Hasiera »
Jon Tornerren bloga - Slump doktorearen zaintiratua
Jon Torner
Goiburua irakurtzean barre egingo duzue nire belaunaldiaren biktima zaretenok. Komikiak eta kirola esaldi berean uztartzeko modurik onena iruditu zait. Arale hiperaktiboaren sortzailea batetik, eta kirolariak aulkira eramaten dituen lesioa bestetik. Funtziona dezake.
Azken bidalketak
- Akira Toriyama, euskarazko telebistara itsatsita gintuen sortzaile handia
- Apurtutako eserlekua eta “txiste” homofobo bat
- Bihur ezazu zure auzoa bizikleta eta oinezkoentzako eremu, klik bakarrarekin
- Eolikoak: Sei kilometro hormigoi, balizko txirrindulari lasterketak… herritarrak limurtzeko modu xelebrea dute batzuek
- Palestinako bandera, Ipuruatik ere kanporatua
Iruzkin berriak
- Jon Torner(e)k Manspreading zer den, irudi bakarrean bidalketan
- tornulari(e)k Manspreading zer den, irudi bakarrean bidalketan
- Mikel(e)k Eurokopa eta Tourra, Bilbok behar duelako auskalo nongo mapan kokatu bidalketan
- IKER(e)k Euskal selekzioaren ofizialtasuna: Noraino helduko gara konfrontazio ezaren bidetik? bidalketan
- carmita(e)k Haurren futbol partida batean, gurasoak kolpeka (a ze artaburu puskak!) bidalketan
Artxiboak
- 2024(e)ko martxoa
- 2024(e)ko urtarrila
- 2023(e)ko abendua
- 2023(e)ko urria
- 2023(e)ko uztaila
- 2023(e)ko maiatza
- 2023(e)ko otsaila
- 2023(e)ko urtarrila
- 2022(e)ko azaroa
- 2022(e)ko urria
- 2022(e)ko iraila
- 2022(e)ko abuztua
- 2022(e)ko ekaina
- 2022(e)ko maiatza
- 2022(e)ko apirila
- 2022(e)ko martxoa
- 2022(e)ko otsaila
- 2022(e)ko urtarrila
- 2021(e)ko abendua
- 2021(e)ko azaroa
- 2021(e)ko urria
- 2021(e)ko iraila
- 2021(e)ko ekaina
- 2021(e)ko maiatza
- 2021(e)ko apirila
- 2021(e)ko martxoa
- 2021(e)ko otsaila
- 2021(e)ko urtarrila
- 2020(e)ko abendua
- 2020(e)ko azaroa
- 2020(e)ko urria
- 2020(e)ko iraila
- 2020(e)ko ekaina
- 2020(e)ko maiatza
- 2020(e)ko apirila
- 2020(e)ko martxoa
- 2020(e)ko otsaila
- 2019(e)ko abendua
- 2019(e)ko azaroa
- 2019(e)ko urria
- 2019(e)ko iraila
- 2019(e)ko maiatza
- 2019(e)ko apirila
- 2019(e)ko martxoa
- 2019(e)ko otsaila
- 2019(e)ko urtarrila
- 2018(e)ko abendua
- 2018(e)ko azaroa
- 2018(e)ko urria
- 2018(e)ko iraila
- 2018(e)ko abuztua
- 2018(e)ko uztaila
- 2018(e)ko ekaina
- 2018(e)ko maiatza
- 2018(e)ko apirila
- 2018(e)ko martxoa
- 2018(e)ko otsaila
- 2018(e)ko urtarrila
- 2017(e)ko abendua
- 2017(e)ko azaroa
- 2017(e)ko urria
- 2017(e)ko iraila
- 2017(e)ko abuztua
- 2017(e)ko uztaila
- 2017(e)ko ekaina
- 2017(e)ko maiatza
- 2017(e)ko apirila
- 2017(e)ko martxoa
- 2017(e)ko otsaila
- 2017(e)ko urtarrila
- 2016(e)ko abendua
- 2016(e)ko azaroa
- 2016(e)ko urria
- 2016(e)ko iraila
- 2016(e)ko uztaila
- 2016(e)ko ekaina
- 2016(e)ko maiatza
- 2016(e)ko apirila
- 2016(e)ko martxoa
- 2016(e)ko otsaila
- 2016(e)ko urtarrila
- 2015(e)ko abendua
- 2015(e)ko azaroa
- 2015(e)ko urria
- 2015(e)ko iraila
- 2015(e)ko abuztua
- 2015(e)ko uztaila
- 2015(e)ko ekaina
- 2015(e)ko maiatza
- 2015(e)ko apirila
- 2015(e)ko martxoa
- 2015(e)ko otsaila
- 2015(e)ko urtarrila
- 2014(e)ko abendua
- 2014(e)ko azaroa
- 2014(e)ko urria
- 2014(e)ko iraila
- 2014(e)ko abuztua
- 2014(e)ko uztaila
- 2014(e)ko ekaina
- 2014(e)ko maiatza
- 2014(e)ko apirila
- 2014(e)ko martxoa
- 2014(e)ko otsaila
- 2014(e)ko urtarrila
- 2013(e)ko abendua
- 2013(e)ko azaroa
- 2013(e)ko urria
- 2013(e)ko iraila
- 2013(e)ko abuztua
- 2013(e)ko uztaila
- 2013(e)ko maiatza
- 2013(e)ko apirila
- 2013(e)ko martxoa
- 2013(e)ko otsaila
- 2013(e)ko urtarrila
- 2012(e)ko azaroa
- 2012(e)ko urria
- 2012(e)ko uztaila
- 2012(e)ko ekaina
- 2012(e)ko martxoa
- 2012(e)ko otsaila
- 2012(e)ko urtarrila
- 2011(e)ko azaroa
- 2011(e)ko iraila
- 2011(e)ko ekaina
- 2011(e)ko apirila
