Jendartean
Hasiera » Gizartea » “Tú al norte y yo al sur” eta identitatea folklorismo hutsera murrizteko joera
Ira14 3

“Tú al norte y yo al sur” eta identitatea folklorismo hutsera murrizteko joera

Atalak: Gizartea, Hedabideak

Tú al norte y yo al sur realitya estreinatzear du ETB2k. Lehiakideek “integratzeko duten gaitasuna” neurtzea omen du helburu, “andaluziarrik euskaldunena eta euskaldunik andaluziarrena” aurkitzeko.

Lehiakide andaluza, sukaldari-amantala soinean, txapela buruan eta frontoia atzean.

Lehiakide andaluza, sukaldari-amantala soinean, txapela buruan eta frontoia atzean.

Zer esan nahi ote du telebista publikoarentzat, baina, “andaluziarrik euskaldunena” izateak? Euskalduna izateak? Saioak erreferentetzat duen 8 apellidos vascos fenomenoa ikusita (bigarren zatia prestatzen ari dira, baita Allí abajo telesailaren bigarren denboraldia ere), eta estereotipo merke eta txatxuen errepika azken tantaraino nola zukutzen ari diren ikusita, badirudi folklorismo hutsean oinarritutako euskalduntzea eta andaluztartzea izango dela erakutsiko digutena.

Horren adibide, andaluziarrek irrintziak botatzea, mendira igotzea, pilotan eta traineruan aritzea eta harriak altxatzea bezalako probak izango dituztela, aurreratu dutenez. Euskal Herriko lehiakideek berriz (jakingo al dute euskaraz euskal lehiakideek?) chirigotak kantatu beharko dituzte, sevillanak dantzatu edota ligatzen saiatu. Baina harriak altxatzeak ez zaitu euskaldun bihurtzen, are gutxiago egungo euskal gizarte anitz eta zabalean. Folklorea gure nortasunaren zati da, hizkuntza eta historia partekatua diren moduan, baina zein astuna den klixeak azpimarratzeko eta folklorismoa gure nortasunaren funts bilakatzeko joera; euskalduna txuletoiak jaten baserrian bizi den gizon-lehor-indartsua edo emakume-agintari-muturtua bailitzan.

Hori bai, euskaldun estereotipatu horrek sarri ez du euskaraz hitz egiten, eta horren lekuko, folklorismoaren gailurra diren euskal jai eta euskal jirek hainbat herritan hartu duten kutsua: baserritar aberatsez dotore eta koloretsu jantzitako jendez beteta, baina gaztelania/frantses hutsean.

Tira, beharbada ni naiz, beharbada ez daukat umorerik edo ez dakit neure buruaz trufatzen, Vaya Semanita estiloaren defendatzaileek dioten gisan. Baina nago, reality honetako kapituluren bat ikusiz gero, auzolotsa pasako dudala.

Lehiakide andaluzak pilotan.

Lehiakide andaluzak pilotan.

3 Iruzkin

  1. Martin Rezola | 2015-09-15 at 8:48

    Ez hori bakarrik, Mikel. Ninyoles valentziarrak aspaldi ohartarazi zigun, Idioma y prejudici (1971) saiakeran:

    «Aquestes formes d´humor són, al nostre parer, una manifestació dels fenòmens ja referits d´”identificació amb el poderós” i d´autoodi. No tenen, per tant, res a veure amb la relació establerta per Allport entre l´us de l´humor i la tolerància, com a ingredients d´una filosofia pluralista. La bufoneria és, sobretot, un mecanisme de defensa psíquica pròxima al servilisme (…) En realitat, hom diria que aquestes manifestacions constitueixen paròdies totals, en el sentit que és la “natura” d un grup —com a tal grup— que es considera mereixedora d´escarni. La proverbial gasiveria escocesa, l´astucia estereotipada del jueu, la niciesa del servent negre, la gràcia intrínseca del “vernacle”… Al fons d´aquestes burles estereotipades son encobrir-se el prejudici, l´hostilitat respecte al grup que hpm pretén ridiculitzar.»

    Reply
  2. 2D 1EZ | 2015-09-15 at 15:28

    Inor mintzeko asmorik gabe: azken irudian agertzen den “frontoia”, hain zuzen, Euskal Herriko toki euskaldunenean ote dago? Bertan “euskaldunduko” dute andaluza?

    Reply
  3. ei802 | 2015-09-16 at 23:44

    2D 1EZ. Tristea da hiri euskaldun hau epaitzea betiko estereotipoei jarraituz, ez dakit nungoa zaren, baina kritikatu baino lehenago informatu zaitez bertako egoeraz, gauzak aldatuz doaz eta. Eta bai, jendea mindu duzulakoan nago.

    Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. “Tú al norte y yo al sur”, ETB2ko programa berria - […] Iturria: argia.eus […]

Iruzkina idatzi Baztertu erantzuna

Zure e-posta helbidea ez da argitaratuko. Beharrezko eremuak * markatuta daude

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Mikel Garcia

Gizarte gaiak jorratzen ditut batik bat eta arreta berezia eskaintzen diot hezkuntzari.

