Gaizka Izagirre
Zinema nire pasioa. Mundu osoko telesailak deskubritzea, nire adikzioa. Dokumental harrigarriak aurkitzea, bizioa. Ikusitako guzti horrek, nigan sortzen duen gaixotasun kontrolaezinaren sendabidea, blog honen bitartez zuekin partekatzea. Ongi etorri.
Azken bidalketak
Iruzkin berriak
- “Blogetan!” lehiaketako finalisten zerrenda • ZUZEU(e)k Gaizka Izagirreren bloga bidalketan
- “Blogetan!” lehiaketako finalisten zerrenda | Azkue Fundazioaren Egunkaria(e)k Gaizka Izagirreren bloga bidalketan
- Jon(e)k Azken urteetako telesail handienak, agur esan digu. Oraindik ikusi gabe? bidalketan
- Jon(e)k 2017ko telesail onenak (eta zergatik ikusi) bidalketan
- Jon Artano Izeta(e)k Gora umore absurdoa! bidalketan
Artxiboak
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko abuztua
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko abuztua
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko abuztua
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko abuztua
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
Kategoriak
- 2013ko blogari berriaren sari berezia
- Albisteak
- B.S.O
- Crowdfunding-a
- Dokumentalak
- Emakumea zineman
- Euskal Zinema
- Fantasiazko eta beldurrezko zinemaren astea
- Fantasiazko eta beldurrezko zinemaren astea 2015
- Film laburrak
- Gomendioak
- Irratiko saioak
- Kritikak
- Laburmetraiak
- Making of
- Pelikulak
- PIXAR-GHIBLI
- Sailkatugabeak
- Sariak
- Telesailak
- Upfronts
- Zerrendak
- Zinemaldia 2014
- Zinemaldia 2015
- Zinemaldia 2016
- Zinemaldia 2017
- Zinemari eskutitza
- Zuzendariak
"Gorakada Euskal Herrian errodatutako proiektu kopuruetan". Eta zer?
Atalak: Albisteak, Making of, Telesailak
Zinea.eus atariak eman zuen albistea: “Bizkaiko Foru Aldundiak azaldu berri duenez, azken lau urteetako joera gorakorrari eutsi zion iaz ere Bizkaian egindako errodaje kopuruak. Hala erakutsi dute zabaldutako datuek: orotara, 128 grabaketa egin dira 2018an”
Datu pozgarritzat hartzen dira beti datu hauek, baina zifra hauek aitzakiatzat hartuz, orain hilabete batzuk mahai gainean jarri nuen eztabaida berreskuratu nahiko nuke: Epe luzera begira, onura ala kaltea sortzen du gure inguruan errodajeen joera gorakorra? (kanpotik datozen errodajeei buruz ari naiz batik bat)
Game of Thrones kasua
Orain hilabete batzuk, telesail ospetsuaren atal batzuk Euskal Herrian errodatu behar zituztela iragarri zutenean, sekulako zalaparta sortu zen. Baina eztanda mediatiko hori alde batera utzita, baleike.eus web orrialdean azaltzen ziren iruzkin batzuk piztu zuten alerta txikia nire garunean, “Game of thrones” bezalako ekoizpen erraldoi bat Zumaian grabatzea, onuragarria ala kaltegarria da?
Baleike.eus web orrian sorturiko eztabaida txikia
Onurak?
Denboran eta batez ere distantzian, adibide gertukoena Bardeetako errodajea izan zen arren -bisitariak %41 baino gehiago igo dira geroztik- Euskal herritik kanpo egingo dugu salto, 18.000 biztanle inguru dituen, Osuna (Sevilla) herrixkan izan zen errodajea aipatzeko. 2014ko grabaketari esker, urteak itxita zeramatzan plaza bat berreraiki zuten eta gaur egun turismoa da bertako diru-sarrera iturri nagusia. Mundu osoko hainbat argitalpenetan azaldu da, GQ aldizkari famatuan azaldu zen artikulu honetan adibidez ” Pixar estudioek marrazturiko herrixka idiliko bat bezala”deskribatu zuten. Geroztik, bisitariak %75 baino gehiago igo dira.
Andaluzian grabatu ziren beste kokalekuak kontuan izanda, hiru aste irauten dituen grabaketa baterako: lan talde sortzeko 150 kontratazio inguru egin ziren, inguruko herri eta hirietan bizi ziren 4000 figurante, hotel desberdinetako 500 gela baino gehiago erreserbatu zituzten eta errodajean barrena ibiltzeko 200 ibilgailu baina gehiago alokatu.
Dubrovnik-en egon zen errodaje egun horietako bat
Begirada apur bat urrunago jarriz, Kroazian kokaturiko Dubrovnik hirian adibidez, 57 euroren truke, 3 orduko tour moduko bat egiteko aukera dago, telesail arrakastatsua grabatu zen kokaleku guztiak ezagutuz. Bisitariak, harresira igotzeko aukera dute, guda odoltsuak imajinatzen dituzten bitartean, Arya Stark-en arrastoak jarraituko dituzte eta errodaje horren atzean egon ziren xehetasun guztiak ezagutzeko aukera izango dute.