- 2011(e)ko martxoa
- 2011(e)ko otsaila
- 2011(e)ko urtarrila
- 2010(e)ko abendua
- 2010(e)ko azaroa
- 2010(e)ko urria
- 2010(e)ko iraila
- 2010(e)ko abuztua
- 2010(e)ko uztaila
- 2010(e)ko ekaina
- 2010(e)ko maiatza
- 2010(e)ko apirila
- 2010(e)ko martxoa
- 2010(e)ko otsaila
- 2010(e)ko urtarrila
- 2009(e)ko abendua
- 2009(e)ko azaroa
- 2009(e)ko urria
- 2009(e)ko iraila
- 2009(e)ko abuztua
- 2009(e)ko uztaila
- 2009(e)ko ekaina
- 2009(e)ko maiatza
- 2009(e)ko apirila
- 2009(e)ko martxoa
- 2009(e)ko otsaila
- 2009(e)ko urtarrila
- 2008(e)ko abendua
- 2008(e)ko azaroa
- 2008(e)ko urria
- 2008(e)ko abuztua
- 2008(e)ko ekaina
- 2008(e)ko apirila
Kategoriak
- AEB
- Antzerkia
- Argentina
- Arrauna
- Artea
- Athletic Club
- Atletismoa
- Automobilismoa
- Azpiegiturak
- Beisbola
- Bideo-jokoak
- Boxeoa
- Brasil
- Brasilgo Munduko Kopa 2014
- Chiapas
- Dopina
- Eibar
- Ekonomia
- Errefuxiatuen krisi globala
- Errugbia
- Errugbia
- Errusia
- Eskozia
- Euskal selekzioak
- Euskara
- Feminismoa
- Frantzia
- Futbola
- Galizia
- Generoa
- Gizartea
- Hedabideak
- Herri kirolak
- Herri kirolak
- Herrialde Katalanak
- Hezkuntza
- Hizkuntzak
- Hungaria
- Igeriketa
- Internet
- Islandia
- Israel
- Italia
- Joko Olinpikoak
- Kirol psikologia
- Kirola
- Kirola eta politika
- Kolonbia
- Komiki kritikak
- Komikiak
- Kulturgintza
- Literatura
- Maroko
- Matxismoa
- Mendia
- Mexiko
- Mugikortasuna
- Musika
- Natura
- Nazioartea
- Osasuna
- Osasuna
- Palestina
- Pilota
- Politika
- Reala
- Sahara
- Sailkatu gabea
- Saskibaloia
- Sokatira
- Teknologia berriak
- Telebista
- Txile
- Txirrindularitza
- Ukraina
- Umorea
- Uncategorized
- Ustelkeria
- Zientzia eta teknologia
- Zinema
Txirrindularitza: Norvegian etapa geratu duen zubia eta araudia aldatzeko deia
2017-08-22 // Txirrindularitza // Iruzkinik ez
Agian ikusiko zenituzten irudiak. Norvegiako Itzuliko 3. etapan gertatu da: azken 5 kilometroetako pankarta pasata, ihes eginda zihoazen lau txirrindulariek (Leah Kirchmann, Mieke Kröger, Rosella Ratto and Kasia Pawlowskak) oinak lurrean jarri behar izan zituzten, aurrean zeukaten zubia altxatu egin zutelako belaontzi bat pasa zedin. Zain egon ziren tarte horretan tropelak haiekin bat egin zuen, eta guztiak batera heldu ziren helmugara. Chloe Hoskingek irabazi zuen esprinta.
Gertatutakoak eztabaida sortu du, helmugatik 5 kilometro eskasera zegoen ihesaldiak eragin zuzena izan zezakeelako sailkapen nagusiari begira. Kontua da lau txirrindulariek 30 segundo baino gutxiago ateratzen zizkiotela tropelari eta, UCI nazioarteko federazioaren araudia eskuetan (II. atala, 3. kapitulua), epaileek erabaki zuzena hartu zutela, 30 segundoen azpiko aldea ezerezean uzten baita horrelakoen aurrean (zubi altxagarriak, trenbide-pasaguneak…), Anne-Marije Rook-ek Cyclingtips webgunean azaldu duen moduan.
Aldaketarako garaia?
Gauzak horrela, araudian bi aldaketa egitea proposatu du kazetari herbeheretarrak. Batetik, etenaldia azken 10 kilometroen barruan gertatuz gero, ihesean zihoazen ziklistek euren aldeari eustea, tartea edozein izanik ere. Eta, bestetik, lasterketa amaitzen bada 10 kilometro baino gutxiago dituen zirkuitu batean (Norvegiako etaparen kasuan bezala), tartean ez da gisa horretako pasabiderik egongo (eta baldin badago, lasterketak irauten duen bitartean ez da ireki/itxiko).
Proposamenek zentzuzkoak dirudite, baina egia da, bestalde, Cyclingtips-eko artikuluari erantzun dioten erabiltzaileek gogorarazi duten moduan, pasabideen kudeaketa lasterketen antolatzaileen kontroletik at geratzen dela eta, are gehiago, erabateko kontrola ez izate horrek xarma berezia ematen diola ziklismoari, kirolariek espazio zabalean lehiatzen duten heinean, eta ez estadio itxi batean.