Azken bidalketak

  • Euskaraz egin nahi ez duten familiak zergatik datoz euskara sustatzeko ekimenetara?
  • Noiz normalizatu dugu (berriro) ipurdikoa seme-alabari?
  • Euskaraldiaren gainetik crossfita lehenetsi du Irungo Udalak
  • Nerabeak, incel kultura eta pilula gorriak
  • Ikasleen gurasoez kokoteraino dauden irakasleak (eta alderantziz)

Iruzkin berriak

  • Euskaraz egin nahi ez duten familiak(e)k Euskaraz egin nahi ez duten familiak zergatik datoz euskara sustatzeko ekimenetara? bidalketan
  • Izena *Labar(e)k Eta Euskararen Egunaren biharamunean, la Navidad bidalketan
  • Izena * Joxe Mari(e)k Eta Euskararen Egunaren biharamunean, la Navidad bidalketan
  • Edurne(e)k Eta Euskararen Egunaren biharamunean, la Navidad bidalketan
  • Nekane(e)k Eta Euskararen Egunaren biharamunean, la Navidad bidalketan

Artxiboak

  • 2025(e)ko abendua
  • 2025(e)ko urria
  • 2025(e)ko maiatza
  • 2025(e)ko apirila
  • 2025(e)ko urtarrila
  • 2024(e)ko abendua
  • 2024(e)ko azaroa
  • 2024(e)ko urria
  • 2024(e)ko iraila
  • 2024(e)ko ekaina
  • 2024(e)ko maiatza
  • 2024(e)ko apirila
  • 2024(e)ko otsaila
  • 2023(e)ko abendua
  • 2023(e)ko urria
  • 2023(e)ko iraila
  • 2023(e)ko abuztua
  • 2023(e)ko uztaila
  • 2023(e)ko ekaina
  • 2023(e)ko apirila
  • 2023(e)ko martxoa
  • 2023(e)ko urtarrila
  • 2022(e)ko azaroa
  • 2022(e)ko urria
  • 2022(e)ko iraila
  • 2022(e)ko uztaila
  • 2022(e)ko ekaina
  • 2022(e)ko maiatza
  • 2022(e)ko apirila
  • 2022(e)ko martxoa
  • 2022(e)ko otsaila
  • 2022(e)ko urtarrila
  • 2021(e)ko abendua
  • 2021(e)ko azaroa
  • 2021(e)ko iraila
  • 2021(e)ko uztaila
  • 2021(e)ko ekaina
  • 2021(e)ko maiatza
  • 2021(e)ko martxoa
  • 2021(e)ko otsaila
  • 2020(e)ko azaroa
  • 2020(e)ko urria
  • 2020(e)ko iraila
  • 2020(e)ko abuztua
  • 2020(e)ko uztaila
  • 2020(e)ko ekaina
  • 2020(e)ko maiatza
  • 2020(e)ko martxoa
  • 2020(e)ko otsaila
  • 2020(e)ko urtarrila
  • 2019(e)ko azaroa
  • 2019(e)ko urria
  • 2019(e)ko iraila
  • 2019(e)ko ekaina
  • 2019(e)ko maiatza
  • 2019(e)ko apirila
  • 2019(e)ko martxoa
  • 2019(e)ko otsaila
  • 2019(e)ko urtarrila
  • 2018(e)ko abendua
  • 2018(e)ko azaroa
  • 2018(e)ko urria
  • 2018(e)ko iraila
  • 2018(e)ko abuztua
  • 2018(e)ko uztaila
  • 2018(e)ko ekaina
  • 2018(e)ko maiatza
  • 2018(e)ko apirila
  • 2018(e)ko martxoa
  • 2018(e)ko otsaila
  • 2018(e)ko urtarrila
  • 2017(e)ko abendua
  • 2017(e)ko azaroa
  • 2017(e)ko urria
  • 2017(e)ko iraila
  • 2017(e)ko abuztua
  • 2017(e)ko uztaila
  • 2017(e)ko ekaina
  • 2017(e)ko maiatza
  • 2017(e)ko apirila
  • 2017(e)ko martxoa
  • 2017(e)ko otsaila
  • 2017(e)ko urtarrila
  • 2016(e)ko abendua
  • 2016(e)ko azaroa
  • 2016(e)ko urria
  • 2016(e)ko iraila
  • 2016(e)ko abuztua
  • 2016(e)ko uztaila
  • 2016(e)ko ekaina
  • 2016(e)ko maiatza
  • 2016(e)ko apirila
  • 2016(e)ko martxoa
  • 2016(e)ko otsaila
  • 2016(e)ko urtarrila
  • 2015(e)ko abendua
  • 2015(e)ko azaroa
  • 2015(e)ko urria
  • 2015(e)ko iraila
  • 2015(e)ko abuztua
  • 2015(e)ko uztaila
  • 2015(e)ko ekaina
  • 2015(e)ko maiatza
  • 2015(e)ko apirila
  • 2015(e)ko martxoa
  • 2015(e)ko otsaila
  • 2015(e)ko urtarrila
  • 2014(e)ko abendua
  • 2014(e)ko azaroa
  • 2014(e)ko urria
  • 2014(e)ko iraila
  • 2014(e)ko uztaila
  • 2014(e)ko ekaina
  • 2014(e)ko maiatza
  • 2014(e)ko apirila
  • 2014(e)ko martxoa
  • 2014(e)ko otsaila
  • 2014(e)ko urtarrila
  • 2013(e)ko abendua
  • 2013(e)ko azaroa
  • 2013(e)ko urria
  • 2013(e)ko iraila
  • 2013(e)ko abuztua
  • 2013(e)ko uztaila
  • 2013(e)ko ekaina
  • 2013(e)ko maiatza
  • 2013(e)ko apirila
  • 2013(e)ko martxoa
  • 2013(e)ko otsaila
  • 2013(e)ko urtarrila
  • 2012(e)ko abendua
  • 2012(e)ko urria
  • 2012(e)ko iraila
  • 2012(e)ko uztaila
  • 2012(e)ko ekaina
  • 2012(e)ko maiatza
  • 2012(e)ko apirila
  • 2012(e)ko martxoa
  • 2012(e)ko otsaila
  • 2012(e)ko urtarrila
  • 2011(e)ko abendua
  • 2011(e)ko azaroa
  • 2011(e)ko urria
  • 2011(e)ko iraila
  • 2011(e)ko abuztua
  • 2011(e)ko uztaila
  • 2011(e)ko ekaina
  • 2011(e)ko maiatza
  • 2011(e)ko apirila
  • 2011(e)ko martxoa
  • 2011(e)ko urtarrila
  • 2010(e)ko abendua
  • 2010(e)ko azaroa
  • 2010(e)ko urria
  • 2010(e)ko iraila
  • 2010(e)ko abuztua
  • 2010(e)ko ekaina
  • 2010(e)ko maiatza
  • 2010(e)ko apirila
  • 2010(e)ko martxoa
  • 2010(e)ko otsaila
  • 2010(e)ko urtarrila
  • 2009(e)ko abendua
  • 2009(e)ko azaroa
  • 2009(e)ko urria
  • 2009(e)ko iraila
  • 2009(e)ko abuztua
  • 2009(e)ko uztaila
  • 2009(e)ko ekaina
  • 2009(e)ko maiatza
  • 2009(e)ko apirila
  • 2009(e)ko martxoa
  • 2009(e)ko otsaila
  • 2009(e)ko urtarrila
  • 2008(e)ko azaroa
  • 2008(e)ko urria
  • 2008(e)ko iraila
  • 2008(e)ko ekaina
  • 2008(e)ko maiatza
  • 2008(e)ko apirila
  • 2008(e)ko martxoa
  • 2008(e)ko otsaila
  • 2007(e)ko iraila
  • 2007(e)ko maiatza

