Jon Torner
Goiburua irakurtzean barre egingo duzue nire belaunaldiaren biktima zaretenok. Komikiak eta kirola esaldi berean uztartzeko modurik onena iruditu zait. Arale hiperaktiboaren sortzailea batetik, eta kirolariak aulkira eramaten dituen lesioa bestetik. Funtziona dezake.
Azken bidalketak
- Jaiak, gazteen kezka-iturrien erakustoki
- Akira Toriyama, euskarazko telebistara itsatsita gintuen sortzaile handia
- Apurtutako eserlekua eta “txiste” homofobo bat
- Bihur ezazu zure auzoa bizikleta eta oinezkoentzako eremu, klik bakarrarekin
- Eolikoak: Sei kilometro hormigoi, balizko txirrindulari lasterketak… herritarrak limurtzeko modu xelebrea dute batzuek
Iruzkin berriak
- Jon Torner(e)k Manspreading zer den, irudi bakarrean bidalketan
- tornulari(e)k Manspreading zer den, irudi bakarrean bidalketan
- Mikel(e)k Eurokopa eta Tourra, Bilbok behar duelako auskalo nongo mapan kokatu bidalketan
- IKER(e)k Euskal selekzioaren ofizialtasuna: Noraino helduko gara konfrontazio ezaren bidetik? bidalketan
- carmita(e)k Haurren futbol partida batean, gurasoak kolpeka (a ze artaburu puskak!) bidalketan
Artxiboak
- 2024(e)ko iraila
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko abuztua
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko abuztua
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko abuztua
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko abuztua
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko abuztua
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko apirila
Kategoriak
- AEB
- Antzerkia
- Argentina
- Arrauna
- Artea
- Athletic Club
- Atletismoa
- Automobilismoa
- Azpiegiturak
- Beisbola
- Bideo-jokoak
- Boxeoa
- Brasil
- Brasilgo Munduko Kopa 2014
- Chiapas
- Dopina
- Eibar
- Ekonomia
- Errefuxiatuen krisi globala
- Errugbia
- Errugbia
- Errusia
- Eskozia
- Euskal selekzioak
- Euskara
- Feminismoa
- Frantzia
- Futbola
- Galizia
- Generoa
- Gizartea
- Hedabideak
- Herri kirolak
- Herri kirolak
- Herrialde Katalanak
- Hezkuntza
- Hizkuntzak
- Hungaria
- Igeriketa
- Internet
- Islandia
- Israel
- Italia
- Joko Olinpikoak
- Kirol psikologia
- Kirola
- Kirola eta politika
- Kolonbia
- Komiki kritikak
- Komikiak
- Kulturgintza
- Literatura
- Maroko
- Matxismoa
- Mendia
- Mexiko
- Mugikortasuna
- Musika
- Natura
- Nazioartea
- Osasuna
- Osasuna
- Palestina
- Pilota
- Politika
- Reala
- Sahara
- Sailkatu gabea
- Saskibaloia
- Sokatira
- Teknologia berriak
- Telebista
- Txile
- Txirrindularitza
- Ukraina
- Umorea
- Uncategorized
- Ustelkeria
- Zientzia eta teknologia
- Zinema
LGBT kolektiboa eta bideo-jokoak: estereotipoak apurtzea helburu
Atalak: Bideo-jokoak
Estereotipoetatik urrun dauden pertsonaiak sortzeak garrantzia handia duela uste du LGBT kolektiboak. (Irudia: Eldiario.es)
Bideo-jokoetan ikuspegi maskulino eta heterosexuala gailentzen da, ziurrenik “matxista” esatea zuzenagoa litzatekeen arren, Jesús Rocamora kazetariak La Marea aldizkarian plazaratutako Los videojuegos salen del armario erreportajean dioen moduan. Besteren artean Gaming in color dokumentalaz (Philip Jones, 2014) mintzo da Rocamora, produktu klonikoak nagusi diren merkatuan homosexualitateak duen presentzia eta pertzepzioa aztertzen dituen filma.