Errugbi Inklusiboaren Nazioarteko Txapelketan, emakumeentzako lekurik ez
2017-08-21 // Errugbia, Gizartea, Uncategorized // Iruzkinik ez
Betoñuko udal zelaietan jokatuko dira nazioarteko txapelketako partidak / Escor-Gaztedi
Gasteizen jokatuko da Errugbi Inklusiboaren Nazioarteko Txapelketa (IMART), asteartetik ostiralera bitartean. Hamabi talde ariko dira lehian, integrazioaren alde lan itzela egiten ari den Gaztedi arabarra tartean. Gasteizko klubaren parte den talde barneratzailean gizon eta emakumeek jokatzen dute, guztiek batera. Aldiz, nazioarteko txapelketan gizonezkoek soilik hartuko dute parte. Talde mistoentzako ez dago lekurik, eta emakumezkoen talde inklusiborik ez dagoenez…
“Beste behin, emakume izateak diskriminazio egoeran jarri ditu jokalariak, gizonezko taldekideen eskubide bera ez duten heinean”, kexu dira Gaztediko kideak, Gasteiz Hoy webguneak jaso duenez. Arabarrek txapelketa misto ez ofizialak antolatu dituzte, emakumeek nazioarteko txapelketetan aritzeko eskubidea aldarrikatzea xede, eta “borrokan” jarraituko dutela diote, “partida horiek ofizialak izan arte”.
Inklusio lan eredugarriagatik saritua
Internacional Mixed Ability Rugby Tournament (IMART) txapelketaren helburua da adimen urritasuna duten pertsonen partaidetza eta inklusioa sustatzea.
Gaztedi taldean Down Araba-Isabel Orbe elkarteko neska eta mutilak aritzen dira. “Errugbi taldeetan pertsona oso arraroak gaude, eta erabat integratuta sentitzen gara halere; down sindromedun eta autistekin batera entrenatu eta jokatzea urrats bat gehiago izan da”, azaldu zigun Mikel Epalzak, Escor-Gaztediren talde federatuan jokatzen duen eta egitasmo barneratzailean ere ari den errugbilariak. Iaz elkarrizketatu genuen, aitzakia bezala baliatuta Gaztedi taldeak Spirit of Mixed Ability Rugby Trophy garaikurra jaso zuela Munduko Errugbi Inklusiboko 1. Txapelketan, bere lan eredugarriagatik.
Gaztediren talde barneratzaileak eta gisakoek nahi baino aukera gutxiago dute beste klub misto batzuen aurka lehiatzeko –Espainiako Estatuan hiru talde besterik ez daude–, baina jokalarien grina ez du apaltzen horrek. (Arg.: Beto Carrillo)
Epalzak kontatu zizkigunak Kirol barneratzailea: Aurrerantz, baina esku-hartze zabalagoa aldarri erreportajean irakurri ditzakezue. Bi lagun gehiago elkarrizketatu genituen: autismoa duen Enekoren ama Aintzane Muguruza, eta Gipuzkoako Kirol Egokituko Federazioko kide Jurgi Olasagasti. Adimen urritasuna duten pertsonak gizartera integratzeko kirolak bete dezakeen funtzioaz eta bide horretan dauden oztopo eta abaguneez hitz egin ziguten solaskideek.
Jardunaldi akademikoak
Txapelketak iraungo duen bitartean hainbat ekimen egingo da Gasteizen. Batetik, aniztasun funtzionala duten pertsonen gizarteratzeaz eta aukera berdintasunaz jardunaldiak egingo dira hilaren 23an Europa Biltzar Jauregian. Bestetik, Villa Suso jauregian parte hartzaile eta herritarrei zuzendutako heziketa-hitzaldiak eskainiko dituzte.
Bidaia on ‘Harmaila’, euskarazko kirol aldizkari berria!
2017-07-21 // Uncategorized // Iruzkinik ez
Hutsune bat betetzera dator “Harmaila” aldizkaria. Estreinako zenbakian arrauna da protagonista nagusia.
“Ikusle begiez, zaletu begiez, kirolari begiez egina dago Harmaila. Pasioa eta analisia uztartzen saiatuko gara, eta dena euskara hutsean”. Estreinako zenbakiaren editorialetik hartuak dira hitzok.
“Bazegoen hutsunea, badago beharra, izango al dugu aukera? Kirol herria da gurea, eta horren isla izan nahi du aldizkari honek, bere xumean ausart. Patxadaz jorratu nahi ditugu arnas luzeko gaiak, egunerokotasunaren zurrunbilo eroan erori gabe. Bideari ekin diogu, tentuz, eta ilusioz: Zortzi milako galanta da aurrean daukaguna, egia, baina alboan izango zaitugulakoan hasi gara maldan gora, gogoko tokian aldaparik ez dela sinetsita. Beteko dugu harmaila denon artean?”.
Baietz espero dugu, editorialak dioen moduan, beharra baitzegoen kirolari beste ikuspegi batetik heltzeko, kirol-prentsa tradizionalaren bizioak albo batera utzita, beste hizkuntza batzuetan abiatu diren proiektuak eredu. Ez dute erronka makala, arnas luzeko gaiak eta euskaraz! ARGIAn badakigu hori zer den, bidea malkartsua zenbaitetan, baina gozagarria besteetan, eta emaitzak merezi du, bai horixe! Animorik beroenak hemendik!!
Editore-taldea osatzen dute: Eñaut Barandiaran gidoigile eta kirol zuzendariak, eta Aitor Manterola eta Iñaki Berastegi kazetariek.
“Zero” zenbakiaren azalean, arrauna
Arrauna da “0” zenbakiko protagonista nagusia. Aldizkaria Jon Maia bertsolariari egindako elkarrizketak irekitzen du, itsasoarekin duen lotura ardatz; eta Beñat Urtxegi Lapurdiko arraun taldeko kideari egindakoak ematen dio segida. Ondoren datoz: Izaskun Oses atleta paralinpikoari egindako elkarrizketa, pilotan eman den belaunaldi eta filosofia aldaketari buruzko erreportajea, Maite Azkoaga belar hockeyko Realeko kapitainari erretreta hartu berritan egindako elkarrizketa, Miguel Indurain ziklistak urte berean Italiako Giroa eta Frantziako Tourra irabazi zituenetik 25 urte pasa direla gogorarazi digun artikulua, futboleko 1-3-5-2 joko-sistemari buruzko analisia, eta Igeldoko harriari buruzko erreportajea.