Turismoa ikaragarri igo da geroztik eta mapa espezifikoekin batera, tour tematikoak eskaintzen dituzten enpresak ere azaldu dira, Viator edo Zicassoesaterako.
Aurreko argitalpenean jaso nuen iruzkin bat:
Kalteak
Baina onurak oso argi izanda, zein kalte sor ditzake horrelako errodaje batek epe labur eta batez ere luzera begira?
Ingurumena
Efektu berezietarako sortzen diren eztandak, argiztapen ikaragarriak, eraikitzen diren dekoratu eta agertoki erraldoiak eta abar. Kaliforniako unibertsitateak (UCLA) 2006 urtean argitaratutako ikerketa baten arabera (www.environment.ucla.edu/reportcard/article1361.html), bertako ingurumenean, Hollywood-eko zinemaren eta telebistaren industriak, hotel, ehungintza, automobil ala aeronautika sektoreek baino eragin kaltegarriagoa duela zioen. Petrolio industriak soilik gainditzen zuela maila hori. Urteko 140 000 tona partikula kutsakor baina gehiago sortuz eta Los Angeles hirian azaltzen den smog horren erantzunkideetako bat bilakatuz. Eta zertan da kaltegarria zehazki errodaje bat? Aurre eta postprodukzio faseak kontuan izan gabe, mota honetako “ohiturak” aurki daitezkeelako Hollywood-eko edozein errodajeetan:
*Diesel argi instalazio bat behar izaten dute, grabaketa set guztiak argiztatzeko. Egunean 18-20 ordu egon daiteke piztuta, astean 6 egun, 5-10 astez (ala gehiago).
*Kamioi eta furgoneta ugari erabiltzen dira, grabaketa ekipo guztia garraiatzeko (kamera, argia, tripodeak..) eta baita errodaje batean lanean dabiltzan ehunka pertsonak ere.
*Catering-etan plastikozko ehunka edalontzi eta plater erabiltzen dira. Ur botila ugari botatzen dituzte eta horrekin batera, alferrik galtzen den ura. Jendeak ez duelako errodaje guztian zehar botila gainean duela alde batetik bestera ibili nahi.
*Arte alorrean erabiltzen den material gehiena bota egiten da. Material berriak izaten dira. Apenas dagoen berrerabilpenaren inongo kulturarik. Eztandez beteriko efektu bereziak, kotxeekin jazarpen ikusgarriak, errodaje setak eraikitzeko erabiltzen den egur mordoa…
*Aro digitalean gauden arren eta kalte hau pixkanaka murrizten ari den arren, egunero hainbat paper pakete erabiltzen dira oraindik, gidoi ala sekuentzia konkretuen testuak inprimatzeko. Baita errodaje amaieran hurrengo eguneko planning-a banatzeko
*Kokaleku naturaletara grabatzera doazenen, izaki bizidunengan eta bertako ekosisteman izaten duten inpaktua oso larria izaten da. Adibide lotsagarri bat, “The Beach”filmean gertatu zen. 20th Century Fox, Tailandiako naturaguneen babesen araudiari jaramonik egin gabe, Phi Phi irlako hondartza zeharo suntsitu baitzuten. Eta hori gutxi balitz, urteen poderioz, eta filmak hartutako ospearen eraginez, milioika turista joaten direlako urtero irla hori zapaltzera.
Turismo masiboa
Blog honetan bertan jaso nuen iruzkin batekin azaltzea iruditu zait aproposena:
Beraz…
Interesgarria izan liteke Euskal Herria kanpoko hainbat proiekturen grabaketa kokaleku bihurtzea, baina beti ere aipaturiko kalte horiek sahiestuz, turismo masiboaren arazoa geroz eta larriagoa bilakatzen ari den honetan batez ere. Horren gain, ezinbestekoa errodaje jasangarri baten alde arraun egitea ere oso garrantzitsua iruditzen zait. Azken urteotan adibidiez, talde ugari mobilizatu dira konpromiso ekologista baten alde. AEBko elkarte zinematografikoaren eskutik bultzaturiko jardunbide egokien gida ala “Hollywood Goes Green” izeneko ekimenak sortuz esaterako. Mugimendu guzti hauek, estudioek, ingurumenarekin, modu arduratsuan lan egiteko konpromiso hori sendotzeko helburuarekin sortu dira: sortzen diren hondakin guztien %65a birziklatzea, erregaiak biodieselarengatik ordezkatzea, kontsumo baxuko bonbillak erabiltzea, mezu elektronikoak paperezkoengatik ordezkatzea, paper birziklatua ahalik eta gehien erabiltzea, izar guzti horien hegazkin pribatuak kendu eta hegaldi konbentzionalengatik ordezkatzea, set guztiak material birziklatuekin eraikitzea… Horrez gain, “Environmental Media Association” elkarteak, zigilu berde moduko bat banatzen du urtero, ahalegin kontziente eta jasangarriak egiten dituzten filmei. Azken urteetan adibidez, “Jurassic World” , “X-Men ”, “Fifty Shades of Grey ” eta “The Theory of Everything” bezalako filmek zigilu hori lortu dute.