, Haritz (2009). “Nola saldu euskara administrazioko langileei”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Larrauri Castresana, Saioa (2009). “EBPN-ren garapena Mundakan”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Lendinez Garate, Ainhoa (2009. ” Euskarazko eskaintza Elgoibarren”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Okariz Moran, Rosa
(2009). “Durangoko Merinaldearen amankomunazgoko euskararen egoeraren
azterketa”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Plazaola Elgarresta, Eguzkiñe
(2009). “Hizkuntza normalkuntzako teknikarien garapenerako emozioen
lanketa”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Ruiz Navarro, Juanjo
(2009). “Akuilu taldeak: Euskararen aldeko eragiletza hizkuntza
asertibitatearen bidetik”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa
(argitaratu gabe).
Urrestarazu Garmendia, Koldo
(2009). “Euskararen kudeaketa negozioetako hitzaldi informatibo eta
Batzar Nagusietan”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Vegas Fernandez, Fidel
(2009). “Enpresa mundutik euskarara: langileen motibazioa euskara
planetan”. Hiznet 08-09ko sakontze egitasmoa (argitaratu gabe).
Azaroa: hiru kandela
2009-11-09 // Sailkatu gabea // Iruzkinik ez
Orain dela hiru urte
Bloga jaio berri, eta lehen gauza aurkeztu beharra,
ezta? Horren ondoren, bi kontzeptu orokor definitu nituen:
soziolinguistika eta hizkuntzaren soziologia. Euskarazko wikipediak
dezente hobeto azaltzen ditu bata zein bestea eta loturak gehitu
dizkiot artikulu originalari. Horren ostean, eta hasiera guztietan
bezala, euskarazko soziolinguistika materialak sarean non topa aipatzen
nuen, eta bildu.net-en nik soziolinguistikaren inguruan batutakoak.
Artikulua gustatuko litzaidake goitik behera berridaztea, baina
zoritxarrez ez da panorama asko aldatu hiru urteotan. Bilduko
artikuluari dagokionez, hasiera batean gogotsu ibili banintzen ere,
handik ez askora utzi nion biltzeari, eta hilda dago gaur egun.
Jarraitu nuen nire buruari autobonbo apur bat egiten (hasieretan behar
da, ezta?), eta nik egindako azterketa soziolinguistiko bat ekarri nuen
blogera.
Eta, azkenik, ireki nuen blogean sekzio bat, gaur egun arte iraun duena: irakurgaiak. Eta lehena Euskalduntzearen atakan.
Orain dela bi urte
Orain bi urte, hilabetea hasi ginen urtebetetzearekin, eta zorionekin eta animoekin. Autobonbo moment. Horren ostean, Zaldieroak Karrika aldizkarian agertutako hainbat eta hainbat tira igo zituen Almandotz
izeneko batek flickr-era eta horietako batzuk “lapurtu” nituen. Ordutik
gehiago agertu badira ere, ez dirudi Almandotzek tirak berritu
dituenik. Pena bat da.
Orain bi urte ari nintzen igotzen Hiznet
egiten egindako lantxo batzuk. Eta hilabete honetan lau igo nituen:
generoaren ikuspegitik hizkuntza, euskalgintzaren prospektibatxo bat
(eztabaida polita ekarri zuena, alderdi ekolinguistikoa sortzeko
proposamena eta guzti), komunikabide diglosikoei buruzko hausnarketa
eta nire herrian euskara plan batek izan beharko zituen lehentasunak.
Baina
hilabeteak gehiagorako ere eman zuen. Soziolinguistikaren oinarrizko
kontzeptuak gizarteratzeko Karrikiri elkarteak egindako lana ere goratu
nuen. Eta Topaguneak antolatutako jardunaldi batzuen berri ere eman
nuen.
Orain dela urtebete
Hilabetea hasi nuen Martinezena
blogetik “lapurtutako” artikulu batekin. Roberto Manjonek egindako
artikulu baten laburpena zen. Itzulpena eta euskararen normalizazioari
buruzkoak. Horren ostean, AEK-k familia transmisioa lantzeko egin duen ataza. Jarraian, Garabide elkarteak egindako truke programari oratu nion (aurton be martxan dago).
Larrun aldizkariak euskararen legearen 25 urteak ospatzeko alea
argitaratu zuen eta horren laburpen komentatua ekarri nuen blogera.
Jardunaldi batzuen berri eman nuen gero eta hilabetea amaitu aurretik
horren kronika eta ponentziak ere argitara eman nituen (Euskara,
Kontsumoa eta Hizkuntza eskubideak).
Horren ostean, Eralani buruz bi artikulu plazaratu nituen jarraian: bata Inazio Markori Berrian
egindako elkarrizketa eta bestea Klusterretik bidalitako kronika (hau
izan zen lehen aldia eta ordutik hona gauza gehiago bidali didate eta
denak argitara eman ditut). Euskaldungoa erroizturik liburua aipatu
nuen gero, euskararen historia sozialari buruzkoa. Eta, azkenik, Dabid
Anauten aipu bat ekarri nuen Kilometro 0 izeneko artikuluan eta Patxi
Juaristiren beste aipu bat kritikatu nuen Quebec eredu izenekoan.