On egin!
Harpidetzak
Harmaila aldizkariaren 0. zenbakia Interneten plazaratu dute, doan. Asmoa da 1. zenbakitik aurrera paperezko edizioa argitaratzea. Harpidetzak (urtean 5 zenbaki) 40 euro balio du (eta edizio digitalaren harpidetzak 15 euro).
Eta zuk, txirrindulari zaren horrek, zergatik ez duzu zergarik ordaintzen?
2017-07-18 // Txirrindularitza // 2 iruzkin
“Bizikletan dabiltzanek ere ordaindu beharko lituzkete zirkulazio-zergak”. Solaskide batek egin zuen proposamena, autoen eta bizikleten arteko elkarbizitzaz eztabaidatzen ari ginela. Batzuk alde, kontra besteok, diruz ordaindutako eskubideak erdigunean jarrita.
Autoen, bizikleten eta oinezkoen arteko elkarbizitzaz majo idatzi da sare sozialetan, koherentziaz eta errespetuz zenbaitetan, baldar antzean askotan. / MUGIBILI
Taberna-giroan plazaratutako proposamen horrek agintari politikoen agendetan tartetxoa egina zuela ez nekien, lankide batek AEBetako Oregon estatuak hartu duen erabakiaren berri eman didan arte: bizikleta bat erosten dutenek %7ko zerga ordaindu beharko dute hemendik aurrera. Neurri horrekin milioi bat dolar baino gehiago biltzea aurreikusi du estatuak. Dirua pilatzeko erreminta aproposak dira zergak, ez dago ukatzerik. Badute ordea beste ondorio bat: jarduera konkretuak bultzatu edo murriztu ditzakete, Andres P. Mohorte kazetariak nabarmendu duen bezala Magnet webgunean argitaratutako artikuluan. “Jendeak erretzeari uztea nahi al duzu? Tabakoari zerga (handia) ezartzen diozu”.
Oregongo kasua berezi samarra da, besteak beste estatuak ez duelako BEZa aplikatzen. Horri so egin baino, dena den, erabakiak han-hemenka sortu duen eztabaidari helduko diogu ondorengo lerroetan. Batzuentzat erabat logiko eta bidezkoa da bizikleten gaineko zerga ezartzea, auto edota motoen kasuan bezala, azken finean txirrindulariek ere errepideak baliatzen dituztelako. Zergekin lortu nahi da azpiegituren mantenu-lanetarako baliabide gehiago izatea eta, bizikletaren kasuan, haientzako bide propioak eraikitzea eta horri esker bizikletaren erabilera sustatzea.
Txirrindulariek behar al dute ordaindu? Guztiek? Zenbat euro? …
Zenbait hiritako mugikortasun politikak medio, autoari espazioa jaten ari zaiola dio Magnet-eko kazetariak, eta hori lortzen dela inbertsioak eginda. Autoek diru-sarrera bat bermatzen dutenez (zirkulazio-zergen bitartez), ibilgailuak murrizteak ekarriko du Udalek diru-sarrera alternatiboak bilatu behar izatea; eta horietako bat bizikleta izango da. Esan dugu jada: argi dago bizikletei zirkulazio-zergak ezartzeak diru gehiago biltzea ahalbidetuko duela. Baina, horrelako neurriek bizikletaren erabilera sustatuko al dute? Bidezkoa al da zerga horiek aplikatzea? Ikus dezagun internautek zer dioten.
Enrique Calle (Engendro Mecánico):
Ados nago, txirrindulariok ordaindu egin beharko genuke. Orain, guztiok ordaindu behar izateak ez du zentzurik. Errepidera atera edota hiriko kaleetan maiz ibiltzen garenok bai, baina parkera doan 12 urteko umeak zerga ordaindu behar izatea, edo trafikorik ez dagoen leku batera iristeko errepidez metro gutxi batzuk egiten dituenak…
Baina, zenbat ordaindu beharko genuke? Motordun ibilgailuek karga, zilindro-bolumen eta beste faktoreen araberako zerga ordaintzen dute. Madrilen, 125 zentimetro kubiko baino gutxiago eta 12 zaldi dituen motoak 7 euro ordaintzen ditu. Proportzioari eutsita, bizikletak 3,5 euro baino gutxiago ordaindu beharko lituzke urtean.
Besteri eragindako kalteak estaliko lituzkeen aseguruari dagokionez: Kontuan hartu gabe etxeko aseguru askok bizikleta-istripuak kubritzen dituztela eta txirrindulari batzuek bizkarrak zaintzen dizkien federazio-lizentzia daukatela, Madrilen bizikleta-asegurua ateratzeak 25 euroko (urtean) kostua du.
Behin zerga eta asegurua ordainduta (matrikulazio-zergak doakoa izan beharko luke), bide publikoak erabiltzeko “eskubide osoa” izango genuke. Orain ere baditugu eskubide eta betebeharrak, baina errepidean “maileguan” sentitzen gara. Gainera, orain baino presio handiagoa egingo genuke: azpiegitura propio eta seguruak lortzeko, bidegorri sarea handitzeko, bazterbideak garbi mantentzeko… Eta, agian, txirrindularia ahulen dagoen tokietan abiadura eta lehentasun arauak aldatu beharko lirateke. Noski, ziklistei ere exijitu behar zaie arauak errespetatzeko.
Azpiegituretan-eta aldaketak emango balira, errepidera atera ohi garen txirrindulari askok begi onez ikusiko genuke zergak ordaintzea.