Kategoriak

  • Afrika
  • Amatasuna
  • Aniztasun funtzionala
  • Antzerkia
  • Argazkia
  • Arrazakeria
  • Artea
  • bullyinga
  • Dantza
  • Diskriminazioa
  • Ekonomia
  • Elikadura
  • Energia
  • Errefuxiatuak
  • Euskara
  • Feminismoa
  • Garraioa
  • Generoa
  • Gizartea
  • Gorputza
  • Harremanak
  • Haur literatura
  • Haurrak
  • Haurren haziera
  • Hedabideak
  • heriotza
  • Hezkuntza
  • Hirigintza
  • Historia
  • Hizkuntzak
  • homofobia
  • Homosexualitatea
  • Indarkeria matxista
  • Ingurumena
  • Jolasa
  • Kirola
  • Koronabirusa
  • Kulturgintza
  • Lana
  • LGTBIQ
  • Literatura
  • Matxismoa
  • Menpekotasunak
  • Migrazioa
  • Mugikortasuna
  • Musika
  • Natura
  • Nazioartea
  • Osasuna
  • Pobrezia
  • Politika
  • Sailkatu gabea
  • Sexismoa
  • Sexu abusuak
  • Sexua
  • Teknologia berriak
  • Uncategorized
  • Unibertsitatea
  • Xenofobia
  • Zahartzaroa
  • Zaintza
  • Zientzia eta teknologia
  • Zinema
  • Zinemaldia 2012
  • Zinemaldia 2013
  • Zinemaldia 2014
  • Zinemaldia 2015
  • Zinemaldia 2016
  • Zinemaldia 2017
  • Zinemaldia 2018

Meta

  • Hasi saioa
  • Sarreren jarioa
  • Iruzkinen jarioa
  • WordPress.org

ARGIAko Blogarien Komunitatea - CC-BY-SA