Badira jokoak non homosexualitatea (gizonezkoen kasuan nabarmenago) presente dagoen (transexualitatea beste kontu bat da…): The Sims-eko musuak, Mass Effect [1][2] edota Dragon Age bezalako frankizien eszena esplizituagoak, eta Fable sagako ezkontza eta adopzioak adibide. Bikote lesbianak egon badaude, baina, oro har, “gizon txuri unibertsitarioek” sortutako produktuak dira, Anna Antrophy bideo-jokoen diseinatzaileak Rise of Videogame Zinesters liburuan azaltzen duenez. Bideo-joko batzuen eta fanzineen arteko antzekotasunez mintzo da Antrophy, autogestioak, mikro-mezenasgoak edota biraltasunak izan dezaketen garrantziaz. “Zuk zeuk egin ezazu” ideiaren inguruan ari da, “manifestu queer bat bailitzan”, Rocamorak dioen bezala. “Programazioaz deus jakin gabe ere” bideo-jokoak sortzeko Gamemaker edota Twine bezalako erremintak balia ditzakegula dio Anthropyk. Halaxe garatu du bere esperientzia eta barne-gatazkak islatzen dituen Dys4oria jokoa.
‘Mass Effect’ moduko bideo-jokoek bide ematen dute harreman homosexualak izateko, baina, oro har, estereotipo negatiboak dira nagusi.
José Carlos Castillo FS Gamer blogeko kazetariak ez du uste bideo-jokoa definizioz matxista denik, baina gaur egungo titular batzuek “normalizazioa oztopatzen duten klixe homosexualak” indartzen dituztela dio. “Arreta deitzen hasita, kontrako estrategia erabiltzen saiatzen naiz, homosexualitatea tonu konstruktiboan jorratzen”. Errealitateari ikuspegi komikotik heldu behar zaiola deritzo, baina profil histrionikoak –maritxuen txisteak– alboratuta. Adibide positiboetako bat Bill izan daiteke, The Last of Us super-produkziokoa, 2013ko pertsonaia gay onena izendatu zutena, estereotipoetatik urrun izanagatik erabat sinesgarria dena. LGBT kolektiboarentzat hori da, hain justu, normalizaziorantz egiteko bideetako bat: multinazionalek estereotipoetatik urrun dauden pertsonaia nagusiak sortzeko ausardia izatea. Antonio Santo FS Gamer blogeko kazetaria ere iritzi berekoa da, La homosexualidad en los videojuegos artikuluan irakurri diogunez.
Zentsuraren artaziak
Mikel Calvo diseinatzaile eta Pulsar Concept konpainia bizkaitarraren fundatzaileetako batek, Hegoak elkarteak Bilbon antolatutako Ahoan bilorik gabe jardunaldien bigarren edizioan, bideo-jokoetako pertsonaia homosexualek izan duten garapen historikoa laburbildu zuen. Lau fase nabarmendu zituen, zinemak egindako ibilbidean ere ikus daitezkeenak: zentsura, burla, onarpena eta ikusgarritasuna. Zentsura kasurik zaharrenetakoa Final Fight (Capcom, 1989) japoniarrarekin gertatutakoa da: Europa eta AEBetako merkatuetan, Poison eta Roxy pertsonaia transexualak Billy eta Sid izeneko punkiek ordezkatu zituzten.
Street of Rage 3 (Sega, 1994) istorioko Ash izeneko gaizkilea, Vendetta-koak (Konami, 1991)… estereotipoak muturrera eraman dituzten hainbat pertsonaia (gaizto) aurkituko ditugu denboran atzera eginez gero.
Calvoren hitzetan, bideo-jokoen markatua nahikoa handia da LGTB kolektiboari zuzendutako produktuek haien lekua izan dezaten, mugikorretarako hainbat aplikazio dauden moduan. Dena den, entretenimenduaz hitz egiten denean, uste du LGTB edukia edozein jokotan “integratu” beharko litzatekeela, publiko zabalarengana heldu eta zabalpenean laguntzeko. Alegia, ikusgarritasuna irabazi, istorioari eragin gabe.
Informazio gehiago: El colectivo homosexual busca normalizar su imagen en los videojueogos (Julen Zaballa, 2013)