Roberto Lobato (Iberobike):
Sare sozialetan zabaldu den irudi honen harira, ondokoa adierazi nahi dugu:
Txirrindulariok ez dugu asegururik, oinezkoek ez daukaten bezala. Baina besteri eragindako kalteak estalita dauzkagu, bai etxeko aseguruaren bitartez, bai federazio-lizentziaren bidez. Bestetik, esatea ez dutela zertan kaskoa eraman edota argiak erabili, zirkulazio-kodea ez ezagutzearen seinale da.
“Ahulena izatea ez da aitzakia”. Gaur egun, garraiobide guztietan daude pertsona helduentzat, haurdun diren emakumeentzat, umeen aulkitxoentzat edota pertsona ezinduentzat gordetako eserlekuak. Bat gatoz zenbait herritarrek txartela merkeago ordaindu edota doan bidaiatzearekin, gizarte “aurreratu” orok ahulenak babestu behar dituelako.
Auto hibrido eta elektrikoek gutxiago ordaintzen dute gutxiago kutsatzen dutelako. Ulertzekoa da bizikletak, batere kutsatzen ez duen garraiobide ekologikoak, zergarik ez ordaintzea.
Trakzio mekanikoko ibilgailuen gaineko zergaren bitartez bildutako dirua ez da errepideen mantenu lanetara bideratzen, baizik eta udalen mantenu gastuetara. Errepideak eraiki eta mantentzen dira diputazioek eta gobernu zentralak aplikatutako zergen bitartez. Beraz, bere zergak ordaintzen dituen herritar bezala, motordun ibilgailuen eskubide bera daukagu errepideak erabiltzeko.
Foro Transportistas (erredakzioa):
Bartzelonako Udalak bidegorrien aldeko hautua egin du. Horrek inbertsioak egitea eskatu du, eta bide publikoak egokitzea. Ondorioz, ibilgailu pribatuentzako erreia kopurua murriztu da, baita aparkalekuak ere.
Motordun ibilgailuek urtero zirkulazio-zerga ordaintzen duten moduan, bidezkoa eta solidarioa litzateke txirrindulariek ere euren partea ordaintzea, soilik eurek erabili dezaketen bideaz gozatzeko aukera duten heinean. Nolabait konpentsatu behar dituzte bizikletentzako bideen egokitzapen gastuak, baita bide horiei leku egiteko eremu urdin edota berdeetako aparkalekuak kentzeak eragin dituen galerak ere, udalek diru gutxiago bilduko duten heinean.
Mario Ortega (Conbici):
Txirrindulariok, gainerako herritarrek bezala, zergak ordaintzen ditugu: errenta-aitorpena egiten dugu, udal-zergak ordaintzen ditugu, baita BEZ zerga ere. Bizikletak eta ordezko piezak BEZarekin ordaintzen ditugu, Estatuak inolako laguntzarik eman gabe. Zentzu horretan, Europar Batasunak gomendatzen du bizikleten eta pieza berrien gaineko zerga kentzea, besteak beste osasunari mesede egin eta beharrezko azpiegiturak eraikitzeko ez delako diru izugarri piloa baliatu behar.
Zergatik ez dugu zergarik ordaintzen? Batez ere, gastu gutxi eragiten dugulako. Hirietako eta haien arteko bideak autoarentzat eginak izan dira, beraz, bidezkoa da eurek ordaintzea. Zirkulazio-zergei dagokionez: errepideak ez dira zerga horien bidez ordaintzen, ezta udal-bideak ere. Bizikletari zergak kobratzea tontakeria iruditzen zait. Ordainduta ere, zentimo gutxi batzuk ordaindu beharko genituzke. Demagun hala gertatzen dela; zer esan nahiko luke?
Exijituko nuke nire bizikleta matrikulatua izatea, eta inork lapurtuz gero, poliziak hura bilatzeko lan egitea. Halaber, estatuak baimena eman beharko lidake edozein errepide erabiltzeko (autobiak, autobideak…), eta erdi-erditik joateko. Eta aparkaleku askoz ere gehiago jarri beharko lituzke.
Bizikletari esker administrazioak dirua aurrezten du, eragiten dituen gastuak baino kopuru handiagoa. Haren onurak oso handiak dira. Kontua ez da zergarik ez dugula ordaintzen, baizik eta aurreztu egiten dizkiegula gainerako herritarrei.
Nire iritziz, autorik ez eduki eta beti bizikletaz eta garraio publikoan mugitzeagatik, nire PFEZetik ehuneko bat kendu beharko lidakete.
“Bizikletaren garapena zangotrabatzen ari da Oregon”
Europan ez dago ezer antzekorik, nahiz eta DGT Espainiako Trafiko Zuzendaritzak 2015. urtean galdeketa bat egin zuen bizikletaren gaineko balizko zerga batek (eta matrikulatzera derrigortzeak) zer-nolako erreakzioa eragingo lukeen ikusteko. Horretan geratu arren dezenteko zalaparta sortu zuen, eta gauza bera gertatu da Oregonen: Hainbat kolektibok salatu duenez, zerga hori ezartzeak eragingo du jende batek atzera egitea bizikleta berria erosteko garaian, edo merkatu “beltzera” jotzea.
“Ez zaie arrazoirik falta”, dio Andres P. Mohorte kazetariak: “Azken finean, bizikletaren garapena zangotrabatzen ari da Oregon, alkoholaren edota tabakoaren gaineko zergek kontsumoa murriztea bilatzen duten bezalaxe”. Zentzu horretan, aipatu behar da bizikletaren erabilera sustatu eta kutsadura murriztea helburu, zenbait herrialdetan kontrako noranzkoan ari direla. Mexikon, esaterako, bizikleta berria erosteak desgrabatu egiten du.
Gurera etorrita, Errenteriako Udalak bizikletaren gurpilak puzteko gailua jarri du Fanderiako bidegorrian. Pita bikoitza du, balbula lodi nahiz mehearekin erabili ahal izateko, baita QR kode bat ere, zeinak bizikleta erabili, zaindu eta mantentzeko gidaliburu eta jarraibideak biltzen dituen webgune batera garamatzan. “Instalakuntza honek ematen duen zerbitzua bizikleta doitzetik harago doa”, irakurri daiteke Udalaren webgunean. “Bizikleta bidezko mugikortasunean berrikuntza suposatzen du eta hura erabiltzearen aldeko kontzientziazio lan handia egiten du”.
Frantziako Estatuan, bestalde, langileen artean bizikletaren erabilera sustatzen duten enpresei zergak murrizten zaizkie; era berean, lantokira bizikletaz joaten diren enplegatuei egindako kilometro bakoitzeko 0,25 euro ordaintzen dizkie enpresak.
Eta, zein da zure iritzia?
Irakurritakoak irakurrita, ez soilik aipatu internautek idatzitakoak, baita eurei erantzun dieten auto-gidarien hitzak ere (mamma mia zelako perlak aurki daitezkeen!), nik nahikoa argi dut txirrindulariek ez luketela zergarik ordaindu behar baina, egitekotan, 3 euro (edo gutxiago) horien truke edozer exijitzeko eskubidea izango lukete (orain ere badaukatena, ze kristo!) eta, are gehiago, administrazioak beharturik egongo lirateke men egitera. Bai bai, eskubideez gain betebeharrak ere badituzte, noski.
Badaezpada ere, ez dut esan, baina eztabaida honetan alde batean edo bestean kokatzea ezinbestekoa dela dirudienez, esan beharra daukat: bizikletan apenas ibili naiz azken hilabeteetan, bai ordea autoan, dezente gainera.
Emakumezkoen arraunean “gauza asko” dago finkatzeko
2017-06-09 // Arrauna // Iruzkinik ez
San Juanek irabazi du Euskotren Liga azken hiru denboraldietan.
Hamar traineruk parte hartuko dute emakumezkoen Euskotren Ligako sailkapen fasean, izena emana zeukaten Zumaiak eta Hondarribiak lehiatzeari uko egin ostean. Taldea osatzeko behar adina neska elkartu ez duelako egin du atzera Hondarribiak; eta barne-gorabehera batzuengatik Zumaiak, nahiz eta segurutzat jotzen zen aurten trainerua aterako zuela, Baleike.eus-ek nabarmendu bezala.
Gauzak horrela, sei traineru gipuzkoar (Arraun Lagunak, Hernani, Hibaika, Donostiarra, Orio eta San Juan), hiru bizkaitar (Deustu, Portugalete eta Lea Artibai) eta galiziar bat (Cabo) arituko dira Orio eta Donostiako sailkapen-estropadetan, uztailaren 8an eta 9an. Haietako lau lehiatuko dira Eusko Tren Ligan: uztailaren 22an Santanderren, 23an Pasaian, 29an Getxon, 30ean Zierbenan eta abuztuaren 19an eta 20an Zarautzen.
San Juanek irabazi zuen 2016ko edizioa, aurreko biak bezalaxe, 30 punturekin. Hibaika sailkatu zen bigarren (26), Orio hirugarren (15) eta Cabo laugarren (9).
“Oraindik gauza asko dago finkatzeko emakumeen arraunean”
San Juan traineruko arraunlari Irati Iñarraren hitzak dira goikoak, Jon Ander De la Hoz Arregi kazetariak jasoak ARGIAren 2.519. zenbakian, Kontxako Banderari buruzko erreportajean: Berdintasunaren bidean, oinarri sendorik gabe. “Pentsa, lehen 8.000 euro jasotzen zituen Banderaren irabazleak, eta 12.000ra igo zuten iaz [2015ean]; Ongi etorria da, baina ez dakit zein irizpide erabiltzen duten aldaketa horiek egiteko”, zioen Iñarrak. San Juango arraunlariaren esanetan, eurek 2.778 metroko estropada jokatzeak –gizonezkoek bikoitza egiten dute– zerikusia du sarien tamainarekin: “Aztertu beharko da hori ere. Aldaketa asko daude egiteko, eta urteen poderioz egin behar da hori, soseguz eztabaidatuta. Gauzak kolpetik erabakitzeak luzera ez du ezertarako balio”.
Donostiako Arraun Lagunak trainerua, Kontxako badian / Imgrum
Donostia Arraun Lagunak elkarteko Edurne Morenok ere aldaketaren beharra ikusten zuen, baita sariei dagokienez ere: “Guri ematen diguten argudioa da lehiatzeko aukera ematen digutela bidea erraztuz, baina diruarena beste kontu bat dela”. Lugañeneko tostakidearen ustetan egoera “lotsagarria da, baina gizartea oker dagoen bitartean ez pentsa arrauna aldatuko denik. Batzuok ordaindu egin behar izaten dugu arraun egiteko, beste batzuek diru kopuru handiak jasotzen dituzten bitartean”.
Emakumezkoen arraunaz ARGIAn:
Boga-boga batelera. Ez dira urte asko pasa emakumeak traineruetara igo zirenetik. Pasai Donibanen (Gipuzkoa) 2010ean osatu zuten Batelerak tripulazioa. Hala ere, historia luzea dauka bertako emakumeen arraunak eta olatu ugariri aurre eginda, gainean mantendu dira.
Olatu ona harrapatu nahian. Txingudiko Badia, Zaragozako Expo, Kontxa, EuskoTren Liga, Gipuzkoako Liga… Nesken traineruen ibilbidea da hori. Alabaina, aspalditik ari dira arraunean; esertoki mugikorrean, bateletan eta trainerilletan, nahiz eta ikusi, orain ikusten ditugun.
Arraunean, kontsolazio txandan oraingoz [BIDEOA]
Informazio gehiago:
Denen ubera ez da berdina. Zumaia, 2015ean Euskotren Ligako bi bandera irabazi eta gainontzeko estropada guztietan bigarren bukatu zuen ontzia, ez da lehiatuko aurten. Ez dituzte trainerua osatzeko behar adina emakume elkartu. (Bidasoko Hitza, 2016-01-25)
Hondarribiak bai izango du nesken trainerua. Ez Zumaia, ezta Oiartzungo Itsaslapurrak, 2016ko emakumeen estropadetan bi klub horien hutsunea izango da. Bi elkarteek zailtasunak izan dituzte taldea osatzeko, eta azken egunetan eman dute albistea. (Bidasoko Hitza, 2016-01-13)
Kirola (-edo): Debekatutako substantzia kopuru handia atzeman du Guardia Zibilak, gimnasio-ingurumarian
2017-05-29 // Kirola // Iruzkinik ez
Guardia Zibilak 14 lagun atxilotu ditu Alacant, Valentzia, Valladolid eta Malagan, sendagaiak eta debekatutako hainbat substantzia sortu, faltsifikatu eta banatzen zituen talde kriminaleko kide direlakoan. Europan atzemandako produktu-kopururik handiena da DIANU operazioaren baitan aurkitutakoa, AEPSAD Kirol Osasunaren Babeserako Agentziaren arabera.
Poliziak 25 miaketa burutu ditu etxebizitza, almazen, saltoki eta gimnasioetan. 120 substantzia mota atzeman ditu (esteroide-anabolizatzaileak, hormonak, eszipienteak, sexu-indartzaileak…), baita horiek fabrikatu eta banatzeko makinaria ere. Atxilotuetako bi, hiru gimnasio kudeatzen dituzten kulturista ezagunak dira, polizia-iturriek jakinarazi dutenez.
Saskibaloia: Aita izatea, edozein titulu baino garrantzitsuagoa
2017-05-26 // Saskibaloia // Iruzkinik ez
Sarunas Jasikevicius saskibaloi jokalari ohi eta Zalgiris taldeko entrenatzailearen prentsaurrekoa, Lituaniako Ligaren final-erdietako hirugarren partida eta gero. Kazetariak galdetzen dio ea zer pentsatzen duen Augusto Lima pibotaren hutsuneari buruz, partida hura jokatu ez zuena ospitalera joan zelako, bere semea jaiotzear zela-eta. Merezi du erantzuna entzuteak (azpialdean duzue gaztelaniara itzulitako bideoa).
Hona pasartea euskaraturik:
Kazetaria: Zer pentsatzen duzu kanporaketa-fasearen erdian Augusto Limak hemendik ospa egiteari buruz, bere semea jaiotzean bertan egon nahi duelako?
Jasikevicius: Zer pentsatzen dudan? Nik utzi diot.
Kazetaria: Baina… hori normala al da final-erdi batzuetan?
Jasikevicius: Baduzu seme-alabarik? Dauzkazunean, ulertuko duzu. Esperientziarik onena da. Garrantzitsuena saskibaloia dela uste al duzu?
Kazetaria: Ez, baina final-erdiak dira eta hori garrantzitsua da.
Jasikevicius: Final-erdiak? Zer da garrantzitsua?
Kazetaria: Taldea
Jasikevicius: Zein talde?
Kazetaria: Zalgiris
Jasikevicius: Ikusi al dituzu zaleak partidan zehar? Garrantzitsua? Aita zarenean ulertuko duzu zer den bizitza honetan garrantzitsuena. Etorri orduan eta esadazu. Munduko gauzarik onena da. Sinetsadazu, tituluak edo beste edozer baino hobea. Augusto Lima uneotan zeruan dago emozionalki, eta pozten naiz beragatik.
Iturria: KIA en Zona
Bibiana Steinhaus, emakumezko lehen arbitroa Bundesligan: “Mugarri” ala gizonezkoen “osagarri”?
2017-05-25 // Futbola, Uncategorized // Iruzkinik ez
Bibiana Steinhaus arbitroak Alemaniako bigarren mailako partidak epaitu ditu azken 10 urteotan. Argazkia: Joachim Sielski/Bongarts/Getty Images
Datorren denboraldian Bundesligako –Alemaniako gizonezkoen lehen mailako– futbol partidak arbitratuko ditu Bibiana Steinhausek. Lehenengo emakumea izanik, Angela Merkel kantziler izendatu zuten unearekin (2005ean) alderatu dute gertaera hau hainbat hedabidek. Futbola bezalako esparru maskulinoan, lehen mailan emakumezko arbitroa aritzea “mugarritzat” jo dute Alemanian, bide bera hartu nahi duten neskentzat erreferentzia bilakatu den heinean, Kate Connolly kazetariak The Guardian egunkarian nabarmendu duen moduan.
Arbitro honi buruzko informazioa bilatzen ari ginela, titular deigarria topatu dugu, gaztelaniaz, El Español agerkarian: “La novia de Howard Webb con la que se encaró Guardiola, primera árbitra de la Bundesliga” (Howard Webben neska-laguna, [Pep] Guardiolari aurre egin ziona, Bundesligako lehen emakumezko arbitroa). Arbitroaren izenik ez (nahiz eta goialdean azaltzen den), eta bi gizonezkori zuzeneko erreferentzia. Berdintasunerantz urrats handiak ematen ari gara, bai horixe…
Espainiako futbol Liga irabazi duten neskek 54 euroko gainsaria jasoko dute buruko; mutilek 300.000 euro
2017-05-24 // Futbola // Iruzkinik ez
Atlético taldeko jokalariak, Liga irabazi izana ospatzen / Atlético
Emakumezkoen Iberdrola Liga irabazteagatik 1.352,28 euroko gainsaria jasoko du Madrilgo Atlético futbol taldeak, Espainiako Federazioak hitzartua duenez. Horrek esan nahi du, dirua banatzea erabakiz gero, klubeko jokalari bakoitzak 54 euro jasoko dituela. Gizonezkoen Santander Liga irabazteagatik, Real Madrileko jokalari bakoitzak 300.000 euro jasoko ditu, horren bikoitza baino gehiago Txapeldunen Liga irabaztea lortzen badu, Alfredo Varona kazetariak Público egunkarian emandako datuen arabera.
Emakume eta gizonen arteko aldea izugarri handia den arren, urratsak ematen ari direla nabarmendu du kazetariak. Horren adibide da, esaterako, gizonezkoen taldeko futbolariek txaloka hartzen zituztela ikustea, Vicente Calderón estadioan jokatu beharreko partidaren atarian, orain gutxi arte “ezinezkoa” zirudiena. Edo nesken azken partidan, euren futbol zelaiko harmailak 3.300 ikuslek lepo betetzea.
Gaiari buruz gehiago:
#EqualPlayEqualPay, gizonezko futbolarien baldintza eta soldata bera aldarri
AEBetako emakumezko futbolarien haserrea, soldata-diskriminazioagatik
Zenbat diru behar da Everest igotzeko?
2017-05-23 // Mendia // Iruzkinik ez
Eskalatzaile gehienek 40.000 euro inguru ordainduko dute 2017an, Alan Arnette mendizale eta kronistak bere blogean jasotako datuen arabera. Nepaletik ala Tibetetik igo, eta “erosotasun”/”segurtasun” maila apal ala handiagoarekin egin, ordaindu beharreko kopurua desberdina izango den arren, gutxi gora-beherako batez bestekoa zifra horretan kokatu du Arnettek, sektorean lan egiten duen hainbat enpresak emandako datuetan oinarrituta, How much does it cost to climb mount Everest? (Zein kostu du Everest igotzeak?) artikulu mamitsuan irakurri daitekeenez.
Sherpa batek 4.500 euro inguru irabazi dezake espedizio bakoitzagatik, kontratua eta balizko eskupekoa barne / National Geographic
Everest igotzeko hainbat bide dago, espedizio osoa (antolaketa, prestakuntza…) norberak bere gain hartzetik (oso gutxik hartzen du hautu hori), 100.000 euroko espedizio komertzial batean parte hartzeraino. Gastuak hiru atal nagusitan banatzen dira: bidaia, baimenak + aseguruak eta azpiegitura/hornikuntza.
“Eskalatzaile beteranoek diote duela 15 urte 4.500 euro ordainduta igo zitekeela Everest”, dio Arnettek: “Dena den, prezio horretan ez ziren sartzen ez laguntza gehigarria, ez oxigenoa, ez soka edota eskailera finkoei ekarpenak, ez aurreikuspen meteorologikoak… Post honek ziurtzat ematen du jende gehienak modu nahikoa erosoan igo nahi duela, eta ez duela sei astez egunero arroza jan nahi”.
Hona, laburtuta, atalez ataleko gastuak, igoera Nepaletik egingo den kasuetan:
1. Bidaia + Oinarrizko kanpalekura (EBC) igoera
Jak bat eta zamaketari bi, oinarrizko kanpalekura bidean / Alan Arnette
2. Baimen eta aseguruak
Khumbu glaziarrean, Icefall Doctors izenekoek jarritako eskailera gainean / Alan Arnette
3. Azpiegitura/hornidura
Everesteko Oinarrizko Kanpalekua (EBC) / Depositphotos.com
Espedizio komertziala (“Guztia barne”)
Duela gutxi arte, Mendebaldeko agentzia baten zerbitzuak kontratatuz gero, 35.000 eta 60.000 euro artean ordainduta igo zitekeen Everest, “guztia barne” modalitatean.
Hori aldatzen ari da, ordea. Azken urteotan, tokian-tokiko agentziek geroz eta bezero gehiago erakartzen dituzte, prezio merkeagoek bultzatuta. Nepaleko enpresek, adibidez, gastuak bi bidetatik murrizten dituztela nabarmendu du Arnettek. Batetik, Mendebaldeko gidaren figura kenduta (haren lekuan esperientzia handiko sherpak aritzen dira), 9.000 eta 22.000 euro artean aurrezten dute. Bestetik, batzuetan bederen, merkatuaz azpiko soldatak ordaintzen dizkiete sukaldari, sherpa eta zamaketariei. Gauzak horrela, badira Everest igotzeko aukera 26.000 bat eurotan eskaintzen duten agentziak.
Prezio horretatik gora, nahi bezainbeste eskaintza topa daiteke. Badira, esaterako, 75.000 eurotik gorakoak; eta nazioartean sona handia duen alpinista esperientziadun baten zerbitzuak kontratatuz gero, prezioa 100.000 eurotik gorakoa izan daiteke.
—————————————–
Informazio askoz ere gehiago
How much does it cost to climb mount Everest? (Zein kostu du Everest igotzeak?) artikuluan informazio piloa jaso du Arnettek, galdera-erantzun moduan: Ibilbide estandarra hartu behar al dut derrigor? Bakarrik igo al naiteke? Gutxieneko zein diru kopuru ordainduta igo dezaket Everest? Nola lor dezaket diru hori guztia? Ze desberdintasun dago Everest igotzeko 27.000 edo 60.000 dolar ordaintzearen artean? Zenbat lagunek igo dute Everest? Mendi bereziki arriskutsua al da? Nondik igoko naiz, ipar ala hego aldetik? Oxigeno gehigarria erabili behar al dut? Ba al dut aukerarik tontorreraino heltzeko? Zergatik Everest?
Merezi du irakurtzea.